Aihe: HK Audioon direct outtien asennus
1
kaukopoika
13.01.2009 15:34:47
Olen tässä aikeissa käydä kauppaa siis otsikossa mainnitusta mixeristä .
Keksintö on 48 kanavainen Target Q-sarjalainen kaikilla muilla herkuilla ,paitsi direct out liitännöillä !ja tämä on ikävää ,koska nimen omaan kunnon isoa studiopöytää etsin ja tuo olisi muuten komea peli.

Myyjä sanoo ,että niille jakeille olisi valmius siellä liitinpaneelissa,mutta että on tulpattu reijät propulla umpeen.Onko siis mahdollista itse tuollaiseen työhön ryhtyä,että kolvailisi itse ne jakit ,eli onko siellä valmiit korvakkeet esimerkikisi ,jotka olis merkitty ,kuka tietää?

Ei tietenkään kaikkiin 48:saan kanavaan niitä tarttisi ,mutta esimerkiksi 12 olisi jo riittävä bändin pohjien nauhoittamiseen ,kaverihan tuolle on jo hankittuna eli siis Otari mx-80 24 2".Onko muuten tuollaisesta tiskistä kellään kokemuksia ,että onko hyvä studiossa,ainakin kanavia piisaisi ,että sais olla kaikki oheislaitteetki aina kytkettynä ja osa kanavista aina äänitysvalmiudessa.
veeris
13.01.2009 16:08:39
Direct outin lisääminen on yksinkertaista jos epäsymmetrinen lähtö riittää. Johdotat vain jakin oparin ulostulonastaan ennen tai jälkeen faderin tarpeestasi riippuen. Väliin 47 ohmin vastus ettei opa tykkää kyttyrää. Kytkentäkaavio olisi hyvä olla mutta pelkästään kytkentää piirilevyllä seuraamalla pitäisi onnistua myös (pitää tietysti ymmärtää vähän mikserin rakennetta ja toteutusta). Jos kotelossa on paikat kyseisille jakeille niin piirilevyltä saattaa löytyä ihan suoraankin johdotuspiste. Kannattaa irrottaa yksi kanava ja tutkia miten hoituu parhaiten.
Calyamaha
13.01.2009 16:09:29 (muokattu 13.01.2009 16:11:32)
Hughes&Kettner Target Q-sarjalainen

Lienee toistakymmentä vuotta vanha livemikseri. Lienee Suomen ainoa yksilö?
Älä maksa liikaa...

Kanavia on, mutta tarviit toki niistä 24 kanavaa pelkille nauhapaluille, vai mitä?
kaukopoika
13.01.2009 16:17:37
Nimenomaan niin ,että siitä Otarista tulee se 24 piuhaa mixerin lineihin ja ne toiset 24 kanavaa olis sitten pelkästään äänityskäyttöön ja muita oheislaitteita varten (kasettidekki,cd,masternauhuri jne...)Eikä ole edes Suomessa pöytä ja hintaa en vielä tiedä...
Calyamaha
13.01.2009 22:14:31
Nimenomaan niin ,että siitä Otarista tulee se 24 piuhaa mixerin lineihin ja ne toiset 24 kanavaa olis sitten pelkästään äänityskäyttöön ja muita oheislaitteita varten (kasettidekki,cd,masternauhuri jne...)Eikä ole edes Suomessa pöytä ja hintaa en vielä tiedä...

Eli jää vielä kolme stereopaluuta efekteille ja sitten kanavat onkin täynnä.

Itse en kyllä livetiskiä studioon tunkisi ja ainakaan ne pienemmät H&K-mikserit ei kyllä aikanaan vakuuttaneet. Eli älä odota mitään "vintage boutique etuasteita". Esim. Mackie 8-bus, joita löytyy Suomesta käytettynä (ja varaosia) olisi mielestäni parempi valinta.

Livetiskeistä puuttuu yleensä esim. monitorien voimakkuussäätö (ja useampien monitorien kytkeminen voi olla hankalaa). Tuon ikäinen tiski ja vanha Otari kuulostaa siltä, että tulevaisuudessa kolvaat enemmän kuin äänittelet...
blueroom
13.01.2009 22:46:18 (muokattu 13.01.2009 22:47:34)
ollaanpas täällä positiivisia. ihan ku haisis kateellinen panettelu :)
"...isä teki puusta, kusi tuli suusta."
Calyamaha
13.01.2009 23:20:18
ollaanpas täällä positiivisia. ihan ku haisis kateellinen panettelu :)

Jep, olisin tosi kateellinen tuosta tiskistä. Harmittaa pirusti kun en ostanut itselleni koti(teatteri)käyttöön sellaista silloin, kun työnantajani toi noita maahan, on siinä niin paljon nappuloita ja vilkkuvia valoja (mitähän ne kaikki tekee?)...

