![]() 14.12.2019 21:24:27 | |
---|---|
Osaako joku kertoa miksi lähimikitettynäkin 1x12 ja 4x12 kitarakaapit kuulostavat selkeästi erilaisilta? Jos mikin työntää kartioon kiinni jää akustiikan ja muista elementeistä vuotavien äänien merkitys niin pieneksi että niistä ei voi olla kyse. Elise Oy | |
![]() 14.12.2019 22:33:07 | |
northern: Osaako joku kertoa miksi lähimikitettynäkin 1x12 ja 4x12 kitarakaapit kuulostavat selkeästi erilaisilta? Jos mikin työntää kartioon kiinni jää akustiikan ja muista elementeistä vuotavien äänien merkitys niin pieneksi että niistä ei voi olla kyse. Eikö jo yksittäiset elementit kuulosta erilaisilta? Käsittääkseni 4x12 kaappien kanssa monet käy jokaisen elementin läpi testatakseen mikä kuulostaa parhaalta. | |
![]() 14.12.2019 22:46:48 | |
1x12 ja 4x12 kaappien tilavuus ja rakenne ainakin ovat erilaiset. | |
![]() 14.12.2019 23:27:54 | |
Kulkunen: Eikö jo yksittäiset elementit kuulosta erilaisilta? Käsittääkseni 4x12 kaappien kanssa monet käy jokaisen elementin läpi testatakseen mikä kuulostaa parhaalta. Kyllähän jokainen elementti aina kuulostaa hieman erilaiselta vaikka samalta liukuhihnalta tulisivat ja ruuvit eivät ole 100% yhtä kireällä jne. Nyt ei ole kuitenkaan siitä, vaan siitä että 1x12 ja 4x12 kaapeissa on selkästi toisistaan eroava saundi jonka pystyy erottamaan sokkotestissäkin. Elise Oy | |
![]() 15.12.2019 00:03:37 | |
Jos kaapissa on suljettu rakenne niin muiden elementtien toiminta tietenkin vaikuttaa siihen yhteiseen ilmatilaan ja sitä kautta sen mikitetyn elementin toimintaan eli soundiin. | |
![]() 16.12.2019 11:28:26 | |
otamatone: Jos kaapissa on suljettu rakenne niin muiden elementtien toiminta tietenkin vaikuttaa siihen yhteiseen ilmatilaan ja sitä kautta sen mikitetyn elementin toimintaan eli soundiin. Eli muut elementit liikuttavat kaapin sisällä olevaa ilmaa ja niin vaikuttavat myös lähimikitetyn elementin saundiin? Sitten ehkä mun idea kaapista missä kaikki elementit on eri ei toimi Elise Oy | |
![]() 16.12.2019 14:10:42 | |
Ne elementit ovat akustisesti ja sähköisesti yhteydessä toisiinsa. Vai äänitätkö siten että ne kolme muuta elementtiä eivät ole edes kytkettyinä? Silloinkin niillä on akustinen vaikutus joka on samantapainen kuin passiivisilla radiaattoreilla (kuten esim. amphionin studiokaiuttimissa), eli ne toimivat resonaattoreina ja antavat lisää botnea (tosin se botne on kitaraelementeillä suhteellisen korkea bassotaajuus jos verrataan noihin amphioneihin vaikka). Vaikutus on pienin jos muut elementit ovat oikosulussa - eikä niitä silloin kyllä vahvistimeenkaan halua kytkeä :) Tällöin puhekelaan indusoituva virta jonkin verran estää kartion liikettä. | |
![]() 16.12.2019 17:22:40 | |
mhelin: Ne elementit ovat akustisesti ja sähköisesti yhteydessä toisiinsa. Mitä tarkoitat tuolla sähköisesti yhteydessä toisiinsa ja miten se yhteys vaikuttaa saundiin? Elise Oy | |
![]() 16.12.2019 23:34:18 | |
4 x 12" on tavallisesti kytkettu sarjaan-rinnan -tyyppisesti. Tällöin impedanssi on sama kuin yhden elementin. Kun elementit puhkuvat, ne tekevät sen yhdessä. Kotelon tilavuus vaikuttaa vasteeseen. Tilavuuden kasvatus joko parantaa hyötysuhdetta tai madaltaa alarajataajuutta, kumpaa halutaankaan hioa. | |
![]() 17.12.2019 01:40:25 | |
