Aihe: Ääniongelmia windows 10
1
352333
12.11.2019 13:46:14

Heippa!
Olen tässä taistellut windows kympin ja ääniongelmien kanssa. Ongelmana on suoranaiset katkot äänessä ja niiden aiheuttamat napsahdukset. ääniraitaan tulee ihan totaalinen katko? Olen kokeillut lähes kaikkea, enkä ole keksinyt mistä johtuu? Äänitysohjelmana cubase 9.5 ja masteroinnissa sound forje, johon asennettu ozone9.
Ongelma selkeesti tietokoneperäinen ja kokeillut jo toistakin tietokonetta windows kympillä ja siinä sama ongelma. Windows 7 pelasi moitteetta ja aina takaportti että voin palata kokonnaan windows seiskaan. Osaako kukaan sanoa mistä ongelma johtuu.

Pekka
Pekka
smoltron
12.11.2019 14:02:45

Väärät ääniajurit, huonosti käyttäytyvät muut laiteajurit tai laitteet, liian pienet puskurit äänelle, bios-asetukset pielessä, taustalla liikaa ohjelmia käynnissä, virus, troijalainen, ...
352333
12.11.2019 14:08:15

Ajurit oikeat, ei viruksia.
Pekka
Antti1
12.11.2019 18:07:30
Kerro kaikki speksit koneesta, äänikortista/interfacesta jne. Ilman niitä on vaikeaa auttaa.
anapena
12.11.2019 19:47:26
Olen kuullut huhuja, että Windowsin uusin päivitys olisi rikkonut Ozonen, mutta EN ole tästä varma.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
352333
13.11.2019 14:58:11

Homma toimii taas. Ongelma oli vanha yhteensopimaton nettitikku joka ei näköjään näissä uusissa koneissa enää pelitä. Kiitokset kommentoineille. Ozone 9 pelaa mainiosti ainakin mulla. Aikaisempi versio oli ozone 5, joka sekin oli hyvä, mutta tässä ozone 9:ssä näyttää olevan vielä tarkempia työkaluja loppumuokkaukseen. Cubase 9.5 on pelannut myös kiitettävästi ja nythän on tullut kymppikin, mutta lieneekö paljon parannusta tähän ysiin? Edellinen oli minulla cubase 6 ja nyt tällä ysillä taas muutama vuos työskennellään, että oppii kaikki kommervenkit tästä.

Pekka
Pekka
mhelin
15.11.2019 13:15:15
Yleisin (ainoa?) syy äänen pätkimiseen Windowsissa on buginen ajuri joka esim. estää keskeytykset liian pitkäksi aikaa - keskeytys on signaali jolla laitteisto triggaa ajureiden kutsun (DPC:n) eli esim. yrittää kertoa että äänikortilta USB-liitännästä olisi dataa tarjolla. Jos äänikortin ajureiden DPC kutsu viivästyy (eli sen latenssi kasvaa) tulee ääneen pätkimistä. DPC latenssin monitorointia varten on kehitetty työkalu firmassa joka tekee äänikorti ajureita:

https://www.thesycon.de/eng/latency_check.shtml

Ongelmien ilmetessä pitää irrottaa kaikki ylimääräiset laitteet ja sammuttaa verkko (varsinkin langaton, mutta myös langallinen saataa aiheuttaa ongelmia) ja tutkia tilannetta. Sitten kun tilanne näyttää hyvältä laitetaan esim. wifi päälle ja monitoroidaan sen vaikutusta DPC viiveeseen. Tuota jatketaan kunnes löytyy syyllinen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)