Michael Thomas 28.09.2008 11:40:39 | |
---|
Kuinka olette tehneet heavysoolosaundinne? On pari päälinjaa, joissa toisessa otetaan kitarasaundi mikitetystä kaapista sisään kuivana ja efektit laitetaan sitten vasta miksausvaiheessa Toolsilla tms.. Toiset tekevät skebasaundinsa efekteineen valmiiksi jo äänitysvaiheessa, jolloin miksauksessa ei saundiin voi enää paljoa vaikuttaa.. Onhan se tietenkin parempi fiilis soittaa jälkimmäisellä tavalla, koska soitto kuulosta paremmalta ja soittofiilis on "realistinen"..kuivana soitettaessa saundi ei ole yhtä kivaa soittaa, mutta antaa miksaajalle enemmän mahdollisuuksia.. Kumpi tapa soveltuu teille? |
Antti1 28.09.2008 13:09:23 | |
---|
Kumpi tapa soveltuu teille? Jos ja kun nyt kuitenkin aina on mahdollista, otan molemmat mukaan. Soittajalle mukava soundi ja nauhalle sen lisäksi kuivakkaampi metelikin. Diezel huone: http://muusikoiden.net/huoneet/tiedot.php?id=775 |
Mikael 29.09.2008 11:08:30 | |
---|
Onhan se tietenkin parempi fiilis soittaa jälkimmäisellä tavalla, koska soitto kuulosta paremmalta ja soittofiilis on "realistinen" Jo pelkästään tämä syy riittää, mut ylipäätään mitä aikaisemmassa vaiheessa päätöksiä tehdään sitä parempi. Mun mielestä nykyään niin usein vastaantuleva kela että kaikki pitäis säätää vasta miksatessa on järjetön. Se että otataan linjasoundi epävarmassa tilanteessa lisäksi ikäänkuin backuppina on tietty eri asia... Inhimillisyys on hyve. |
Werihukka 29.09.2008 18:15:36 | |
---|
Mun mielestä kitaristille tekee ihan hyvää oppia soittamaan sillä kuivalla saundilla. Ei aina tartte olla hirveet määrät säröä, delaytä ja muita efektejä. |
Mikael 29.09.2008 18:30:03 (muokattu 29.09.2008 18:30:21) | |
---|
Mun mielestä kitaristille tekee ihan hyvää oppia soittamaan sillä kuivalla saundilla. Ei aina tartte olla hirveet määrät säröä, delaytä ja muita efektejä. Tekee varmaan, mut levyn tai edes demon äänitys on täysin väärä paikka kouluttaa soittajia. Studiossa hoidetaan soittajalle niin hyvät olosuhteet kuin järkevästi on mahdollista, jotta otto olis mahdollisimman paras mahdollinen. Treenimielessä demoilu on tietty taas eri asia... Inhimillisyys on hyve. |
kivi 30.09.2008 12:47:45 | |
---|
Mun mielestä kitaristille tekee ihan hyvää oppia soittamaan sillä kuivalla saundilla. Ei aina tartte olla hirveet määrät säröä, delaytä ja muita efektejä. Totta varmasti, eikä soiton treenaamiseen todellakaan tarvitse harjoitusvahvistimia ja efektejä. ...mutta itse asiaan. Kysymys oli soolosoundista, ja soolon soittaminen on vähän eri juttu kuin komppaaminen tai riffittely; soolossa soitetaan vahvistinta, soundia, kaikkea yhteensä, ennemmin kuin jotain nuotteja. Mun nähdäkseni. Jos sooloa lähestyy teknisenä suorituksena, ollaan jo oletusarvoisesti väärällä asenteella liikkeellä. Tekniikka pitää hallita, mutta sen pitää olla niin selkärangassa ettei sitä ajattele, koska soolon tarkoitus on sisältää ainakin vähän jotain ainutkertaista mitä ei voi toisintaa. Tietenkin soolojen alut ja loput on yleensä treenattu sillai, ettei joudu ihan pahasti metsään... Eli siis, soundi valmiiksi ensin. Sitten siitä rajusti säröä pois, middleä ja diskanttia lisää. Silloin kun soundi on "hiukan liian puhdas" ja "hiukan liian kirkas" se on yleensä just hyvä. Jos on pakko soittaa kuivana koneelle, kunnollinen särö ja etunen peliin ennen koneelle menoa, ja monitorointi kaiuttimista eikä kuulokkeella. Miksatessa sitten re-amppaus. Useampia vahvistimia saa kans käyttää. |
