Aihe: Apua hardrokki/hevirokki skibaleen miksaukseen ja masterointiin? 1 2 | |
---|---|
![]() 08.01.2009 10:45:47 | |
Elieli, olen tullut siihen pisteeseen että tuota kappaletta olen jonkin verran pyöritellyt edestakaisin ja en saa siihen oikeen sellasta viimeisintä potkua ja täyteläisyyttä.. Mitä biisille mielestäsi kannattaisi tehdä jotta saisi sen kuulostamaan hyvältä? www.mikseri.net/shangairasperk kiitos ja kumarrus! | |
![]() 08.01.2009 10:56:33 (muokattu 08.01.2009 11:00:13) | |
Kaikki on laulua lukuunottamatta jossain kauhean kaukana. Onko sulla kaikessa jotain tilaefektiä päällä tms? Jos on, niin koita vähentää. Laulua voisi koittaa upottaa pikkusen muiden soittimien soundimaailmaan. Laulua mä laittaisin hiljemmalle, basaria & pannuja, kitaraa ja bassoa (lähinnä sitä jytinää alakertaan jää kaipaamaan tässä) isommalle. Mites tota, onko kitaroissa ja overheadeissa kamalasti eq:lla ruuvausta takana? Kuulostaa kovin ohuelta ja kihisevältä molemmat. Jos ei oo mitään oikein tehty, niin sit mä kokeilisin pelleillä parametrisella eq:lla tarvittaessa aika rankallakin kädellä. Masterointia ei mun mielestä kannata vielä miettiä, kun on miksauksenkin balanssi vähän mäessä. | |
![]() 08.01.2009 11:08:29 | |
Joo no mulla voi olla tuo tekniikka aikapaljon hakusessa.. Onhan noissa kitaroissa jotain reverbiä ja sitten jokaisessa instrumentissa erikseen kompressoria ja sit viel lopuks kaikille on viel kompressoria ja reverbiä noin niinkuin yhteiseks.. Ja lauluun laitoin tollasen delayn, sillä sai kuulostaa muuten niin "turhan" laulusaundin joltain.. Tarkoititko tolla overhedillä mitä? Mutta juu kaikkia on ruuvailtu sieltätäältä EQ:lla ja koitettu saada jonkinlainen balanssi.. Tosin kun pääsen himaan niin siellä saan vasta kunnon luurit päähän että jotain kuuleekin, mutta hiton hyvä saada "ammattilaisilta" palautetta kun muuten sitä rypee suolla yksinään viikkotolkulla saamatta mitään aikaiseks Thanks.. | |
![]() 08.01.2009 11:14:45 (muokattu 08.01.2009 11:17:53) | |
Kokeiles ihan piruuttaan ottaa ensin ihan kaikki kaiut pois päältä ja säädä balanssi kuntoon ilman niitä. Saatat huomata, ettei niitä juuri tarvitakaan. Lauluun kenties sitten jotain plate-tyylistä kaikua ja delayta, mikä nyt hyvältä soundaa. Särökitaroihinkaan ei välttämättä kamalasti tarvitse enää kompressiota mukaan, se on niin kompressoitunutta muutenkin. Niitä voi vähän ryhmissä liimailla yhteen kompressorilla, mutta kevyehkösti imo. Overheadilla tarkoitin noita peltimikkejä rummuilla. Siinä on jotenkin kovin raskas soundi yläpäästä, ilmeisesti koitettu hakea kirkkautta? Kokeiles ennemminkin ruuvata pois niitä tunkkaisia taajuuksia ja jättää yläpää aika flatiksi. Siitä sitten enää hienosäätöä hyllykorjaimilla tms. Mitä tulee tuohon eq:n käyttöön, niin sellanen sieltätäältä-tekniikka kannattaa unohtaa. Kokeile jotain parametrista eq:ta ja harjoittele käyttämään sitä harkitusti. Se on parhaimmillaan erittäinkin tarkka ja tärkeä työkalu. Hienoimmassa tilanteessa