HTMono 28.05.2008 08:56:59 | |
---|
Niin, sattuipa silmään Digitodayn uutinen uudesta Music 2.0 formaatista: http://www.digitoday.fi/tiede-ja-te … MP3-formaatin+ylivalta/200814381/66 Formaatin idea on siis että audio olisi perinteisen stereokanavan sijaan kuudella kanavalla jolloin kuluttajapuolella pystyisi jättämään omalla iPodilla esimerkiksi lauluraidan pois sing-alongia varten taikka kuuntelemaan pelkkää kitararaitaa kappaleesta jne. Mitäs mieltä porukka on, onko tuo hyvä vai huono juttu kun kuuntelija pääsee itse räpläämään kanavien ja balanssien kanssa? Aiheuttaako mitään toimia miksaajille taikka yhtyeille yleensä? Vaikeuttaako vaiko helpottaa työtä vai jätättekö loppuunsa omaan arvoonsa jos tuo päättääkin yleistyä? Itse en tiedä vielä kuinka tuohon nyt pitäisi suhtautua, tavallaanhan idea hauska mutta en näe tuossa oikein varsinaista hyötyä kuin karaokekäytössä taikka sitten jos haluaa vaikkapa biisejä treenailla soittamalla mukana. If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to sort it out for themselves. |
theguru_ 28.05.2008 11:16:07 | |
---|
Mä jatkan stereoo ja 5.1. MT9 saa jäädä mun osalta. Yksittäisten plussien perusteella ei kannata tehdä liian suuria johtopäätöksiä kirjoituksien hyvyydestä. |
pimp 28.05.2008 11:23:06 | |
---|
nerokasta! vielä riittää rahastuskierroksia vanhoille klassikoille |
Leikari 28.05.2008 11:39:43 (muokattu 28.05.2008 11:43:36) | |
---|
ehdottomasti hieno juttu - tämä on juuri niitä asioita, joilla musiikkialalla löydetään uutta kiinnostavuutta ja mahdollisuuksia. Vuorovaikutteisuus on päivän avainsana - kuluttajille voidaan uudella tekniikalla tarjota mahdollisuus vaikkapa jammata suosikkiartistinsa kanssa! Passivoivan kuuntelun sijaan musiikin kuluttaja voi olla itsekin aktiivinen ja päästää musiikinluomiskykynsä valloilleen. edit: "mainio" juttu - jutun kuvitus ja avauskirjoitus saivat minut ensin luulemaan, että kyseessä olisi Applen innovaatio - vaan kyseessä onkin aivan erillinen kehityslabra & lisensioinnissa eturivissä olisivatkin LG ja Samsung (kun jutun vihdoin luin) |
Kalmo 28.05.2008 22:01:36 | |
---|
Ihmetyttää että noin monimutkaista systeemiä mainostetaan äimäyksinkertaisen mp3:n kilpailijana. Ja mikä vinkuna nousee sitten aikanaan hinnasta, kun todennäköisesti joudutaan käymään kaiken maailman tekijänoikeussodat kun ääniteknikot ym haluaa osille myynnistä ja uuden formaatin käyttöön tarvitaan alkuperäiset masterit vanhasta kamasta ym. En sano, etteikö olisi kiinnostava juttu, mutta suhtaudun hyvin epäilevästi siihen, että tuosta vielä 4-5 vuoden kuluessa tulisi varteenotettava formaatti. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |
Leikari 28.05.2008 22:33:29 | |
---|
todennäköisesti joudutaan käymään kaiken maailman tekijänoikeussodat kun ääniteknikot ym haluaa osille myynnistä ja uuden formaatin käyttöön tarvitaan alkuperäiset masterit vanhasta kamasta ym.
joo, mä arvaan kyllä, että jostain ryömii esiin kaikenmaailman tyyppejä vaatimaan uudelleen liksaa jo kerran maksetusta työstä - siihenhän on meinanneet kaikki muutkin digitaalijutut kaatua eniten on juuri tämä "ääniteknikko" -osasto (sorry, ei kenellekään mitään henkilökohtaista) so. se tuntityöläisosasto. Taiteilijat on erikseen - heille kuuluu tekijänoikeustulot. |
studiokekkonen 29.05.2008 00:19:18 | |
---|
joo, mä arvaan kyllä, että jostain ryömii esiin kaikenmaailman tyyppejä vaatimaan uudelleen liksaa jo kerran maksetusta työstä - siihenhän on meinanneet kaikki muutkin digitaalijutut kaatua eniten on juuri tämä "ääniteknikko" -osasto (sorry, ei kenellekään mitään henkilökohtaista) so. se tuntityöläisosasto. Taiteilijat on erikseen - heille kuuluu tekijänoikeustulot. Pieni huomautus. Mitäs "kerran maksettua työtä" se on joka tehdään moneen kertaan? Kuvitteletko sä että jotkut 5.1 (tai mitkään muut uuden/monikanavaisen formaatin) miksaukset/masteroinnit syntyy itsestään? Jo pelkät vanhojen moniraitojen siirrot vie tuntikaupalla työtä (ja ammattitaitoa ja mahdollisesti vanhaa, arvokasta kalustoa), puhumattakaan siitä että vanhat matskut miksataan ja masteroidaan uudelleen. Niin että se siitä rahastuksesta. Tuota kutsutaan työnteoksi. Ihan muut tahot käärii voitot näistä uudelleenpaketoiduista sekoiluista. Se on levy-yhtiöiden (alati pienenevää) bisnestä. Toi formaatti muuten kuulostaa erittäin dorkalta. |
Sinap 29.05.2008 00:34:37 | |
---|
Toi formaatti muuten kuulostaa erittäin dorkalta. Khyl...guitarherot yms pelit on sitä varten et kuluttajat voi leikkiä ammattilaista..ei siihe uutta formaattia tarvita...