Kaukopoikahan kysyi "Onko muuten tuollaisesta tiskistä kellään kokemuksia ,että onko hyvä studiossa" ja minä kerroin oman mielipiteeni "Ei LIVEtiskiä studioon". Target ei ole Trident :)

Sanottakoon nyt vielä, että olen 90-luvun alussa pyörittänyt muutaman vuoden äänitysstudiota ihan ammatikseni, kunnes pääsin oikeisiin töihin ;) Että kokemusta vanhojen (paskojen) laitteiden kanssa tappelusta on...

On tietysti eri asia jos tekee ihan vaan omia projekteja, mutta asiakkaan maksamalla studioajalla olisi parempi pystyä keskittymään äänittämiseen, eikä kamojen korjaamiseen. Onhan se toisaalta kiva tietää, mitä niitten laitteiden sisällä on, mutta tässä maassa ei esim. ole kuin muutama heppu, joka osaa laittaa Otarin kuosiin.
blueroom
14.01.2009 08:47:12
eeiiku, meinasin vaan että kauheeta lyttäämistä heti kärkeen. etkö ite sitten muista miten siistiä oli kasailla ekoja setuppeja ihan fiilispohjalta?
"...isä teki puusta, kusi tuli suusta."
Calyamaha
14.01.2009 09:58:35
eeiiku, meinasin vaan että kauheeta lyttäämistä heti kärkeen. etkö ite sitten muista miten siistiä oli kasailla ekoja setuppeja ihan fiilispohjalta?

Joo, muistan. Silloin ei ollu tällasia foorumeita (eikä nettiä), vaan opittiin kantapään kautta :) Tänä päivänä en ymmärrä miksi pitäisi mennä "fiilispohjalta" ja hommata ekat vastaantulevat vermeet "kun ne on anlogiset ja kaikkee" ;) Pienelläkin budjetilla saa nykyään melko hyvät kamat joita ei tarvii joka päivä viritellä "purkalla ja paukkiksella" (vai onkse nykyään roudariteippi) kuntoon.

Oon edellenkin vahvasti sitä mieltä, että ei todellakaan kannata roudata ulkomailta mitään käytettyä livemikseriä studioympäristöön vaikka se olisi miten iso ja hieno... Kai se sitten on kauheeta lyttäämistä. No, perustelkaa päinvastainen mielipiteenne.

Analogimankkojen kanssa pulattuani mulle on syntynyt sellainen mielikuva, että ne vaatii aika paljon duunia pelkästään käyttökunnossapitoon. Silloin 90-luvulla niitä vielä oli aika paljon käytössä ja täytyy sanoa, että ns. pikkustudioissa ei tullut vastaan varmaan yhtään konetta, joka olisi ollut täysin kunnossa.

Meillä oli esim. jossainvaiheessa lainassa Loven vanha 16-raitainen 2" Studer (A80?), jossa toimi jopa 12 kanavaa :) Silloin ei löytynyt osia ainakaan siihen hintaan mihin meillä olisi ollut varaa. Hieno ja hyväsoundinen pelihän se oli ja saihan sillä 12 raidalla rummut ja basson äänitettyä. Nyt parikymmentä vuotta myöhemmin varaosien saanti tuskin on helpompaa.

Mutta tämähän nyt on vaan vanhan pierun jäkätystä, joka kannattaa jättää omaan arvoonsa. Sorry jos jollekkin tuli paha mieli...
kaukopoika
14.01.2009 18:21:05
Tästähän tulikin mielenkiintoinen keskustelu!No Calyamahalle tiedoksi ,että ei mulle nyt niin paha mieli tullu ,mutta haluan myöskin painottaa sitä ,että aivan fiilispohjalla tässä aika pitkälle todellakin mennään ,mutta en tosiaankaan ole ostamassa ensimmäisiä vastaantulleita kamoja ja set-uppi ei ole se eka.Kyllä tässä jo on menty 8 ja 16 raitatekniikalla joitaki vuosia ja kasettineliraituri oli aikoinaan se ihan eka.