ei tarvii tehdä yhtään mitään ja siihen kannattaa äänittäessä jo pyrkiä soundeja hieroessa. EDIT: Ei sulla oo mitään kelvollisia kaiuttimia miksauksen tarkastamiseen? Kun mä epäilen, ettet sä oikein nyt kuule niillä luureilla oikein tuota stereokuvaa ja balanssia. Monesti niillä miksatessa tulee korosteltua keskeltä ja laidoista asioita ihan ihmeellisesti. Kaiuttimilla kuunnellessa sitten osa mölystä peittyy taustalle ja loput puskee kovasti yli. Nyt käy vähän niin noiden laulujen kanssa. | |
![]() 08.01.2009 11:31:12 | |
Joo no toi kaijutin homma on sellanen että ei oo muita kun kotistereoitten styrkkarit joilla pitäis pärjätä.. Mut itseasiassa nyt ei oo ees niitäkään kun en kotopuolessa tällä hetkellä ole.. Ei muuten sattuis olemaan jotain hyvää vinkkiä johonkin kaiku/delay/EQ-plugareihin? Niillä vois olla käyttöä, nyt kun lähinnä käytän guitarrigin kaikuja joka paikkaan:/.. Sulta kyllä tulee tiukkaa jeesiä tähän hommaan, jatka samaan rataan;). | |
![]() 08.01.2009 11:35:28 | |
Ei muuten sattuis olemaan jotain hyvää vinkkiä johonkin kaiku/delay/EQ-plugareihin? Oisko tossa pari ketjua alempana :) | |
![]() 08.01.2009 11:35:54 | |
Mikäs softa sulla on käytössä? Mietin vaan noita plugareita. | |
![]() 08.01.2009 11:37:39 | |
Reaper.. Ja sitä en vaihda, toiminut pirun hyvin.. | |
![]() 08.01.2009 11:39:06 | |
Reaper.. Ja sitä en vaihda, toiminut pirun hyvin.. Joop, ei siinä mitään. VST-plugareita voipi metsästellä, niitä löytyy. Niinkuin todettu, niin tuosta alempaa löydät muutamia ehdotuksia. | |
![]() 08.01.2009 11:42:44 | |
Joop, ei siinä mitään. VST-plugareita voipi metsästellä, niitä löytyy. Niinkuin todettu, niin tuosta alempaa löydät muutamia ehdotuksia. Joo katos perkele, noitahan en huomannutkaan. Tosin omasta plugarikokoelmastahan löytykin noi Kjaerhuussin pluginnit, mut koskaan en vaan oo niitä jotenkin "uskaltanut" käyttää.. Ehkäpä niitä vois kokeilla. Laitan linkkiä tänne threadiin jahka saan uudelleen fiksatunmiksatun version skibaleesta niin saat heittää taas uudet kommentit! Thanks! | |
![]() 08.01.2009 12:30:23 (muokattu 08.01.2009 12:34:57) | |
"Miksaukset ja masteroinnit tehty lähinnä nappikuulokkeilla" Mä inhoan sanoa että musan tekemisessä joku jää jostain laitteesta kiinni, koska harvemmin niin tapahtuu, mutta miksaaminen ilman kunnollisia monitorikaiuttimia on melko mahdotonta, vaikkei se mitenkään älyttömän helppoa niilläkään ole. Jos et kuule kunnolla mitä siellä raidalla tapahtuu niin aika hankalaa siitä sitten on konvehtia tehdä. Itsekään en mitenkään mahdottoman hyvin tuota hommaa vielä hanskaa, mutta sen olen todennut että kunnon kuunteluvermeet hankittuani miksaukset on pikkuhiljaa alkaneet parantua ja lähestyvät kohta jopa julkaisukelvollista tasoa. Kuuntelulla on iso merkitys jo äänitysvaiheessakin, että saat sen lähtösoundin heti kuntoon. Tuli juuri äskettäin kiireessä (vai laiskuuttaan?) taas tehtyä se virhe, että tsekkailin rumpusoundit kuulokkeilla (vaikkakin laadukkailla sellaisilla) koska