Aihe: Nauhasta ja nauhan ominaisuuksista?
1
LaKe
27.08.2008 14:17:28
Moikka! Kertokaahan pöljälle, että mitä eroa näillä nauhoilla on?

http://www.thomann.de/fi/rmg_sm911_12_762m_nab.htm
http://www.thomann.de/fi/rmg_sm900_12_762m_nab.htm

Eli tuo sm911 ja sm900? Mistä se kertoo?
Vaikuttaako nauhamerkki miten paljon ominaisuuksiin? (eri merkintätavat tms.)
Mulla on jotain 80-luvun nauhoja jemmassa, kannattaako niitä käyttää enää? Ainakin äänipäät tahrii todella tehokkaasti..
Love the feel.
JoKo
27.08.2008 14:29:16
Eri nauhat soundaa erilaiselle... Nauhuri pitää biasoida k.o. nauhatyypille optimaalisen toiston saavuttamiseksi.

911 ja 486 on yleisimpiä musanauhatyyppejä. Esim 528:ssa on paksumpi pinnoite joten se kestää enemmän päälleäänityksiä jne. 900-nauhaan en ole törmännyt joten siitä en osaa sanoa.
LaKe
27.08.2008 14:33:39
Okei, kiitos. Mun nauhuri on säädetty just ton 911:n kans. Onko niissä kovakin ero jos käyttää jotain muuta nauhaa? (Kanavabalanssit, gainit tms.?)

Jostain luin, et 911:seen voi ajaa lujempaa ku 900:seen, pitääköhän paikkaansa?
Love the feel.
JoKo
27.08.2008 14:49:41
Okei, kiitos. Mun nauhuri on säädetty just ton 911:n kans. Onko niissä kovakin ero jos käyttää jotain muuta nauhaa? (Kanavabalanssit, gainit tms.?)

Mä en oikeastaan ole kauheen tarkkaan testannut noiden nauhatyyppien eroja... kun se säätäminen on kuitenkin aikamoinen projekti. Mulla on toisessa nauhurissa 911, toisessa 528 ja kolmannessa 468... Niiden soundierolla on kuitenkin paljon enemmän tekemistä sen kanssa, että ne on ihan erilaisia nauhureita...

Jostain luin, et 911:seen voi ajaa lujempaa ku 900:seen, pitääköhän paikkaansa?

Kuvittelisin että nauhanopeus vaikuttaa signal-to-noise suhteeseen (tai siis kohinan taajuuksiin) enemmän kuin nauhatyyppi. Ja ainakin omassa käytössä tykkään että nauha rupeaa särkemään ennen kuin nauhurin vahvistin menee särölle.
LaKe
27.08.2008 15:05:09
Ja ainakin omassa käytössä tykkään että nauha rupeaa särkemään ennen kuin nauhurin vahvistin menee särölle.

Näin, tällaista mulla ei tapahdu. 911 nauhalla ja Fostexilla menee nauhurin etuaste ruvelle aika nopeasti, eikä se ole enää kivaa.

Nauhakompressiota haettaessa saa olla tosi tarkkana, eikä ilman kompuraa äänittäessä tule mitään. Jotenkin silti tuntuu, et ne 80-luvun nauhat soundaa paremmalle, vaikka tahrivatkin nauhuria. Saa vedellä vaan tasot sinnepäin. Muutenkin äänitän mittarit aina punaisella. (+2 tai +3db)

Ajattelin, että jos nauhatyypin vaihdolla sais vähän lisää sitä "nauhan soundia".
Love the feel.
Roberto
27.08.2008 15:15:24

Näin, tällaista mulla ei tapahdu. 911 nauhalla ja Fostexilla menee nauhurin etuaste ruvelle aika nopeasti, eikä se ole enää kivaa.