Se ,miksi haluan ison pöydän on vaan sellaista mun omaa ajatusmaailmaa ,että kun nyt omaa studiota rakentelen,(siis ihan rakennuksesta lähtien),niin haluan jotain sellaista ,mihin ei ole ollut silloin varaa,kun nuo isot nauhurit ja pöydät on maksanut satojatuhansia markkoja,nyt niitä pystyy duunari ostamaan!

Ja aivan omaksi ilokseni teen ,en ole tuotanto,aikataulu enkä taloudellisessa vastuussa kenellekään,vaan teen vaan muutaman hyvän kaverin kanssa ja sitten yksin musiikkia silloin kun tykkään.

Tuosta mun Otarista vielä ,että ilmeisesti mulla on käynyt oikeasti sen kanssa tosi hyvä tuuri ,sillä vehje toimii kyllä täydellisesti ja varmuuden vuoksi oon siihen e-baysta huutanut muutaman varakortinkin,ehjiä myös.Mä olen sen koulukunnan mies ,että studion pitää näyttää studiolta ja tämmöinen harrastus tuo minulle suuren tyydytyksen,toisaalta onhan mulla myös wanhoja flippereitä ja jukeboxejakin,että kyllähän mä jonkinlainen wanhantavaran friikki olen ,soittokamatkin 60-70 lukujen Voxeja ja Fendereitä ,sekä useita nauhakaikuja.

Mutta vielä haluaisin kyllä sille perustelun ,että miksi livetiski ei kävisi studiolle,onko esimerkiksi äänenlaadussa tai komponenteissa jotain eroja,itsekin kyllä pidän tuon directien puuttumisen huonontavana asiana ,kun teen ostopäätöstä.Ja jos sen HK:n hinta nousee liikaa ,niin kyllä sitten mietitään muuta ,se on nimittäin huutokauppakohde ja ratkeaa sunnuntaina.

Koko ajan etsin myös muualta mikseriä ,eli jos jollain olisi vaikka nyt mulle tarjota isoa hyvää äänitystiskiä ,niin ilman muuta se voi jopa ohittaa tuon HK:N.
Kanavia haluan kuitenkin senverran,ettei heti lopu eli jotain tyyliin 32-48.

Lopuksi voisin vielä todeta ,että tiedän hyvin nykykamojen luotettavuuden ja helppokäyttöisyyden ja pienen koon ,joka helpottaa asioita.Myöskin hinnasta ei jäisi kiinni ,koska ei nuo analogitkaan sentään vieläkään ilmaisia ole ,että kyllä mullakin tonni jos toinenkin palaa.Mutta mä nyt olen kuitenkin jo 43 vuotias ,joten nyt on aivan oikea hetki toteuttaa niitä unelmiaan.Mutta keskustelu saa jatkua ,kyllä mä olen tutkalla koko ajan ,toivottavasti tämä avautuminen nyt vähän selvitti mun ajatusmaailmaani.
Calyamaha
14.01.2009 20:49:12
Tulkitsin tuon luvaksi jatkaa :)

Mikäs on Otarin äänipäiden kunto? Paljonko on "kulutuspintaa" jäljellä? Otareihin löytyy kyllä paremmin osia kuin MCI ja Studer mankkoihin. Onhan Dolby HX Pro pois käytöstä :)

Ai miksi ei livetiskiä studioon? Vertaisin livetiskiä pakettiautoon ja studiomikseriä taksiin: molemmat on ammattimaiseen kuljetukseen tarkoitettu, mutta toinen tavaran ja toinen ihmisten kuljetukseen. Toki taksillakin voi kuljettaa tavaraa ja pakulla ihmisiä, mutta...

Tuolla edellä esitinkin jo muutamia pointteja. Mua ainakin haittaisi nuo: ei monitorien voimakkuussäätöä/useampien monitoriparien kytkentä/valintamahdollisuutta, ei kaksiraiturien (CD, kasetti, master) lähtöjä/paluita tai efektipaluita (joutuu käyttämään normaalikanavia) jne. Kuulostaa ehkä pikkujutuilta, mutta helpottavat elämää ja vähentävät piuhahässäköitä...

Pahinta on, että livetiskit on yleensä olleet keikkakäytössä, eli matkustaneet tärisevillä kyydeillä ympäri maailmaa, olleet ulkokäytössä/savuisissa baareissa ja vaihtelevissa lämpötiloissa/kosteuksissa, ns. loppuunajettuja...

