Aihe: Laulumikki treenikämppästudioon
1
vezir
29.10.2008 18:52:16
Moi!

Heti alkuun pyytäisin, ettette lynkkaa mua, koska aloitin uuden ketjun. Yritin nopsaan etsiä valmiita kirjoituksia, mutta kun niitä on niin jumalattoman paljon, ja ihmisen aika on rajallinen.. Eli:

Ollaan kasaamassa hyvinkin simppeliä studiota treenikämpälle. Ajatuksena olis, ettei hommattais kammottavaa määrää kamaa, vain ne tarpeelliset. Äänitysinterfacena ajateltiin käyttää Alesiksen Multimix 16 FireWireä (mikäli se asiaan vaikuttaa). Kysyisinkin nyt teiltä, mikä olisi hyvä laulumikki meidän pikku projektiin, hintaluokka olis sellasta 100-200 €. Meidän musa on sellasta pop/rock -tyylistä. Mulla ei itselläni ole kovinkaan laajaa kokemusta noista konkkamikeistä, joten olis kiva, jos voisitte suositella jotain.

Sitten olis vielä toinen kysymys: Tarviiko/kannattaako meidän hankkia jotain putkietusta tohon laulumikin kylkeen, vai tuleeko siedettävää saundia noilla Alesiksen omilla etusilla? (Kun en oikeesti edes tiedä, käytetäänkö aina jotain erillistä etuastetta.) Eli pitäiskö kylkeen hankkia vielä joku ART Tube MP:n kaltainen laite?

Toivottavasti jaksatte vastailla.
ejhfi
29.10.2008 19:09:27

Yritin nopsaan etsiä valmiita kirjoituksia, mutta kun niitä on niin jumalattoman paljon, ja ihmisen aika on rajallinen..

Jos aika on rajallista, niin kannattaisiko sen sijaan että opettelee äänittelyn alusta mennä vaikka valmiiseen studioon demottelemaan tai kutsua joku tekemään nauhoituksen sinne treenikselle?
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
Fonisoul_
29.10.2008 19:44:58
Mun mielestä ei oo mielekästä ostaa erillistä ihan halpisetuastetta kun tuossa mikserissä etuasteet kuitenkin löytyy. Toi mikin hintahaarukka on aika alhainen, mutta Roden NT1 siihen mahtuu, samoin kuin NT3. Joku Studioprojects varmaan toimii myös.
Soul with a capital "S"...
Jaakkoopuukkoo
29.10.2008 20:10:17

Tommosesta ART tube MP:stä ei varmaan ole kauheasti hyötyä. Ko. laitteesta ei ole kokemusta, mutta dbx:n vastaavasta mokkulasta, josta ei ole mulle ollut kauheasti hyötyä Presonuksen Firepodin etusten rinnalla, jotka paininevat samassa sarjassa Alesiksen Multimixin kanssa. FMR:n RNP:stä sen sijaan on ollut paljonkin iloa, mutta myös enemmän hintaa.

Tosiaan kiireinen ostelu ei lähtökohtaisesti kuulosta voittajan valinnalta. Tää äänitysharrastus on aikamoinen suo, jossa suosittelen etenemään hitaasti askel kerrallaan. Ja ajan- tai rahansäästöä bändiharrastukseen tätä kautta ei kannata etsiä!
En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa.
vezir
29.10.2008 21:02:07 (muokattu 29.10.2008 23:19:59)
Eli mikserin omien etuasteiden pitäis riittää... Hyvä tietää. Sanoisitteko, että Roden NT1 olis hyvä valinta? Olen sitä pitänyt varteenotettavana vaihtoehtona. Ja mites toi NT3, kun se on pienikalvoinen? Entä onko T-bonen mikeistä kellään mitään hyvää sanottavaa? Tuntuu siltä, että ne jakaa mielipiteitä.

Ja muuten, kun sanoin, että ihmisen aika on rajallinen, en tarkoittanut, että mulla on kiire hankkia studiokamat. Tarkoitin sitä, että ei ollut aikaa etsiä kirjoituksia tästä aiheesta. :)
Mikael
30.10.2008 11:07:20

Mäkin sanoisin et NT1A vaan hankintaan eikä mitään ylimääräisiä etusia, ennen kuin laatu rupeaa vaivaamaan tai rahaa on silleen reilummin että sillä sais jonkunlaisen järkevän parannuksen aikaiseksi - esim. tuo FMR Audion RNP.
Inhimillisyys on hyve.
hape
30.10.2008 17:39:00

Mäkin sanoisin et NT1A vaan hankintaan eikä mitään ylimääräisiä etusia, ennen kuin laatu rupeaa vaivaamaan tai rahaa on silleen reilummin että sillä sais jonkunlaisen järkevän parannuksen aikaiseksi - esim. tuo FMR Audion RNP.

Jep. Jos vielä himppasen halvemmalla haluaa päästä, niin SP B1 on myös kelpo mikki http://www.thomann.de/fi/studio_projects_b1.htm
Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
Halsu
30.10.2008 19:15:15 (muokattu 30.10.2008 19:28:33)

Entä onko T-bonen mikeistä kellään mitään hyvää sanottavaa? Tuntuu siltä, että ne jakaa mielipiteitä.

Mulla on pari T-bonen SC450 laajakalvokonkkaa. Mielestäni hinta-laatusuhde on mainio.

Mikki maksaa noin satasen, joten tuolla budjetillasi saisit niitä kaksi - eli stereoparin. Toimivat laulujen jne. lisäksi hyvin myös rumpujen overheadeina:

http://www.thomann.de/fi/the_tbone_sc450_stereoset.htm

Popfiltteri kannattaa myös hommata lauluja äänitettäessä - tää hoitaa asian ja on halpa:

http://www.thomann.de/fi/t-bone_ms180.htm

Tosiaan: tuon Alesiksen kanssa erillisesto mikkietusesta voisi olla hyötyä siinä mielessä, että saisit lisää mikkikanavia käyttöösi. Alesiksessa kun on "vain" 8 mikkietusta, loput ovat linjasisäänmenoja. Itselläni on tuon kaverina toinen mikseri, josta saan 8 mikkikanavaa lisää käyttöön (eli saan 16 mikkikanavaa kerralla sisään alesikseen).
CU -- Eki
mhelin
31.10.2008 08:54:22
Tuo Oktava voisi olla hieman lämpimämpi saundiltaan kuin NT1A (jos sillä on merkitystä):
http://www.thomann.de/fi/oktava_mk319_grossmembranmikrofon.htm
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)