jaguza 24.01.2009 19:58:38 | |
---|
Toivottavasti tällaisia threadeja ei ole jo tuhat, pahoittelen jos näin on. Itse en ainakaan haulla löytänyt/osannut etsiä. Ongelmana on, että laulun äänitys tuottaa hitusen päänvaivaa näin noviisille. Miten saisin lauluraidan nauhoitettua niin, ettei taustakohina olisi niin järjetön? Laitteistona on Shuren mikki ja Line 6 Toneport UX2. Periaatteen tiedän, että nauhoitusvolumen pitäisi olla suht hiljainen, samoin mikin gainin, mutta sitten ongelma on se, ettei oma ääni kuulu tarpeeksi luureista, kun laulaa. Olen yrittänyt myös niin, että nauhoitan hiljaisella ja normalisoin raidan Wavelabilla, mutta ihan sama kohinahan se sieltä tulee kummittelemaan. Kertokaapa viisaammat, jos suinkin viitsitte auttaa miestä mäessä. |
kivi 24.01.2009 20:13:52 | |
---|
Toivottavasti tällaisia threadeja ei ole jo tuhat, pahoittelen jos näin on. Itse en ainakaan haulla löytänyt/osannut etsiä. Ongelmana on, että laulun äänitys tuottaa hitusen päänvaivaa näin noviisille. Miten saisin lauluraidan nauhoitettua niin, ettei taustakohina olisi niin järjetön? Laitteistona on Shuren mikki ja Line 6 Toneport UX2. Periaatteen tiedän, että nauhoitusvolumen pitäisi olla suht hiljainen, samoin mikin gainin, mutta sitten ongelma on se, ettei oma ääni kuulu tarpeeksi luureista, kun laulaa. Olen yrittänyt myös niin, että nauhoitan hiljaisella ja normalisoin raidan Wavelabilla, mutta ihan sama kohinahan se sieltä tulee kummittelemaan. Kertokaapa viisaammat, jos suinkin viitsitte auttaa miestä mäessä. Älä koskaan normalisoi yhtään mitään!!! Ikinä!!!! (Normalisointi on vain automaattinen volyymisäädin. Siitä ei ole hyötyä kenellekään.) Jos tasoa pitää nostaa, käytä kompressoria. Jos kompressorin suhdeluku haluaa nousta yli 2,5:1, käytä ennemmin kahta kompessoria. Ei sen gainin tai volumen tarvi olla sen hiljaisempi, kuin ettei se klippaa. |
Groovi 24.01.2009 20:24:35 | |
---|
Periaatteen tiedän, että nauhoitusvolumen pitäisi olla suht hiljainen, samoin mikin gainin Eihän tässä ole nyt niin yksinkertainen vika päällä, että nauhoitusvaiheessa on gainit alhaalla? Vai miissaankohan mä nyt jonkun elämää suuremman pointin. Hyvän kohinasuhteen takia gain tulee olla tasan niin isolla kuin olla vain voi, kuitenkin ilman että etunen klippaa. Hyvä rumpali saa satasen kamat kuulostamaan miljoonaluokan vehkeiltä. Huono rumpali ei saa miljoonan kamoja kuulostamaan edes satasen vehkeiltä. |
Värinä 25.01.2009 12:09:58 | |
---|
Joo mikin gaini pitäisi siis olla mahdollisimman kovalla. Eli signaalin pitäisi kovimmissa piikeissä käydä siellä nollatasolla (tai näin ainakin itse säädän). Eli ideana olisi saada signaali talteen niin, ettei sitä enää äänitysohjelmassa tarvitse vahvistaa, vaan ennemmin hiljentää... Someone once said that life's like a cow, but I don't know how... |
Antti1 25.01.2009 15:57:32 | |
---|
Eli signaalin pitäisi kovimmissa piikeissä käydä siellä nollatasolla (tai näin ainakin itse säädän). Tämä on täysin riippuvaista käytetystä laitteistosta. Noilla halvoilla digirytkyillä ei oo välttämättä asiaa siellä nollassa juuri käydä. Jos on vielä 24 bittiäkin käytössä, niin voi huoletta jättää muutaman desibelin hajurajan piikeistäkin. Kenties vähän enempikin. |
