Aihe: mikeistä
1 2
samic
20.01.2005 18:58:41

iltaa..

sain lainaan muutamia mikkejä mitä en ole ennen edes nähny.

Electro-Voice 635A
shure sm54
shure unidyne IV 548sd
neumann u89

neumannin tiedän kyllä mutta noi muut kiinostas mihin/mitä niillä kannattas tehä?
tuntus toi unidyne olevan virppaan toimiva..ainakin
ei ole
Mase
20.01.2005 19:43:49
shure sm54
Speksit löytyy tuolta ja näyttäisi joltain puhemikiltä:
http://www.shure.com/datasheets/guides-discontinued.html#Microphones
shure unidyne IV 548sd
Tästä mulla olis sellainen muistikuva, että olis vanhanajan "SM57". Tämä siis ihan mutua, korjatkaa jos olen väärässä...
Myydään: Inssiopiskelijalle kirjoja. Katso tori/muut.
Niskamies
21.01.2005 07:12:18
Tästä mulla olis sellainen muistikuva, että olis vanhanajan "SM57". Tämä siis ihan mutua, korjatkaa jos olen väärässä...

Toi Shure:n Unidynehän on ns. pistoolimikki. Sinänsä hassua, koska en löydä koko laitteesta Shure merkintää, mutta Unidyne IV siinä kyllä lukee. Itellä on noita kaksi kappaletta. Ei ole mitenkään hirveän kummosia mikkejä, mutta kyllä niitä laulussa voi käyttää jos pakko on. Niihinhän ei myöskään mene xlr-piuhat vaan nissä on ihan oma systeemi.

Tällainen siis:
http://www.vintage-microphones.de/Shure_545S__big.jpg
Meitsi on meshissä.
lurkki
21.01.2005 10:18:39
iltaa..
Electro-Voice 635A

Tuokin on haastattelumikki, pallokuvainen.
Siinä on käyttökelpoinen saundi ja on varsin herkkä.
Musiikkiakin sillä voi äänittää, mono-ambienssiksi?
Laittaisin ehkä samaan kastiin kuin Beyerin M201:n. Joskus näiden antama saundi istuu paremmin kuin reilusti hifimmän mikin.

OT: mä näköjään haen saundia mikkivalinnoilla, enkä eq:lla. Mallinnuksista puhumattakaan ;-)
ex-Rumpu, Kitara ja Kukka
PL
21.01.2005 10:51:59
Tuokin on haastattelumikki, pallokuvainen.
Siinä on käyttökelpoinen saundi ja on varsin herkkä.
Musiikkiakin sillä voi äänittää, mono-ambienssiksi?
Laittaisin ehkä samaan kastiin kuin Beyerin M201:n. Joskus näiden antama saundi istuu paremmin kuin reilusti hifimmän mikin.

Miten laitat pallosuuntakuvioisen ja superkardioiden samaan kastiin?

http://www.beyerdynamic.com/com/product/index_s.php3?find=m201

http://www.electrovoice.com/Electrovoice3/products.nsf/pages/635A
lurkki
21.01.2005 11:20:05 (muokattu 21.01.2005 11:27:52)
Miten laitat pallosuuntakuvioisen ja superkardioiden samaan kastiin?

Onhan ne nyt dynaamisia molemmat, yleisiä ja vissiin aika halpojakin. Suuntakuvio on noissa ainoa ero, totta.

Mä nyt vain olen käyttänyt noita molempia samankaltaisissa tilanteissa: vaihtoehtona transparenttiin u47-fetteilyyn...

edit: MD21 olisi kai lähinnä vastaavaa?
Sen bassorefleksi rakenne vain tekee siitäkin hieman poikkeavan kaikkiin muihin nähden.
ex-Rumpu, Kitara ja Kukka
PL
21.01.2005 11:40:06
Onhan ne nyt dynaamisia molemmat, yleisiä ja vissiin aika halpojakin. Suuntakuvio on noissa ainoa ero, totta.

eroina on kait pääasiallinen käyttötarkoitus, taajuusvaste, paineenkesto jne... eli ei mitään muuta yhteistä kuin dynaamisuus. Onhan hinta tietenkin halpa verrattuna Neumanniin.

Jos vertailukohta on se, että on Neumann ja tai aivan sama minkä muun siihen laittaa, niin onnea vaan.
Niskamies
21.01.2005 16:01:26
Ai niin, onhan mulla yksi SM54:kin. Vaikuttaa ainakin tyyriiltä, koska tuli hienossa metallikotelossa. Faija sano että oli kuulemma kallis mikki ostettaessa. En tiedä onko se rikki vai mitä, mutta gainit pitää vääntää melkein täysille ennenkuin kuuluu yhtään mitään.
Meitsi on meshissä.
samic
21.01.2005 20:24:58

Niihinhän ei myöskään mene xlr-piuhat vaan nissä on ihan oma systeemi.

http://www.morianband.com/rojut/unid.jpg

niinku näin?
ei ole
PL
21.01.2005 20:38:43
Noissa vanhemmissa Shureissa ja muutamissa muissakin oli eri liitinvaihtoehtoja XLR, sitten se 4-piikkinen Tuchel? ja sitten korkeaimpedanssinen versio plugilla. Sitten oli vielä nämä kahvaversiot lisäksi.

Shuren 545 oli aikansa 57 niinkuin joku jo mainitsikin. Siispä voisi kokeilla laulu, kitara, virveli, Leslien yläpää, jne....

Tuolta lisää tietoa.

http://www.shure.com/microphones/all_microphones.asp
samic
26.01.2005 17:17:09

testailin tuossa mikkejä.

nauhotin kitarat neumanilla,vahvari oli tosi pienellä(esp-mh301,tube king ja marsun valvestaten compo) etusena oli spl channel one.

tuntus toimivan hyvin kitaraan toi neumanni kun soittaa hiliasella volalla.
www.morianband.com/rojut/joo.mp3
ei ole
StJerky
03.02.2005 12:34:36 (muokattu 04.02.2005 12:27:29)
Minulla on seuraavanlaisia Shuren mikkejä käytössä:

565SD
545SD (2 kpl)
SM58 (2 kpl)

Mikä noista olisi studiovelhojen mielestä paras vaihtoehto:
1. Sähkökitaran mikitykseen?
2. Basson mikitykseen?
3. Rumpujen mikitykseen (2:lla mikillä)?

Instrumentit äänitetään erikseen (rummut ensin). Toki testaan noita itsekin, mutta olisi tietysti mukava aloittaa heti parhailla vaihtoehdoilla.

Mutu tuntumalla:
Rummut: Overheadiksi 565SD (ottaa tosi laajalta ja kaukaa) ja bassorummun eteen SM58
Basso: SM58 (vai 545SD?)
Kitarat: 545SD (vai SM58?)
StJerky
10.02.2005 00:07:13
Nauhoitimme tänään rumpupohjia. Kokeilin seuraavanlaista mikitystä.

565SD Bassorummun eteen vajaan metrin päähän
SM58 (2 kpl) Overheadeiksi n. 1,5 metrin korkeuteen ja n.1,5 metrin päähän toisistaan osoittamaan virvelin suuntaan.

Minulla on vain kaksi inputtia nauhoittimessa (Tascam DP-01FX). Liitin mikit pieneen mikseriin niin, että ovarit tuli vasemmalle ja oikealle. Bassorummun edessä olevan mikin jaoin vasemmalle ja oikealle (jakoplugilla).

Tulos on mielestäni yllättävän hyvä.

Mistähän johtuu, että toisessa SM58:ssa on paljon tukkoisempi soundi kuin toisessa? Kun paremmalla äänitetyssä raidassa on treblepotikka 5:ssä niin huonommalla äänitetyssä pitää pistää 10:iin että kuulostaa suunnilleen samalta.

Voiko noita mikkejä jotenkin huoltaa, vai onko uuden hankinta edessä?
Mase
10.02.2005 07:35:26
Mistähän johtuu, että toisessa SM58:ssa on paljon tukkoisempi soundi kuin toisessa? Kun paremmalla äänitetyssä raidassa on treblepotikka 5:ssä niin huonommalla äänitetyssä pitää pistää 10:iin että kuulostaa suunnilleen samalta.

Kannattaisko koittaa pestä mikin grilli?
StJerky
10.02.2005 09:18:12
Kannattaisko koittaa pestä mikin grilli?

Siinä voi kyllä olla minun keuhkonriekaleita. Pitää kokeilla. Vaikuttaiskohan noin paljon?
PL
10.02.2005 09:31:17
Vaikuttaa ja sitäpaitsi ei enää haisekkaan.
StJerky
10.02.2005 11:14:31
565SD
545SD
SM58

Milläs noista äänittäisitte basson ja kitaran?
Mase
10.02.2005 12:34:39
565SD
545SD
SM58

Milläs noista äänittäisitte basson ja kitaran?

Aika samantyyppisiä ainakin speksien perusteella ovat, mutta ehkä valitsisin 545SD:n tai SM58:n...
PL
10.02.2005 13:00:03
Se mitä käyttää riippuu varsin paljon tilasta ja halutusta soundista. Ihan alimpia taajuuksia ei noilla juurikaan äänitellä. Tuo 565 on pallosuuntakuvioinen joten siinä mielessä se poikkeaa noita muista.

Hauskaa sinällään, että noita 70-luvun mikkejä kaivautuu esiin jostakin, yleensä ne ovat menneet lasten leikkikaluiksi tai hakattu muuten pilalle.
Noita oli käytössä vielä 80-luvun alussa, mutta ne naurettiin pihalle hyvinkin nopeasti ko. vuosikymmenen puoleenväliin mennessä.
StJerky
10.02.2005 17:10:59 (muokattu 10.02.2005 17:12:11)
Hauskaa sinällään, että noita 70-luvun mikkejä kaivautuu esiin jostakin, yleensä ne ovat menneet lasten leikkikaluiksi tai hakattu muuten pilalle..

70-luvun tyylinen soundi on oikeastaan haussakin, joten sikäli sopivat hyvin. Äänitettiin bassoja nyt SM58:lla (sillä paremmalla, pitääpä hakea se huonompi puhdistukseen). Oli niin kiire, ettei ehtinyt testaamaan eri mikkejä.

Pitää kokeilla tuota 545SD:tä kitaralle. Eikö se ole SM57:n edeltäjä? Kitarasoundi on ollut äänityksissä ongelmallinen. Johtuu varmaan osittain betonisesta kellaritilastakin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)