Aihe: Rumpuraidan soitto kuvaus ja äänitys 1 | |
---|---|
![]() 13.04.2020 13:59:00 | |
Moi, Tälläinen lanka on varmaan jossainn mutta nyt tarvitsen apua. Miten saan parhaan lopputuloksen jos haluan soittaa ja äänittää minusdrum biisiin oman rumpujen soiton ja videoida se samalla. Olen koittanut soittaa biisiä isojen kajarien kautta, soittaa siihen rummut + nauhoittaa ääni ja kuva videokameralla. Lopputulos äänen laadun osalta on kaukana hyvästä. Youtubessa on lukematon määrä hyviä vetoja ja äänen laatu niissä on huikee. Lisäksi kun saisi sen vielä kuulumaan kuulokkeista samaan aikaan kun soittaa eikä puuroituisi koko homma. Kiitos | |
![]() 13.04.2020 14:28:15 | |
Taustat kuulokkeisiin ja äänität rummut aivan kuten äänittäisit studiossa muutenkin. | |
![]() 13.04.2020 14:34:55 | |
Antti1: Taustat kuulokkeisiin ja äänität rummut aivan kuten äänittäisit studiossa muutenkin. Kiitos vastuksesta ANteeksi olen aivan noviisi. MItä siihen tarvitaan lähinnä minkälaiset laitteet eli miten äänitän!? | |
![]() 13.04.2020 15:16:14 (muokattu 13.04.2020 15:17:40) | |
Toinoi: ANteeksi olen aivan noviisi. MItä siihen tarvitaan lähinnä minkälaiset laitteet eli miten äänitän!? Mitä kaikkea sulta löytyy jo ennestään, siis mikkitelineitä, mikkejä, johtoja, mahdollisesti joku äänikortti/interface/mikseri, äänittämiseen kelpaava tietokone, softaa siihen, suljettuja-/nappikuulokkeita tms? Toi on melko kallista lystiä, jos ottoja pitää ruveta editoimaan, tai mikäli pitää tehdä monella mikillä ilman jo olemassaolevaa kalustoa. Vaatii lisäksi myös paljon opettelua. Jos se sun tarpeesi on tyyliin ykkösellä purkkiin, niin joku Zoom H5 tallentimeksi ja siihen erillinen basarimikki on riittävä mun mielestä. Zoom laitetaan telineellä (vaatii sopivan kierreadapterin, eri kierrekoko) esim. overheadiksi rumpusetin yläpuolelle johonkin virvelin ja etutomin välimaastoon. Basarimikki sitten basarin resokalvon aukon kohdille ja siitä oman mielen mukaan hieman eteen tai taaksepäin. Tolla em. virityksellä äänen voi tallentaa erikseen siihen nauhuriin ja myös lähettää piuhalla suoraan kameraan, jos siinä on esim. 3,5mm liitäntä ulkoista äänilähdettä varten. Säästyt audion synkkaamisen vaivalta, mutta saat myös varmuuskopion soitosta ja mahdollisesti paremmalla äänenlaadullakin. | |
![]() 13.04.2020 16:12:21 | |
Antti1: Mitä kaikkea sulta löytyy jo ennestään, siis mikkitelineitä, mikkejä, johtoja, mahdollisesti joku äänikortti/interface/mikseri, äänittämiseen kelpaava tietokone, softaa siihen, suljettuja-/nappikuulokkeita tms? Toi on melko kallista lystiä, jos ottoja pitää ruveta editoimaan, tai mikäli pitää tehdä monella mikillä ilman jo olemassaolevaa kalustoa. Vaatii lisäksi myös paljon opettelua. Jos se sun tarpeesi on tyyliin ykkösellä purkkiin, niin joku Zoom H5 tallentimeksi ja siihen erillinen basarimikki on riittävä mun mielestä. Zoom laitetaan telineellä (vaatii sopivan kierreadapterin, eri kierrekoko) esim. overheadiksi rumpusetin yläpuolelle