Nauhakompressiota haettaessa saa olla tosi tarkkana, eikä ilman kompuraa äänittäessä tule mitään. Jotenkin silti tuntuu, et ne 80-luvun nauhat soundaa paremmalle, vaikka tahrivatkin nauhuria. Saa vedellä vaan tasot sinnepäin. Muutenkin äänitän mittarit aina punaisella. (+2 tai +3db)

Ajattelin, että jos nauhatyypin vaihdolla sais vähän lisää sitä "nauhan soundia".

Kokeile äänittää ihan vaikka hiljaisuutta niille nauhoille ensin muutamaan kerran. Fostexin etuset ei ymmärtääkseni ole niitä headroomisimpia, joten ongelma voi olla siinäkin.
JoKo
27.08.2008 15:18:22
Ajattelin, että jos nauhatyypin vaihdolla sais vähän lisää sitä "nauhan soundia"

...menee nauhurin etuaste ruvelle aika nopeasti, eikä se ole enää kivaa.

Mä kyllä lähestyisin ongelmaa enneminkin sieltä etuasteen kantilta.
LaKe
27.08.2008 15:20:00
Kokeile äänittää ihan vaikka hiljaisuutta niille nauhoille ensin muutamaan kerran. Fostexin etuset ei ymmärtääkseni ole niitä headroomisimpia, joten ongelma voi olla siinäkin.

Loistava idea, täytyy heti kokeilla ku pääsee studiolle seuraavan kerran. Kiitos.
Love the feel.
JoKo
27.08.2008 15:22:25
Vanhoihin nauhoihisi liittyen, luepas tämä:

http://www.josephson.com/bake_tape.html
LaKe
27.08.2008 16:08:36
Vanhoihin nauhoihisi liittyen, luepas tämä:

http://www.josephson.com/bake_tape.html

Joo, lukaisin läpi ja muistinkin törmänneeni tuohon metodiin jossain vaiheessa. Taitaa toimia, kun niin paljon on maailmalla käytetty?

You can get a digital one if you want, but it's not required since you're baking analog tapes.
Hauska... :)

En näe mitään syytä miksei tuota voisi tehdä kotiuunissa, jos vain saa lämpötilan tarpeeksi alhaiseksi? 130astetta F = 55astetta C
Kiertoilma päälle?
Love the feel.
JoKo
22.10.2008 11:47:13
En näe mitään syytä miksei tuota voisi tehdä kotiuunissa, jos vain saa lämpötilan tarpeeksi alhaiseksi? 130astetta F = 55astetta C
Kiertoilma päälle?

Kokeilitko? Jos, niin mites toimi? Itselläkin nauhanpaistoprojekti näköjään edessä...
kivi
22.10.2008 11:58:47

Kiertoilma päälle?

Nauhan leipomisessa kannattais ehkä kehitellä joku metodi, ettei nauhaa paista yhtenä kakkuna jolloin tuloksena on pahimmillaan yhteen sulanut muovikiekko.

Muistan jostain lukeneeni leipomisprojektista, jossa nauha kelattiin hyvin varovasti lämpöpuhaltimen tai lämpövastuksen yli uudelle kelalle.

Aikoinaan käytettiin muuten 468 ja 469 -nauhoja samoilla (yleensä kai 468:n) säädöillä sillai, että 469:stä sai hiukan enemmän diskanttia, eli levyä tehdessä jos joukossa oli 469-kakku niin se varattiin sellaisiin biiseihin jotka hyötyivät siitä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
LaKe
24.10.2008 16:02:19 (muokattu 24.10.2008 16:06:25)
Kokeilitko? Jos, niin mites toimi? Itselläkin nauhanpaistoprojekti näköjään edessä...

Emmä oo jaksanu noiden vanhojen kans vielä touhuta, tilasin thoomannilta uutta ja ne pelittää ihan hyvin. Vanhoista on saatu musat talteen jo, soundi kyllä kiinnostaisi.

Edit: Kokeilin muuten äänitellä vähän tyhjää noille uusille keloille ja heti auttoi. Parilla eka kerralla tippuu 3db:tä pois jos on äänittänyt koodia (0db) raidalle ja jauhaa nauhaa edestakaisin. Sit rauhoittuu.
Love the feel.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)