Seppo Syntyessään 13.10.2007 13:15:33 | |
---|
Moi!! Bändi soittaa The Who -tyylistä melskettä, ja soundit pitäisi olla sen mukaiset eli "retro", nykymittarissa varmaankin "paskat" soundit. Sellaista soundia ei varmaankaan ole vaikeaa saada itse nauhalle, vaikka ei omistaisi aiempaa kokemusta studiotyöskentelystä tai laitteustoa. Tietty jotain kamaa pitäisi hankkia, mutta mitä? Vai mennäänkö suoraan johku maksulliseen studioon, ja jos mennään niin mihin (etelä-suomi alueena)..? Kiitos!! |
Roksennus 13.10.2007 14:01:03 | |
---|
Vedä jokainen raita c-kasetin läpi niin saat sitä retro-tuhnua... Nykyään kun äänitykset tehdään yleisesti digivermeillä niin retrosoundin hakeminen paskasti äänittämällä ei ole kovin toimiva ratkaisu. Juurikin noita analogianauhureita kannattaa siihen hommaan käyttää. Tuli mieleen Iggy Popin uusin levy. Siinä on ilmeisesti koitettu äänittää vähän paskasti jossain hifistudiossa ja eihän se retrolta kuulosta vaan paskalta. "Time's never wasted when you're wasted all the time!" |
Mohla 13.10.2007 14:46:11 | |
---|
Hyvä esimerkki onnistuneesta retrosoundista on mun mielestä White Stripesin Elefant. Soundin salaisuus onkin siinä, että se on nauhoitettu studiossa jonne ei ole hankittu uusia laitteita tyyliin 50-luvun jälkeen. Nykylaitteilla on yllättävän vaikea tehdä hyvää retrosoundia. Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
|
Tympee Huttunen 13.10.2007 15:11:47 | |
---|
Hyvä esimerkki onnistuneesta retrosoundista on mun mielestä White Stripesin Elefant. Soundin salaisuus onkin siinä, että se on nauhoitettu studiossa jonne ei ole hankittu uusia laitteita tyyliin 50-luvun jälkeen. Eikö se ollut niin, että tuo oli ihan täysin pilaa? Bändihän koko jutulle nauroi jossain haastattelussa? Itse pidän myös todella paljon retrosoundista. |
Mikael 13.10.2007 15:13:58 | |
---|
Mun mielestä "retron" aikaansaanti ei oo niinkään vaikeaa, kun sen ylläpitäminen läpi miksauksen ja masteroinnin. Aika monta kertaa on lähdetty ensin rohkeasti tekemään niinkuin ennen ja sit lopulta päädytty kuitenkin leikkaalliimaatuunaaduunaa-linjoille... Retrotuotanto sopii bändille joka osaa soittaa ja jolla näkemys asian puolesta on vankka. Houkutus on monesti kova lopulta kuitenkin käyttää nykytekniikan mahdollisuuksia edes "ihan snadisti vaan, eihän sitä kukaan huomaa". Inhimillisyys on hyve. |
MadMatt 13.10.2007 15:37:48 | |
---|
Mun mielestä "retron" aikaansaanti ei oo niinkään vaikeaa, kun sen ylläpitäminen läpi miksauksen ja masteroinnin. Aika monta kertaa on lähdetty ensin rohkeasti tekemään niinkuin ennen ja sit lopulta päädytty kuitenkin leikkaalliimaatuunaaduunaa-linjoille... Retrotuotanto sopii bändille joka osaa soittaa ja jolla näkemys asian puolesta on vankka. Houkutus on monesti kova lopulta kuitenkin käyttää nykytekniikan mahdollisuuksia edes "ihan snadisti vaan, eihän sitä kukaan huomaa". Tuo on aivan totta. Vaatii rohkeutta pysyä valitsemallaan linjalla. Helposti aletaan ajattella että oiskohan tämä sittenkin parempi hiukan modernimpana näkemyksenä. Aika usein "Retro" soundeista tuleekin kompromisseja joissa yhdistellään sopivasti uuden ja vanhan koulukunnan parhaita puolia mikä usein onkin ihan ihan järkevää. Hyvää tyylitajua tuohon retroiluun tietysti tarvitaan jotta lopputulos on sitä mitä haetaan. Nothin' but the blues |
shovi 13.10.2007 15:53:49 | |
---|
Eikö se ollut niin, että tuo oli ihan täysin pilaa? Bändihän koko jutulle nauroi jossain haastattelussa? Nyt kun mainitsit, mullakin on tällainen mielikuva. Jos on naispuolisia kavereita, niin niiden tamppooneihin kannattaa laitaa tabascoa. Ai että, saa hyvät naurut. -Zarmo |
Mohla 13.10.2007 18:21:37 | |
---|
Eikö se ollut niin, että tuo oli ihan täysin pilaa? Bändihän koko jutulle nauroi jossain haastattelussa? No perkele. Aina oppii jotain uutta. Ei tuosta tullutkaan koskaan otettua tarkemmin selvää, mutta ei sitten näköjään tarvitsekaan. :) Periaatteessa kuitenkin ihan sama, koska joka tapauksessa mun makuun mukavaa soundia saivat ko. levyllä aikaan. Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
|
Gardiner 13.10.2007 18:50:37 (muokattu 14.10.2007 10:07:29) | |
---|
Moi!! Bändi soittaa The Who -tyylistä melskettä, ja soundit pitäisi olla sen mukaiset eli "retro", nykymittarissa varmaankin "paskat" soundit. Sellaista soundia ei varmaankaan ole vaikeaa saada itse nauhalle, vaikka ei omistaisi aiempaa kokemusta studiotyöskentelystä tai laitteustoa. Tietty jotain kamaa pitäisi hankkia, mutta mitä? Vai mennäänkö suoraan johku maksulliseen studioon, ja jos mennään niin mihin (etelä-suomi alueena)..? Kiitos!! Kuuntelin The Who rytmikombon kipaleen I Can See For Miles. Piece of cake moiset soundit saada narulle vähäsemmälläkin studio kokemuksella. :) Kokeilkaa hei silleen et vuokraatte vanhan elokuvateatterisalin tai vastaavan muutamaks päiväks, jonku hyväsoundisen liiterin. mikitätte huolella koko orkesterin PA:han efekteineen päivineen. Äänitätte sitte biisit (pohjat) livenä stereopari Neumanneilla ( se U 47 vai mikä se nyt oli ) salista semmosesta kohti et soundaa hyvältä.Stereo Revoxille 38 cm/s nauhanopeudella. Hilaatte kellariin oikeen pleitti kaiun niin vot. Tai jos hyvän haluutte varmemmin niin kysytte Mikaelilta tarjousta. :) Edit. Tai kysytte Robertolta. Johan sen avataresta arvaa et Who soundia osataan arvostaa, meinas unohtuu. :) "We got to stand side by side, we got to stand together and organize. They say power to the people, that`s what they`re Screamin`. Freedom of the soul, pass it on, pass it on to the young and old" Jimi Hendrix |
virtalahde 13.10.2007 23:42:58 (muokattu 13.10.2007 23:50:50) | |
---|
