Aihe: Kuuntelussani / kuulossani vikaa ?
1
helma29
23.11.2019 21:18:32

Moro tietäjät!

Toivottavasti oikeassa keskusteluryhmässä viestini.

Minulla ongelma, johon en ole koskaan törmännyt aiemmin.
Olen saanut säädettyä monitorikaiuttimeni miksaamista varten aiemmin, mutta nyt olen viikkoja miksannut "uudessa" tilassa ja jotakin perin merkillistä tilassa on.

Minulla M-Audion FW1814-interface (x2) ja Behringerin B2031Ax2 ja B2092 SUB.
Interfqcen ja kaiuttimien välissä Palmer Passive Monicon-säädin.

Tila vaimennettu aika kovasti vanhan vuokralaisen toimesta, oli tehnyt sen tarkkaamoksi, en tiedä, kuinka ammattitaitoisesti.

Mutta ongelma on tämä

Joudun kallistamaan päätä rajusti eteenpäin, jotta saan selvää kaiuttimien tuottamasta diskantista ja keskiäänestä.
Ilman pään kallistusta kaiuttimet kuulostavat ihan suttuisilta.
Olen nostellut tuolia ylös ja alas, mutta pään kallisteluun ei vaikutusta.

Kun käännän selkäni kaiuttimiin päin, kuulen kaiken juuri niin hyvin, kuin haluankin.
Kuulokekuuntelun perusteella miksattu materiaali ok.
Myöskin kannettavat kaiuttimet antavat hyvän tuloksen.

Mitä ihmettä ??
Ammattilaisen ja harrastelijan erottaa ainoastaan tilipussista, ei välttämättä aina siitäkään.
ituvirtanen
24.11.2019 11:22:38 (muokattu 24.11.2019 11:25:21)

Kuinkas suuntaavat nuo kaapit ovat? Onko suuntaus poskellaan? Jos pääset kaappien taakse, kokeile tähdätä kaappi kerrallaan kuuntelupaikkaa kohti. Sillä alkuun ja hienosäätöä tarpeen mukaan.

Jos tilassa on heijastuksia, on myös mahdollista, että siellä tapahtuu vaiheeseen perustuvia ongelmia. Kaappeja voi kokeilla siirtää myös syvyyssuunnassa.
dewil
24.11.2019 21:46:17

Jos se tila on täysin demppi, niin sulla ei ole oikein mitään heijastusten tuottamaa tilainformaatiota ja fiilis voipi olla ahdistava ja hankala.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
petteri m
18.01.2020 13:01:02 (muokattu 18.01.2020 13:09:27)
Suttuisuus diskantissa ei oikein sovi yhteen isosti tehdyn vaimennuksen kanssa. Yleensä suttuisuutta tuo aikaiset heijastukset tai ylipäänsä heijastukset joiden kulkuaikaero on suoraan ääneen verrattuna pieni. Tähän viittaa vahvasti myös pään eteenpäin kallistamisen tuottama vaikutus, lähemmäksi kaiuttimia siirtyminenhän nimenomaan kasvattaa suoran äänen osuutta varhaisiin ja muihinkin heijastumiin verrattuna. Pelkän kertomuksen perusteella on mahdotonta sanoa kovin paljon asiasta. Olisi kiinnostavaa nähdä kuva tuosta tilasta. Ota muutama kuva ja laita omiin kuviin niin hämmästellään lisää.

