Juutas 17.09.2008 21:23:16 | |
---|
Hello! Olen tässä koittanut äänitellä bassoa ja täytyy sanoa, että tähän astiset saavutukset vaikuttavat nolostuttavan "munattomilta".. :( Basson edessä on säädyllinen etunen ja kompura, mutta softapuolelle tarvittaisiin ehdotuksia eli mitä plugineja suosittelette basson kaveriksi? Ensisijaisesti ilmaisia tietysti, mutta saa sitä muutakin ehdottaa. ;) Kitoos! |
axelsson 17.09.2008 21:55:35 | |
---|
Plugini on ihan varmasti viimenen asia mitä tarviit. |
Antti1 17.09.2008 21:57:52 | |
---|
Millanen se basso on, jolla sä äänittelet? Diezel huone: http://muusikoiden.net/huoneet/tiedot.php?id=775 |
Juutas 17.09.2008 22:06:53 | |
---|
Millanen se basso on, jolla sä äänittelet? Perus Musari... Ja painotan, että minä EN soita vaan kaveri, joten kaikki "soundi lähtee sormista" vinkit voi jättää toiseen kertaan. ;) Ja niin ikään painotan, että minulla on aiempaa kokemusta basson äänittämisestä ööh nolla, joten kaikki perusvinkitkin ovat tervetulleita! |
Antti1 17.09.2008 22:09:40 (muokattu 17.09.2008 22:12:12) | |
---|
Perusvinkit... Osta kunnollinen DI-boksi ja vedä sen kautta linjaan. Sit korjailet miksauksessa eq:lla tarpeettomat huminat pois muun tieltä, jos sellaista on osunut kohdalle. Mikäli basisti on liian dynaaminen, niin piirrä volumekäppyrää pahimpiin pomppuihin ja tarvittaessa tasota vielä kompressorilla. Tolla reseptillä ei pitäis olla tarvetta nolostumiseen, jos se lähtösoundi on tosiaan kunnossa jo basson puolesta. EDIT: Tää ei oo mikään "oikea tie" siis, vaan se miten mä aina lähden liikkeelle. Tarvittaessa sitten hommaa muutetaan silleen, mikä nyt parhaimmalta sattuu soundaamaan. Joskus mikitetään jotain toiselle raidalle, joskus käytetään konvoluutioplugareita kaappi-impulsseilla ja joskus jotain muuta. Diezel huone: http://muusikoiden.net/huoneet/tiedot.php?id=775 |
Roberto 17.09.2008 22:35:02 | |
---|
Fender > Hiwatt > Ampeg > DI ja mikrofoni. Avot. |
Antti1 17.09.2008 22:42:01 | |
---|
Fender > Hiwatt > Ampeg > DI ja mikrofoni. Avot. Onko vähän kallis "perusvinkki"? :D No toisaalta, tuo on kyl. Ihan sama mitä tekee, niin kyl se toimii. Diezel huone: http://muusikoiden.net/huoneet/tiedot.php?id=775 |
Roberto 17.09.2008 22:45:33 | |
---|
Onko vähän kallis "perusvinkki"? :D No toisaalta, tuo on kyl. Ihan sama mitä tekee, niin kyl se toimii. No ei, toihan on juurikin se halvin tapa saada aina toimivaa settiä. |
Werihukka 17.09.2008 23:50:12 | |
---|
|
Antti1 17.09.2008 23:53:10 | |
---|
Voxengon boogex on ihan käyttökelpoinen. Ja ympäri nettiä löytää sit tohon parempia impulssejakin käytettäväksi. Diezel huone: http://muusikoiden.net/huoneet/tiedot.php?id=775 |
flimtrick 17.09.2008 23:59:40 | |
---|
Jos ei oo mahdollisuutta äänittää mikillä kaiutinta ja jos haluaa vähän särmää soundiin niin kokeile kopioida bassoraita ja siihen toiseen raitaan joku Guitar/Bass Amp mallinnus plugari ja sotke sitä DI-soundiin. EQ:ta tietty joutuu vähän käyttelee... |
jannu 18.09.2008 01:02:36 | |
---|
Jos ei oo mahdollisuutta äänittää mikillä kaiutinta ja jos haluaa vähän särmää soundiin niin kokeile kopioida bassoraita ja siihen toiseen raitaan joku Guitar/Bass Amp mallinnus plugari ja sotke sitä DI-soundiin. EQ:ta tietty joutuu vähän käyttelee... Ja jos tekee mieli alkaa säätämään ja "tekemään tietokoneella", voi kokeilla hommaa niin, että tekee pelkästään basson alapään siitä suorasta DI-signaalista ja siitä kopioraidasta alapäät leikaten ja mallinnusplugilla vähän rupsua keski- ja yläkerroksiin. Tai mikä vaan nyt sattuu toimimaan. Kokeileminen on siistii, niinku. "Just tell me fucking why everything becomes an issue!" |
kmaenpaa 18.09.2008 03:23:09 (muokattu 18.09.2008 03:38:08) | |
---|
