Aihe: Kysymys panoroinnista
1 2
vezir
01.12.2008 09:39:58
Moi!

Ei haku oikein tuottanut tulosta, niin pistin ihan uuden otsakkeen..

Mulla olis kysymys tomien panoroinnista. Olis viiden tomin setti kyseessä, kolme etutomia, kaks lattialla.. Pistänkö sen "keskimmäisen" joka ei oikeesti ole setin keskellä kello 12:een, vai mikä olis teidän mielestä oikea tapa?

Miten siis panoroisit viisi tomia?

Kiitti, ku aina jaksatte! =)
Timo JM
01.12.2008 10:15:52 (muokattu 01.12.2008 10:17:07)

Ei ole mitään oikeaa tapaa.

Lisää panoroinnista tästä:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=49978
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido |
JoKo
01.12.2008 12:18:08
Yksi lähtökohta on panoroida tomit siten että ne ovat samoilla paikoilla kuin ne ovat overeissa tms. Näin tomit ei soi useammassa kohtaa stereokuvaa, ja homma on selkeempi.
VMM
04.12.2008 16:02:32
Ittee inhottaa ne öyskästereoksi panoroidut tomit. Rumpusetti levenee filleissä ihan epäluonnolliseksi.

Enkä kyl keksi miks pitäis faqejakaan lukee. Jos kuulostaa hyvältä, se on hyvä.
ejhfi
04.12.2008 17:48:18

Melkeinpä mieluiten suosin nykyään tätä tapaa http://www.mikseri.net/users/viewpicture.php?id=125327
Eli lähtökohtana, jos asetan virvelin ja basarin keskelle, niin myös muun setin pyrin panoroimaan oheisen kuvan mukaisesti; ovarit kutakuinkin kuvan poikkinuolen kärkien kohdille stereokuvassa klo 9:n ja 3:n tienoille ja etuambienssi kärkinuolen suuntaan näin esimerkkinä. Toisin sanoen, lopullinen stereokuva lähimikityksessä riippuu sitten pitkälti siitä kuinka muut rummut ja pellit on aseteltu keskiviivan eri puolille oikealle ja vasemmalle.

Tätäkin voi tietysti varioida esim. siten, että panoroi vaikka basaria hieman vaikka vasemmalle ja virppaa oikealle taas ovarien sijaintia voi vastaavasti muuttaa. Mutta joo, tapoja on monia ja kaikkea kantsii kokeilla.
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
vezir
04.12.2008 21:05:38
Kiitoksia vaan kaikille. Tajusin muuten just, että mun kysymykseni oli sinänsä aika tyhmä... Mä kysyin, pitäiskö laittaa tomi, joka ei ole keskellä settiä, keskelle! Kun yhtään käyttää aivoja, huomaa, että eihän siinä oo mitään ideaa. Mähän pistän sen rummun siellä luureissa sinne, missä se setissäkin on!

No, ei aina voi käydä ihan täysillä!

P.S. Panoroidaanko juttuja joskus "toisesta suunnasta katsottuna" eli siis haitsu olis vasemmalla ja sitä rataa...? Joskus musta on musaa kuunnellessa tuntunut siltä... Ja luuritkin on ollu ihan oikein päin! Tarkotan siis, että "keikkaa" seurattaisiin rumpalin selän takaa?
Werihukka
04.12.2008 21:31:21

P.S. Panoroidaanko juttuja joskus "toisesta suunnasta katsottuna" eli siis haitsu olis vasemmalla ja sitä rataa...? Joskus musta on musaa kuunnellessa tuntunut siltä... Ja luuritkin on ollu ihan oikein päin! Tarkotan siis, että "keikkaa" seurattaisiin rumpalin selän takaa?

Ei tähän kyllä mitään varsinaista sääntöä ole.. Kannattaa miettiä, että mikä kuulostaa parhaalta omasta mielestä. Ite tykkään miksailla siten, että kuuntelen rumpusettiä edestä päin, mutta toisaalta tomitkin on mikitetty nimen omaan "takaa päin" eli siis lyömäkalvolta joten luontevampi voi olla miksata "rumpalin kulmasta" sitä hommaa, mutta liika miettiminen ei kannata, vaan kannattaa kokeilla ja kuunnella, mikä itsestä parhaalta tuntuu.
Mikäpäs siinä riippuessa Hiidenkurkihirsipuussa Wolfhorde@mikseri.net
ejhfi
04.12.2008 22:04:20

Ite tykkään miksailla siten, että kuuntelen rumpusettiä edestä päin, mutta toisaalta tomitkin on mikitetty nimen omaan "takaa päin" eli siis lyömäkalvolta joten luontevampi voi olla miksata "rumpalin kulmasta" sitä hommaa,

Joskun, kun olen tehnyt ääniraitaa videolle, niin olen kääntänyt kannut siten, että niiden stereokuva vastaa sitä kuin niitä katsoisi edestä. Joskus taas rumpalit ovat vaatineet, että strereokuvan pitäisi kannujen kohdalta olla kuten he sen itse kuulevat. Makukysymys siis.
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
kivi
04.12.2008 23:42:25

Panoroidaan kyllä.

Mä olen itse ajatellut sen niin, että jos musa on soittajalähtöistä, suorituslähtöistä kuten jazz tai proge, se on luontevaa panoroida soittajasuunnasta kuten jos oltaissin lavalla. Jos taas musa on yleisölähtöistä kuten pop tai rock, kuulijan luontevin paikka on eturivin keskellä.