ituvirtanen: 4 x 12" on tavallisesti kytkettu sarjaan-rinnan -tyyppisesti. Tällöin impedanssi on sama kuin yhden elementin. Kun elementit puhkuvat, ne tekevät sen yhdessä. Kotelon tilavuus vaikuttaa vasteeseen. Tilavuuden kasvatus joko parantaa hyötysuhdetta tai madaltaa alarajataajuutta, kumpaa halutaankaan hioa. Lisäksi etulevyltään osittain viistetty yläkaappi kuulostaa erilaiselta kuin suoralla etulevyllä varustettu alakaappi. Omien havaintojeni mukaan alakaappi on hieman tanakamman kuuloinen, liekö syynä hieman isompi tilavuus. Kaapin rungon ja etulevyn materiaali sekä se, kuinka tiivis kaappi on, vaikuttavat kokonaissoundiin paljon. Näistä kaikista muuttujista soundi syntyy, eli se on tosiaan paljon muutakin kuin pelkkä elementin soundi. | |
![]() 17.12.2019 12:05:32 | |
northern: Jos mikin työntää kartioon kiinni jää akustiikan ja muista elementeistä vuotavien äänien merkitys niin pieneksi että niistä ei voi olla kyse. Muista elementeistä tuleva ääni osuu siihen mikkiin, mutta lopullisesti tuohon saisi vastauksen jos käyttäisi vain yhtä kaiutinta 4x12 kaapissa. Ei ehkä vaivan arvoista. | |
![]() 18.12.2019 08:58:34 | |
Moi. northern: Osaako joku kertoa miksi lähimikitettynäkin 1x12 ja 4x12 kitarakaapit kuulostavat selkeästi erilaisilta? Kuten aiemminkin tässä(kin) viestiketjussa on kerrottu, 112 ja 412 (neliö) ovat akustisesti erilaisia äänilähteitä vaikka muu rakenne -kuten tilavuus/elementti- olisikin yritetty tehdä mahdollisimman samanlaiseksi. Useimmiten rakenteet ja nuo tilavuudetkin eroavat niin paljon ettei edes teoreettista mahdollisuutta samanlaiseen perussoundiin ole. Jos kumpaisestakaan ei saa ruuvattua mieleistä -tai toisaalta riittävän liki toista- soundia, ainakin itse etsisin syytä jostain ihan muualta kuin erilaisista kaiutinkonfiguraatioista. northern: Jos mikin työntää kartioon kiinni jää akustiikan ja muista elementeistä vuotavien äänien merkitys niin pieneksi että niistä ei voi olla kyse. ? Perustuuko tuo väitteesi tutkimustuloksiin/mittauksiin vai MUTUuun? Etenkään etuverkollisessa kaapissa mikkiä on ainakin mun kokemuksen ja ääniopin tuntemuksen perusteella mahdotonta saada niin lähelle kaiutinelementtiä etteikö neliökaapissa muista elementeistä vuotaisi sekottavia taajuuksia mikkisignaaliin. Kardioidimikeillä kun pääsääntöisesti mikitetään, ja ne poimivat sivulta tässä tapauksessa merkityksellisimpiä taajuuksia käytännössä yhtä hyvin kuin edestäkin. Eikä suoraltakaan vuodolta voi välttyä vaikka kapseli olisi liki kiinni pölykupissa. Dipolilla kuten nauhamikki saisi maksimoitua sivuvaimennuksen, mutta heijastukset vuotaisivat hyötysignaaliin huomattavasti rankemmin. Neliökaapissa tilanne on erityisen hankala koska kahden elementin älämölö on keskenään käytännössä samassa vaiheessa mikin kapselin kannalta, yhden neliöjuuri 2:n päässä. Etenkin noiden kahden samalla etäisyydellä olevien elementtien vaihe-erot aiheuttavat summautuessaan jyrkähköjä vaimentumia ja korostumia taajuuksille joiden huiput osuvat ovat akustisten etäisyyksien monikerroille. Tuohon kun lisää lattiaheijastuksen ja muista pinnoista tulevat heijastukset, on 4X kaapin ero 1X kaappiin (ja tietysti päinvastoin) satavarma vaikka äänitystila olisi kaiuton (mitä se meillä persaukisilla ei koskaan ole, eikä toki tarvitsekaan olla). northern: Eli muut elementit liikuttavat kaapin sisällä olevaa ilmaa ja niin vaikuttavat myös lähimikitetyn elementin saundiin? Sitten ehkä mun idea kaapista missä kaikki elementit on eri ei toimi Kuten tuossa viikko sitten jo sulle vastasinkin: https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=241357 Suora vaikutus toisiin kaiuttimiin riippuu kaapin ja elementtien rakenteesta. Samantyylisiä elementtejä takaa avoimessa kotelossa: vaikutus toisiinsa on pienintä. Rankasti erilaisilla elementeillä (umpi- tai) refleksikotelossa: suurinta. T:Samuli | |