TesslaSE VST. Tuo mukavasti lämpöä ja botnea bassoon. Kannattaa tsekata samalla muutkin Bootsyn plugarit. http://rekkerd.org/bootsy-plug-ins/ Sitten on tuo Voxengon IR plugari ja myös toinen ilmainen nimeltään SIR 1, jonka löytää tuolta : http://www.knufinke.de - Googlella löytyy aiheesta lisää "impulse response". Jos siis ei ole mahdollisuutta äänittää hyvää nuppia ja kaappia itse. Sotkee sitten DI-boksin soundia ja (plugari)kaappisoundia keskenään. Bassosoundissa kannattaa muistaa - minun mielestäni - myös äänitystila, jos haluaa aavistuksen lisää kolmiulotteisuutta. Löytyy reverb / IR plugareista esim. room tai vielä parempaa "ambience" nimikkeellä. Noita impulssivasteita löytyy ihan ilmaiseksi aina kaapeista ties minkälaisiin tiloihin, kun jaksaa vähän kaivella. Kyllä softapuolella pärjää ihan ilmaisillakin plugareilla, kunhan itse äänityksen signaalitie on kunnossa. Basson liittäminen koko (bändi)miksaukseen on sitten ihan oma lukunsa. |
JoKo 18.09.2008 03:36:14 (muokattu 18.09.2008 03:55:41) | |
---|
Fender > Hiwatt > Ampeg > DI ja mikrofoni. Avot. Ilmatila hyvän vahvistimen ja mikrofonin välillä on aina toimiva ratkaisu. Ja nauha 15 ipsillä. Jos vielä jollain plugarilla haluaa mehustella tietokonemaailmassa, niin airwindowsin pluginit on tsekkaamisen arvoisia. minulla on aiempaa kokemusta basson äänittämisestä ööh nolla, joten kaikki perusvinkitkin ovat tervetulleita! Botne aukeaa kunnolla aika kaukana kaiutttimesta, joten sen mikin ei välttämättä tarvitse olla ihan kiinni siinä skobessa. |
hape 18.09.2008 08:39:30 | |
---|
TLs Saturated Driver toimii bassolla aika kivasti http://www.kvraudio.com/get/1740.html Jos plugarimeiningillä mennään, niin itsellä tulee käytettyä IK Multimedian Ampeg SVX:ää. Mutta se tietysti maksaa jonki verran. Säröä vaan messiin niin alakaa pöhiseen :) Remember: Don't eat the deadly yellow snow! |
mhelin 18.09.2008 10:09:20 (muokattu 18.09.2008 10:18:44) | |
---|
|
balzary 18.09.2008 10:29:20 | |
---|
Onko bassossa hyvät uudehkot kielet (jos roundwoundeilla soitatte)? |
Mikael 18.09.2008 10:38:39 (muokattu 18.09.2008 10:44:12) | |
---|
Fender > Hiwatt > Ampeg > DI ja mikrofoni. Avot. Hiwatt on kyl mahtava bassovahvain. Sen kanssa on vaikea epäonnistua. Hyvä DI-loota ja optinen kompura on omat lääkkeet linjabassolle. Mielummin joku perus DI (Countryman/BSS) kuin halpa putkisiristin (art/behq/dbxminipre...). Groovetubesin Brick on kans oikein hyvä basso-DI ja LA4 on tosi hyvä bassokompura. Jos ei oo mikillä äänitettyyn vahvaimeen mahdollisuuksia niin mäkin teen yleensä niin että kopioin DI:n kahdeksi ja otan toisesta vaan alakerran yleensä aika pötkyläks kompressoituna ja sit yläpään jonkun vahvistinmallinuksen tai särön kera. Summaus samaan ryhmään ja siihen vielä joku lenseä optomallinnus tai sit ihan oikea asia. Vaiheet kannattaa muuten tarkistaa plugaroinnin jälkeen sillä ainakin noi vahvistinmallinnukset välillä tekee asialle jotain ja monesti joiutuu kääntämään toisen kanavan vaiheen vaikka ne pötkylät olis lähtötilanteessa ihan identtiset. Joemeek SC2 on kans hyvä bassokompura sellaiseen vähän oldies-bassohommaan ja RNLA oli kans ihan kelpo. Inhimillisyys on hyve. |
Johann Onn 18.09.2008 13:58:20 (muokattu 18.09.2008 13:58:39) | |
---|
Olen tässä koittanut äänitellä bassoa Äänittää mihin ? Ei muuten, mutta kun toisinaan näissä ketjuissa paljastuu lopulta, että alkupäässä on tuhannen euron edestä tavaraa ja loppupäässä se emolevyn, 5 sentin arvoinen äänipiiri. Ei sellainen yhdistelmä mikään optimaalinen ole. Itte olen saanut, ihan OK soundia TonePort UX2 / GearBox yhdistelmällä. Tai ottamalla sen kanssa puhtaan soundin (Send 3/4) talteen. Ja sitten raitaan pluggariksi, jo mainittu Boogex:in, "Ampeg SVT" impulssin kera. |
Janie Jones 18.09.2008 17:54:31 (muokattu 18.09.2008 17:55:08) | |
---|
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths) |