Aihe: Hyvä VST-kompura, eq, reverb ja de-esser 400-600 eur
1 2
VMM
26.01.2009 15:03:51 (muokattu 26.01.2009 16:18:45)
Tarvitsisin miksauspuuhiin laadukkaina plugareina kompressorin, eq:n, de-esserin ja reverbin. Budjetti on noin 400-600 euroa. Softana toimii cubase 4 intel-macilla.

Tarkoitukseni on miksata rock/countryhenkistä musaa - rumpuja, akustista kitaraa, akustista pianoa, sähkökitaraa, bassoa ja laulua. Plugareilta toivoisin luonnollista soundia, joka voi olla jonkin verran kallellaan vintage-suuntaan. Lisäksi painottaisin suoraviivaista käyttöliittymää - diggaan enemmän plugareista, joilla hyvä soundi löytyy ilman miljoonan parametrin säätämistä.

Toistaiseksi oon miettinyt Wavesin Renaissance MAXX -settiä, jota oon käyttänyt jo aiemmin aika paljon. Tykkään erityisesti sen kompurasta, joka on kivan simppeli. Lisäksi rverb oli musta varsin kiva reverbi.

Toisena vaihtoehtona oon miettiny Sonnoxin Essential bundlea, jossa on Oxford EQ, Oxford Dynamics, Oxford Reverb, and Oxford SuprEsser. Noista tota EQ:ta oon kokeillu ja se oli kyllä erittäin päräyttävä. Noista muista oxfordeista mulla ei oo kokemusta.

Kertokaa toki mielipiteitänne näistä ja ehdottakaa muita saman hintaluokan plugareita.
hape
26.01.2009 15:35:06

Tossa hintaluokassa mä ehdotan ehdottomasti (heh) UAD-1:stä tai UAD-2:sta. Itselläni on UAD-1 ja olen siihen enemmän kuin tyytyväinen. Ja tuossahan se juttu ei mun mielestä todellakaan ole se kortin laskentateho, vaan se, että ne plugarit vaan soundaa niin pirun hyvältä.

Esim. UAD-1e Express Pakin saa todella edulliseen 266 euron hintaan, ja siihen tulee vielä 150 dollarin voucher jolla voi ostaa plugareita UA:n verkkokaupasta.

http://www.dv247.com/invt/35127/

Mutta jos rahaa riittää ja tehoa kaipaa niin sit tietenkin UAD-2.
Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
VMM
26.01.2009 15:38:07
Koneena on macbook pro. Saako UADeista muita kuin pöytäkoneversioita?
hape
26.01.2009 15:48:55

Koneena on macbook pro. Saako UADeista muita kuin pöytäkoneversioita?

Äh, sori, en huomannu tuota. Mutta saa kyllä, se on sit UAD-Xpander

http://www.uaudio.com/products/uad/uadxpander/index.html
http://www.dv247.com/search/0/0/Pro … tQuantity/Descending/uad-xpander/1/
sami_sumea
26.01.2009 16:09:39 (muokattu 26.01.2009 16:13:20)

laadukkaina plugareina kompressorin, eq:n, de-esserin ja reverbin

Toistaiseksi oon miettinyt Wavesin Renaissance MAXX -settiä, jota oon käyttänyt jo aiemmin aika paljon. Tykkään erityisesti sen kompurasta, joka on kivan simppeli. Lisäksi rverb oli musta varsin kiva reverbi.

Toisena vaihtoehtona oon miettiny Sonnoxin Essential bundlea, jossa on Oxford EQ, Oxford Dynamics, Oxford Reverb, and Oxford SuprEsser. Noista tota EQ:ta oon kokeillu ja se oli kyllä erittäin päräyttävä. Noista muista oxfordeista mulla ei oo kokemusta.

Mun $0.02 on se että Cubase nelosen omat plugarit alkaa vihdoin olla sen verran hyviä että niillä pärjää jos nyt ei rahaa tule ovista ja ikkunoista :)

Mulla on sekä Renaissance Maxx että toi Oxfordin järeämpi bundle - Renaissancesta tulee käytettyä REQ:iä (perus kuranleikkelyyn) ja RVOXia (vokkeraidat), muilla ei juurikaan tee mitään..

