pettuli 19.10.2008 13:54:07 | |
---|
Eli kyseessä Rode K2 -putkimikki ja tuollainen perus pop filter/tuulisuoja. Äänittelen kotioloissa. Kannattaako se vain yksinkertaisesti sijoittaa sille etäisyydelle, mistä muutenkin löytyy sopiva laulusoundi, ja laulaa suu melkein kiinni siinä? Vai voiko tuulisuojan ja mikin välisellä tai tuulisuojan ja laululähteen välisellä etäisyydellä pelata vielä erikseen jotenkin? Kiitoksia neuvoista! |
Roberto 19.10.2008 14:02:34 | |
---|
Tuulisuojalla on hyvä "merkata" se etäisyys mikkiin missä on just haluamasi määrä proximity-hommaa. |
Kalmo 19.10.2008 17:16:09 | |
---|
Tuulisuoja on vaahtomuovista, tekoturkiksesta tms. tehty, ulkokäyttöön tarkoitettu, koko mikin peittävä huppu. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |
PJS 19.10.2008 17:46:39 | |
---|
Tuulisuoja on vaahtomuovista, tekoturkiksesta tms. tehty, ulkokäyttöön tarkoitettu, koko mikin peittävä huppu. Niin. Ja pilkku on lauseiden välissä, sekä listauksissa käytetty välimerkki. Pilkkua ei parane nussia, koska se on pieni eikä pidä semmoisesta. Peace! |
hape 19.10.2008 17:52:46 | |
---|
Niin. Ja pilkku on lauseiden välissä, sekä listauksissa käytetty välimerkki. Pilkkua ei parane nussia, koska se on pieni eikä pidä semmoisesta. Joo, mutta: "Pilkkua ei käytetä, jos rinnastuskonjunktio (ja, sekä, sekä että, -kä, eli, tai, jokotai, vai, mutta, vaan) yhdistää kahta päälausetta, joilla on yhteinen lauseenjäsen." http://www.kotus.fi/index.phtml?s=807#Milloinpilkkuaeikytet Sori, oli pakko... :) Remember: Don't eat the deadly yellow snow! |
Kalmo 19.10.2008 20:10:30 | |
---|
Täällä on monenlaisia kysyjiä ja kirjoittajia. Jotkut ihan aloittelijoita, jotkut ammattilaisiakin. Yksi juttu, mikä tulee ylimääräisenä bonuksena kun ottaa osaa, on se, että oppii mikä on mitäkin. Tuo tuulisuojajuttu nyt on tietysti sieltä merkityksettömimmästä päästä, mutta jos sitten joku menisi netistä ostamaan tuulisuojan, kun tarvitsisi pop-filtteriä, niin harmittaisi kuitenkin. Kysyjä ei ihan selvästi tiennyt, mikä on ko. esineen oikea nimi. Muutenhan hän olisi kysynyt pop-filtterin etäisyydestä, koska tuulensuojan etäisyyttä ei voi säätää. Eihän tuo iso juttu ole, mutta nyt hän tietää. Jos kirjoittaisin moottorijuttuja, ja selittäisin neljäkuutioisista moottoreista joissa on 1600 sylinteriä, kaikki tietäisivät mitä oikeasti tarkoitan, mutta olisi silti asiankuuluvaa oikaista. Mutta myönnän: Minulla on taipumusta hiustenhalkomiseen! Ymmärrettävästi se välillä ärsyttää ihmisiä. Pahoittelen. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |
hape 19.10.2008 20:14:24 | |
---|
Minulla on taipumusta hiustenhalkomiseen! Ymmärrettävästi se välillä ärsyttää ihmisiä. Pahoittelen. Älä suotta. Se on hieno laji :) Remember: Don't eat the deadly yellow snow! |
mobbi 19.10.2008 21:27:21 (muokattu 19.10.2008 21:27:56) | |
---|
Jees! Perusmeiniki. Kukaan ei vielä kai ole vastannut itse kysymykseen. No, mun mielestä pop-filtterin etäisyys määräytyy erittäin paljon fiiliksestä, laulutyylistä jne.jne.. Joskus äänitin jotain kuiskausjuttua jolloin siirsin pop-filsun tosi lähelle mikkiä luodakseni fiiliksen että se oikeasti kuiskaa sun korvaan. www.crimson-sun.org |
Roberto 19.10.2008 21:37:36 | |
