Aihe: t.bone nauhamikistä..
1 2 3
isojussi
13.02.2007 17:12:04 (muokattu 13.02.2007 17:12:26)
Jos tämä pitää paikkansa..

http://www.thomann.de/fi/news_msg_l … nnelmoi_tbone_mikin_aeaerellae.html

..niin mitä sanovat levyn kuulleet äänityssaundista? (En omista ko. levyä)

Ei ainakaan mikin hinta päätä huimaa.

Tämä ei ole mainos, vaan mun pitää hankkía pari rahapussilleni sopivaa studiomikkiä demon / omakustanteen tekoon.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
M.i.k.key
13.02.2007 17:13:57
Toi on loistava mikki. Sähkökitaroissa loistava yhdessä jonkun toisen mikin kanssa yhdistettynä. Myös akustisia kitaroita tehty joskus tuota ja jotain peruskonkkaa yhdistelemällä. Ei missään nimessä ainoana mikkinä riittävä mutta heti jonkun perus 57:n, isokalvoisen konkan ja puikkoparin jälkeen hyvä ostos.
möllisty
dewil
13.02.2007 17:21:36

Hyvä mikki, mutta sitä pitää osata käyttää oikein.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
isojussi
13.02.2007 17:29:54
Passaako puhaltimille?
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
j-o-n-e
13.02.2007 17:49:59
Kovasti on noita T.Bone nauhamikkejä hehkutettu hinta-laatusuhteessa. Mutta onkos täällä kukaan testannu Golden Age Project nauhamikkeja? Varsinkin R1 Active kiinnostaa henk. koht. kovasti.

http://www.goldenagemusic.se/goldenageproject/uk/index.htm
"I only record digital or analog. I don't monkey around with all that other stuff."
Mikael
13.02.2007 17:50:09

Passaako puhaltimille?

Passaa erinomaisesti.

Mä äänitin just yhden levyn flyygelihommat parilla tommosella. Hintaisekseen käsittämättömän hyvä mikki - mut kuten mikkey tossa jo sanoi niin ei ehkä paras ensiostos, vaan hyvä lisä sit kun peruskonkat ja dynaaiset on hallussa.
Siitä mistä aita on matalin...
Mikael
13.02.2007 17:52:01

Kovasti on noita T.Bone nauhamikkejä hehkutettu hinta-laatusuhteessa. Mutta onkos täällä kukaan testannu Golden Age Project nauhamikkeja? Varsinkin R1 Active kiinnostaa henk. koht. kovasti.

http://www.goldenagemusic.se/goldenageproject/uk/index.htm

Mulla on pari R1:stä (perus) ja vaikuttaisivat olevan täysin sama mikki kun RB500 mut vähän eri kuorissa.
kivi
13.02.2007 18:14:58
Mulla on pari R1:stä (perus) ja vaikuttaisivat olevan täysin sama mikki kun RB500 mut vähän eri kuorissa.

Mites RB500 soi verrattuna tuohon RM700-mikkiin?

Mulle kävi sen verran huonosti että tilaamani RB500 oli rikki jo valmiiksi, joten selvää kuvaa siitä ei oikein saanut. Nyt kuitenkin houkuttaisi ostaa pari kappaletta jompaa kumpaa - RM700:aa tai RB500:aa, mutta kumpaa?

Tarkoitus se tuttu - pehmeämmät pöhinät transienteista tinkimättä
:-D
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Mikael
13.02.2007 18:52:38

Mulle kävi sen verran huonosti että tilaamani RB500 oli rikki jo valmiiksi, joten selvää kuvaa siitä ei oikein saanut. Nyt kuitenkin houkuttaisi ostaa pari kappaletta jompaa kumpaa - RM700:aa tai RB500:aa, mutta kumpaa?

Mä en oo noita rinnan verrannu. Robertolla muistaakseni on molempia... Se pienempi on ainakin kevyempi ja helpompi sijoittaa eri mestoihin.
Aki
13.02.2007 20:04:09

Siinä tiiliskivenkokoisessa t.bonen nauhamikissä on ilmeisen paljon fylliä estämässä nauhan yllättävää rikkoutumista. Soundi oli 12" elementin edessä niin käsittämättömän tunkkainen että naurettiin pitkään. Loistavasti toisti taajuuksia 20Hz:iin ja luultavasti allekin, mutta kilohertsin yläpuolella ei sitten paljoa ollutkaan.

Tuo tikkarimallinen sisältää ilmeisesti paljon vähemmän fylliä ollen diskantiltaan avoimempi. Musta ei tullut ainakaan sen ison t.bonen ystävää, vaikka useampikin kova äänittäjä on sitä nimenomaista mikkiä paljon kehunut.
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
kivi
13.02.2007 20:18:18
Siinä tiiliskivenkokoisessa t.bonen nauhamikissä on ilmeisen paljon fylliä estämässä nauhan yllättävää rikkoutumista. Soundi oli 12" elementin edessä niin käsittämättömän tunkkainen että naurettiin pitkään. Loistavasti toisti taajuuksia 20Hz:iin ja luultavasti allekin, mutta kilohertsin yläpuolella ei sitten paljoa ollutkaan.

Sama vika meikäläisellä - mutta mä olin varma että kyseessä on vika. Ja olen edelleen, ei nimittäin kuulu ihan villasukalta soundata sen.

