Aihe: muutamia kysymyksiä "musiikkinurkkauksen" päivitykseen liittyen 1 | |
---|---|
![]() 16.06.2008 20:42:22 (muokattu 16.06.2008 20:51:02) | |
tere Olen ajatellut hieman edistää omaa musiikkinurkkaustani. Tähän mennessä olen pärjännyt midi -kiibbarilla ja vst -instrumenteilla. Hetken aikaa käytössä oli myös Korg TR 61 -syntikka (vähän liikaa ominaisuuksia minun tarpeisiin). Äänikorttina on palvellut M-Audio Delta 1010LT ja tietokone on tehoiltaan ihan riittoisa musiikintekoon. Käyttis on XP ja "pohjasoftana" käytän FL studiota (nyt, kun edistän musiikkinurkkaustani, ostan mitä luultavimmin AIDON FL studio kahdeksikon). Edistän musiikkinurkkaustani näillä näkymin parilla syntikalla, mikserillä, stereomikrofoniparilla, multiefektillä, random -laitteilla ja pakollisella sälällä. Ideana olisi, että toinen syntikka olisi hieman koneellisempaan soundiin ja toinen syntikka olisi sitten mahdollisimman monipuolinen rumpusoundeiltaan, stringseiltään jne. Eli siis, mahdollisimman hyvät "aidot" soundit omaava laite. Olen ajattelut konesoundiin Novation X station 61 -syntikkaa ja toiseksi syntikaksi Yamahan Motif ES -räkkiä ja sen kanssa sitten M-Audio keystation 88 -midi kiibbaria ja jotain sustain -pedaalia. Novation X Stationin rinnalle ajattelin myös hankkia räkkimultiefektiksi Lexicon MX 200 -multiefektin. VST -instruja ohjailen sitten joko vanhalla rolandin kakkakiipparilla (olisikohan ollut P-180 -malli, jossa on osa koskettimista sökönä..) tai toisena vaihtoehtona hankin M-Audio Oxygen 61 -midiohjaimen. Stereomikrofoniparin ostan, koska ostan myös läjän perkussioita ja samoissa tiloissa muiden laitteiden kanssa minulla on myös rumpuni, joita myös voisin stereomikeillä nauhoittaa. Tykkään OH -rumpusoundista jo sellaisenaan eli mitään täysmikityksiä en tuotoksiini tarvitse. Jotta kuulisin yhtään mitään, ostan myös Behringer Truth -monitorit. No sitten niitä kysymyksiä: Minkälainen mikseri olisi sellainen, johon voisin liittää syntikat, Mikrofonit ja muut äänilähteet? Tietysti mikserin pitäisi myös pystyä liittämään myös tietokoneeseen niin, että soundi menee stereona/hyvälaatuisena koneelle eikä muutu matkalla monoksi jne. Samaan aikaan myös tietokone pitäisi pystyä liittämään mikseriin niin, että tietokoneen volyymiä ohjattaisiin sitä kautta. Behringer Truthit olisi sitten kiinni mikserissä. Näin siis olen visioinut. Ehkä joku nero on jo huomannut, etten täysin tiedä mistä puhun ja toivonkin, että joku tajuaisi suurinpiirtein mitä ajan takaa ja sitten neuvoisi, millä tavalla saisin laitteeni tällä tavalla toimimaan? :D Olisiko digitaalimikseri toimiva valinta( Edirol M-16DX esimerkiksi)? Multitrack (tai joku vastaava..) -nauhoitusmahdollisuus olisi ainakin ihan tervetullut ominaisuus jo pelkästään stereomikkien takia. Tarvitsenko mikseriä välttämättä ollenkaan? M-audio delta 1010 LT äänikortissa on kuitenkin RCA -sisääntuloja ihan riittävästi ja pari XLR (?) -sisääntuloa myös. Onko mahdollista liittää syntikka suoraan RCA:n kautta? Mihinkä minä tällöin saan Behriger Truthit kiinni? Jos kuitenkin hankin mikserin jo ihan sen takia, että pystyn vaikuttamaan soundiin enemmän ennenkuin se on päässyt koneelle asti, tarvitsenko digitaalimikserin ohella myös jonkinlaista vahvistinta vai saanko äänen kuulumaan pelkän tietokoneen ja behringer truthien avulla? Syntikkavalinnat? Kokemuksia? Olisiko esim. Yamaha MM8 -syntikka tahi Roland Juno G parempi vaihtoehto Yamaha Motif ES -räkille? Entäs Novation X Station? Mikä toinen syntikka olisi hyvä