Vaan oikeasti ne vanhat soundit ovat usein hiton hyvä eivätkä ollenkaan paskoja. Ennen aikaan yritettiin kuitenkin päästä pois päin ylimääräisistä säröistä ja kohinoista. Nykyretro taas tuntuu olevan Starved-Plate-Behringer -tuubaa pullollaan, ihan kuin se olisi jonkinlainen kollektiivinen muisto että "tällaista retro oli". 70-luvulla joka sikatilallisella oli saatanan iso afro ja niin pois päin.. Mahtoiko olla Wolfmotherin viimeisin joka oli malliesimerkki tästä. Huonon kuuloista säröä koko levyllinen. Kysyjälle: Suosittelen studioon menemistä. Ulkopuolinen soundivelho osaa tehdä retron näköisen sopan ja maustaa sitä sopivasti nykyaikaisilla jutuilla.. Mulla on ollut masteroinnissa pari Porvoon Livestudios-pajassa tehtyä lättyä, jotka ovat kuulostaneet juuri sopivasti retrolta ja elävältä olematta liian muhjua, Electric Monkin levy viimeksi: http://www.electricmonk.fi/ Pajan webbisivut: http://www.livestudios.fi ..Rikkosen Tero tuntuu hallitsevan estetiikan. Jaakko Viitalähde >>
http://www.virtalahde.com |
Roberto 13.10.2007 23:46:39 | |
---|
Onks hyvii biisejä? Mä voin duunaa. |
loosah 13.10.2007 23:51:52 | |
---|
Sellaista soundia ei varmaankaan ole vaikeaa saada itse nauhalle, vaikka ei omistaisi aiempaa kokemusta studiotyöskentelystä tai laitteustoa. Kiitos!! Huh huh... Nyt mentiin heti kättelyssä metsään ja pahasti. Jos haluat saada "retro"-saundia purkkiin, on se huomattavasti vaikeampaa kuin nykypäivän saundin tekeminen. Retrosaundin äänityksessä on niin paljon enemmän muuttuvia tekijöitä, kuin nykypäivän protools-rokissa. Äänittäjät ovat tuolloinkin olleet huippuammattilaisia, äänittämään päässeiden soittajien taso aivan toinen. Vanhoja mikrofoneja pidetään edelleen maailman parhaina (Vanhant neumannit jne). Ainoastaan raitojen määrä ja nauhan laatu on ollut rajoittava tekijä. Väitän, että retrosaundin tekemiseen tarvitset enemmän studiotietämystä kaikilta osa-alueilta, kuin nykypäivän saundin. Suosittelen samoin kääntymään vaikka Mikaelin puoleen.... GIGO |
virtalahde 13.10.2007 23:54:15 (muokattu 13.10.2007 23:56:36) | |
---|
Jaa niin, Rooperttikin oli Porvoossa. :D Roope toimii, samoin Mikaelin Hawaiji-studio. Jaakko Viitalähde >>
samic 14.10.2007 01:17:00 | |
---|
Mahtoiko olla Wolfmotherin viimeisin joka oli malliesimerkki tästä. Huonon kuuloista säröä koko levyllinen. sehä o vitun hyvän kuulosta asiaa,mä tykkään ainakin... http://www.sn-audio.com |
Notefix 14.10.2007 09:56:03 (muokattu 14.10.2007 09:56:54) | |
---|
Mua on aina hämännyt retrosoundi ja retromusiikki. En ole oikein hiffannut sen tarkoitusta. Jotenkin olen aina kokenut että hyvä musa heijastaa aikaansa ja siinä kuuluu kaikki se mitä ympärillä nähdään ja koetaan. Joskus 70-luvulla on henki ollut hyvin erilainen, ja se heijastuu myös musiikissa. Rytmi, aikakäsitys, kaikki se miten juttuja tehdään oli hieman erilaista. Mun mielestä soundiin kuulluu olennaisesti jokaisen soittajan ja laulajan tatsi, enemmän kuin kamat. Ja koen jotenkin kummallisena että yritetään metsästää jotain juttua tavallaan väärinpäin. Silloin se mitä tehtiin oli uutta ja luovaa. Ja se into ja löytäminen kuului musassa. Jäljittely on vaan aina jäljittelyä. Aika harvoin olen digannut mistään köyhän miehen zeppelineistä tai wondereista... Ja samaan "fiilikseen" omasta mielestäni pääsee paremmin tekemällä jotain, mikä juuri nyt on uutta ja luovaa. Se ei tarkoita sitä etteikö niitä rakkaita retrofiiliksiä voisi olla, mutta jotain omaa pitäis musassa aina olla. "Layers of layers of shit!" |
Seppo Syntyessään 14.10.2007 12:54:03 | |
---|
...Mun mielestä soundiin kuulluu olennaisesti jokaisen soittajan ja laulajan tatsi, enemmän kuin kamat. Ja koen jotenkin kummallisena että yritetään metsästää jotain juttua tavallaan väärinpäin.... Ei se mun mielestä mitenkään väärinpäin mene, tietynlaiseen musaan vaan sopii tietynlaiset soundit. Syy miksi haen "retro"soundia on se, että aiempien äänitysten kokemuksella nyky-digi-soundit ei vaan sovi bändille kovinkaan hyvin. Kiitos vaan vinkeistä, nyt alkaa jotain hajua olla mitä tehdään. Eli eiköhän me studio buukata, mahdollisesti joku mainituista, ellei vielä sopivampaa ilmaannu =) |
Esp 14.10.2007 13:13:06 | |
---|
Kokeilkaa hei silleen et vuokraatte vanhan elokuvateatterisalin tai vastaavan muutamaks päiväks, jonku hyväsoundisen liiterin. mikitätte huolella koko orkesterin PA:han efekteineen päivineen. Äänitätte sitte biisit (pohjat) livenä stereopari Neumanneilla ( se U 47 vai mikä se nyt oli ) salista semmosesta kohti et soundaa hyvältä.Stereo Revoxille 38 cm/s nauhanopeudella. Hilaatte kellariin oikeen pleitti kaiun niin vot. Tuo kuvaus sopii aikalailla Soundtrack studioon Pitäjänmäellä... :P Elokuvateatteri, vintagemikit ja tietysti bonuksena se Tridentin mikseri. Kyllä niillä vintagesoundia saa aikaiseksi, hinta voi tietysti olla rajoittava tekijä. Täh?!? |
virtalahde 14.10.2007 15:30:07 | |
---|
sehä o vitun hyvän kuulosta asiaa,mä tykkään ainakin... No, se on mun mielipiteeni. Musta se on vain pidemmän päälle puuduttavaa jos on vain yhtä sävyä koko paletti täynnä. Jaakko Viitalähde >>
dewil 14.10.2007 15:36:52 | |
---|
Mua on aina hämännyt retrosoundi ja retromusiikki. En ole oikein hiffannut sen tarkoitusta. Jotenkin olen aina kokenut että hyvä musa heijastaa aikaansa ja siinä kuuluu kaikki se mitä ympärillä nähdään ja koetaan. Kyllähän sen soundin pitäis mielestäni kestää aikaa, siinä missä musiikkikin. Kahekskeet luvulta on monta pahaa esimerkkiä aiheesta. Se "esance of retrosound" lähtee aina soittajista. Jos bändi osaa hommansa, niin sen olennaisimman saa taltioitua vaikka yhdellä mikillä.(jos tietää mihin sen pistää) Dont Clone The Beat. Own The Beat. |
Notefix 14.10.2007 19:00:43 | |
---|
Kyllähän sen soundin pitäis mielestäni kestää aikaa, siinä missä musiikkikin. Joo, tarkoitin vaan tätä asennetta, jossa yritetään ikäänkuin luoda uudestaan sellasta joka on aikoinaan tehty paremmin ja aidommin. Tosin jokainen tietysti tehköön miten parhaaksi näkee. Itseäni vaan kiinnostaa ainakin yrittää tehdä jotain uudenlaista. Monet niistä parhaista jutuista ovat olleet silloin tuoreen ja uuden kuuloisia. Ja usein sellaiset jäävät eämään. Toki vaikutteita voi ja pitääkin ottaa ja käyttää niitä rakennuspalikoina uuden oman jutun luomiseen, mutta sehän onkin sitten aivan eri asia. Mut tämä on nyt on vaan se, miten itse näen tuon jutun. "Layers of layers of shit!" |