Tuubista irtoaa vielä...kun vaan vähän rutistaa. |
eetuss 29.05.2008 08:49:15 | |
---|
Khyl...guitarherot yms pelit on sitä varten et kuluttajat voi leikkiä ammattilaista..ei siihe uutta formaattia tarvita... Ja sitä paitsi maailma menettäisi ne kaikki ihanat karaokesovitukset, mitä mekin kaikki kuuntelemme Jaskan Pupeissa joka viikko! "There's no stupid questions only stupid people" - Mr Garrison |
Leikari 29.05.2008 11:31:35 | |
---|
Mitäs "kerran maksettua työtä" se on joka tehdään moneen kertaan? Kuvitteletko sä että jotkut 5.1 (tai mitkään muut uuden/monikanavaisen formaatin) miksaukset/masteroinnit syntyy itsestään? Jo pelkät vanhojen moniraitojen siirrot vie tuntikaupalla työtä (ja ammattitaitoa ja mahdollisesti vanhaa, arvokasta kalustoa), puhumattakaan siitä että vanhat matskut miksataan ja masteroidaan uudelleen.
tokihan minä tuon ymmärrän enkä sitä tarkoittanutkaan - tuo on uutta hommaa ja siitä tietysti pitää makssa tarkoitin lähinnä esim. sen tyyppisiä juttuja kun jossain ylen vanhoissa käytännöissä, että pitää olla suurin piirtein studion vessan siivoojankin suostumus uudelleen-/kaupalliselle julkaisulle |
Jaava 29.05.2008 12:41:32 | |
---|
tarkoitin lähinnä esim. sen tyyppisiä juttuja kun jossain ylen vanhoissa käytännöissä, että pitää olla suurin piirtein studion vessan siivoojankin suostumus uudelleen-/kaupalliselle julkaisulle Yhdelläkään ääniteknikolla ei kyllä käsittääkseni ole ikinä ollut mitään tekijänoikeuksia työstämiinsä biiseihin. Mikäli tuottajahemmo on sitten säveltänyt biisiin jotain, se on asia erikseen. ''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?'' |
Zammy 29.05.2008 12:51:35 | |
---|
joo, mä arvaan kyllä, että jostain ryömii esiin kaikenmaailman tyyppejä vaatimaan uudelleen liksaa jo kerran maksetusta työstä - siihenhän on meinanneet kaikki muutkin digitaalijutut kaatua Pistähän niitä esimerkkitapauksia mukaan. Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen. |
Leikari 29.05.2008 13:31:09 (muokattu 29.05.2008 13:33:01) | |
---|
Pistähän niitä esimerkkitapauksia mukaan. koko mobiilimedian historia täynnänsä sitä kompastelua - - täällä ääniteknikot ovat ottaneet nokkiinsa "ääniteknikosta" - mitäpä turhaa - pitäisi ymmärtää yleistyksien käyttöä - - ennemminkin kuin musiikissa taitaa olla suurempi ilmiö AV-puolen menneisyydestä, että tuotantojen käyttö-/esityskertaoikeudet oli tekijöiden puolelta rajattu tiukkaan - mediatalot ovat ottaneet opiksi ja mielellään kirjaavat sopimuksiin itselleen kaikki mahdolliset käyttöoikeudet eri medioissa - - että sikäli siitä ongelmasta on päästy eikäpä vaikka 60-70 -luvuilla tietystikään sopimuksissa ole osattu ennakoida millainen tulevaisuus on... siis, että ymmärrettävää kyllä kaikilta puolilta |
Zammy 29.05.2008 13:48:08 | |
---|
koko mobiilimedian historia täynnänsä sitä kompastelua No pistähän nyt sitten vielä joku esimerkkitapaus kuten pyydettiin. Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen. |
Danko 29.05.2008 13:52:32 | |
---|
Yhdelläkään ääniteknikolla ei kyllä käsittääkseni ole ikinä ollut mitään tekijänoikeuksia työstämiinsä biiseihin. ei, mutta lähioikeus on. Mystisesti hintahtavat romantikot #3 studiotyöskentelyssä on tärkeää että pohjat on hyvät ja pysytään aika tauluissa. -MJP |
Leikari 29.05.2008 14:10:45 (muokattu 29.05.2008 14:12:48) | |
---|
No pistähän nyt sitten vielä joku esimerkkitapaus kuten pyydettiin. nettikeskustelijoiden luokittelussa edustamallesi tyylille on oma nimensä - en muista mikä, mutta oleellista on juuri tuo faktojen vaatimiseen perustuva vänkääminen jos tässä ei tarvitsisi tehdä vasemmalla kädellä töitä samalla niin konkreettisia esimerkkejäkin voisi varmaan kaivaa - -se ei kuitenkaan ole oleellista - toiset meistä hahmottavat maailman erilaisten signaalien ja niiden välisten kytkösten avulla - toiset rakentaa perustustakin tiili kerrallaan - minun aivoni toimivat ensimäisellä tavalla enkä epäile omaa käsitystäni lainkaan edit: eikä se ole minulle mikään ongelma jos et ole samaa mieltä kanssani |
Zammy 29.05.2008 14:17:42 | |
---|
Palataan Leikari sitten kun sulla on jotain asiaan liittyvää kerrottavaa. Ja totta helvetissä faktaa on oltava, noita "yheltä kaverilta kuulin" tasoisia tietotoimistoja on kyllä taksin pukilla tai esson baarissa ja etenkin mnetissä, jos sellaista tietoa kaipaa. En mä oo sanonu siitä mitään, että sä olisit oikeassa tai väärässä, mutta mua kiinnostaa ne sun viittaamat tapaukset. Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen. |