vaihtoehto konesoundille? Haen pitkälti TheProdigyFatOntheLand -tyylisiä pädisoundeja ja liidejä. Mitään vanhempia analoogisyntikoita ei tarvitse kuitenkaan mainita, paitsi jos sellainen sattuu olemaan myynnissä (W30, JP-8000 jne). Kai tuollaisesta Novation X stationista jonkinlaista rouheeta soundia lähtee varsinkin kun multiefektin kanssa vielä samaan aikaan kikkailee? :P --- Eli en siis hae mitään työasemia vaan enempi "äänilähteitä". Roland TR 61:stä pimputellessa tulin siihen tulokseen, että raudasta lähtee parempi/kirkkaampi soundi. Olen käyttänyt esim. Nexus- plugaria, joka on hyvä trance -soundeihin, mutta ei sekään pärjännyt TR:n soundeille. Ja on sitä rautaa paljon mieluisampi käyttääkin. Vähän sama, kun vertaa samplausta vinyyliltä ja samplausta ladatuista mp3:sista (silloin tällöin harrastan tätä "pahetta"). Niin, tuosta tulikin mieleen, että eikös Novation X Station ja multiefekti liitetä yhteen midi trhu -kanavan kautta? Vaiko miten? Eli piuha stationista efektiin ja efektistä mikseriin? Ei ku öö? T Bone SC180 -stereoset T-kaupasta ostettuna maksaisi 159€. Tiedoissa kerrotaan, että ovat erinomaiset rumpujen overhead -mikeiksi ja perkussioiden nauhoitukseen samoin. Onko kellään kokemuksia, että ovatko toimivat? Eikös noihin ihan XLR -piuha käy? :| Kysyn lisää kun keksin kysyttävää. Noin 2 kk päästä pitäisi "studion" olla valmis, laitteet hankittu jne. Budjetti on n. 3 500€ ja edellämainitut tuotteet saan kyllä alle sen hinnan esim. T -kaupasta. Eikä haittaa, jos vähän menee yli. Mieluusti ei kauheasti alle :D TAVOITTEENA ON SAADA 3500€:lla toimiva musiikintekonurkkaus. Ja musiikkigenre on "kaikki". Tykkään kokeilla kaikenlaista. Eniten kuitenkin pyrin tekemään jotakin The Prodigyn ja seventiis -gruuvin seosta. Hevikitaroitakin saattaa seasta löytyä.. Kiitoksia vaan, jos joku vaivautuu vastaamaan edes johonkin kysymykseen :) Kaikkea tarpeellista tavaraa saa suositella! On hyvinkin mahdollista, että olen unohtanut jotakin olennaista tai sitten en vaan ole tajunnut, että jokin härveli on tarpeellinen/pakollinen jne jne jne .. | |
![]() 17.06.2008 13:10:04 (muokattu 17.06.2008 13:11:42) | |
Huh huh.. Olipas tekstiä. Ihan kaikkea en jaksanut lukea mutta vastaan nyt siihen mihin osaan. 1. Syntikat: Motif rack voi tosiaan olla hyvä vaihtoehto jos haet luonnollisia yleissaundeja. Toiset vaihtoehdot mitä itse harkitsisin tuosta hintaluokasta olisi varmaan: CLAVIA NORD RACK 2X: http://www.thomann.de/fi/clavia_nord_rack_2x_synthesizer.htm ROLAND FANTOM XR: http://www.thomann.de/fi/roland_fantom_xr.htm Noista mieleisensä löytää melkein vaan kokeilemalla ja kuuntelemalla minkä saundi miellyttää. Niistä virtuaalisyntikoista en osaa niin älyttömästi sanoa. Ne on niin oma maailmansa, että se riippuu todella paljon siitä millaisia saundeja hakee. Mutta tietysti ACCESS VIRUS TI DESKTOP on se, jonka itse haluaisin... Toi on kyllä aika arvokas ja sekin "räkkivehje", mutta tosiaan tossa vaikuttaa todella paljon se mitä olet hakemassa. 2. Se mikserihässäkkä...: Tuosta kysymyksestä jäi puuttumaan yksi erittäin oleellinen asia. Haluatko äänittää raidat mikseriltä koneelle erikseen vai yhtenä stereoraitana? Jos pelkkä stereoraita riittää niin et tarvitse digimikseriä. Sitä paitsi digimikseriin hurahtaa äkkiä puolet sun budjetista. Esim. Yamaha mw10 voisi riittää: http://www.thomann.de/fi/yamaha_mw10c.htm. Mulla on pöydälläni toi ilman tota c:tä. Eli vaan ilman noita kompuroita ykkös ja kakkoslinjassa. Riittää ihan hyvin demolaatuisiin äänityksiin. Sitten on tietysti noi Firewire -mikserit. Noissa "kotistudiomiksereissä" on nykypäivänä ihan ylitarjontaa ja on aika vaikeaa löytää se omiin tarkoitusiin sopiva laite. 