johonkin virvelin ja etutomin välimaastoon. Basarimikki sitten basarin resokalvon aukon kohdille ja siitä oman mielen mukaan hieman eteen tai taaksepäin. Tolla em. virityksellä äänen voi tallentaa erikseen siihen nauhuriin ja myös lähettää piuhalla suoraan kameraan, jos siinä on esim. 3,5mm liitäntä ulkoista äänilähdettä varten. Säästyt audion synkkaamisen vaivalta, mutta saat myös varmuuskopion soitosta ja mahdollisesti paremmalla äänenlaadullakin. Löytyy Zoomin H2n nauhuri Basarin mikki ShureBeta 52A Virvelin mikki Shure Sm57 Overhead mikki Shure SM137 + mikkitelineet + johtoja Videokamera Canon Legria HFR67 (sisään rakennettu mikrofoni) Alto KICK15 monitori (jäänyt sähkörummuista) Dellin läppäri Kuulokkeita moneen lähtöön | |
![]() 13.04.2020 16:44:13 | |
Äkkiseltään vilkaistuna tuossa kamerassa ei ole äänelle sisääntuloa, eli sun tarvitsee tallentaa se ääni erikseen. Jos jo olemassaolevilla kamoilla haluat pärjätä, niin Zoomin nauhuri johonkin about basarin yläreunan tietämille vähän setin etupuolelle tms. passeli sijoittelu. Mikit vaativat jonkun toisen keinon äänittämiseksi, on se sitten mikseri ja läppärin oma ääniliitäntä, tai mitä tahansa muuta. Synkkaat rumpuraidan, taustaraidan ja videon keskenään jälkityöstössä tietokoneella, synkan saat vaikka kapulaniskusta biisin alussa. Muista käyttää kaikessa samaa näytteenottotaajuutta, perstuntumalla varmaan 48kHz. | |
![]() 13.04.2020 17:10:02 | |
Antti1: Äkkiseltään vilkaistuna tuossa kamerassa ei ole äänelle sisääntuloa, eli sun tarvitsee tallentaa se ääni erikseen. Jos jo olemassaolevilla kamoilla haluat pärjätä, niin Zoomin nauhuri johonkin about basarin yläreunan tietämille vähän setin etupuolelle tms. passeli sijoittelu. Mikit vaativat jonkun toisen keinon äänittämiseksi, on se sitten mikseri ja läppärin oma ääniliitäntä, tai mitä tahansa muuta. Synkkaat rumpuraidan, taustaraidan ja videon keskenään jälkityöstössä tietokoneella, synkan saat vaikka kapulaniskusta biisin alussa. Muista käyttää kaikessa samaa näytteenottotaajuutta, perstuntumalla varmaan 48kHz. Ok kiitos näistä. Tutkin asiaa. Äkkiseltään tuntuu aika työläältä. | |
![]() 13.04.2020 19:46:48 | |
Toinoi: Äkkiseltään tuntuu aika työläältä. Jos se olisi helppoa, kaikki tekisivät sitä. :-) Joskus itsekin tuollaisia donailleena: 1) kamera ainoastaan kuvaa varten, rumpujen mikitys normaalisti 2) äänitys vapaavalintaiseen daw:iin, jossa miksaus taustaraidan kanssa "normaalisti" 3) ääni- ja videoraidat videoeditoriin, jossa synkka yms. alkujen loppujen siivous 4) ??? 5) profit https://youtu.be/2u0LpKzYLik?t=31s "Tätä palvelua selaillessani olen tullut siihen tulokseen että täällä liikkuu enimmäkseen alle 20-vuotiasta heviporukkaa." -Chrometta | |
![]() 14.04.2020 08:17:25 | |
