Aihe: "Air"-kytkin etuasteessa
1
Juutas
09.01.2020 18:36:18
Heps, ostin käytettynä Neve-henkisen Golden Age Project etuasteen lähinnä laulujen äänitystä varten, mutta pähkäilyn jälkeen (ilman ohjekirjan apua) en keksi mitä tuon "Air" -namiskan olisi tarkoitus oikein tehdä. Netistä löysin tietoa, että ilmeisesti boostaa erittäin korkeita taajuuksia (yli 20 kHz), mutta mitä virkaa tuollaisien kuulorajan ylittävien taajuuksien boostaamisella voi olla? Osaisiko joku vääntää rautalangasta?
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
Kulkunen
09.01.2020 19:33:58
Juutas: Heps, ostin käytettynä Neve-henkisen Golden Age Project etuasteen lähinnä laulujen äänitystä varten, mutta pähkäilyn jälkeen (ilman ohjekirjan apua) en keksi mitä tuon "Air" -namiskan olisi tarkoitus oikein tehdä. Netistä löysin tietoa, että ilmeisesti boostaa erittäin korkeita taajuuksia (yli 20 kHz), mutta mitä virkaa tuollaisien kuulorajan ylittävien taajuuksien boostaamisella voi olla? Osaisiko joku vääntää rautalangasta?

En osaa tuohon kyseiseen laitteeseen ottaa kantaa, mutta Focusriten värkeissä sillä on omaan korvaan erottuva hienovarainen vaikutus: https://www.youtube.com/watch?v=ymuO4RANnfI

En tiedä mitä taajuutta tuossa sitten on boostattu.
Arkka
09.01.2020 19:35:24

Siinä on varmaan sen verran leveä kaista (eli pieni Q-arvo), että vaikka säädettävän alueen keskitaajuus on 30 kHz, niin vaikutus yltää kuuloalueelle.
Juutas
10.01.2020 10:02:28
Kiitokset Kulkunen ja Arkka - nämä kaksi vastausta yhdessä selvitti itselle mistä on kyse! Kieltämättä tuossa Focusriten videossa eron huomaa - onko se sitten hyvä vai huono asia riippunee käyttötarkoituksesta. Pitääpä testailla käytännössä!
Olen aina oikeassa - paitsi silloin kun olen väärässä...
Jucciz
10.01.2020 22:03:07
Juu, perinteisesti "air" on tarkoittanut sitä ylintä yläkertaa, joka kai jonkinlaisena ilmavuutena sitten kuuluu soundissa, tai sitten ei. Olennaista on päättää kuuntelemalla, onko kytkimestä iloa vai ei.
Danko
11.01.2020 00:07:18

Arkka: Siinä on varmaan sen verran leveä kaista (eli pieni Q-arvo), että vaikka säädettävän alueen keskitaajuus on 30 kHz, niin vaikutus yltää kuuloalueelle.

Näinhän se olis, kymmenestä kilosta ylöspäin lähtee:
https://www.goldenageproject.com/outboards-2/pre-573-mkiii/
A new feature is the switchable AIR mode that adds a boost above 10 kHz that peaks at 6 dB around 30 kHz.
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
mhelin
15.01.2020 09:10:04
Siinä äänitettävässä matskussa pitää tietty olla niitä >10kHz harmonisia jotta mitään eroa edes kuuluu. Muutenkin saman asian ajaa tavallinen hyllykorjain.
ras ta far i
03.04.2020 23:06:32
Juu no onhan se kiva ja varmaan voi jotain tehdäkin, kunhan äänittää koekammalla näytteenottotaajuudella kuin 44,1 kHz, jolloin korkein tallentuva taajuus digitaalimaailmassa on n. 22 kHz
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)