3. Monitorit: Noi behringerit on kyllä hinta-laatusuhteeltaan aika aatelia ja mun mielestä ihan passeli päätös. Et tarvitse niille erillistä vahvistinta, jos ostat aktiiviversiot: http://www.thomann.de/fi/behringer_b2030a_truth_aktivmonitor.htm hinta on about tupla passiiveihin verrattuna, mutta säästyy turhalta räpläämiseltä eikä tarvitse ostaa erikseen päätettä. Ja tilan koosta ja tehontarpeesta riippuen sitten on päätettävissä noista joko toi B2030A - tai B2031A -malli. Mulle on ainakin noi pienemmät riittäneet. Ja monitorit tosiaan voi kytkeä ainakin tossa Yamahan mikserissä CR-out (control room out) -liitäntään jolloin voit säätää mikseristä äänen tason eikä tarvitse ruuvailla softasta. Jos ostat jonkun toisen mikserin, jossa mahdollisuutta ei ole, niin on kyllä olemassa erillisiä volumesäätimiä mikserin ja monitorien väliin. Maksaa muistaakseni siinä 30-150€. Niitäkin on vähän joka lähtöön. 4. Softapuoli: Jos haluat äänitellä rumpuja ja syntikoita ym., kannattaa ehkä miettiä onko se FL studio paras mahdollinen vaihtoehto. Itse ostaisin rinnalle vielä esim tuon:http://www.thomann.de/fi/steinberg_cubase_studio_4.htm Joku Cubasen versio tosin taisi tulla sen mikserin mukana.. Sillä pääsee alkuun mutta kun se ei enää riitä niin joku tollainen voisi ehkä toimia. No niin.. Taas on esitetty viisasta jo ihan liikaa. Korjailkaa nyt sitten mitä olen kertonut väärin. E: kirjotusvrheitä www.crimson-sun.org | |
![]() 17.06.2008 16:32:26 | |
Kannattaa kyllä sitä mikserin hankintaa harkita pariin otteeseen. Et välttämättä tarvii sitä ja vaikka budjetti on hyvä, niin se mikseri tosiaan haukkaisi siitä ison osan ja periaatteessa voit tehdä softalla kaiken sen mitä se mikseri osaisi. Mielummin jotain halpoja erillisiä etuasteita (http://www.thomann.de/fi/presonus_bluetube.htm) jos tarvii useempia mikkitasoisia signaaleja äänittää kerralla. Bassorummulle tarviit varmastikin myös oman mikkinsä. | |
![]() 17.06.2008 20:06:54 (muokattu 17.06.2008 20:10:02) | |
Kiitoksia vastauksista! Bassorummulle löytyykin jo mikrofoni ennestään (ainut mikki tällä hetkellä ja sattumoisin BD:lle). Niinkuin tuossa tekstissä jo mainitsin, tykkään jo varsin paljon pelkästään overheadeilla nauhoitetuista rummuista ja rumpuja tulen nauhoittamaan lähinnä komppien maustamisessa tms. eli rummut tulen tekemään ihan syntikan soundeilla ja muilla sampleilla ja niiden komppien päälle vielä jotain muuta rytmiä/hässäkkää oikeilla rummuilla. Eli tarkoitus ei ole nauhoittaa bändejä vaan lähinnä omaa päätä pitäisi päästä tyhjentämään :) Tuosta firewire -mikseristä ja muista vastaavista laitteista kiinnostaisi tietää enempi. Sitten kysyttiin, että riittääkö minulle se, että saan vain yhtä stereoraitaa syntikasta koneelle tms. Kyllä riittää, mutta sen pitäisi olla mahdollista, että pystyisin soittamaan/nauhoittamaan molempia syntikoita samanaikaisisesti ja sekin olisi hienoa, jos stereomikityksetkin saisi samaan aikaan nauhalle. Se on sitten aika sama, että meneekö yhdelle raidalle nauhalle vai neljälle, kunhan vaan nauhoittaa stereona. Tämä ominaisuus sen takia, että tahdon välillä myös jamitella :) kannattaako mikseri liittää koneeseen USB:lla vai RCA:lla? Onko tällä mitään väliä, kummin tekee? Eikös USB:issa ollut jonkinlainen kaksisuuntainen dataliikenne eli, että yhden piuhan avulla voisi nauhoittaa kaikkea meteliä, mitä mikserin kautta koneelle tulee ja samalla myös tietokone on mikserissä kiinni niin, että sillä mikserillä tosiaan sitä volyymiä voi ohjailla? HIEMAN epäselvästi taas kysytty, mutta toivottavasti jälleen joku viisaampi tajuaa, mitä ajan takaa :I Ja Cubase on käynyt kyllä mielessä. Jos saan toimivat syntikkamikseriräkkiefektiperkussiohässäkät tarpeeksi edullisesti, jää sitten softiinkin vähän enempi rahaa. | |
