Aihe: Kellä oikeus miksattuihin raitoihin?
1
faq1
29.01.2009 09:47:32
Kun miksaa ulkopuolisella firmalla kappaleensa, niin onko yleensä mahdollista saada kappaleet myös siinä muodossa, siten että raidat ovat vielä erillisinä, mutta miksaus on niihin tehty? Tällöin voisi halutessaan itse korjailla myöhemmin raitoja, tehdä niistä uusia sovituksia jne..
Vai pyrkivätkö miksajat pitämään raidat itsellään, jotta mahdolliset korjaukset, jatkotyöt jne tulisivat heille myöhemmin?
Onko siis miksaajalla jotakin oikeuksia raitoihin, kun on oman työpanoksensa ja taiteellisen näkemyksen niin uhrannut? Toisaalta onhan työstä maksettu.
tommiot
29.01.2009 09:53:04 (muokattu 29.01.2009 09:53:25)
Kyllä kai ne sieltä saa, mutta on sitten varmaan oma hommansa bounssata vaikkapa kokonainen albumi jotain 50 raitaista matskua Toolsilla reaaliajassa erillisille raidoille? =) Tai eihän siinä menis kuin 50 tuntia, jos levy kestää tunnin.
Kalmo
29.01.2009 10:24:58
Riippunee paljon siitä, mitä miksausdiiliin kuuluu. Jos miksaaja samalla toimii tuottajan ominaisuudessa ja lisäilee rautaefektejä yms. homma on hankalampi.
Jos kyse on kylmästi projektin miksauksesta niillä eväillä, mitä projekti sisältää, niin eihän tarvita kuin save-klikkaus ja miksaajan tekemät raitakohtaiset säädöt ovat projektissa tallessa ja asiakkaan myöhemmin muuteltavissa.

Ja kai PT:ssä voi bounssata useamman raidan kerrallaan, kunkin omalle raidalleen?
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
varakeef
29.01.2009 10:48:07
Kyllä kai ne sieltä saa, mutta on sitten varmaan oma hommansa bounssata vaikkapa kokonainen albumi jotain 50 raitaista matskua Toolsilla reaaliajassa erillisille raidoille? =) Tai eihän siinä menis kuin 50 tuntia, jos levy kestää tunnin.

No nythän löytyi kaupallinen salaliitto tuolle Protoolsin ominaisuudelle. "Joo saat toki nuo mukaan, mut joudun veloittaamaan 2500 euroa"... :)

Mitä tulee kysymykseen miksattuihin raitoihin sisältyvästä tekijänoikeudesta, niin miksaaja ei saa tekijänoikeutta eikä edes esittävän taiteilijan oikeutta noihin yksittäisiin raitoihin. Ei myöskään kaksiraitaiseen masternauhaan.

Kyse on palvelun myymisestä. Mitä palvelu sisältää ja mitä se maksaa on sopimuskysymys.

Toisaalta kysymys on jotenkin tosielämälle vieras. Miksi ihmeessä äänittäjä ei suostuisi erillisten raitojen luovuttamiseen?* Onhan miksaajia vaihdeltu kesken projektien niin kauan kuin miksausprojekteja on ollut.

* muuten kuin maksuviivästystapauksissa
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Mikael
29.01.2009 10:57:34

Varmaan sessiot saa sellaisenaan kun vaan pyytää, jolloin plugareisen asetukset kyllä on mukana. Mutta mikäli käytössä on ollut paljon rautaa ja halutaan raidat siten että kaikki prosessointi on printattuna siihen raitaan niin ainakin multa saa session myös tuolla tavoin jos on valmis maksamaan siitä työajasta jonka homman tekeminen vaatii.

Ongelmahan pelkässä sessiossa on se että vaikka se olisi tehty plugareilla ja asetukset sinänsä on tallessa, niin nykykehitys softapuolella on sen verran nopsaa, että vaikkapa viiden vuoden päästä tuskin löytyy konetta josta löytyis justkin ne samat plugarit joita on ollut käytössä miksatessa.