The Duke 25.01.2009 16:11:09 | |
---|
Menee vähän ohi aiheen mutta en viitsi uuttakaan perustaa... Olisiko vinkkejä miten saa duunattua jo äänitetyn laulun S sihinöitä peittoon? Eli siis kun äänitystä kuuntelee niin "ässät" ottavat pirusti korvaan. Haulla en vastauksia löytänyt... *Brian Jones Boozing Society* |
varakeef 25.01.2009 16:15:36 | |
---|
Menee vähän ohi aiheen mutta en viitsi uuttakaan perustaa... Olisiko vinkkejä miten saa duunattua jo äänitetyn laulun S sihinöitä peittoon? Eli siis kun äänitystä kuuntelee niin "ässät" ottavat pirusti korvaan. Haulla en vastauksia löytänyt... De-esserillä voi koettaa. Siis laitat lauluraidan inserttiin de-esserin, jos mennään koneella niin plugariversion. Vaikkapa Fishfilet-setistä Spitfish. Tavallisella eq:llakin voi koettaa vaimennella s-taajuuksia. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
Antti1 25.01.2009 16:19:35 | |
---|
De-esserillä voi koettaa. Siis laitat lauluraidan inserttiin de-esserin, jos mennään koneella niin plugariversion. Vaikkapa Fishfilet-setistä Spitfish. Tavallisella eq:llakin voi koettaa vaimennella s-taajuuksia. Noita voi ja ehkä kannattaakin sitten ohjailla automaatiolla, jos ongelmat on tosi pahoja. Muuten alkaa koko lauluraidan soundi kärsimään helposti. |
Kalmo 25.01.2009 20:22:41 | |
---|
En tiedä UX2:n esivahvistimista, mutta vahvistusongemalta tuo kuullostaa. Esivahvistimella luulisi suhinoiden häviävän. etenkään 24 bittisessä äänityksessä ei todellakaan ole mitään syytä äänitysvaiheessa yrittää hipoa 0 db:n viivoja. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |
Värinä 25.01.2009 22:00:25 | |
---|
Etenkään 24 bittisessä äänityksessä ei todellakaan ole mitään syytä äänitysvaiheessa yrittää hipoa 0 db:n viivoja. Joo, onhan tuo toki totta. Noin olen tuon vaan joskus itse opetellut. Nykyäänkin oikeastaan laitan tasot ensin niin, että hipoo siellä nollan tuntumassa ja sitten vedän pari pykälää takaspäin. Ja tuo 0 dB on tuollainen hyvä nyrkkisääntö, että se olisi niinkun ideaali s/n-suhteeltaan. Sillä on helpompi selittää noita äänitystasoja. Ja sillain mä ainakin vielä itsekin ajattelen, vaikka 24 bitillä äänitänkin. Aina se 0 dB haamuraja siellä mielessä kuitenkin on, vaikkei noita etusia ihan sinne asti enää ajakaan. Someone once said that life's like a cow, but I don't know how... |
kivi 25.01.2009 22:17:41 | |
---|
24 bittisessä äänityksessä ei todellakaan ole mitään syytä äänitysvaiheessa yrittää hipoa 0 db:n viivoja. Ei kylläkään, mutta mitä alemmas signaali jää, sitä kauemmas ääni myös 24-bittisyydestä jää. Että sikäli ei noita kovin alhaisia äänitystasojakaan kannata suositella, vaikka ne yleensä ihan riittäviä onkin. |
Antti1 25.01.2009 22:23:18 | |
---|
Missäs vaiheessa muuten bittisyvyyden muunnos kannattaa suorittaa, jos tavoitteena on 16-bit melu? Varmaan masterointipajan ukko sen tekee paremmilla vehkeillä? |
kivi 25.01.2009 22:29:17 | |
---|
Missäs vaiheessa muuten bittisyvyyden muunnos kannattaa suorittaa, jos tavoitteena on 16-bit melu? Varmaan masterointipajan ukko sen tekee paremmilla vehkeillä? Siellähän se. Useimmiten ainakin mun nähdäkseni kannattaa pitää matsku mahdollisimman korkeatasoisena viime viilaukseen asti. Ainahan se ei ole mahdollista, eikä noi masteroijat mitenkään pulaan jää vaikka materiaali olis 16-bittistäkin, mutta antaahan se myös laskennalle lisää syvyyttä, mikä on tarpeen jos masterointipuolella käytetään joitain digimaailman prosessoreita. |
jaguza 29.01.2009 01:45:21 | |
---|
Kiitos kaikille vastanneille! Tässä se taas nähtiin, amatööriyteni siis. Luulin, että raitaa pitää normalisoida ja kikkailla jne. Hyvä tietää tämä. Ongelma on silti, että vaikka mikin gain olisi täysillä, niin silti soundi jää jokseenkin hiljaiseksi ja suhisee, joka on tässä se suurin ja rasittavin ongelma. (Olen käyttänyt Adobe Auditionia laulunauhoituksissa, koska se on suhteellisen simppeli ja taustan voi kuulla yhtäaikaa helposti. Vastaavia parempilaatuisia ohjelmaehdotuksia otetaan myös vastaan). Mitä efektejä jne usein käytätte lauluraidoilla, ja miten niistä saa mahd selkeitä? |
Niq 29.01.2009 08:28:35 | |
---|
Ongelma on silti, että vaikka mikin gain olisi täysillä, niin silti soundi jää jokseenkin hiljaiseksi ja suhisee. Oletko testannut toisella mikillä ja piuhalla? Jos ymmärsin oikein, niin sulla on shuren joku dynaaminen laulumikki? Laulathan mikkiin melkein suu kiinni verkossa ja tarpeeksi kovaa? :) "I have a cunning plan" -Baldrick |
Johann Onn 29.01.2009 08:58:59 (muokattu 29.01.2009 11:16:27) | |
---|
...vaikka mikin gain olisi täysillä, niin silti soundi jää jokseenkin hiljaiseksi ja suhisee Mikä mallinus GearBox:issa tai POD Farm:issa on päällä ?. Mitä efektejä ? Kummassakin noissa on niitä De-Essereitä, kaikuja, sun muita. Sinästä ei ole merkitystä, vaikka ajais äänen "1953 Small Tweed" läpi, kun "Send 3-4" kautta saa sen prosessoimattoman signaalin talteen myös. Siis kun muistaa äänittää sen. |
humppahanuristi 29.01.2009 09:19:49 | |
---|
Onkos tässä nyt impedanssiongelma tms.? Tuo laitteisto siis Shuren laulumikki ja kitaralla tarkoitettu line6 toneport härveli. Jos tökkäisit mikin suoraan tietokoneen äänikortin mikkisisäänmenoon, jos sellainen on. Humpasta rautalankaan... |
kivi 29.01.2009 11:08:59 | |
---|
Onkos tässä nyt impedanssiongelma tms.? Tuo laitteisto siis Shuren laulumikki ja kitaralla tarkoitettu line6 toneport härveli. Jos tökkäisit mikin suoraan tietokoneen äänikortin mikkisisäänmenoon, jos sellainen on. Ei pitäis olla. UX2:ssa on balansoitu (ja taitaa olla tuossa kakkosessa vielä phantomia antavakin) mikkitulo, joka taatusti pesee sen perus-äänikortin mikkitulon. Gearboxista joku asiallinen etuastemallinnus päälle, niin tasot pysyy kurissa ja kohdallaan. Mutta katsoo hän sitten kanssa, ettei se oo se kompura joka siellä kohisee. |
jaguza 29.01.2009 21:21:28 | |
---|
Kiitoksia vinkeistä kaikille! Sain kuin sainkin laatua paremmaksi nimenomaan noilla hienosäädöillä ja etuastevalinnoilla jne. :) tästä se lähtee, pitää vaan opetella tosiaan paljon lisää, niin ehkäpä nauhoitusten laatukin parantaa, kuin sika juoksuaan. |