monitorit olivat niinkin kaukana kuin viereisessä huoneessa ja nyt kun aloin monitoreilla kuuntelemaan äänitettyä matskua, niin totesin että olisi pitänyt vielä virittää tomeja ja virveliä parempaan vireeseen ja paria mikkiä asetella kenties uudelleen. Älä ihmeessä lannistu, kyllä se siitä pikkuhiljaa alkaa luonnistua. Ei kannata epäröidä äänittää uudelleen jotain jos et saa biisiä toimimaan. Jos on hyviä soittosuorituksia hyvillä lähtösoundeilla niin nehän miltei miksaa itse itsensä. :) EDIT: Mainittakoon vielä että plugareilla ei hommaa sen paremmin saa toimimaan jos ei tiedetä mitä plugarit tekee. Otat jonkun peruskompuran ja EQ:n ja opettelet niiden käytön kunnolla, netti on täynnä tutoriaaleja. Niillä mennään jo todella pitkälle. "I have a cunning plan" -Baldrick | |
![]() 08.01.2009 15:31:48 | |
No nyt on uusi versio mikserissä.. Huomattavasti parempi kun se ensimmäinen, kiitos teille.. Koitin periaatteella ei mitään ylimääräistä ja paremminhan se skulaa, tosin edelleen nämä köyhän miehen studiokamat käytössä, mut anyway.. www.mikseri.net/shangairasperk Mikäs on seuraava askel miksauksen ja masteroinnin saralla jotta biisistä tulisi parempi? | |
![]() 08.01.2009 15:55:44 | |
Aiheeseen väljästi liittyen: Reaperissahan tulee mukana itsessään ihan kelvollinen plugari-satsi joilla pääsee alkuun tasan varmasti ja joiden avulla kompuroiden ja EQ:n saloja on hyvä opetella. Olen itse käyttänyt sekä ReaCompia että ReaEQ:ta ihan julkaisuun saakka päätyneissä miksauksissa. "Jos olisin nainen, antaisin varmasti haitarinsoittajille!" - Waltteri Tynkkynen, 14.5.2008 | |
![]() 08.01.2009 16:00:58 (muokattu 08.01.2009 16:02:20) | |
Mikäs on seuraava askel miksauksen ja masteroinnin saralla jotta biisistä tulisi parempi? "Artistilla ei valitettavasti toistaiseksi ole kappaleita Mikseri.netissä." Ladata se biisi ihan oikeasti mikseri.netin palvelimelle ja laittaa linkki kuntoon niin, että voidaan arvioida täältäkin. | |
![]() 08.01.2009 16:03:36 (muokattu 08.01.2009 16:04:02) | |
No nyt on uusi versio mikserissä.. Huomattavasti parempi kun se ensimmäinen, kiitos teille.. Koitin periaatteella ei mitään ylimääräistä ja paremminhan se skulaa, tosin edelleen nämä köyhän miehen studiokamat käytössä, mut anyway.. Tää on jo parempi. EDIT: jahas, nythän se hävisi... Mikäs on seuraava askel miksauksen ja masteroinnin saralla jotta biisistä tulisi parempi? En usko että tuota enää säätämällä tämän paremmaksi saa. Soita paremmin paremmilla soundeilla. Oliks tässä joku rumpumasiina soittamassa tms.? Aika aneemisen kuuloista biittiä, joten sitäkin hyvä parantaa jollain tavoin... "I have a cunning plan" -Baldrick | |
![]() 08.01.2009 17:15:19 (muokattu 08.01.2009 18:31:52) | |
Juu välillä häviää välillä tulloo takas kun päivittelen sitä kokoajan:).. No mutta, kohta on se tänpäivän viimesin perkele valmis ja ladattuna.. Jaa ettei säätämällä paremmaksi saa, no perkele.. No rumpali tosiaan on vähän jäätävä kaveri, se ei paljon turhia murehdi muutakuin hakkaa kannuja vaan.. Eli nyt löytyy.. www.mikseri.net/shangairasperk Eli, konsteja millä piisi kuosiin? | |