Yks vaihtis olis tietty tehdä sessioista versiot joissa on raidat sekä printattuina prosessoinnin läpi että alkuperäiset prosessoimattomat raidat sekä niiden plugariasetukset. Tämä tietty vie aikaa ja niin ollen maksaa.
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
faq1
29.01.2009 11:00:46
Raitoja noin 100, 3 min mittaisia ja ne pitäisi bounchata, jotta kaikki efektit ym pluggarit "poltettaisiin samalla kiinteästi raitoihin.
Täytyisi miettiä tuolle jokin järkevä hinta..
Mikael
29.01.2009 11:07:43

Raitoja noin 100, 3 min mittaisia ja ne pitäisi bounchata, jotta kaikki efektit ym pluggarit "poltettaisiin samalla kiinteästi raitoihin.

Järkevä hinta on normaali veloitus siltä ajalta mitä homman tekeminen vaatii. Mä tekisin niin että joka raidan viereen oma uusi raita ja vapaiden bussien kautta reititys alkuperäisen raidan ulostulosta uuden sisäänmenoon, jolloin aika monta raitaa kerralla sais äänitettyä ja sit olis tallessa molemmat vaihtoehdot.
varakeef
29.01.2009 11:16:26

Se voi olla käytetystä ohjelmistosta riippuen myös erittäin helppo ja nopea homma. N-träkillä työvaiheina olisi suurinpiirtein seuraavat:
- mix (klik)
- mikä raita (klik)
- minne (klik)
- ok (klik)
- muutamia sekunteja laskutoimituksia prossulla
= 35 s / raita > sata raitaa vie aikaa 3 500 sekuntia eli noin tunnin.
Jos sama halutaan myös ilman efektejä, tekee se tunnin lisää.

Jos käytössä on ulkopuolista rautaa, bounssaaminen kestäisi lisäksi sen 3 minuuttia per raita. Siis 100 x 3'30 = kuutisen tuntia.
faq1
29.01.2009 11:17:45
Mulla ei ole sellaista ohjelmaa, jolla miksus on tehty. Siten en saisi projekteja auki. Siten ainoa mahdollisuus olisi saada valmiit -efektoidut ja miksatut raidat.

Täytyykö/kuuluuko/onko tapana näistä tehtäviin musiikki-CD-kansiin merkata miksaajan nimi?
Mikael
29.01.2009 11:23:16

Mulla ei ole sellaista ohjelmaa, jolla miksus on tehty. Siten en saisi projekteja auki. Siten ainoa mahdollisuus olisi saada valmiit -efektoidut ja miksatut raidat.

Kyllähän ne uudet printatut raidat löytyy tiedostoina sieltä PT-session Auido Files -kansiosta. Ja tulevaisuutta ajatellen olis kuitenkin järkevää talltioida myös se koko sessio.
Nelikielipiru
29.01.2009 13:26:27

Kyllähän ne uudet printatut raidat löytyy tiedostoina sieltä PT-session Auido Files -kansiosta. Ja tulevaisuutta ajatellen olis kuitenkin järkevää talltioida myös se koko sessio.

Esim. .OMF taltiointi jolloin muillakin ohjelmilla joilla on tuki pystyy avaamaan session tai sitten tylysti vaan consoldeittaa fileet ja heittää DVDlle omaan kansioon per. biisi.
31.8.08 Rami Mathalt RIP, rauhaa lepoon.
milcoin
29.01.2009 14:15:25
Mun mielestä raidat kuuluu koko ajan sille joka on maksanut äänityksen. Levy-yhtiölle tai bändille. Itse miksaus (asetukset, reititykset jne jne) kuuluu miksaajalle mutta miksauksen lopputuote, 2-raitafile kuuluu taas sille joka maksaa miksauksesta.

Kaikenlainen bounssaaminen joka ei kuulu ns. miksaukseen pitää lähtökohtaisesti veloittaa erikseen. Niin myös keikkataustat, stemit remixejä varten jne jne. erikoishommat.

Ja mä en allekirjoita sitä että asiakkaalle pitää antaa sessiofile jolla asiakas voi tarvittaessa "jatkaa" miksausta siihen mihin se miksaajalla on jäänyt. Seuraava askel onkin että kaikki miksailee, tekee recalleja ja vocuppeja.

Useinhan tämä ei ole edes mahdollista. Mites esim. efektit, rinnakkaishommat ja bussiprosessorit?

Tästä oli joskus puhetta muutaman kolleegan kans mutta en muista mihin keskustelu päättyi. Ehkä Hulio osaa jatkaa?
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Mikael
29.01.2009 14:32:21

Ja mä en allekirjoita sitä että asiakkaalle pitää antaa sessiofile jolla asiakas voi tarvittaessa "jatkaa" miksausta siihen mihin se miksaajalla on jäänyt. Seuraava askel onkin että kaikki miksailee, tekee recalleja ja vocuppeja.

En mäkään sano että "pitää", mut käytännössä mä olen antanut sessiot sellaisinaan asiakkaalle projektin valmistuttua, mikäli muunlaisesta aikaavievemmästä backup-hommasta ole ollut puhetta. Tietty mikäli tarkoitus olis että itse miksaan johonkin asti ja joku jatkaa, niin haluaisin toki kuulla lopputulosken ennen kuin antaisin laittaa nimeäni mihinkään...

Käytännössähän lähtökohtana prosessoitujen/efektoitujen raitojen "korjailu" tai uudelleenprosessointi on ylipäätään selvästi huonompi idea kuin alkuperäisen efektoinnin/prosessoinnin muuttaminen tai alkuperäisen "kuivan" äänitetyn materiaalin työstäminen. Torttu tortun päälle on tässäkin tapauksessa huono kela.
Master Fader
29.01.2009 17:09:05
Miksasin taannoin erään sinkun ITB, jota sitten tuottaja mitään mulle kertomatta hiukan paranteli. Samalla pois jäi luonnolisesti esimerkiksi masterissa olleet raudat ja nauhuri. Tuli vähän hyvin outo fiilis. Siitä oppineena yritän hoitaa hommat niin, että tollaista ei enää kävis. Musta se ei oo reilua enkä mä anna enää kenenkään tehdä sellaista ilman lupaa. Saa loukkaantua ja suuttua. Ei kiinnosta.
kivi
29.01.2009 18:05:05 (muokattu 29.01.2009 18:13:15)

Tää efektointihan sitten samalla estää aika tehokkaasti uudelleenmiksauksen.

Esim Bob Ezrin on käyttänyt kyseistä kikkaa remiksausten estämiseen - sessioista ei jätetä kuin kakut joilla on raitakohtaiset efektit, ja tasot vielä säädetty ja automaatiot tehty niin että kaikki faderit nollassa tulee Bobin oma näkemys. Pirukos niitä sitten enää miksaa.

Musta tuntuu että kysyjä uskoo efektien olevan se kallis ja vaikea osa miksausta, mihin vaaditaan "hyvä studio". Enempää väärässä ei voisi olla.

Vai pyrkivätkö miksajat pitämään raidat itsellään, jotta mahdolliset korjaukset, jatkotyöt jne tulisivat heille myöhemmin?

Tuo tuskin on syynä. Ainakin mä näen asian niin, että jos asiakasta ei mun näkemykseni miellytä vaikka uskon tehneeni parhaani, niin vieköön äkkiä raidat pois muualla työstettäväksi kunhan on maksanut siihenastisen laskun sen mukaan kuin on sovittu. Eikä nimeäni krediitteihin, jos ei mun jälki kerran äänessäkään kuulu. Ihmisen elämä on liian lyhyt hankalille asiakkaille.

Jos taas jälki miellyttää, ei asiakasta tarvi sitoa millään kikoilla vaan ne tulee uudestaankin.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
faq1
29.01.2009 19:47:01
Hyvä juttu, että tämä tuli otettua täällä aiheeksi, etten tehnyt turhaan työtä asian eteen.
Eli loppupäätelmä keskustelusta, että: pitäisi saada koko projekti sellaisenaan jatkomiksaukseen, jotta hommassa olisi voisi päästä haluamaansa tulokseen. Ja se luonnollisesti vaatisi kalliin, uuden ohjelman, jolla projektiin pääsisi käsiksi.

Tarkoitukseni oli mahdollisesti myöhemmin lisätä miksaukseen jokusen uuden raidan, tmv. viilausta. Kun ammatilainen on tehnyt raitoihin EQ:t, kompressoinnit ymv. niin olisin säästynyt sellaisten asioiden opiskelulta, joka veisi tuhottomasti aikaa.
Kiitti kaikille asiallisista vastauksista.
varakeef
29.01.2009 20:34:28 (muokattu 29.01.2009 20:34:49)
Ja se luonnollisesti vaatisi kalliin, uuden ohjelman, jolla projektiin pääsisi käsiksi.

Ohjelmat eivät ole kallita, ne voivat olla ilmaisia tai puoli-ilmaisia. Kun raakaraidat on importattu yksittäisiksi waveiksi, on ihan sama millä ohjelmalla jatkotyöstön tekee.

Efektitkin ovat halvimmillaan ilmaisia tai puoli-ilmaisia.

Se, mikä maksaa jonkin verran, on hyvä tila miksata, kelvolliset monitorit ja se aika, joka homman opetteluun menee.
milcoin
30.01.2009 00:16:11
Tarkoitukseni oli mahdollisesti myöhemmin lisätä miksaukseen jokusen uuden raidan, tmv. viilausta. Kun ammatilainen on tehnyt raitoihin EQ:t, kompressoinnit ymv. niin olisin säästynyt sellaisten asioiden opiskelulta, joka veisi tuhottomasti aikaa.
Kiitti kaikille asiallisista vastauksista.

Paitsi että ne EQ:t ja kompressoinnit eivät enää päde jos lisäät tavaraa miksaukseen.

Mulla oli kerran sellanen vähän kontrollifriikki asiakas joka ehdotti että hän voi tehdä omalla systeemillään kaikki volumeautomaatiot ja fadet valmiiks jolloin mulle olis jääny efektointi ja balanssit. Siis hänen mukaan.

Ei näin.

Porukalla tuntuu olevan jotenkin käsittämätön kuva miksauksesta. Aivan kuin joka raita ja ääni tarvii lähtökohtaisesti muljutusta vaan muljutuksen takia. Sitten vähän laitetaan tasoja ja lätkästään vähän kaikua. Todellisuudessa yhden asian muokkaaminen vaikuttaa suoraan toisen asian muokkaamisen tarpeeseen. Ja lähtösoundit+visio+biisin tunnelma vaikuttaa siihen mitä alunperin edes tarvii muokata.

Esim. nimeltämainitsemattomalla suomalaisella tuottaja/äänittäjä/miksaajalla on ihmeelinen taito tehdä toimivia ja erittäin, sanoisinko koskettavia miksauksia jossa kuitenkaan yksittäiset elementit eivät kuulosta mitenkään erikoisilta, joskus jopa tosi vähän kököiltä. Hattua nostan sille. Siinä on koko homman ydin.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
theguru_
31.01.2009 02:22:00 (muokattu 31.01.2009 02:29:01)
Mä en periaatteessa anna sessioita minnekkään. Ellei niille ole kaupallista tarkoitusta.

Ja karmilalla ois varmaan aika suora kommentti tähän asiaan...
I switched my output cables around and now when I turn the pan pot to the left, all the sound comes out of the right speaker. Is there a way I can save this as a preset?
Leikari
31.01.2009 06:09:17
Ja karmilalla ois varmaan aika suora kommentti tähän asiaan...

nyt kun argumentoinnissa on päästy tähän aukotoriteetteihin vetoamisen aseteelle niin seuraavaksi onkin enää jäljellä kivien heittely...

;-P
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)