Sony Oxfordilta tulee käytettyä kompuraa ja limitteriä, muita ilman pärjää hyvin. Kaiusta en tykkää yhtään.

Suositus: hommaa kaiuksi SIR + läjä impulsseja, kato pärjäätkö sillä ja Cubasen omilla plugareilla.

Jos et, osta Sony Oxfordin bundle, se on pare.

edit: katos, sulla olikin mäkki.. Siihen ei taida SIRriä löytyä. Joku vastaava implussikaikuplugari löytynee kuitenkin..

...
http://www.adamantiumstudios.com
VMM
26.01.2009 16:11:14
Kiinnostava setti, mutta jonkin verranhan tuossa liikuteltavuus kärsii.

Muita ehdotuksia? Kommentteja Waveseista vs Oxfordeista?
VMM
26.01.2009 16:18:04
Oma vastaukseni meni ristiin sami_sumean kanssa. Kiitoksia mielipiteestä! Ite kyllä ihan diggailin myös wavesin rverbistä.

Cubasen omista plugareista en oo vielä saanu järkevää soundia inhimillisellä säädöllä. Etenkin eq ja kompurat on musta aika kuraa enkä kyllä siitä roomworksistakaan diggaa. Delayt on mulle ollu ihan riittäviä, joten niitä en aatellukaan hommata muualta.

Oxfordin EQ:sta muistan vaan sen, että sillä sai tosi kivasti ilmaa esim. lauluraitojen yläpäähän tuonne päälle 10 kHz alueelle. Samaa ei muistaakseni saanut aikaan wavesin renaissance eq:lla.
Werihukka
26.01.2009 16:21:14

Focusriten LiquidMixistä sais kaikki kompurat ja eq:t, mitä vaan ikinä tarttee ja de-esserinäkin se pelittää, kun käyttää sidechainiä. Sitten lopuilla ostaa jonkun kaikuplugarin tai sitten latailee jonkun ilmasen. Tuo on siis yksi ratkaisu, ja suosittelen kyllä LiquidMixiä erittäin lämpimästi, jos nyt ei pakko ole ihan pelkästään plugariratkaisu olla.
Mikäpäs siinä riippuessa Hiidenkurkihirsipuussa Wolfhorde@mikseri.net
sami_sumea
26.01.2009 16:41:05

Cubasen omista plugareista en oo vielä saanu järkevää soundia inhimillisellä säädöllä. Etenkin eq ja kompurat on musta aika kuraa enkä kyllä siitä roomworksistakaan diggaa.

Hm. Omituista. Mun mielestäni tosiaan noi Cubasen omat plugarit harppasivat just tossa nelosessa sellaiselle oikeasti käytettävälle tasolle äänenlaadussa. Nuo mainitsemani plugarit noissa Renaissance Maxxissa ja Sonnixin päkissä ovat mielestäni selvästi käyttökelpoisimmat, mutta esim. Cubasen uusi EQ on kyllä ihan yhtä laadukas kuin mikä tahansa digi-eq. Kompuroistakin alkaa löytyä jotain käyttökelpoista "soundia" ja Cubasen multibandista tykkään ainakin itse paljonkin.

Btw, suurimmassa osassa digiequistahan (poislukien esim UAD:n eq:t) toi itse algoritmi on sama. Todella moni tekee tuon suht' suoraan RBJ:n eq cookbookin algoritmien päälle, eli käyttöliittymä on se mikä digieq:stä tekee "hyvän" tai "huonon" tuntuisen.. Pienellä säädöllä suurimman osan digieequita saa nullaamaan signaalin 1:1 minkä tahansa muun digieq:n kanssa. Myös Sony Oxfordin :)

http://www.gearslutz.com/board/so-m … me/330874-digital-eq-fact-myth.html

...
http://www.adamantiumstudios.com
axelsson
26.01.2009 16:48:53
Tossa hintaluokassa mä ehdotan ehdottomasti (heh) UAD-1:stä tai UAD-2:sta. Itselläni on UAD-1 ja olen siihen enemmän kuin tyytyväinen. Ja tuossahan se juttu ei mun mielestä todellakaan ole se kortin laskentateho, vaan se, että ne plugarit vaan soundaa niin pirun hyvältä.