![]() 19.12.2019 01:18:23 | |
basisti1971: Perustuuko tuo väitteesi tutkimustuloksiin/mittauksiin vai MUTUuun? Perustuu siihen että oon äänitellyt kitarakaappeja erilaisissa tiloissa eikä se akustiikka sieltä merkittävästi kuulu kun mikki on etuverkossa kiinni. 4x12 kaappia en ole päässyt kunnolla testailemaan ja tota kahden elementin yhteisvaikutusta samassa vaiheessa en tullutkaan miettineeks. Materiaalien ja mittojen vaikutuksista puhutaan paljon, mutta onko jossain näytteitä missä pääsis kuulemaan esim. eri puumateriaalin vaikutusta saundiin? Youtubesta en ainakaan itse löytänyt vertailuvideoita. Tällainen video tuli vastaan, mutta tässä ei kyllä tunnu olevan juuri minkäänlaista eroa vaikka koteloa demppais, mistähän se johtuu? https://youtu.be/FuDxk_72mdY Tässä sen sijaan kuuluu selkeä ero viiston ja suoran kaapin välillä (tolta kanavalta löytyy muutenkin paljon hyviä videoita) https://youtu.be/amUGxHUyAQ4 Elise Oy | |
![]() 19.12.2019 09:06:09 | |
northern: Materiaalien ja mittojen vaikutuksista puhutaan paljon, mutta onko jossain näytteitä missä pääsis kuulemaan esim. eri puumateriaalin vaikutusta saundiin? Youtubesta en ainakaan itse löytänyt vertailuvideoita. Unohda itse materiaali ja keskity materiaalin tuottamaan kotelon jäykkyyteen. Jos runko on lörö, saundi on sitä samaa, botne puuttuu. Toki avoin kaappi antaa ihan eri tavalla anteeksi, kuin suljettu tai refleksi. Pehmeä, joustava kotelo vastaa samaa, kuin kotelo ei olisi tiivis. Se nostaa alarajataajuutta. | |
![]() 19.12.2019 10:11:37 | |
Huvittava "ongelma" tässäkin. Nyt se mikki siihen vahvistimen eteen ja äänittämään. Mitään muuta ei tarvitse miettiä. | |
![]() 19.12.2019 12:42:41 | |
Krice: Huvittava "ongelma" tässäkin. Nyt se mikki siihen vahvistimen eteen ja äänittämään. Mitään muuta ei tarvitse miettiä. Mulla on marshallin jcm 2000 dsl nuppi, ja oon yhdistänyt sen mun blackstar ht 20 komboon. Siitä lähtee ihan kiva saundi, mutta kaipaisin välillä isompaa saundia. 4x12 kaappia mulla ei ole ja sellaisen hommaamista mietin lähinnä äänitys käyttöön (miksei treeneihin ja joskus keikallekkin jos on autossa ja lavalla tilaa). Ensimmäinen ajatus oli rakentaa kaappi itse ja laittaa neljä eri elementtiä jotta olisi valinnanvaraa eri saundien välillä. Täältä saatujen neuvojen jälkeen olen kuitenkin tullut toisiin aatoksiin. Ennen kuin lähden omaa kaappia rakentamaan haluaisin ymmärtää mistä se saundiero muihin malleihin oikein edes johtuu, ja mitkä tekijät saundiin vaikuttavat mitenkäkin. Tällainenkin video löytyi... suljetun ja avonaisen mallin välillä kuuluu kyllä eroja, mutta 2x12 ja 4x12 vaihtoehtojen välillä ei juurikaan? https://youtu.be/wDN5tMjaq6A Elise Oy | |
![]() 23.12.2019 10:08:45 | |