---|
Kukaan ei vielä kai ole vastannut itse kysymykseen. Johan mä ekalla koitin jotain vastata ennenku toi perseily alkoi. |
axelsson 19.10.2008 22:31:09 | |
---|
Johan mä ekalla koitin jotain vastata ennenku toi perseily alkoi. Sitä ei lasketa. |
pettuli 20.10.2008 06:13:42 (muokattu 20.10.2008 06:14:54) | |
---|
No, mun mielestä pop-filtterin etäisyys määräytyy erittäin paljon fiiliksestä, laulutyylistä jne.jne.. Joskus äänitin jotain kuiskausjuttua jolloin siirsin pop-filsun tosi lähelle mikkiä luodakseni fiiliksen että se oikeasti kuiskaa sun korvaan. Niin, eli siis myös lauloit läheltä mikkiä? Suun ja filtterin tai filtterin ja mikin välisillä etäisyyksillä ei ole sinällään merkitystä? Ainoastaan suun ja mikin? Vissiin yleensä kuitenkin lauletaan suu lähes kiinni filtterissä? |
Värinä 20.10.2008 10:26:53 | |
---|
Ihan mutu-pohjalta voisi olettaa, että filtterin teho ei olisi ihan parhaimmillaan jos suu on ihan kiinni filtterissä. Varsinkin jos filtteri on vastaavasti ihan kiinni mikissä. Kuvittelisin, että tällöin plosiivit eivät vielä ole ehtineet tasaantua paljoakaan. Toisaalta jos haettu soundi vaatii juurikin tuollaista lähestymistapaa, niin minkäs sille sitten mahtaa. Ihan nolla kirjoitus tämä siis. Höh. Someone once said that life's like a cow, but I don't know how... |
Kalmo 20.10.2008 11:54:11 | |
---|
Minkään ei kannata olla kiinni missään. :o/ Jos suu on kiinni filtterissä se sekä vaikuttaa ääntämiseen että aiheuttaa ihan omia suhinoitaan plosiivien lisäksi. Sanoisin nyrkkisääntönä, että 30 cm mikrofonista ja filtteri siinä puolivälissä, ja volyymikohdissa nojausta taakse tai kääntöä sivulle (tämä isokalvoisella konkkamikillä). Jos ei laula, vaan hymisee ja supattelee, niinkuin monet nykyään, niin sitten ehkä lähemmäs. Mutta ainoa todella pätevä sääntö on, että etäisyyksien tulee kullekin laulajalle ja mikille olla sellaiset, että jälki on hyvää. Eli joskus niin, joskus näin. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300
Värinä 20.10.2008 12:30:38 | |
---|
Mutta ainoa todella pätevä sääntö on, että etäisyyksien tulee kullekin laulajalle ja mikille olla sellaiset, että jälki on hyvää. Eli joskus niin, joskus näin. Joo. Tässä taidetaan olla nyt niin sanotusti totuuden ytimessä. Tuossa kun joku aika sitten äänitettiin treenejä ja laulut äänitettiin viisseiskalla ja huulet kiinni mikissä suuren osaa ajasta, niin siitä sai kyllä varsin kivan läsnäolon tunnun. Seuraavan kerran kun tosissaan äänitän lauluja pitää koittaa laittaa se filtteri ihan mahdollisimman lähelle, jos saisi vähän samaa tuntua. Ehkä jopa viisseiskalla normi laajakalvokonkan sijaan. Yleensä olen siis laulanut juurikin noin 30cm mikistä. Someone once said that life's like a cow, but I don't know how... |
pettuli 20.10.2008 14:27:24 | |
---|
Minkään ei kannata olla kiinni missään. :o/ Jos suu on kiinni filtterissä se sekä vaikuttaa ääntämiseen että aiheuttaa ihan omia suhinoitaan plosiivien lisäksi. Sanoisin nyrkkisääntönä, että 30 cm mikrofonista ja filtteri siinä puolivälissä, ja volyymikohdissa nojausta taakse tai kääntöä sivulle (tämä isokalvoisella konkkamikillä). Jos ei laula, vaan hymisee ja supattelee, niinkuin monet nykyään, niin sitten ehkä lähemmäs. Mutta ainoa todella pätevä sääntö on, että etäisyyksien tulee kullekin laulajalle ja mikille olla sellaiset, että jälki on hyvää. Eli joskus niin, joskus näin. Kiitoksia kaikille vastauksista! Vielä vähän hämmentää tuo, että jos filtteri on sitten siinä n. 15 cm etäisyydellä mikistä, kuinka hyödyntää proximity-efekti? Eikös 15 cm ja vaikka 5 cm etäisyyksillä ole vielä aika iso ero proximityn määrässä? Onko siitä jotain haittaa, jos pitää fimaa 5 cm:n päässä mikistä ja laulaa sitten vaikka sieltä 30 cm:n päästä? Silloinhan ainakin voisi tarpeen tullen heittää vaikka sitä 5 cm:n proximityä kehiin. |
Daunt 20.10.2008 14:36:36 | |
---|
Mulla on yleensä poop-filtteri (ahhah) siinä hämähäkin reunassa kiinni. Tai oikeastaan se on aina siinä kiinni. Sehän tekee juuri tuon 5-10 cm. |
dewil 20.10.2008 15:19:30 | |
---|
Itsekin tuppaan tuuppaamaan tuon plosiivien redusointifabriikin + - muutaman sentin päähän mikistä, niin pääsee vokalisti tarvittaessa mikin kylkeen kiinni. Dont Clone The Beat. Own The Beat. |
Kalmo 20.10.2008 15:42:12 | |
---|
Kiitoksia kaikille vastauksista! Vielä vähän hämmentää tuo, että jos filtteri on sitten siinä n. 15 cm etäisyydellä mikistä, kuinka hyödyntää proximity-efekti? Eikös 15 cm ja vaikka 5 cm etäisyyksillä ole vielä aika iso ero proximityn määrässä? Onko siitä jotain haittaa, jos pitää fimaa 5 cm:n päässä mikistä ja laulaa sitten vaikka sieltä 30 cm:n päästä? Silloinhan ainakin voisi tarpeen tullen heittää vaikka sitä 5 cm:n proximityä kehiin. Siinäpä nyt itse vastasit itsellesi sikäli, että mitään sääntöä ei todellakaan ole, vaan äänitys pitää tehdä niin, että kuulostaa hyvältä! Siitä ei ole mitään haittaa. Jos on sellainen biisi, että proximityä halutaan hyödyntää, niin sitten mennään melkein mikkiin kiinni. Turha hämmentyä. Voimakas "läheisyysefekti" vaatii myös osaamista miksauksessa ja masteroinnissa. On laulajia, jotka puhauttelevat ja maiskuttavat niin, ettei heitä missään tapauksessa saa päästää lähelle mikkiä, ja niitä, jotka pystyvät laulamaan ongelmitta ilman pop-filtteriä. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300
pettuli 20.10.2008 17:55:17 | |
---|
Siinäpä nyt itse vastasit itsellesi sikäli, että mitään sääntöä ei todellakaan ole, vaan äänitys pitää tehdä niin, että kuulostaa hyvältä! Siitä ei ole mitään haittaa. Jos on sellainen biisi, että proximityä halutaan hyödyntää, niin sitten mennään melkein mikkiin kiinni. Turha hämmentyä. Ok. Eli ei ole oikeastaan mitään syytä pitää filtteriä missään tilanteessa 15 cm päässä mikistä. Jos sen pitää ihan lähellä, voi hyödyntää proximityn tai myös laulaa vaikka kahden kilometrin päästä. |
varakeef 20.10.2008 18:07:09 | |
---|
Ok. Eli ei ole oikeastaan mitään syytä pitää filtteriä missään tilanteessa 15 cm päässä mikistä. Jos sen pitää ihan lähellä, voi hyödyntää proximityn tai myös laulaa vaikka kahden kilometrin päästä. On siitä se hyöty, että jos et halua solistin menevän 15 senttiä lähemmäksi, voi sen filtterillä mainiosti osoittaa. Minulla se on useinkin jollain tuolla etäisyydellä... sehän on aika luonteva etäisyys, jos filtterissä on sellainen tyypillinen joutsenkaulavarsi. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |