Aihe: Ultimate 80's Heavy Virveli
1
JazzFromHell
10.06.2008 11:26:02 (muokattu 10.06.2008 11:31:03)
Eli mites tuollaisesta saisi Taman Starclassicin 4,5" saisi sellaisen tuhdin ja täyteläisen 80's heavy virvelin?

Tähän asti olen lisännyt alapuolen mikille buustia 4khz ylöspäin ja lisänny n. 10db 200-300Hz paikkeilta. Joskus ehkä jopa leikannut 1khz kohdalta hieman. Yläkalvolta taas buustannut korkeita taajuuksia selventämään soundia ja lytännyt kompuralla aika reilusti. Ja tietenkin sitä sihinä kaikua mukaan, mutta soundi on vielä hieman tuhnu, se ei ole kuraa, mutta tietynlainen attack puuttuu, jolla sen saisi kuulumaan selvemmin muun musan seasta vähemmällä volumella. Molemmilta kalvoilta olen myös leikannut 150hz alaspäin olevat pois.

Virveli voi myös ehkä vaikuttaa asiaan koska ei ole kovin syvä?

Edit: Ainiin molemmilla kalvoilla on käytetty SM57. Ylhäällä aika vaakatasossa ja alhaalla matonsuuntaisesti melkein keskeltä.
"When you walk in your boots Looks like you've crapped in your pants"
Niq
10.06.2008 15:35:59 (muokattu 10.06.2008 15:37:30)

Et maininnut tärkeimmästä asiasta mitään: Miten se virveli on viritetty? Siis jos tukkahevi-virppasoundia haetaan niin virittämällä ja oikealla kalvotuksella lähtisin liikkeelle. Lyöntikalvosta kiristetään rypyt pois ja vähän lisää, näin ainakin itse olen saanut 80-lukulaista imitoivan soundin. Alakalvon ja maton vireestä varmaan osaa paremmin kertoa joku 80-luvulla rummuttanut? :)

EDIT: Lyöntikalvoksi ehkäpä se Remon mustapilkullinen malli tai jopa pinstripe (!!!), ei hajoa heti löysyyteen kuten perus Ambassadorille käy
"I have a cunning plan" -Baldrick
bize
10.06.2008 15:54:28
Eli mites tuollaisesta saisi Taman Starclassicin 4,5" saisi sellaisen tuhdin ja täyteläisen 80's heavy virvelin?

Tähän asti olen lisännyt alapuolen mikille buustia 4khz ylöspäin ja lisänny n. 10db 200-300Hz paikkeilta. Joskus ehkä jopa leikannut 1khz kohdalta hieman. Yläkalvolta taas buustannut korkeita taajuuksia selventämään soundia ja lytännyt kompuralla aika reilusti. Ja tietenkin sitä sihinä kaikua mukaan, mutta soundi on vielä hieman tuhnu, se ei ole kuraa, mutta tietynlainen attack puuttuu, jolla sen saisi kuulumaan selvemmin muun musan seasta vähemmällä volumella. Molemmilta kalvoilta olen myös leikannut 150hz alaspäin olevat pois.

Virveli voi myös ehkä vaikuttaa asiaan koska ei ole kovin syvä?

Edit: Ainiin molemmilla kalvoilla on käytetty SM57. Ylhäällä aika vaakatasossa ja alhaalla matonsuuntaisesti melkein keskeltä.

Älä leikkaa noin alhaalta, 100 hz on hyvä. "Tusahdussoundiin" virveliä pitää myös dempata jonkin verran. Syvä virveli olisi luonnollisesti hyvä, riittävän paksulla lyöntikalvolla varustettuna. 200-800 hz -taajuusalueelta löytyy todennäköisesti useita soivia / korostuneita taajuuksia, etsi ne mahdollisimman kapealla EQ:lla ja leikkaa sopivasti (karkeasti n. 5-10 dB).

Mieluummin leikkaa, kuin buustaa. Leikkaa leveällä EQ:lla n. 500-1500 Hz -väliseltä alueelta, jos soundi ei ole tarpeeksi iso. Nämä vinkit siis virvelin yläkalvolle, piiskayläpäätä kannattaa hakea yläkalvon atakin tueksi alakalvolta.

Lopuksi kannattaa kokeilla monikanavakompuraa, jos haussa on äärimmäisen "täyden kaistan" soundi. Oikeanlainen kaiku on varsin oleellista myös, 80-luvullahan soundissa oli useimmiten vähemmän sitä kuivaa signaalia..
"Because, for me, the less faders you have to deal with, the better it sounds. You don't need 90 faders to make it happen." -C. Lord-Alge
Antti1
10.06.2008 16:35:23
Mites muuten hemmot ootte noita valkoisia kohinoita yms. lisäilleet softamaailmassa tussahdusta hakiessanne?
"If life seems jolly rotten there's something you've forgotten and that's to laugh and smile and dance and sing."
JazzFromHell
10.06.2008 17:49:12
joo lyönti kalvona on remon mustapilkullinen kalvo ja vire on aika keskimeinikiä kai, ite en osaa siitä sen paremmin sanoo ku en oo rumpali ja en oo hirveesti päässy testailee, mutta joo täytyy tsekata noi vinkit!
"When you walk in your boots Looks like you've crapped in your pants"
Kallekorvola
10.06.2008 19:31:09
mä taas melkein kysysin et kuulostaako se äänittäessä (siellä rumpuhuoneessa) sellaiselta kun haetaan? ei sitä kasaritöminää nimittäin miksauksessa oo tehty... melkein tekis mieli väittää et 4,5" virvelistä sellasta ei saa ollenkaan, kasarilla kun oli tapana monesti äänitellä niillä 8" syvillä marssivirveleillä...
Danko
10.06.2008 19:42:04

melkein tekis mieli väittää et 4,5" virvelistä sellasta ei saa ollenkaan, kasarilla kun oli tapana monesti äänitellä niillä 8" syvillä marssivirveleillä...

ehkä, mut yks vaihtari on myös kokeilla heittää toinen snarekalvo ylösalaisin päälle. unohtamatta geittikaikua.
Mystisesti hintahtavat romantikot #3
studiotyöskentelyssä on tärkeää että pohjat on hyvät ja pysytään aika tauluissa. -MJP
Halsu
10.06.2008 21:35:26

ehkä, mut yks vaihtari on myös kokeilla heittää toinen snarekalvo ylösalaisin päälle. unohtamatta geittikaikua.

Voi myös koittaa leikata nurkkiin lojumaan jääneestä vanhasta kalvosta kehyksen pois ja heittää sen siihen snaren päälle lötköttämään - näin pystyy soittamaan myös rimshotteja tarvittaessa. Tuosta toisesta kalvosta tulee joka tapauksessa samointein semmonen öljykalvoisa syvä lätkähdys josta on hyvä lähteä liikkeelle.
CU -- Eki
koponen
12.06.2008 00:12:58
Tomia virvelin alle. Silleen ne kasaribändit sai livenäkin mossahtamaan.
If it says Marshall on the front, you're good to go
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)