Esim. UAD-1e Express Pakin saa todella edulliseen 266 euron hintaan, ja siihen tulee vielä 150 dollarin voucher jolla voi ostaa plugareita UA:n verkkokaupasta.

http://www.dv247.com/invt/35127/

Mutta jos rahaa riittää ja tehoa kaipaa niin sit tietenkin UAD-2.

Mutta tuo kannattaa iskostaa ennen ostopäätöstä:

http://www.uaudio.com/products/uad/_images/UAD_DSP-usage.gif

Ei ole oiken nykypäivää, että tarvii plukarien määrästä tinkiä.
VMM
26.01.2009 16:59:44
Hm. Omituista. Mun mielestäni tosiaan noi Cubasen omat plugarit harppasivat just tossa nelosessa sellaiselle oikeasti käytettävälle tasolle äänenlaadussa. Nuo mainitsemani plugarit noissa Renaissance Maxxissa ja Sonnixin päkissä ovat mielestäni selvästi käyttökelpoisimmat, mutta esim. Cubasen uusi EQ on kyllä ihan yhtä laadukas kuin mikä tahansa digi-eq. Kompuroistakin alkaa löytyä jotain käyttökelpoista "soundia" ja Cubasen multibandista tykkään ainakin itse paljonkin.

Btw, suurimmassa osassa digiequistahan (poislukien esim UAD:n eq:t) toi itse algoritmi on sama. Todella moni tekee tuon suht' suoraan RBJ:n eq cookbookin algoritmien päälle, eli käyttöliittymä on se mikä digieq:stä tekee "hyvän" tai "huonon" tuntuisen.. Pienellä säädöllä suurimman osan digieequita saa nullaamaan signaalin 1:1 minkä tahansa muun digieq:n kanssa. Myös Sony Oxfordin :)

http://www.gearslutz.com/board/so-m … me/330874-digital-eq-fact-myth.html

...

Jep, Cubasen multibandi on munkin mielestä toimiva. Miksatessa sitä vaan oon harvemmin kaivannu, kun teen useimmiten yksittäiset kanavat ihan 1-band monokompuralla ja ryhmäkanavissa mulla on aika usein PSP:n Vintage Warmer, josta tykkään tosi paljon.

Uskon kyl ton mitä sanoit eq:ista, mutta käyttöliittymähän toki vaikuttaa siihen millä määrällä säätöä pääsee haluamaansa lopputulokseen. Jotenkin Waves ja Oxford vaan teki nopeammin sen mitä kaipasin.
Roberto
26.01.2009 17:29:12

Mikset hankkis Logic Pro:ta ja vetelis niillä plugareilla? Impulsseja vaan hulluuteen asti jos mukana tulevat ei riitä.
VMM
26.01.2009 18:12:01
Mikset hankkis Logic Pro:ta ja vetelis niillä plugareilla? Impulsseja vaan hulluuteen asti jos mukana tulevat ei riitä.

Tyyppailin Logiccii, mut aika näädältä tuntui oppimiskäyrä :-(
samic
26.01.2009 18:38:42

on kyllä käyttäjässä vika jos ei tuu toimeen cubase 4 plugareilla,kaiutki helvetin hyviä...mullon 2 lempparikaikuu ja toinen uadin plate ja toinen on se isompi roomworks cubase 4:ssa
eikä mitn wavesia kannata ostaa...samaa paskaa saa ilmaseks...ennemmi joku uadi.
hape
26.01.2009 18:44:38

on kyllä käyttäjässä vika jos ei tuu toimeen cubase 4 plugareilla,kaiutki helvetin hyviä...mullon 2 lempparikaikuu ja toinen uadin plate ja toinen on se isompi roomworks cubase 4:ssa
eikä mitn wavesia kannata ostaa...samaa paskaa saa ilmaseks...ennemmi joku uadi.

