Aihe: Apua tarvitaan: Kysyttävää etuasteesta
1
Clayrooster
09.01.2009 15:22:36 (muokattu 09.01.2009 15:37:04)
Moro, Äänittelen harrastepohjalta kotistudiolla demoja ja olisi tarkoitus hommata jokin hyvä nelikanavainen etuaste lähinnä kitara-, basso- ja lauluäänityksiin.

Käytössäni on tätänykyä Pro Tools M-Powered + Firewire 1814 bundle. Bundlen sisältämässä m-audion äänikortissa on 2 xlr tuloa ja ja sitä olen laajentanut yhdellä behringerin ADA 8000:lla (jotta saa tarpeeksi raitoja rumpujen äänitykseen). Nyt edessä olisi astetta vaativampi proggis ja tarve olisi saada jokin laadukkaampi etunen (rummut äänitetään toisaalla, mutta yllämainitut nauhoitetaan tiloissamme). Budjetti on tonnin luokkaa ja olenkin iskenyt silmäni SSL Alpha VHD 7270:n.

Mysteeriksi koituu, että miten saisin parhaiten liitettyä tämän SSL:n, jotta sillä voisi äänittää hyödyntäen sen laadukkaita ominaisuuksia. Käsittääkseni siinä toosassa ei ole optista liitäntämahdollisuutta vaan reitityksen tulisi tapahtua analogisesti piuhoja käyttäen. Toimisiko homma tässä tapauksessa käytännössä niin, että liitän tämän ssl:n siihen m-audioon seuraavalla tavalla:

Instrumentti -> SSL VHD in,
SSL VHD out -> M-Audio 1814 in, ja siitä optisesti pro-toolsiin. ?

Jos ehdotuksia tai ihan mitä vain niin niitä otetaan kernaasti vastaan!
syö sukset, jos et, aja viikset
jannu
09.01.2009 15:28:04 (muokattu 09.01.2009 15:28:17)
Toi SSL on 'tun maukas vehje. Sen ostaisin nyt heti, jos olis massia.
"Hi Wuss-man! We love you Batman!"
Fonisoul_
09.01.2009 15:46:01

Jotenkin noin, 1814:ssähän on takapaneelissa runsaasti linjasisääntuloja joihin erillisen etuasteen voi liittää. Tällöin käytetään sitten 1814:n muuntimia. Niiden laadusta en osaa sanoa mitään verrattuna vaikkapa sen ADA8000:n muuntimiin jotka on ainakin hyvät.

Tuo optisesti pro-toolsiin on vähän hassusti sanottu eikä hyvällä tahdollakaan teknisesti oikein, mutta eipä sillä väliä. :)
Soul with a capital "S"...
Clayrooster
09.01.2009 16:20:28 (muokattu 09.01.2009 16:21:51)
Tuo on vähän hassusti sanottu eikä hyvällä tahdollakaan teknisesti oikein, mutta eipä sillä väliä. :)

Kiitos vastauksesta!

Heh, en juurikaan käyttänyt aikaa kieliasun muotoiluun, vaikkakin tuossa ilmaisussa eittämättä tekninen tietämättömyyteni heijastuu :)
samic
09.01.2009 19:47:01 (muokattu 09.01.2009 21:44:03)

jos lukis kyssärin kunnolla ensin ennenkö kirjottelee.....
Cornflake
09.01.2009 21:22:03
Clayrooster:
hyvä nelikanavainen etuaste lähinnä kitara-, basso- ja lauluäänityksiin.

Hitusen OT.

Ensimmäinen asia on tietty se, että toi etunen on varmaan kovempi peli kuin noi mitä itsellä on pääsääntöisesti mahdollisuus käyttää.

Mutta, jos kuitenkin filosofoi niin: jotenkin on tullut sellainen kutina että voxuille ja bassolle sopii usein vähän saman tyyppinen etunen hyvin. Putkea. Pehmeyttä. Jne.

Skeboille, varsinkin särö, taasen sellainen puhtaampi. Erotteleva. Ei tuhnu, eikä pehmeä.

Ja varmaan makuasia.

Anyways, varmasti loistoetunen. Mutta jos itse sais nyt valkkaa niin jako menis jotenkin noin. Mutta yhtä värkkiähän katsoit ja kaikkea ei tonnillakaan saa.
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Clayrooster
22.01.2009 17:50:58 (muokattu 22.01.2009 17:56:00)

Hups! Niin siis eihän se m-audiosta mene valokaapelilla tietokoneeseen vaan firewire kaapelilla :)

Kuitenkin. Piuhat on laitettu ssl:n outista m-audion takapaneelin unbalancet inputtiin mutta en saa ääntä kuulumaan, jos pitäisi jotain äänittää.

Osaavat pyydän auttavaa kättänne!

E: Kokeilemalla saa ihmeitä aikaan ja malttamattomuus palkitaan! Tämän ketjun voi heivata alimpaan helvettiin.
Kari Vieri
23.01.2009 19:27:34
Jos pistäis esim Focusrite Octopre:n tuon Behringerin tilalle niin tulis paljon halvemmalla kelposoundit...

Mieti sitä ennenkuin lähdet päivittämään toimivaa systeemiä.

KV
Kari "Kartsa" Vieri
Antti1
23.01.2009 19:31:38
Jos pistäis esim Focusrite Octopre:n tuon Behringerin tilalle niin tulis paljon halvemmalla kelposoundit...

Lieneekö juuri kuitenkaan eroa? Eipä oo tuosta Octopre:stä kovin montaa mairittelevaa sanaa kuulunut tähän mennessä.
kivi
23.01.2009 20:03:44

Mieti sitä ennenkuin lähdet päivittämään toimivaa systeemiä.

KV

Eri mieltä. ADA8000 ei tietenkään ole täydellisen laadukas, mutta ei ole Octoprekään. Varsinkin jos Behringeriä käyttää lähinnä vain muuntimena, se hoitaa hommansa varsin mallikkaasti, oman kokemuksen mukaan ainoat valittamisen aiheet tuli sellaista musaa vääntäessä, missä oli paljon jousia ja pitkää naisääntä, perkussiivisemmalla kamalla ei ongelmia ollut. Legenda kertoo että ADA8000:ssa olis samat muunninpiirit kuin Alesiksella, tiedä siitä sitten.

Joku laadukkaampi kaksikanavamuunnin varmaan olisi hyvä kaveri ADAlle, ajais ne kriittisemmät audiot sitä kautta.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
hape
23.01.2009 20:10:07

Mäkään en kyllä oikein usko tuohon. Kohtuuhintaisista 8-kanavaisista etuaste/muunnin-härveleistä sen sijaan mun suositus ois Mackie Onyx 800R.
Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
Risk
23.01.2009 20:14:27
Huomasin juuri Gearslutzista pienimuotoisen ja hyvin epätieteellisen pikku vertailun kahdesta mikrofonietuasteesta, kuitenkin mielestäni kiintoisa:

http://www.gearslutz.com/board/low-end-theory/359395-guess-pre.html

Behringerin pikkumikseri vs. Purple Audio Biz.
...And that, my liege, is how we know the Earth to be banana shaped.
Jape Muusa
24.01.2009 10:09:17

Eipä oo tuosta Octopre:stä kovin montaa mairittelevaa sanaa kuulunut tähän mennessä.

Hyvä tietää,itae olen juuri hankkimassa 8-kanavaista etusta ja Octopre on ollut mulla ykkösvaihtoehtona.
Kertokaapas hyviä vaihtoehtoja samassa hintaluokassa,käyttötarkoituksena on pääasiassa rumpujen äänitys.
Loppujen lopuksi tärkeintä ei ehkä olekkaan päämäärä,vaan itse liike!?!
Mikael
24.01.2009 11:55:39

Hyvä tietää,itae olen juuri hankkimassa 8-kanavaista etusta ja Octopre on ollut mulla ykkösvaihtoehtona.
Kertokaapas hyviä vaihtoehtoja samassa hintaluokassa,käyttötarkoituksena on pääasiassa rumpujen äänitys.

Yamaha MLA-8 on ainakin mun mielestä selvästi parempi kuin Octopre, joista molemmista mulla on ihan kosolti kokemusta. Siinähän ei ole omia muuntimia eli se on vaan pelkkä etunen. Mut toisaalta erillinen 8-kanavainen etunen ja muunnin ovat monikäyttöisempi yhdistelmä.

Tsekkaa haulla Octopre ja löydät kyllä tästä aiheesta paljonkin keskustelua..
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
puusormi
24.01.2009 12:53:15

Legenda kertoo että ADA8000:ssa olis samat muunninpiirit kuin Alesiksella, tiedä siitä sitten.

Nykyisin on varsin hyvät 24-bittiset A/D muunninchipit halpoja, suurissa määrissä puhutaan aika pienistä rahoista per lastu. Laatua (dynamiikkaa, kohina) rajoittaa enemmänkin se analogielektroniikka ennen sitä muunninta. Niissä on eroja. Aivan kuin mikkietusissakin. Yksi aspekti on myös analogiaosien käytös yliohjattaessa, toisissa se on nätimpää toisissa tulee digitaalisäröä.

On oikeasti melko hankalaa tehdä sellaiset analogiosat jotka mahdollistavat muuntimen speksien tarjoaman dynamiikan ja s/n suhteen. Saatikka sitten että ne toimivat hyvin erilaisilla signaaleilla.
Saapiko lähettää terveisiä?
Jape Muusa
24.01.2009 15:09:42

Yamaha MLA-8 on ainakin mun mielestä selvästi parempi kuin Octopre, joista molemmista mulla on ihan kosolti kokemusta. Siinähän ei ole omia muuntimia eli se on vaan pelkkä etunen. Mut toisaalta erillinen 8-kanavainen etunen ja muunnin ovat monikäyttöisempi yhdistelmä.

Ahaa,kiitos! Tuo MLA-8 vaikuttaa kyllä varteenotettavalta vaihtoehdolta.
Mulla on äänikorttina Echo Layla 3G ja mietinnässä on ollut myös jonkin adat-härpäkkeen ostaminen,mutta niukahko harrastelubudjetti onkin sitten rajoitteena ihan huippuvermeen hankinnalle.
MLA-8:n ja Octopre Le:n hintaero on n. 200 egee ja vaikka ymmärrän,että laatu maksaa aina,niin ei vaan taida budjetti MLA:han taipua.
Nimim."otetaan vastaan rahalahjoituksia."

Eli laadustahan sitä köyhä joutuu tinkimään ja mielessä pyörineet vaihtoehdot ovat olleet jossain tuolla akselilla Octopre-Behkun ada 8000.

Kun budjetti on mikä on,niin mielelläni ottaisin vastaan lisää mielipiteitä siitä,mikä olisi tapauksessani paras vaihtoehto,kun pääkriteeri hinnan lisäksi on äänenlaatu.
Loppujen lopuksi tärkeintä ei ehkä olekkaan päämäärä,vaan itse liike!?!
Mikael
24.01.2009 16:22:36

En sit tiiä näistä SM Pro Audion tuotteista mut joitan niitä on kehuttukin... Ainakin tämä muunnin on aika edullinen ja jos mun pitäis valita niin ennemmin parempi etunen ja vähän vaatimattomampi muunnin kuin toisin päin.

http://www.thomann.de/fi/sm_pro_audio_ao_8.htm
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
kivi
24.01.2009 17:39:04
Kun budjetti on mikä on,niin mielelläni ottaisin vastaan lisää mielipiteitä siitä,mikä olisi tapauksessani paras vaihtoehto,kun pääkriteeri hinnan lisäksi on äänenlaatu.

Paras vaihtoehto olisi varmaan kuunnella niitä laitteita sen sijaan että tuijottaa teknisiä arvoja. Joku hyväsoundinen, 8-kanavainen 24-bittiä 44,1 tai 48kHz -muunnin adat-väylään on rokkihommiin aivan riittävä, ja vanhentuneena rautana niitä on saatavissa käytettynä poiskantohintaan.

Se ratkaiseva juttu on 16 bitin ja 24 bitin välissä. Sen jälkeisellä soundierolla ei oikeastaan ole väliä kuin klasarihommissa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Matsoni
24.01.2009 20:46:22 (muokattu 24.01.2009 20:50:41)
Eli laadustahan sitä köyhä joutuu tinkimään ja mielessä pyörineet vaihtoehdot ovat olleet jossain tuolla akselilla Octopre-Behkun ada 8000.

Jossain laitearviossa joku heppu piti presonuksen digimax FS muuntimia parempina mitä HD toolssin 192 laatikkoa. Tiedä sitten onko noin mutta toi vois olla ehkä parempi kun behku. Jos hinta korreloi laatuun, niin puolet parempi. =)

http://www.presonus.com/products/Detail.aspx?ProductId=13

Punta on nyt halpaa ku saippua:
http://www.dv247.com/invt/34299/

Ite maksaisin sen 50e enemmän ja ottasin ton octopre le:n sijasta, on inserttiä ja 96k SMUXia.
hape
25.01.2009 11:08:52

Jossain laitearviossa joku heppu piti presonuksen digimax FS muuntimia parempina mitä HD toolssin 192 laatikkoa.

Digimaxin etuset taasen eivät saa kehuja, ainakaan jos tähän on uskominen http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=174316

Itselläni ei Presonuksen etusista ole kokemusta muusta kuin Firepodista, siitä vanhimmasta mallista. Ne on kyllä mun mielestä varsin kelvolliset, en sit tiedä onko Digimaxissa samat. Veikkaisin kyllä melkeen että on.
Remember: Don't eat the deadly yellow snow!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)