northern: Mulla on marshallin jcm 2000 dsl nuppi, ja oon yhdistänyt sen mun blackstar ht 20 komboon. Siitä lähtee ihan kiva saundi, mutta kaipaisin välillä isompaa saundia. 4x12 kaappia mulla ei ole ja sellaisen hommaamista mietin lähinnä äänitys käyttöön (miksei treeneihin ja joskus keikallekkin jos on autossa ja lavalla tilaa). Ensimmäinen ajatus oli rakentaa kaappi itse ja laittaa neljä eri elementtiä jotta olisi valinnanvaraa eri saundien välillä. Täältä saatujen neuvojen jälkeen olen kuitenkin tullut toisiin aatoksiin. Ennen kuin lähden omaa kaappia rakentamaan haluaisin ymmärtää mistä se saundiero muihin malleihin oikein edes johtuu, ja mitkä tekijät saundiin vaikuttavat mitenkäkin. Tällainenkin video löytyi... suljetun ja avonaisen mallin välillä kuuluu kyllä eroja, mutta 2x12 ja 4x12 vaihtoehtojen välillä ei juurikaan? https://youtu.be/wDN5tMjaq6A Jos testailet 4x12 -kaappeja, ota testiin myös 4x12 bassokaappi. Silloin kun itse soitin, mulla oli 5150:n perässä 4x12 bassokaappi. Siinä elementit ovat kitaraversiota tehokkaammat, ja tuntui että kaapin rakenne kesti enemmän botnea. Vaikka kitarasta ei suoraan bassotaajuuksia aina lähdekään, yläbasso tuntui stydimmältä. Ja kuten aiemmin sanottu; jos kitarakaappi tuntuu voimattomalta, puukaapin ruuvaukset kannattaa tarkistaa. Kerran olin studiosessiossa, jossa yläbassossa kuului resonanssi, ja kaappihan se "vuoti". Mitattiin 2/4 -puupätkä ja ruuvattiin se kiinni etu- ja takalevyjen väliin, niin johan tuli soundi takas. https://www.facebook.com/luomusic
http://www.luomusic.fi
https://www.youtube.com/watch?v=JnVmDdLKuhE | |
![]() 23.12.2019 10:11:51 | |
northern: Mulla on marshallin jcm 2000 dsl nuppi, ja oon yhdistänyt sen mun blackstar ht 20 komboon. Siitä lähtee ihan kiva saundi, mutta kaipaisin välillä isompaa saundia. 4x12 kaappia mulla ei ole ja sellaisen hommaamista mietin lähinnä äänitys käyttöön (miksei treeneihin ja joskus keikallekkin jos on autossa ja lavalla tilaa). Ensimmäinen ajatus oli rakentaa kaappi itse ja laittaa neljä eri elementtiä jotta olisi valinnanvaraa eri saundien välillä. Täältä saatujen neuvojen jälkeen olen kuitenkin tullut toisiin aatoksiin. Ennen kuin lähden omaa kaappia rakentamaan haluaisin ymmärtää mistä se saundiero muihin malleihin oikein edes johtuu, ja mitkä tekijät saundiin vaikuttavat mitenkäkin. Tällainenkin video löytyi... suljetun ja avonaisen mallin välillä kuuluu kyllä eroja, mutta 2x12 ja 4x12 vaihtoehtojen välillä ei juurikaan? https://youtu.be/wDN5tMjaq6A Jos sua aidosti kiinnostaa tutkia miksi 4x12 kaappi soundaa erilaiselta, ota sellainen testiin ja ruuvaa kolme elementtiä irti, ja tutki miten soundi muuttuu. Botnet ainakin häviää, koska kaapista tulee läpipasko. https://www.facebook.com/luomusic
http://www.luomusic.fi
https://www.youtube.com/watch?v=JnVmDdLKuhE | |
![]() 31.01.2020 00:04:12 | |
Tulipa tässä myös sellainen ajatus mieleen että miltähän kuulostaisi jos tekisi kaapin muuten 4x12 kaapin mittoihin, mutta pistäisikin vaan kahdelle tai yhdelle elementille paikan. Kuulostaisikohan enemmän 1x12 vai 4x12 kaapille? Elise Oy | |
![]() 31.01.2020 10:34:02 | |
northern: ...4x12 kaapin mittoihin, mutta pistäisikin vaan kahdelle tai yhdelle elementille paikan. Kuten jo aiemmin mainitsin, mikäli laatikko on tiivis, isompi tilavuus laskee alarajataajuutta tai parantaa hyötysuhdetta. On enemmän kuin tavallista rakentaa kaappi elementtien koon ja määrän ehdoilla ja siksi tuollaiset kokeilut ovat harvinaisempia. Saundimielessä kiintoisa kokeilu, roudausmielessä hiukan hankala. Huono vertaus: harvemmin tilaa rakennetaan vain yhden laulajan ehdoilla, vaikka saundin kannalta kirkko kuulostaa erilaiselta kuin kylppäri. Mikään ei silti estä sitä yhtä laulajaa käyttämästä kirkkoa esitykseensä. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)