Molemmat ovat valideja vaihtoehtoja, mutta musta on hienoa jos siinä on joku logiikka, miksi tehdään niin kuin tehdään. Ja samalla johdonmukaisella logiikalla sitten kaikessa muussakin.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Werihukka
05.12.2008 02:32:21

Molemmat ovat valideja vaihtoehtoja, mutta musta on hienoa jos siinä on joku logiikka, miksi tehdään niin kuin tehdään. Ja samalla johdonmukaisella logiikalla sitten kaikessa muussakin.

Tämä.

Mun mielestä itelle kannattaa aina kokeillessa jotain juttua yrittää pyöritellä sitä ajatusta mielessä ja keksiä itselle jotain syitä miksi tekee sitä mitä aikoo tehdä. Itselleen kun on perustellut sen, mitä on tehnyt, niin on seuraavalla kerralla taas huomattavasti helpompi lähteä samanlaista tilannetta ratkomaan oli kyse sitten panoroinnista tai miksaamisesta noin ylipäätään.
Mikäpäs siinä riippuessa Hiidenkurkihirsipuussa Wolfhorde@mikseri.net
dewil
05.12.2008 12:50:51

Itse panoroin kannut aina rumpalin vinkkeliin.
Ja tämä on puhtaasti fiiliskysymys. Muutten menee pää vinoon ja tuntuu siltä, kuin olisi pahanteossa.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
vezir
05.12.2008 14:49:05
Muutten menee pää vinoon ja tuntuu siltä, kuin olisi pahanteossa.

Mulla on pää sinänsä vinossa, että itse oon rumpali, ja mulla on mieltä satuttava ristiriita: Tomit panoroituna rumpalin takaa katsottuna miellyttää suuresti, mutta jostain syystä haitsu oikealla kuulostaa paremmalta! Kai sitä pitää vaan taistella itseään vastaan, ja laittaa kuuntelija permannon parhaalle paikalle. Perustelisin tän sillä, että haitsu on lähes kaikessa musassa dominoivampi, tai siis keskeisempi, kuin tomit.
adretlan
06.12.2008 15:12:53
Mutta entä jos miksattavaksi annetaankin valmista kamaa, eikä ole tietoa onko rumpali oikea- vai vasenkätinen? :O
On kivaa olla kalamies#35 >-)))>
kivi
06.12.2008 15:15:31
Mutta entä jos miksattavaksi annetaankin valmista kamaa, eikä ole tietoa onko rumpali oikea- vai vasenkätinen? :O

Oliko tuo huumoria?

Avaa overhead-kanavat ja kuuntelee.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
VMM
06.12.2008 21:33:31
Oliko tuo huumoria?

Avaa overhead-kanavat ja kuuntelee.

Mut jos ei tiedä kumpi overhead on oikee ja kumpi vasen :D
Mohla
07.12.2008 00:16:32

Itse panoroin kannut aina rumpalin vinkkeliin.
Ja tämä on puhtaasti fiiliskysymys. Muutten menee pää vinoon ja tuntuu siltä, kuin olisi pahanteossa.

Mä kuulun samaan klubiin tässä asiassa. Meinannu joskus mennä aivot solmuun kun on pitänytkin ajatella toisin päin. Hölmöä sinänsä, kun eihän se oo muuta kun peilikuva, mutta kun on tottunut johonkin niin se ajattelun muuttaminen on yllättävän vaikeeta. :D

"Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?" -Charlie McCharthy
Hipelius
07.12.2008 00:21:35
Mä kuulun samaan klubiin tässä asiassa. Meinannu joskus mennä aivot solmuun kun on pitänytkin ajatella toisin päin. Hölmöä sinänsä, kun eihän se oo muuta kun peilikuva, mutta kun on tottunut johonkin niin se ajattelun muuttaminen on yllättävän vaikeeta. :D

Mun bändin rumpali ei voi sietää sitä että pannut panoroidaan soittajan vinkkelistä. Ja se ei tiedä näistä hommista mitään. Tuntuu kuulemma vaan pahalta että kuuntelisi toisen soittoa soittajan näkökulmasta. :)

Ja samaa mieltä olen.
"Fuck keyboard players! It's like; 'Have lots of gear, shut up, play the parts and don't leave!' Keyboard players all suck! They really do." ~ Devin Townsend
samantien
07.12.2008 02:56:25
mulla se menee biisikohtaisesti. monesti jopa monona.
"haista paska. mistä tiiät? ootko soittanu? NÄttää hyvältä, muute iha pasnoja?" - Juzzu.
kivi
08.12.2008 12:32:09
mulla se menee biisikohtaisesti. monesti jopa monona.

Mono onkin hyvä. Ei oo mitään syytä väheksyä ajatusta että rummut vetää monona, yhden ja saman monokompuran läpi, jos hakusessa on vähänkin rokimpi meisinki. Bassonkin saa ajaa samaan monoryhmään. Hyvin jytisee.
(Handsome Dick Manitoba)
Mikael
08.12.2008 14:42:52 (muokattu 08.12.2008 14:43:10)

Mulle on lähtökohtaisesti ihan sama kumminpäin rummut ovat enkä oikeestaan ikinä ole musaa kuunnellessani kiinnittänyt asiaan mitään huomiota. Mut jos joku haluaa ne tietyin päin niin en pane hanttiin. Monesti itseä äänitttäessä mä en edes ajattele asiaa ja overheadit ovat miten päin piuhat sattuvat menemään. Toki tsekkaan miksatessa et ambienssit ja haitsut ja tomit menevät overeiden mukaan mut tolleen fundamentaalisesti mulle asialla ei oo mitään merkitystä. Sit mikäli mukaan otetaan kuva tai kyseessä on keikka-/livetallenne niin homma on tietty eri.
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)