dust sucker 15.10.2008 01:25:25 (muokattu 15.10.2008 01:31:20) | |
---|
Olen tässä kitaraa äänitellyt Promeek P3 esivahvistimen läpi suoraan koneelle. Hylkäsin Podin kokonaan kun siinä on liian kuivan käreä soundi. Logic Audion Guitar Amp Pro -ohjelma on mielestäni huimasti parempi. Soundi on läheinen ja lämpimän kirkas ja heleä. Kompressori tässä Promeek P3:ssa on tosi herkkä. Ratio on tuskin koskaan isommalla kuin 2:1. Input volume määrittää koko homman, sitä ei parane 0 db:tä kovemmalle laittaa. Olen lähtenyt säätämään soundia niin että Attack (1ms - 11 ms) on ihan oikealla ja release (125 ms - 1,5s) vasemmassa laidassa. Näin kitaran isku kuuluu ja soundi on lähellä. Attackia ei kannata pahemmin lyhentää, menee liian lyttyyn ja releasen kanssa tuntuu, että vaikutus ei ole kamalan suuri, vaikka release aikaa pidentää, ehkä siitä tulee lisää sustainia yhden kielen juttuihin. Ehkä just tuollainen attack kello kolmessa ja release yhdeksässä on perusvaihe mistä etenen. Joku tietty on sitä mieltä ettei tämmöisellä pikkuetusella kitaraa kannata äänittää, mutta mun mielestä on kiva saada äänittäessä sellainen Red Hot Chili Peppers soundi aikaiseksi. Järkee vain ei? |
Antti1 15.10.2008 01:32:11 (muokattu 15.10.2008 01:34:59) | |
---|
Järkee vain ei? Jos soundaa hyvältä, niin käytä. Jos et kuule parannusta, älä käytä. EDIT: Hetkonen... Onkos toi Joemeekki nyt sitten threeQ:n esiaste? Mä en kyllä sitä kompuraa käyttäisi mitenkään kovin nopeilla ja rajuilla asetuksilla, ainakaan tässä tapauksessa. Diezel huone: http://muusikoiden.net/huoneet/tiedot.php?id=775 |
Säätäjä 15.10.2008 09:24:01 | |
---|
Jos soundaa hyvältä, niin käytä. Jos et kuule parannusta, älä käytä. +1 Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus! |
kivi 15.10.2008 12:37:05 | |
---|
Olen lähtenyt säätämään soundia niin että Attack (1ms - 11 ms) on ihan oikealla ja release (125 ms - 1,5s) vasemmassa laidassa. Näin kitaran isku kuuluu ja soundi on lähellä. Attackia ei kannata pahemmin lyhentää, menee liian lyttyyn ja releasen kanssa tuntuu, että vaikutus ei ole kamalan suuri, vaikka release aikaa pidentää, --- Järkee vain ei? Pitkä attack ja lyhyt release toimii kyllä yleensä tuohon tarkoitukseen ihan luontevasti. Jos pisin attack minkä kompura tarjoaa on 11ms, niin ei siitä paljon kehtaa lyhentääkään (6ms haukkaa jo kummasti iskua), eli eiköhän lähtöasetelma ole ihan terve :-D 2:1 tai vaikka vähän enemmänkin on oikeastaan sellaista signaalin maustamista varsin herramiesmäisin keinoin, mikä on ehdottomasti sallittua ja suotavaa, varsinkin jos se kerran hyvältä kuulostaa. Mutta nyt siihen, kuinka kuulet soundin; tässä on jotain mikä hiukan soittaa varoituskelloja mun mieleni perukoilla: jos ero kompressoimattoman ja 2:1 kompressiolla tehdyn skittasoundin välillä on erittäin selvä, voi olla että sitä kompressiota onkin vähän tai paljon enemmän. Jos mietitään m i s s ä kohti ketjua soundisi rajuimmin muokkautuu, niin kannattaa ehkä tarkistaa, ettei sulla ole mitään tasokompensaatiota, makeup-gainia tai vastaavaa, päällä kyykyttämässä "ketjun" seuraavan "lenkin" sisääntuloa. Muutenhan kompressio on jotain ihan muuta kuin mainitsemasi 2:1. Toki JoeMeekit on kuuluisia omasta soundistaan, joka tulee mukaan heti kun laitteen laittaa kiinni.
|
Master Fader 18.10.2008 14:37:49 | |
---|
Mä itse tykkään käyttää mun rakentamaani LA-2a kopiota akkareihin. Tulee aivan älyttömän hyvä soundi. Samaa pehmeyttä en ole saanut millään muulla vehkeellä. Sen attack on nopea ja release hyvin hidas. Sellaisesta mä itse tykkään. Mun mielestä, jos attack on liian hidas, kitara rupeaa helposti tuntumaan hallitsemattomalta. Attackithan silloin suhteellisesti kasvavat. Tärkeä juttu on myös miettiä, jos haluaa hyvin kompuroitua soundia, käyttääkkö kompuraa äänittäessä vai vasta sen jälkeen. Mun tietääkseni Chilli Peppersin äänittäjä kompuroi jo äänittäessä hyvin ronskisti (Käsittääkseni LA-2a:lla), joka sitten taas väkisinkin vaikuttaa soittajan soittotatsiin, jos hänellä sellainen ylipäänsä on. Usein on nimittäin niin, että suhteellisen hiljaa soitettu akkari isolla kompuralla kuulostaa paremmalta, kuin kovaa räimitty. Ilman kompuraa fiilis saattaa taas olla päinvastainen. |
sami_sumea 19.10.2008 23:27:20 | |
---|
Kompressori tässä Promeek P3:ssa on tosi herkkä. Ratio on tuskin koskaan isommalla kuin 2:1. Input volume määrittää koko homman, sitä ei parane 0 db:tä kovemmalle laittaa. Mää en kompressois ollenkaan tolla.. Mulla o ittellä toi ThreeQ ja siinä tuntuu toi kompura nappaavan kiinni niin helvetin herkästi että sillä saa enemmän vahinkoa aikaan... ... http://www.adamantiumstudios.com |