Studiomikserit ovat usein ns. In-Line miksereitä, eli jokaisessa inputkanavassa on myös nauhapaluu (eli 24-kanavainen inline-mikseri onkin "48-kanavainen"). Tuo ominaisuus tosin säästää tilaa, eli mikserit eivät ole niin isokokoisia :)

Asentamalla pienempi mikseri asialliseen studiokalusteeseen saadaan massiivisuutta:
http://www.argosyconsole.com/

Tässä muutama linkki käytettyihin studiotiskeihin (varmaan näitä löytyy kotimaastakin...):
http://www.proaudioeurope.com/index.php?id=22&entryId=414

http://www.larkingslist.com/boss/vi … amp;make=&model=&condition=

http://www.larkingslist.com/boss/vi … amp;make=&model=&condition=
kaukopoika
17.01.2009 11:17:34 (muokattu 17.01.2009 11:24:02)
Noista Otarin äänipäistä en osaa muuta sanoa ,kuin että näyttävät hyvältä mielestäni.Olen joskus netissä nähnyt kuvia 24 -raita äänipäistä ,jotka ovat niin kuluneita ,että toisessa päässä ovat jo niiden yksittäisten napojen raot kuluneet huomattavan suuriksi ja äänipää näyttää tosi epätasaisesti kuluneelta.
Tuossa mun nauhurissa ei olla lähelläkään sitä pistettä ,vaan ne näyttää vaan hieman kuluneelta ,aivan kuin muissakin nauhureissa mitä mulla on ja kaikki toimivat hyvin.

Tuo HK ,mistä nyt siis on puhuttu on ilmeisen hyväkuntoisen näköinen,mutta eihän se toki kaikkea kerro.Mutta se myydään ison kuljetuslaatikon kanssa ja näyttäis ,että se boxi olis vuorattu myös pohjas vaahtomuovilla tärinöiden ehkäisemiseksi.

Mitä tarkoitetaan sillä ,että pitäisi olla useampi monitori lähtö ja monitorit yleensä ,tarkoitetaanko siis tarkkailukaiuttimia ,vai mitä ?Ja eikös niitä mixerin master out / mix out lähtöjä voi käyttää juuri tarkkailuun ja 2-raita lähtöinä ,haaroitusliittimillä useampia ,näin ainakin olen tähänkin asti toiminut.

Ja tuossa HK:ssa on näköjään kaksi eri master osiota ja kummassakin stereo-outit sekä jakilla ,että xlr:llä ,lisäksi ilmeisesti yksi line out.Ryhmä osiossa taitaa olla yksi lähtö myös rca parina.
Calyamaha
18.01.2009 10:48:20
Mitä tarkoitetaan sillä ,että pitäisi olla useampi monitori lähtö ja monitorit yleensä ,tarkoitetaanko siis tarkkailukaiuttimia ,vai mitä ?Ja eikös niitä mixerin master out / mix out lähtöjä voi käyttää juuri tarkkailuun ja 2-raita lähtöinä ,haaroitusliittimillä useampia ,näin ainakin olen tähänkin asti toiminut.

Ja tuossa HK:ssa on näköjään kaksi eri master osiota ja kummassakin stereo-outit sekä jakilla ,että xlr:llä ,lisäksi ilmeisesti yksi line out.Ryhmä osiossa taitaa olla yksi lähtö myös rca parina.

Joo, monitoreilla tarkoitan niitä tarkkailukaiuttimia. Tottakai virittämällä ja käyttämällä kaikenlaisia piuhavirityksiä nuo monitoritkin saa kytkettyä. Mun mielestä on kyllä mukavampi, että kuunteluvoimakkuutta voi säätää ilman että masterin äänitystasot muuttuu ja päinvastoin. On myös kiva välillä kuunnella kakkosmonitoreilla (isot ja auratonet). Mutta jos olet noin pärjännyt aikaisemminkin...

Tuolta torilta löytyi parikin studiomikseriä, jos vaikka vielä muuttaisit mieltäsi :)

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=287782

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=280040
kaukopoika
20.01.2009 21:27:09
Joo,päätin muuttaa mieltäni ja annoin mennä sivu suun.Tosin kyllä nousi hintakin yli mun budjetin ,tuli musta hevonen ja vei mixerin !
Kaikenkaikkiaan oli liikaa miinuksia plusiin verrattuna ,eli juuri nuo puutteet ,mistä tässä nyt on keskusteltu,kiitokset silti kaikille keskusteluun osallistuneille.
Mulla on kyllä aikomus tässä lähiaikoina itselleni se tiski katsella ja onhan niitä täälläkin torilla ,kuten CM vinkkasi,mutta ei vielä täysosumaa ,niin että hintakin sopisi raameihin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)