![]() 08.01.2009 18:54:07 | |
No rumpali tosiaan on vähän jäätävä kaveri, se ei paljon turhia murehdi muutakuin hakkaa kannuja vaan.. Minä kun olin varma että kone siellä soittaa.. "Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin." -Aki Kaurismäki | |
![]() 08.01.2009 18:57:22 | |
Minä kun olin varma että kone siellä soittaa.. No aika konehan se on.. :) Joo siis tosiaan, kyllähän ne rumpulooppeja on:) | |
![]() 08.01.2009 19:05:02 (muokattu 08.01.2009 19:05:30) | |
Kovasti kuulostaa EZdrummerilta meikäläisen korvaan. Suurimmat ongelmat tossa miksussa oli mun mielestä lähinnä siinä, että eri elementit ovat keskenään aivan eri maailmoista ja että basso ei kuulu lainkaan. Yleensäottaen tuolla alamiddlen "potku ja muna"-osastolla ei oo oikein mitään. Ja kaikessa on mun mielestä liikaa tilaa/kaikua. Semmoinen pieni takapakki ihan tarkastelumielessä toimii monesti, että kun on ruuvanut aikansa jotakin soundia -vaikka bassoa- ja tuntuu että ei tule enää hullua hurskaammaksi, niin sitten ottaakin niitä plugareita pois päältä ja kuuntelee, tuovatko ne oikeasti mitään hyvää soundiin. Usein käy niin, että se ruuvaamaton soundi onkin huomattavasti parempi kuin se räpelletty lopputuote. Ja sitten on aina se juttu, että kun kyseessä on tämmönen oma koti/treenisproggis, niin kannattaa aloittaa alusta ja tehdä uudelleen, niin kauan ja monta kertaa kuin tuntuu että ei vieläkään kuulosta kyllin hyvältä, tiedostaen toki missä se raja oikeasti tulee vastaan ettei enää mitään ole tehtävissä. "Hi Wuss-man! We love you Batman!" | |
![]() 08.01.2009 19:21:58 (muokattu 08.01.2009 19:24:00) | |
Hyvä suunta, vaikka en ekaa versioo kuullutkaan. Mut haikka tulee korvia pistävästi. Rumpusoundit muuten ihan kiva osasto. Virveliä laittaisin isommalle ja basaria. Hiukan ehkä rajumpaa masterkompuraa. Huonolla kuuntelulla vaikea on sopivaa pumppausta hakea, mut sitä kaipais. Ja sit vielä, näillä luureilla kuunnellessa laulun diskantti kajahtaa korvaan niin että sattuu. Hiukan pehmeyttä soundiin. Jotain putki emulaatioo ehkä kehiin ja kihinää 14k yläpuolelta eqlla pois. Kokeille myös jos vielä miksausta hinkkaat. Eli master efektit pois päältä ja volat nolliin. Rupeat kääntämään volaa pikkuhiljaa, ekana ei ehkä olisi parasta kuulla pelkkää haikkaa ja laulun ässiä. Mutta demotteluksi melko kiva. Lämpö puuttuu vaan aika kylmästi. Vielä kerran kun kuuntelin basso kitarakin jää hiukan johonkin, toisin kun kitaroiden soundi on hiukan liian leveä niin alhaalta kun ylimmistäkin taajuksista. Soundi hiukan tirskahtaa jokapaikasta ja low midlen läsnäolo puuttuu.. Älkää lyökö jos olen ihan väärässä :) Tässä kääntelin vielä winampin master eqta ja hiukan botnea lisää ja 14-16k pienemmällä, parani jo sillä. Eli ehkä master eqlla pienilläkin väännöillä saa lisää luonnetta tähän tuotokseen. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)