![]() 20.06.2008 16:14:35 | |
Kiitoksia vastauksista! Bassorummulle löytyykin jo mikrofoni ennestään (ainut mikki tällä hetkellä ja sattumoisin BD:lle). Niinkuin tuossa tekstissä jo mainitsin, tykkään jo varsin paljon pelkästään overheadeilla nauhoitetuista rummuista ja rumpuja tulen nauhoittamaan lähinnä komppien maustamisessa tms. eli rummut tulen tekemään ihan syntikan soundeilla ja muilla sampleilla ja niiden komppien päälle vielä jotain muuta rytmiä/hässäkkää oikeilla rummuilla. Eli tarkoitus ei ole nauhoittaa bändejä vaan lähinnä omaa päätä pitäisi päästä tyhjentämään :) Tuosta firewire -mikseristä ja muista vastaavista laitteista kiinnostaisi tietää enempi. Sitten kysyttiin, että riittääkö minulle se, että saan vain yhtä stereoraitaa syntikasta koneelle tms. Kyllä riittää, mutta sen pitäisi olla mahdollista, että pystyisin soittamaan/nauhoittamaan molempia syntikoita samanaikaisisesti ja sekin olisi hienoa, jos stereomikityksetkin saisi samaan aikaan nauhalle. Se on sitten aika sama, että meneekö yhdelle raidalle nauhalle vai neljälle, kunhan vaan nauhoittaa stereona. Tämä ominaisuus sen takia, että tahdon välillä myös jamitella :) kannattaako mikseri liittää koneeseen USB:lla vai RCA:lla? Onko tällä mitään väliä, kummin tekee? Eikös USB:issa ollut jonkinlainen kaksisuuntainen dataliikenne eli, että yhden piuhan avulla voisi nauhoittaa kaikkea meteliä, mitä mikserin kautta koneelle tulee ja samalla myös tietokone on mikserissä kiinni niin, että sillä mikserillä tosiaan sitä volyymiä voi ohjailla? HIEMAN epäselvästi taas kysytty, mutta toivottavasti jälleen joku viisaampi tajuaa, mitä ajan takaa :I Ja Cubase on käynyt kyllä mielessä. Jos saan toimivat syntikkamikseriräkkiefektiperkussiohässäkät tarpeeksi edullisesti, jää sitten softiinkin vähän enempi rahaa. Mie olen tykännyt käyttää ennemmin usbia kun rca:ta. Jää kaikki turhat kohinat pois. Tai ainakin paremmin kuin rca:lla. Ja tosiaan Kyllä, tuolla usbilla voit äänittää yhdelle stereoraidalle kaiken mitä sinne mikseriin sisälle menee (vaikka ne kaksi synaa) ja tosiaan samalla säätää sitä äänenvoimakkuutta. Siinä voi erikseen säätää niiden synien voimakkuuden (mitä äänität) ja sen mitä koneelta ennestään tulee pihalle. Jos vaikka jonkun taustan päälle vetelet. Enpä kyllä tainnut sen selkeämmin selittää kuin mitä kysyit. www.crimson-sun.org | |
![]() 21.06.2008 03:05:29 | |
kannattaa ehkä miettiä onko se FL studio paras mahdollinen vaihtoehto Komppaan myös tuota Cubase Studio 4:sta. Äänityshommissa sen etu FL:ään korostuu. Aiemmin olin käyttänyt pelkästään FL:ää ja siirtyminen siitä oli Cubaseen melkosenkin kivutonta ja sanotaanko myös antoisaa(helmikuussa-08 vaihdoin ohjelmaa). Ja kuitenkin voin tietyissä jutuissa hyödyntää FL:ää vielä täysin rinnoin Cubasessa rewirenä. Molemmissa kun on kuitenkin omat hyvät ja huonot puolensa... Behkun B2030-aktiivikajareita täytyy kompata myös. HLS erinomainen. Näistä on omakohtaista kokemusta, joten ei tästä enempää... asialliset hommat hoidetaan, mutta muuten ollaan kuin ellun kanat | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)