Aika monien amatööritason äänikorttien tms. mukana tulee kevytversioita erilaisista softista (Protools, Cubase, Sonar jne.). Onko jokin näistä erityisen huono/hyvä ja siten vaikuttaisi myös ostopäätökseen edukasta äänikorttia ostaessa? Esim. itse olen harkinnut Edirolin ulkoisen äänikortti/mikserin/etusen ostamista, mutta mukana tuleva Sonarin Cakewalk on aika tuntemanton suuruus itselle.. Tekeekö tuolla mitään vain pitäisikö hankkia oma softa äänityksiä varten? |
Lehtien mukana tulee joskus myös kevyitä versiota, jotka on helppo päivittää. Saksanmaalla taisi hiljan ilmestyä eräs lehti, josta olisi Samplituden saanut.. Jaakko Viitalähde >>
http://www.virtalahde.com |
Kaikilla LE ja Se versioilla tekee vaikka mitä, ne ovat ihan kunnon kamaa. Jos on kotiäänittelyssä täysin noviisi. ei ole juuri syytä lähteä heti päivittämään isompiin versioihin, ennekuin on oppinut perusjutskat. Cakewalkin SONAR on ihan yhtä hyvä kuin Cubase tai Pro Tools. Se on USA:n ostetuin DAW softa (oman väittämänsä mukaan). Itse ole sitä käytellyt 20 vuotta. Hinta/laatusuhteeltaan SONAR lienee merkkinoiden paras, ainakin useeiden alan lehtien mukaan. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |