![]() 03.02.2008 20:33:56 | |
---|---|
Äänitellään musaa tietsikalle Cubasella, tällä hetkellä monona. Tarkotus olis siirtyä stereoon ja laitteeseen jossa ainakin kaksi mikkisisääntuloa. Sekään ei riitä rummuille joiden äänitys onkin ihan oma lukunsa. Tuli mieleen että voisiko hoitaa rummut muuta kautta kuten rumpukone tai jokin cubasen plugini. Voiko rumpusoundeja muokata ohjelmallisesti, saada fillit ym. tiettyyn kohtaan biisin mukaan? Vai pitääkö tyytyä samaanlaiseen peruskomppiin vaan. Eli voiko biisiin rakentaa rummut ilman rumpujen äänityksiä. | |
![]() 03.02.2008 21:33:27 (muokattu 03.02.2008 21:36:54) | |
Voit rakentaa rummut koneellakin jos sulla on sopivat samplet ja joku sampleri. Cubasesta en nyt juurikaan muista kun en ole sitä pariin vuoteen käyttänyt mutta Logicilla teen itse yleensä demobiisit niin, että otan EXS24-sämpleri-plugarista jonkun "rumpusetin", jonka kanssa sitten soitan ihan vaan näppäimistöllä jotain simppeliä komppia. Tuon jälkeen sitten kvantisoin ja siirtelen iskut kohdalleen ja copypasteamalla lisäilen sinne iskuja lisää Matrix-editorissa, joka on sellainen MIDI-kartta. Rumpujen iskut tulee siihen sellaisina palikoina, ja niitä voi hiirellä muutella ja siirrellä helposti. Yllättävän simppeliä touhua kun siihen tottuu. Se on vähän niinkuin kirjoittaisit rumpunuotteja (paitsi helpompaa) ja sämpleri soittaa ne sitten sen mukaan. Lisäksi dynamiikkaankin voi vaikuttaa riippuen siitä, miten ne rumpusamplet on nauhoitettu. Eli jos esim. virvelin iskuja on nauhoitettu useampia, jotkut hiljempaa lyöden, jotkut vähän kovempaa, voit niiden avulla saada niihin komppeihin elämää. Eli jos ajatellaan että teillä on nyt se mononauhoitus käytössä, niin tehän voitte vaikka nauhoittaa setistä rumpujen iskut erikseen ja sitten luoda tuollaiseen sampleriin "rumpusetin" niistä sampleista. Tai sitten lataatte netistä jostain valmiin rumpusetin. Saattaa olla vähän helpompaa niin. Loopit on sitten asia erikseen. Ne on niitä nauhoitettuja pätkiä kompeista, eli niihin ei voi mitään fillejä tehdä. Tosin looppikirjastoissa on usein kompeista erilaisia variaatioita ja fillipätkiä, joita voi laittaa sinne jonnekin väliin, mutta itse ei voi paljoo muutella. Ei noi koneellisesti toteutetut rummut tietenkään yllä samalle tasolle kuin aidot rummut mutta yllättävän vakuuttavaa jälkeä niillä saa aikaiseksi kun jaksaa vähän hieroa. | |
![]() 03.02.2008 21:41:30 | |
Jos sulla nyt kuitenkin on mahdollisuus äänittää kaksikin raitaa kerrallaan ja jopa rumpusetti ja rumpali niin miksi ihmeessä lähtisit koneella tekemään joitain leikkirumpuja? Varsinkin kun tarkoitus on ilmeisesti saada äänitettyä ihan rumpujen rytinää eikä mitään muovista pihinää. Mitä mikrofoneja sulta löytyy? Kahdella dynaamisella mikillä pääset hyvin vauhtiin. Jotkut ihan rohjotkin käy hyvin :) Jos rahaa löytyy niin alle parinsadan euron hintaluokassa esim. Roden NT-3 oli itselleni hyvä eka konkka. Mikkiin saa pariston sisälle, joten phantomiakaan ei tarvita. No mihin ne mikit sitten lätkäistään? Koita vaikka eka yhdellä mikillä metrin päässä basarin etureunasta metrin korkeudessa osoittamassa basarin vanteen yläreunaa. Jos siltä tuntuu niin laita toinen mikrofoni (dynaaminen) basariin sisälle. Ja sitten vaan kokeilemaan. Kannattaa muutenkin kokeilla enemmän ja pyöriä vähemmän täällä. Aloittelijalle (been there, still there) tämä foorumi on liian helppo paikka saada pää sekaisin kaikesta hienostelusta. | |
![]() 03.02.2008 22:00:16 | |
Tai sitten, jos tahdot elävämpää ilmaisua, niin äänität vaikka stereoparilla oikean hihat/ride ja crashi-raidan ja sitten duunaat sn+bd+tomin iskut koneilla.... GIGO | |
![]() 03.02.2008 22:05:27 | |
Eli voiko biisiin rakentaa rummut ilman rumpujen äänityksiä. Heleposti ja hyvinkin vielä. Siun täytyy vaan opiskella tosiaanki midin käyttöä siellä cubasessa. Midi-raita sitten valjastetaan syöttämään tietoa (koska mitäkin kannua ja peltiä lyödään ja millä voimakkuudella) rumpusamplerille. Näitä samplereita on paljon. Esimerkkejä niistä kaupallisista on esim. XLN:n Addictive drums tai Toontechin EZdrummer tai vaikkasta Native Instrumentsin Battery 2. Ilmaisiakin löytyy. Se, että tahtooko tehdä rumpuraitansa haastavammin ja naturellimmin, eli oikeita kannuja paukutellen ja niitä äänittäen on hlön oma asia. Helpompaa, nopeampaa ja halvempaa se on tuolla midimaailmassa. Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua. | |
![]() 03.02.2008 22:15:11 (muokattu 03.02.2008 22:21:36) | |
Tai sitten, jos tahdot elävämpää ilmaisua, niin äänität vaikka stereoparilla oikean hihat/ride ja crashi-raidan ja sitten duunaat sn+bd+tomin iskut koneilla.... Juu tämäkään ei oo mikään huono vaihtoehto. Luovuutta vaan peliin. Mikään ei estä nauhoittamasta esim. vaikka 2 dynaamisella mikillä työpöytää missä on erilaisia esineitä, joista lähtee erilaisia ääniä. Niitä esineitä voit paukutella vaikka kuulakärkikynällä ja leikkiä, että tuossa on basari ja tuo virppa ja tuossa vaikkasta haikka. Sitte jälkikäteen triggeröit (eli tietyllä äänitaajuudella + -voimakkuudella ohjelma tuottaa midinuotin x, joka matkatessaan sampleriin muuttuu halutuksi ääneksi) ne ääniraidat midiksi. Astetta luomumpaa, mutta vain asteen. Voit lähes hyvällä omatunnolla ainakin väittää soittaneesi ne rummut itse. ;-) E: siinäpäs maailman halvin sähkörumpusetti: 1 halpa mikki ja 2 kuulakärkikynää. Toisena mikkinä voit käyttää pelkkää plugijohtoa. Paljaalla jalkapohjalla vaan taputtelet lattialla olevan plugin toiseen päähän oikosulkua ja cubasessa tämä muuttuu epämääräiseksi surinaksi, jonka voit triggeröidä basariksi. *reps* Enpäs tullut aikasemmin ajatelleeksi. Pitääpä kokeilla joskus. Kunnon niksi-pirkka-sessiot. Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua. | |
![]() 03.02.2008 22:23:52 | |
Tuli mieleen että voisiko hoitaa rummut muuta kautta kuten rumpukone tai jokin cubasen plugini. Addictive Drums on hyvä ja ilmasella demoversiollakin tekee vaikka mitä. Toimii Cubasessa plugarina. http://www.xlnaudio.com/ Ja onhan siinä Cubasessa oma rumpukone LM-7 sekä sampleri HalionOne jossa on useampikin rumpusetti. Remember: Don't eat the deadly yellow snow! | |
![]() 04.02.2008 21:12:21 | |
Addictive Drums on hyvä ja ilmasella demoversiollakin tekee vaikka mitä. Toimii Cubasessa plugarina. http://www.xlnaudio.com/ Ja onhan siinä Cubasessa oma rumpukone LM-7 sekä sampleri HalionOne jossa on useampikin rumpusetti. Latasin nyt sen Addictive drums. Kuinkas sitä voi käytellä cubasen plugarina? Kuten miten saa sen LM-7 esille ja samplerin. Jokin valikko missä pluginejä oli mutta harmaata näytti kaikki. En oo ennen käytelly moisia. Nyt sain toimimaan mikserin, jossa mikkisisääntuloja. Kokeilen kahella mikillä äänitellä rumpuja kuhan täs kerkiän. | |
![]() 04.02.2008 21:37:18 | |
Mihin mä tungen sillä lusikalla sitä ruokaa, että nälkä menee ohi?!?!?!?! Eikö ketään enää kiinnosta itse opiskella yhtään mitään? Ihan v##un typeriä kysymyksiä sitä näkee.... Pitääkö nykyään kaikki kädestä pitäen tulla kotiin opettamaan? Odotan innolla seuraavia kysymyksiä... joo...ja tsori. GIGO | |
![]() 05.02.2008 00:09:07 | |
Mihin mä tungen sillä lusikalla sitä ruokaa, että nälkä menee ohi?!?!?!?! Eikö ketään enää kiinnosta itse opiskella yhtään mitään? Ihan v##un typeriä kysymyksiä sitä näkee.... Pitääkö nykyään kaikki kädestä pitäen tulla kotiin opettamaan? Odotan innolla seuraavia kysymyksiä... joo...ja tsori. No, miks yleensä tää foorumi on olemassa. Eikö tääl oo tarkotus keskustella ja kysellä. Kun kokeilee ensin eikä onnistu ni eikös täällä sit saa kysellä??? Vai eikö... anti sitte olla, kiitti kärsivällisyydestä ja hyvät jatkot. Jospa tää kiinnostus latistuu tästä. | |
![]() 05.02.2008 00:43:24 | |
Mihin mä tungen sillä lusikalla sitä ruokaa, että nälkä menee ohi?!?!?!?! Eikö ketään enää kiinnosta itse opiskella yhtään mitään? Ihan v##un typeriä kysymyksiä sitä näkee.... Pitääkö nykyään kaikki kädestä pitäen tulla kotiin opettamaan? Odotan innolla seuraavia kysymyksiä... joo...ja tsori. Hei olet nyt tunkenut ne herneet lusikalla vähän oikean paikan yli. Ja en tiedä lähteekö nälkä jos osut maaliin mutta toi ääliömäisyys vois ehkä parantua. | |
![]() 05.02.2008 09:33:51 (muokattu 05.02.2008 09:34:42) | |
Mihin mä tungen sillä lusikalla sitä ruokaa, että nälkä menee ohi?!?!?!?! Eikö ketään enää kiinnosta itse opiskella yhtään mitään? Ihan v##un typeriä kysymyksiä sitä näkee.... Pitääkö nykyään kaikki kädestä pitäen tulla kotiin opettamaan? Odotan innolla seuraavia kysymyksiä... joo...ja tsori. Onneksi olkoon vaan. Just näiden kommenttien takia tää foorumi on alkanut vituttaa viime aikoina. Jotenkin tuntuu, että joskus ennen täältä sai asiallisia vinkkejä, mutta nykyään tämä tuntuu olevan vain sitä varten, että ryppyotsaiset jäärät pääsisivät heristämään sormea ja nauramaan joillekin jotka eivät harrastuksessaa ole vielä yhtä pitkällä. Olisikohan joillakin mahdollisesti ongelmia itsetuntonsa kanssa, kun pitää tällä tavalla yrittää pätevyytensä osoittaa? | |
![]() 05.02.2008 10:17:33 | |
Onneksi olkoon vaan. Just näiden kommenttien takia tää foorumi on alkanut vituttaa viime aikoina. Jotenkin tuntuu, että joskus ennen täältä sai asiallisia vinkkejä, mutta nykyään tämä tuntuu olevan vain sitä varten, että ryppyotsaiset jäärät pääsisivät heristämään sormea ja nauramaan joillekin jotka eivät harrastuksessaa ole vielä yhtä pitkällä. Olisikohan joillakin mahdollisesti ongelmia itsetuntonsa kanssa, kun pitää tällä tavalla yrittää pätevyytensä osoittaa? Ei tässä(kään) ole mun mielestä kellekään naurettu eikä v-tuiltu. Vois sen manuaalin kuites vaivautua lukemaan. Jos ei sen vertaa viitsi niin ei tässä harrastuksessa kyllä koskaan kovin pitkälle pääsekään. Mä oon niin monta kertaa kirjottanu saman tyylistä kommenttia ku loosah, mutta viime hetkellä jättäny painamatta lähetä-nappia :) Remember: Don't eat the deadly yellow snow! | |
![]() 05.02.2008 10:24:19 | |
Ei tässä(kään) ole mun mielestä kellekään naurettu eikä v-tuiltu. Vois sen manuaalin kuites vaivautua lukemaan. Jos ei sen vertaa viitsi niin ei tässä harrastuksessa kyllä koskaan kovin pitkälle pääsekään. Mä oon niin monta kertaa kirjottanu saman tyylistä kommenttia ku loosah, mutta viime hetkellä jättäny painamatta lähetä-nappia :) Okei katotaan manuaalista, joka on englanninkielinen ja ite en siitä kielestä paljo ymmärrä, mut haetaan sanakirja, Ehkä parin viikon päästä saan selville kun tavailen. Ihmettelen mitä väärää on kysyä jotain ongelmaa suoraan, mä ainakin mielelläni vastailisin jos mulla tietoo, jota toisella ei ole. Enkä kyl vois aatellakaan vastaavani toiselle et vitun typeriä kysymyksiä... Kuka uskaltaa kysyä mitään jos henki on noin huono täällä, saa "gurut" olla rauhassa omissa korkeuksissaan. | |
![]() 05.02.2008 10:37:12 (muokattu 05.02.2008 10:39:28) | |
Mä oon niin monta kertaa kirjottanu saman tyylistä kommenttia ku loosah, mutta viime hetkellä jättäny painamatta lähetä-nappia :) Totta... Olis pitäny jättää painamatta, joten anteeks kysyjälle. Väsymys vei voiton. Kannattaa silti panostaa vähän myös itseopiskeluun ostamiensa laitteiden ja ohjelmien kanssa. Monet asiat, mitä täällä foorumilla usein kysellään eri ohjelmista ja plugeista jne, löytyvät lähes varmasti näiden mukana tulleista manuskoista. Eivät valmistajat niitä turhaan painata. Mutta totta... Olis pitäny olla hiljaa. Kuka uskaltaa kysyä mitään jos henki on noin huono täällä, saa "gurut" olla rauhassa omissa korkeuksissaan. Kyllä ne on ihan muut kuin minä guruja täällä. GIGO | |
![]() 05.02.2008 10:52:19 | |
Moro Ymmärrän että Arnold otti herneen nenäänsä, varmaankin lähinnä sen Ihan v##un typeriä kysymyksiä kommentin johdosta, mutta: Mulle ainakin tän harrastamisen yksi isoja anteja on se itse oppiminen, usein (aina...?) sen kantapään kautta, kokeilla, vääntää, pähkäillä ja pikku hiljaa oikeasti petrata siinä mitä tekee. Ja se on myös loppupelissä se homman hauskuus, testata, kokeilla ja leikkiä pelle pelotonta musantuottamisen suhteen. Mä väitän, että jos on hirvee hinku vääntää musaa, niin se on ihan sama, millä sitä aluksi äänittelee, tärkeintä on että jollain vermeellä vaan ryhtyy sitä hommaa tekemään. Mutta tää palsta / netti on pullollaan tietoa rumpujen äänityksestä... jos englanti ei heti suju, niin samallahan tulee sitäkin treenailtua ;-) Peace, Tinde | |
![]() 05.02.2008 10:54:10 | |
No, miks yleensä tää foorumi on olemassa. Eikö tääl oo tarkotus keskustella ja kysellä. Kun kokeilee ensin eikä onnistu ni eikös täällä sit saa kysellä??? Vai eikö... anti sitte olla, kiitti kärsivällisyydestä ja hyvät jatkot. Jospa tää kiinnostus latistuu tästä. Niin, kun täällä olis ainakin alueen nimestä päätellen tarkoitus keskustella studiotyöskentelystä. Minusta siihen kuuluu esim. miksaus- ja mikitystekniikat, masterointi, laitteisto ym. Miten voi tulla keskustelemaan studiotyökentelystä kun ei olla edes alkuun päästy? Varmaan mikseri.net -sivustolla löytyisi innokkaampia vastailijoita tämän tyyppisille kysyjille. | |
![]() 05.02.2008 14:09:39 | |
Niin, kun täällä olis ainakin alueen nimestä päätellen tarkoitus keskustella studiotyöskentelystä. Minusta siihen kuuluu esim. miksaus- ja mikitystekniikat, masterointi, laitteisto ym. Miten voi tulla keskustelemaan studiotyökentelystä kun ei olla edes alkuun päästy? Varmaan mikseri.net -sivustolla löytyisi innokkaampia vastailijoita tämän tyyppisille kysyjille. alkuun päästäkseen alueen nimen mukaan suunnistavat voisivat esittäytyä aloittelijat-palstalla aiheuttamatta turhaa ärtymystä | |
![]() 05.02.2008 14:30:25 (muokattu 05.02.2008 14:31:16) | |
alkuun päästäkseen alueen nimen mukaan suunnistavat voisivat esittäytyä aloittelijat-palstalla aiheuttamatta turhaa ärtymystä Sinäpä sen tiivistit hienosti yhteen lauseeseen, mikä jo loosahin kirjoituksen välityksellä tuli selväksi, vaikkakin rivien välissä. Mä pääasiassa luen tätä palstaa ja kirjoitan vähemmän. Miksikö? No siksi, että en ole itse mikään guru näissä hommissa, vaan nautin ja otan opikseni osaavien kirjoituksista ja keskustelusta. Epäilen että melkein kaikki mahdollinen on tällä palstalla jo kysytty vähintään kymmeneen kertaan. Siispä lukemaan ahkerasti vanhoja viestiketjuja ja sitten kyselemään jos ei vastausta löydy. Veikkaanpa että suurin syy hieman kokeneempien päänaukomiseen on se, että joka keleen simppelin pikkuasian kysyminen täällä osoittaa laiskuutta ja ihan väärää asennetta näihin hommiin, kyllähän se pistää mukavankin aikuisen ihmisen helposti hieman kettuilemaan. Varsinkin kun kyseessä siis ei ole Aloittelijat -palsta. Toivoisin myös ylläpidolta vaikka lisämoderaattorien nimittämistä että nämä aloittelijakyselyt saataisiin siivottua pois täältä, menee paljon arvokasta tietoa ohi ja samalla olen ainakin itse huomannut että juuri kokeneemmat ovat loistaneet poissaolollaan aika paljon viime aikoina. Huolestuttavaa palstan elämän kannalta, etteivät vaan ole johonkin salaiseen huoneeseensa vetäytyneet? "I have a cunning plan" -Baldrick | |
![]() 05.02.2008 15:11:50 (muokattu 05.02.2008 15:30:27) | |
Äänitellään musaa tietsikalle Cubasella, tällä hetkellä monona. Tarkotus olis siirtyä stereoon ja laitteeseen jossa ainakin kaksi mikkisisääntuloa. Kyllähän 2-kanavaisella audio I/O:lla äänittää helposti sen ovariparin saundin lisäksi muutaman triggerisignaalinkin. Tarvitaan vain joka trigattavalle rummulle oma (tai ei välttämättä niinkään montaa ..) ultraäänioskillaattori (siniaalto paras, esim. http://www.4qdtec.com/sinz/gatesn.gif voisi toimia komponenttien arvoja säätämällä suoraan piezon kanssa, eli eka 47k isommaksi ja konkat pienemmäksi, vaatii säätämistä mutta on halpa) +VCA tai gate -pari. Oskillaattorit viritetään omille taajuuksilleen n. 24 - 46 kHz taajuusalueelle (eli kuulumattomiin, taajuudet ja tasot voi tarkistaa oskilloskoopilla), ja sitten triggereiden signaaleilla trigataan VCA/gaten kautta noita oskillaattoreita, ja nämä miksataan jommalle kummalle kanavalle (yhdellä oskillaattorilla saadaan siis kaksi triggeriä sisään kun sama oskillaattori jaetaan kahden eri VCA:n kautta eri kanaville). Äänitys tehdään siis ainakin 96 kHz näytetaajuudella, 192 kHz:lla saa toki enemmän kanavia sisään. Plussana se että triggerit ovat synkassa audion kanssa sämplen tarkkuudella (MIDI:n kanssa voi tulla heittoja). Samalla kun noita vetää monitoriin niin kannattaa kotieläimet siirtää vähän kauemmaksi (varsinkin koirat voivat hermostua). Loppu onkin sitten softalla nypläämistä. Sämplet kannattaa tietty ottaa samasta rumpusetistä minkä kanssa ovaritkin on äänitetty eikä käyttää mitään ruotsalaisten valmiiksi tekemiä tuotoksia. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)