Michael Thomas 01.10.2008 08:54:10 (muokattu 01.10.2008 20:26:47) | |
---|
Joo studiossa ei varmaan kannata alkaa soittoa harjoittelemaan, tosin kokemuksesta tiedän että monelle tulee studiossa hyvän kuuntelun yms. kautta yllätyksenä se että oma soitto ei olekaan niin tarkkaa mitä on ajatellut ja aiemmin kuullut...jos nimittäin soittaa studion tarkkaamossa, kuuluu siellä kaikki pienet pihauksetkin ja epätarkkuudet todella tulevat läpi.. Kompeissa olen itse ehdottomasti sitä mieltä että kuivana pitää vetää, koska pitää kuulla todella tarkasti kaikki asiat...kompeissa on käytettävä vähemmän säröä kuin liideissä...ollaan omassa saundissani mikitetty stäkki neljällä mikillä ja otettu vielä direct saundikin talteen varuiks...sitä voi sit ajella plugareihin jos tarttee saundia täydentää sooloissa ollaan sit taas jo niin fiilisjutuissa, et ainakaan oma soitto ei suju paskalla (kuiva saundi yleensä mielestäni sellainen) saundilla...näin ei kai pitäisi olla, mutta soittaja ei ole kone vaan psyykkinen eli psykoottinen olio :D eli efektit pitää ajaa joko siihen saundiin suoraan tai sitten saundi kuivana sisään ja pöydästä efektit kivempaa kuuntelua aikaansaamaan...muuten ei pääse kunnon sooloilufiilikseen ja improvisointi jää nollaan...improvisoinnille pitää mielestäni aina jättää tilaa, vaikka soolo olisikin jotenkin etukäteen valmisteltu |
JoKo 02.10.2008 09:32:30 (muokattu 02.10.2008 09:37:02) | |
---|
Se soundi kannattaa säätää kokonaisuuden ehdoilla, ruuvaa se hyväksi biisin soidessa taustalla. Kaiut ja viiveet sitten soittajalle luureihin ja nauhalle eri raidalle kuin kuiva kitara. Itselläni on tapana äänittää kitaroita parilla kolmella mikillä: kirkas, tumma, napiseva, honottava jne. Noista voi sitten miksatessa valita sen mikä sopii sekaan parhaiten. |
ahjteam 03.10.2008 00:56:03 | |
---|
Kuinka olette tehneet heavysoolosaundinne? Äänijantterin näkökulmasta: Antaa artistin ensin ruuvata sellainen soundi kuin se haluaa. Sitten äänitetään lyhyt pätkä ja kuunellaan istuuko se joukkoon muiden soittimien kanssa ja muokataan sitten jos ei istu. Viime demosessioissa äänitettiin DI-raita sisään koneelle ja mallintavilla plugareilla haettiin sen tyyppistä soundia mitä sitten studiossa aletaan ruuvaamaan oikeilla vehkeillä. Signaaliketjussa oli tubescreamer sekä miedosti särötetty kitarasoundi ja efektisendissä tempo delay. Kitaraksi valittiin sellainen missä oli aika kirkas soundiset mikit, eli mentiin enemmän sinne Stratocaster osaston kitaroiden suuntaan. Testasimme myös Les Paul kopiota tummasoundisilla humbucker mikeillä, mutta se tuntui toimivan paremmin raskaammin särötettyihin komppikitaroihin, jolloin se soolokitara pääsee paremmin leikkaamaan läpi. www.keikkapaikka.info |
Ronixis 13.10.2008 18:35:35 | |
---|
Tää on varmaan jo mainittu jossain mudossa, mutta jos on välttämätöntä kompensoida soittoa delayn, reverbin tai muun efektin kanssa, heittäisin jo nauhotusvaiheissa monitoroidulta kitararaidalta sendin FX-kanavaan, jossa haluttu kaiku tai vastaava. Näin saa melko hyvän kuvan lopullisesta soolosoundista, mutta silti jää ääretön säätövara efektin laatuun. Itse silti hoitasin soolot samoin kuin anaaliseksinkin. Kuivana ja yhellä rykäsyllä. If ignorance is bliss, then knock the smile off my face. |