Moi. Toinoi: Youtubessa on lukematon määrä hyviä vetoja ja äänen laatu niissä on huikee. :) Aivan kuten julkaistuissa äänitallenteissakin, lopputuloksesta on mahdoton päätellä millaisessa tilassa ja millaisella kalustolla, ammattitaidolla, post-prosessoinnilla ja kulutetulla ajalla tuohon äänenlaatuun on päästy. Eikä usein edes sitä kuuletko setin oman soundin, rankasti prosessoidun vai jopa trigatut. Lopputuloksesta ei myöskään välttämättä näy onko pakerreltu yksin, vai onko käytössä ollut isompi tiimi jossa jokainen jäsen on keskittynyt lähinnä vain omaan erkoisosaamisalueeseensa. Vai jotain siltä väliltä. Olettaen ensialkuun ettet halua ostaa lisää kalustoa: Toinoi: Lisäksi kun saisi sen vielä kuulumaan kuulokkeista samaan aikaan kun soittaa eikä puuroituisi koko homma. Hivenen haastavaa tuolla nykyisellä laitteistolllasi, mutta mahdollista jos kikkailee. Koska käyttökokemusta Zoomistasi ei ole, oli turvauduttava manuskaan. Jostain syystä en huomannut mainintaa "trainer" moodista jossa aux:ista syötetään tausta jonka kuuluessa kuulokkeista, tallennetaan oma soitto/laulu/puhe/yms. Jos tuo ei ole mahdollista, itse käyttäisin Zoomia usb-mikkinä, tausta ja monitorointi kuulokkeilla tietokoneelta. Vaatii varmasti ainakin sen että perehtyy rumpusetin yhdellä mikillä mikittämiseen: https://www.google.com/search?chann … cord+Drums+with+Only+One+Microphone ja kokeilee kaikkia mahdollisia mikkipositioita ja äänitysmoodeja joita Zoom mahdollistaa. Vaatii toki myös sen että valitsee jonkin lukuisista DAW:eista ja perehtyy ääni- ja videotyöskentelyyn tietokoneella jos tuo ei ole entuudestaan tuttua. Jos olet valmis ostamaan lisää kalustoa rumpukaraokevideoiden tekoa ja mahdollisia tulevaisuudessa eteen tulevia muita rumpuäänityksiä silmälläpitäen, itse suosittelen jotain mmonikanavaäänikorttia vaikka rauta-uskovainen olenkin mitä äänittämiseen tulee. Tietokonepohjainen moniraitaäänittäminen vaatii tietysti moniraitainterfacen lisäksi resursseja tietokoneelta, mutta eivät moniraitarautalaitteetkaan välttämättä mitään suoraviivaisia tai halpoja ole jos tyhjästä lähtee. Valtaosassa digiraitureita kun tekee kiusaa joko yhtäaikaisesti tallennettavien raitojen pieni määrä, ja/tai se että yksittäisten raitojen siirtäminen tietokoneelle on tehty joko hankalaksi tai ainakin aikaavieväksi. Moniraita-audioeditointi vie kuitenkin huomattavasti vähemmän tietokoneresursseja kuin moniraitaäänittäminen, joten sopivasti rautaa ja tietokonetta yhdistelemällä on mahdollista päästä varsin edulliseen -vaikkakin työläseen- kompromissiin laitteiden hinnan ja käytön helppouden välillä. Toinoi: Tutkin asiaa. Äkkiseltään tuntuu aika työläältä. :) Danko: Jos se olisi helppoa, kaikki tekisivät sitä. :-) Niinpä. Kuten kaikki muukin harrastelu ja puuhailu, sitä haastavammilta asiat tuntuvat mitä vaatimattomammilla ja kenties epäsopivillakin laitteilla yrittää päästä lopputulokseen joka on tehty täysin toisella tavalla ja toisin laittein. Kokemusta ja ammattitaitoa toki unohtamatta ja millään tapaa väheksymättä. Onnea ja menestystä uudelle aluevaltauksellesi, työtä tulee varmasti teettämään ja aikaa saat palamaan runsaasti opetellessa, mutta ainakin mun mielestä on täysin sen arvoista. T:Samuli | |
![]() 14.04.2020 10:14:53 | |
Danko: Jos se olisi helppoa, kaikki tekisivät sitä. :-) Joskus itsekin tuollaisia donailleena: 1) kamera ainoastaan kuvaa varten, rumpujen mikitys normaalisti 2) äänitys vapaavalintaiseen daw:iin, jossa miksaus taustaraidan kanssa "normaalisti" 3) ääni- ja videoraidat videoeditoriin, jossa synkka yms. alkujen loppujen siivous 4) ??? 5) profit https://youtu.be/2u0LpKzYLik?t=31s Sen verta olen kuitenkin kuutamolla että tämä ammattisanasto ei aukea....(daw:iin!?) | |
![]() 14.04.2020 11:16:38 | |
Toinoi: Sen verta olen kuitenkin kuutamolla että tämä ammattisanasto ei aukea....(daw:iin!?) Daw = digital audio workstation Eli kansankielellä äänitysohjelma, joka asennetaan tietokoneelle. Esim. Reaper, Pro Tools tai Logic (viimeksi mainittu toimii vain maceissa). | |
![]() 14.04.2020 11:35:11 | |
basisti1971: Moniraita-audioeditointi vie kuitenkin huomattavasti vähemmän tietokoneresursseja kuin moniraitaäänittäminen, joten sopivasti rautaa ja tietokonetta yhdistelemällä on mahdollista päästä varsin edulliseen -vaikkakin työläseen- kompromissiin laitteiden hinnan ja käytön helppouden välillä. En tiedä puhutaanko me samasta asiasta, mutta omien kokemuksien mukaan asia on juuri päinvastoin. Moniraitaäänitys onnistuu komeasti mun 12 vuotta vanhalla treenis/taustaraita-koneella. Kanavia on käytössä 20-30. Mutta yritähän alkaa samalla koneella editoimaan ja miksaamaan lopputuotetta. Ei onnistu, ainakaan jouhevasti. Juuri tästä syystä mulla on kotistudiossa se varsinainen mylly, jossa on paukkuja vaativampaan lasketaan kuin mitä pelkkä äänittäminen on. | |
![]() 14.04.2020 12:21:05 | |
sepisti: En tiedä puhutaanko me samasta asiasta, mutta omien kokemuksien mukaan asia on juuri päinvastoin. Moniraitaäänitys onnistuu komeasti mun 12 vuotta vanhalla treenis/taustaraita-koneella. Kanavia on käytössä 20-30. Itsekin olen 15 vuotta sitten äänittänyt tietokoneella yli 20 raitaa reippaasti, ilman pienintäkään takkuamista. Ei äänittäminen vaadi koneelta juuri mitään. Kiimassa kontrapunktiseen satsiin. | |
![]() 14.04.2020 13:11:28 | |
sepisti: En tiedä puhutaanko me samasta asiasta, mutta omien kokemuksien mukaan asia on juuri päinvastoin. Moniraitaäänitys onnistuu komeasti mun 12 vuotta vanhalla treenis/taustaraita-koneella. Kanavia on käytössä 20-30. Mutta yritähän alkaa samalla koneella editoimaan ja miksaamaan lopputuotetta. Ei onnistu, ainakaan jouhevasti. Juuri tästä syystä mulla on kotistudiossa se varsinainen mylly, jossa on paukkuja vaativampaan lasketaan kuin mitä pelkkä äänittäminen on. Tämä on myös mun kokemukseni. Vuoden 2009 MacBook Pro ainakin taltioi ongelmitta koko bändin studioliven - eikä raitojen editointikaan ole sinänsä ongelmallista. Vasta sitten, jos raidoille ruvetaan työntämään paljon raskaita plugareita, koneteho toki saattaa jossain vaiheessa loppua kesken. Itse äänittäminen ei vaadi kuin riittävän nopean tiedonsiirtoväylän ääni-interfacen ja koneen välille, ja ainakin tuossa koneessa oleva FireWire 800 riittää siihen touhuun paremmin kuin hyvin. | |
![]() 14.04.2020 13:12:45 | |
Jucciz: Itse äänittäminen ei vaadi kuin riittävän nopean tiedonsiirtoväylän ääni-interfacen ja koneen välille, ja ainakin tuossa koneessa oleva FireWire 800 riittää siihen touhuun paremmin kuin hyvin. Minäkin tein FW800-purnukalla äänityksiä ja vieläpä ulkoiselle 7200 rpm FW800-kiekolle. Nada hikka. Kiimassa kontrapunktiseen satsiin. | |
![]() 14.04.2020 13:19:00 | |
Henri Henri Olavi: Minäkin tein FW800-purnukalla äänityksiä ja vieläpä ulkoiselle 7200 rpm FW800-kiekolle. Nada hikka. Toisaalta... kyseinen väylä mulla edelleen on käytössä kun äänityksiä teen. Valmistus on lopetettu jo kauan sitten, mutta luotettavuus ja kaistanleveys ovat kohdallaan. Aiheeseen liittyen vinkkinä muuten: torilla on nytkin kolme RME Fireface 800 -interfacea hintahaarukassa 400-500 euroa. Tuo paketti laajenee tarvittaessa 28-kanavaiseksi (sekä sisään että ulos), joten pitäisi riittää melkein mihin tahansa. Ajurien vakaus on RME:llä ihan omaa luokkaansa ja laitteessa on itsessään valmiina neljä oikein hyvää mikkietuastetta. | |
![]() 14.04.2020 13:23:32 | |
Jucciz: Toisaalta... kyseinen väylä mulla edelleen on käytössä kun äänityksiä teen. Valmistus on lopetettu jo kauan sitten, mutta luotettavuus ja kaistanleveys ovat kohdallaan. Minullakin. Pian lähden TB3 linjalle. Aiheeseen liittyen vinkkinä muuten: torilla on nytkin kolme RME Fireface 800 -interfacea hintahaarukassa 400-500 euroa. Tuo paketti laajenee tarvittaessa 28-kanavaiseksi (sekä sisään että ulos), joten pitäisi riittää melkein mihin tahansa. Ajurien vakaus on RME:llä ihan omaa luokkaansa ja laitteessa on itsessään valmiina neljä oikein hyvää mikkietuastetta. RME FF 800 on todella hyvä inteface. Olen sellaisen kanssa äänittänyt paljon ja toimii kuin junan vessa. Jos nyt tarvitsisi ostaa interface, niin tuollainen puolen tonnin RME olisi no-brainer. Kiimassa kontrapunktiseen satsiin. | |
![]() 14.04.2020 23:56:55 | |
sepisti: Daw = digital audio workstation Eli kansankielellä äänitysohjelma, joka asennetaan tietokoneelle. Esim. Reaper, Pro Tools tai Logic (viimeksi mainittu toimii vain maceissa). Voihan se olla pelkkä digiraiturikin, kuten opinnäytetyöhöni rustasin: Digital Audio Workstation eli digitaalinen äänityöasema on äänittämiseen, miksaukseen ja prosessointiin käytettävä laitteisto. Kolme peruskomponenttia ovat ohjelmisto, ad/da-muuntimet sekä tietokone; joissain tapauksissa nämä kaikki ovat yhdistetty samaksi laitteeksi. "Tätä palvelua selaillessani olen tullut siihen tulokseen että täällä liikkuu enimmäkseen alle 20-vuotiasta heviporukkaa." -Chrometta | |
![]() 15.04.2020 16:58:01 | |
Danko: Voihan se olla pelkkä digiraiturikin, kuten opinnäytetyöhöni rustasin: Olet oikeassa. Omassa kielenkäytössä ko. termi on niin vakiintunut tarkoittamaan noita ohjelmia, etten tullut asiaa edes ajatelleeksi. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)