Kuulossa tuskin on näillä spekseillä vikaa jos ongelma ilmeni uuteen tilaan siirtymisen jälkeen. Pään siirtäminen ei myöskään tapaa kuuloa korjailla jos siellä on jotain oikeaa vikaa. Ja vaikka siellä oikeaa vikaa olisikin se ei luultavasti näin ilmene.
Einherjar
18.01.2020 23:33:25
Äkkiseltään voisin veikata, että tila on dempattu enemmän yläpäistä ja vähemmän alapäistä. Se voi aiheuttaa semmosta vikaa, että diskanttielementti tavallaan kohdistuu enemmän. Sitä joutuu sitten vähän väkisellä ampumaan enemmän/suorempaan korvaan ja siltikin se tuntuu pikkasen tussulta.
Se "eq-asia" ei johdu niinkään siitä, että se diskantti tulisi liian pienellä. Enemmänkin päinvastoin; alaelementti ajaa sen diskanttielementin päälle/yli ja sen takia diskantti kuulostaa sitten tummalta.
Kokeileppa varsin sellaista, että nykäise pöytä/kuuntelu reilusti seinästä irti. Ihan vaikka keskelle huonetta. Sen pitäisi viedä seinän heijastukset pois ja alakerran/-keskialueen kertymä pitäisi hellittää. Jos siinä aukeaa se diskanttipuoli, niin sen pitäisi selittää jo jotakin.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
KaRa
19.01.2020 19:01:19 (muokattu 19.01.2020 19:01:40)
Tärkeintä on tiedostaa omat epäbalanssit ym vajavaisuudet ja puutteet, jotka voi sitten ottaa huomioon miksatessa. Itselläni ainakin, vaikka on kuinka täydellinen kuuntelusetuppi, niin ymmärrän korvieni keskinäiset poikkeavuudet. Ihmiset aika paljon keskittyvät ulkoiseen kuuntelusetuppiin vaikka harvalla ihmisellä on oikeasti täysin symmetrinen kuulo.
Seuraava lause on totta - edellinen lause on valetta.
Kasu-_-
20.01.2020 11:56:56

KaRa: Tärkeintä on tiedostaa omat epäbalanssit ym vajavaisuudet ja puutteet, jotka voi sitten ottaa huomioon miksatessa. Itselläni ainakin, vaikka on kuinka täydellinen kuuntelusetuppi, niin ymmärrän korvieni keskinäiset poikkeavuudet. Ihmiset aika paljon keskittyvät ulkoiseen kuuntelusetuppiin vaikka harvalla ihmisellä on oikeasti täysin symmetrinen kuulo.

Jep, itse olen selkeästi "vasenkorvainen" ja tuntuu etten saa varsinkaan kuulokkeilla niin hyvin selvää oikealta tulevista kitaroista kuin vasemmalta. Ihmettelin joskus kun valmiiden biisien aaltomuoto oli painottunut hieman oikealle, niin rupesin tarkkailemaan omaa kuuloa ja kääntelemään kuulokkeita. Tuntuu niin kuin vika olisi kuullun ymmärtämisessä eli aivoissa, mutta todennäköisesti oikeassa korvassa on kuoppaa jossain yläkeskialueella. Voi olla intistä rynkyn paukkeesta johtuvaa tai jo aiemmin lapsena muistan tapauksen kun isoveli paukautti nallin aivan korvani vieressä.

Joka tapauksessa asia helpottui kun tiedostin sen ja miksatessa kaiuttimilla ei niin selkeää eroa tunnu syntyvän. Pitäisi varmaan käydä tutkituttamassa kuulo tarkemmin.
KaRa
20.01.2020 12:59:38 (muokattu 20.01.2020 13:07:45)
Kasu-_-: Jep, itse olen selkeästi "vasenkorvainen" ja tuntuu etten saa varsinkaan kuulokkeilla niin hyvin selvää oikealta tulevista kitaroista kuin vasemmalta..

Sama täällä, että vasenkorvainen niinsanotusti. En tiedä mistä johtuu, mutta ajattelen että siinä missä useimmat ihmiset muutenkaan ei ole symmetrisiä näöltään ja aisteiltaan niin stereokuulokin on mitä on. Ei se haittaa. Kääntelee kuulokkeita, referenssikuuntelee, tarkistaa monolla jne... Mittaritkin kertoo jos jokin on aivan pielessä.

Mitä aloitukseen tulee niin ei se minusta haittaa että joutuu kallisteleman päätä sun muuta suhmuroimaan. Itsekukin joutuu luovimaan ja sopeuttamaan omaa itseänsä teknologian kanssa toimiessaan. Tietenkin asioita pyritään helpottamaan, mutta aloituksen perusteella juuri veikkaisin että oma luoviminen on eduksi. Pelkästään korvien muotokin vaikuttaa hurjasti. Työpisteestä pitää tehdä omanlainen.. ergonomian puitteissa toki.
Seuraava lause on totta - edellinen lause on valetta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)