Jos sä olit saanut mun palauttaman rikkinäisen mikin?
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
PwrChordAccent
13.02.2007 20:25:09

Tule kokeilemaan, mulla on lähinnä rumpujen tilakäytössä tollainen pari (RB 500). Ainakin eräs asiakas rakastui täysin siihen myös sähkökitarakäytössä, kaikki piti vetää sillä ;)
Toimii kyllä juuri siinä mitä ainakin itse nauhalta haen, dynamiikka talteen ilman kihinöitä. Miinuksena huono herkkyys, yritin kerran käyttää akustisen bluesduon tilamikkeinä, luovuin ideasta kohinoiden takia. Huippuetusilla ei ehkä samaa onkelmaa...
Ei se haittaa, setä korjaa...
varakeef
13.02.2007 21:46:57

Joissain nauhamikeissä on proximiteettiefekti sangen voimakas, joten aivan läheltä mikittäminen ei välttämättä pelitä. Oktavaani käytän jostain 30 - 40 sentistä alkaen, lähempää on kyllä melkoinen alapään leikkaaminen edessä.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Aki
13.02.2007 22:58:29

Joissain nauhamikeissä on proximiteettiefekti sangen voimakas

Tuo kyllä selittäisi. Päteekö tuo myös on-axis kitaraelementin mikittämiseen? Siinä kun tapaa pahimmat nirskut olla juuri läheltä mikittäessä.

Sellanen fiilis kyllä tuli, että tuommoinen nauhamikki saattaisi olla bassarin resokalvon mikkinä ihan järjettömän hyvä. Ei tietenkään reiän kohdalla, vaan sivussa suojassa, poimimassa kalvon lepatuksen alinta jytinää. Attack olis sitten sisämikin hommia. Toimisiko nauhamikki moisessa?
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
loosah
13.02.2007 23:26:41 (muokattu 13.02.2007 23:28:18)
Itse hankin kaksi RB-500:sta tutun suosittelemana. Testasin heti tositoimissa akustisen kitaran kanssa ja mielestäni saundi oli aika "honottava" "kumea" ja "pehmeä". Etusina testissä mindprint DTC, UA-6176, ja SSL g383. Herkkyys ei ollut kummoinen ja suhinaa sai etuasteesta riippumatta mukavasti kaupan päälle, tahtoi tai ei.

Toisin sanoen oikein toimiva hakemiini tarkoituksiin = ) Testasin heti perään äänittää saman jutun neukun KM184:llä ja TLM: 103:lla ja niitä oli huomattavasti vaikeampi saada istumaan muun "lofi"-saundin sekaan, joten päädyin käyttämään t-ponea.
GIGO
Kallekorvola
14.02.2007 09:06:23

joo. meilläkin on pari noita, ja musta tuntuu et siellä ei oo 1kHz yllä mitään... saiskohan noista modaamalla (esim. fylliä veke...) mitään aikaan? tollasenaan en kyl tuu käyttämään mihinkään... vai onkohan yksilöissä jotain hätää? pitäs päästä vertaamaan jonkun toisen vastaavaan...
mhelin
14.02.2007 09:20:41
joo. meilläkin on pari noita, ja musta tuntuu et siellä ei oo 1kHz yllä mitään... saiskohan noista modaamalla (esim. fylliä veke...) mitään aikaan? tollasenaan en kyl tuu käyttämään mihinkään... vai onkohan yksilöissä jotain hätää? pitäs päästä vertaamaan jonkun toisen vastaavaan...

http://www.oktavamod.com/ribbon.html

Oma yksilöni RB500:sta ei kyllä erityisen tunkkaiselta kuulosta, käsittääksenii tuo on "uutta" mallia, eli siihen oli tehty jotain muutoksia alkuperäiseen, mutta modattuna kuten tuon linkin kuvauksessa soundi varmaan olisi parempi (tosin sitä pitäisi sen jälkeen käsitellä erittäin varoen).
Daunt
14.02.2007 09:35:56
Eräs luottamani äänittäjä suositteli TSM:n nauhamikkejä. Mitään kokemuksia?
"If your fire is faded and you can't feel it no more. If you're tired and overrated let me show you to the door." -Dee Snider
drummerolli
14.02.2007 09:52:22 (muokattu 14.02.2007 10:46:12)

http://www.intoluthman.fi/productDetails.aspx?id=205150

Näyttää kyllä erehdyttävästi samalta kuin t.bone. Liekö sitten jotain "modeja" tehty. Hinta ainakin tuolla isompi.

Itselläni on tuo RB500 toiminut kitaran kanssa loistavasti. (edit: etäisyys kartiosta 30cm tai yli ).
Jos mikään muu ei auta, niin tee jotain!
varakeef
14.02.2007 10:36:26
Jukka Nurmelan opinnäytteestä lainattua (hyvä artikkeli muuten):
"Nauhamikrofoni epäonnistuu melkein joka näkökulmasta. Huono yläpään toisto, tunkkaiset yläbassot proximity-efektin ansiosta ja alhainen herkkyys isosta magneetista huolimatta."
Näin kirjoitti Howard Souther Audio Engineering Society:n vuonna 1953 julkaistussa
artikkelissa.

http://personal.inet.fi/private/inqvi/Nauhamikrofoni.pdf

Toisin sanoen yliräikeän konkan jälkeen ensishokki nauhamikistä voi olla juuri tässäkin kertjussa kauhisteltu. Nauhamikki pitää taltuttaa järkevällä sijoittelulla.

Ja pari hyvää ketjua täältä:
http://muusikoiden.net/keskustelu/t … t=117287&p=4489355&x=060766

http://muusikoiden.net/keskustelu/t … t=106032&p=3599319&x=3e04d7
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)