Joo, Cubase 4:n Roomworks on bueno. Mutta kompuraosasto on uadissa kyllä omaa luokkaansa, munsta ainaki. Toisaalta, ilmasistakin löytyy, esim. Blockfish on mun mielestä aivan mielettömän hyvä, samaten de-esser Spitfish.
HTMono
26.01.2009 19:01:22
Joo, Cubase 4:n Roomworks on bueno. Mutta kompuraosasto on uadissa kyllä omaa luokkaansa, munsta ainaki. Toisaalta, ilmasistakin löytyy, esim. Blockfish on mun mielestä aivan mielettömän hyvä, samaten de-esser Spitfish.

Noi ei vaan taida enää intel-maceilla toimia :/ Ainakaan itse en oo saanu vielä toimimaan ollenkaan. Jos toivottavasti olen väärässä, niin saa korjata ja kertoa miten ne pelaa ;)
If somebody thinks they're a hedgehog, presumably you just give 'em a mirror and a few pictures of hedgehogs and tell them to sort it out for themselves.
Roberto
26.01.2009 19:50:41

Tyyppailin Logiccii, mut aika näädältä tuntui oppimiskäyrä :-(

Hmm. Erikoista. Veikkaan et säädön määrä olis sillä keinoin kuitenki pienin. Itse loikin Nuendosta Logicciin aika vaivatta, uskon et ei sullakaan mene hetkeä kauempaa.
kivi
26.01.2009 20:31:47 (muokattu 26.01.2009 20:38:21)

Sä duunaat soundia ihan käsittämättömissä määrin tuolla koneen ulkopuolella. Ei kai siinä sit enää ihmeitä tarvita.
:-D

Mutta joo, makuasioita sano koira ku... niin. Mä voisin kuvitella, että kysyjälle olis mieleen Sonnox Oxford -sarjan EQ ja se hillitön Transient Designer varsinkin, UAD:n LA2A ja se EMT 140 -mallinnus ja PSP Vintage Warmer tais olla jo hankittunakin. Eikö noi riitä perinnemusaan? Olisko se pikkuversio LiquidMixistä mitään?

Eihän sitä oikeasti ihminen kaipaa ku muutaman kompuran, tai no, sanotaan parikymmentä kompuraa, yhden kaiun (mielellään plate) ja delayn (mielellään SpaceEcho). Ja jonkun transparentin EQ:n (Manley, Cranesong tai vastaava jos raha ei oo ongelma, muuten mikä vaan käy). Ja tästä sitten downgradeamaan.
:-)

Edit: PS. Kukaan ei oo koskaan tarvinnut erillistä de-esseriä yhtään mihinkään sen jälkeen kun päästiin tekemään työasemassa. De-esserin rakentaminen patchaamalla ja reitittämällä kestää 2 minuuttia, ja siihen voi käyttää kuinka laadukkaita osia (parametrinen EQ + sidechain-kompressori) tahansa, tilanteen mukaan paljon tarkemmin kuin valmiissa de-esserissä. Aivan samoin kuin useamman identtisen multitap-delayn saatavuus teki erillisistä phasereista, choruksista ja flangereista jäykkiä jäänteitä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
axelsson
26.01.2009 20:35:54 (muokattu 26.01.2009 20:42:30)
Joko on kaikkia olemassa olevia plukareita kertaalleen suositeltu?

EDIT: Jos aikoo yhellä kompuralla pärjätä, niin RComp on kyllä lähimpänä sellaista mitä on tullut vastaan... Yhellä EQ:lla taas ei pärjää missään tapauksessa. Tarvitaan vähintään perus kirurgivehje, linearphase ja värittävä. Eikä niistäkään yleensä mikään osaa kunnolla kaikkea. Joku ei osaa jyrkkää lowcuttia (esim. Cubase 4:n kanava-eq ei osaa) ja joku taas osaa, mutta ei suoriudu yläpään buustaamisesta jne jne.
VMM
26.01.2009 21:48:32
Kiitos kaikille, erittäin mielenkiintoista settiä!

Ehkä mä annan roomworksille viel pari mahista, voi hyvin olla et on käyttäjässä vika. Kumpaa cubasen kompuraa ootte suosinu, perussettiä vai sitä vintagea?

Logic pyörinyt myös mielessä, ehkä pitäis vaan alkaa tekemään sillä jotain tosissaan ja sit rtfm. Pääsis donglestakin eroon. Eikös yleisempi mielipide oo et logicis on paremmat plugarit ku cubases?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)