Aihe: Mallintavat mikrofonit 1 | |
---|---|
![]() 18.12.2018 12:14:02 | |
Tervehdys. Onko kenelläkään kokemuksia ko. laitoksista? Esim. Steven slaten VMS, Townsendin sphere l22 tai Antelopen edge strip? Lähinnä kiinnostelee vehjesten äänenlaatu ja laatu ylipäätään. Se, mallintaako ne täysin 100% esikuviaan, on snadisti tois-sijaista, koska aidoista mikeistä ei ole minkäänlaista kokemusta ja videokahlailun ja arvioiden selailun yhteydessä on päähäni siinnyt ajatus, että jokatapauksessa ollaan melko lähellä aitoa ja alkuperäistä, mikä jo sinänsä on hyvä. Hinnat kun pyörivät siinä 1000 - 1500 niin kiinnostaisi kuulla mielipiteitä ja kokemuksia omalla äidinkielelläkin. | |
![]() 15.02.2019 10:23:17 (muokattu 15.02.2019 10:24:23) | |
Mä ostin tuona VMS:än black friday tarjouksesta. Sai aika edullisesti ja tuli vielä tuo classic tubes expansion pack kaupan päälle. Olin kyllä hieman skeptinen asian suhteen mutta paljon videoita ja arvosteluja ja foorumeita kahlanneena uskaltauduin ostamaan koska palaute on ollut pääosin erittäin positiivista. Sen mitä tässä on ehtinyt testailemaan niin olen aika vakuuttunut. Mulla on ollut vaikeuksia löytää omalle laululle hyvää laulumikkiä ja tässä on nyt reilusti yli kymmenen vaihtoehtoa mistä valita. Eli nyt voin vain laulaa hyvällä tasolla sisään ja sen jälkeen plärätä mikrofonit läpi ja valita oikeanlainen mikrofonin kuhunkin biisiin. Onhan tuo aivan loistavaa. Alkuperäisiä mikrofoneja en ole päässyt pahemmin testaamaan joten en tiedä soundaako ne lähelle niitä mutta ihan sama. Mulle tämä systeemi ainakin tuntuu toimivan ja nuo mallinnukset oikeesti kuulostaa tosi erilaisilta eli kaikissa mikrofoneissa on selkeä oma soundi. On kirkkaampia, tummempia, middlempiä jne. Joka lähtöön. Tämä on tulevaisuus, varmasti muutaman vuoden päästä teknologia on näihin vieläkin parempi. Itse näen tämän loistavana asiana. Kyllä mä tällä systeemillä onnistuin saamaan valmiimman kuuloisen laulusoundin ilman eq:ta ja kompuraa verrattuna mun AT4047 nauhoitettuna SPL Channel 1 etuasteeseen. Nauhoitan suoraan RME:n etuseen ja laitan sen Neve-mallintavan etuaste-softan. Voin kyllä suositella. | |
![]() 16.02.2019 13:30:23 | |
Ostin myös Slaten ML-1:n black fridayna, mutten ole vielä kerennyt kokeilemaan ollenkaan. Mietin myös pitkään noiden eri mikkien välilä, mutta en tosiaan tarvitse mihinkään vaihdeltavia suuntakuvioita, jolloin ainut toinen järkevä vaihtoehto olisi ollut Antelope Edge Solo. Antelopea tosin saa sentään Suomesta ainakin Soundtoolsilta, Slatet joutuu tilaamaan ulkomailta. Sellasen pointin sanoisin kuitenkin Slaten puolesta, että niitä on melko varmasti myyty huomattavasti enemmän kuin noita kilpailevia mikkejä. Yhtenä hyötynä tästä on esim. se, että jos joku muu toimittaa sulle raidat Slaten mikillä äänitettynä, sulla on itelläs vielä kaikki mahdollisuudet pistää mikkimallinnokset uusiksi. Vauhti korjaa virheet | |
![]() 20.02.2019 10:51:23 | |
Ei noi alkuperäistä Neumann M7 kapselia esim. tuosta ML-1:n kapselista (joka on oletettavasti joku geneerinen kiinalainen K67-tyyppinen kapseli omine omituisuuksineen, eli ei sekään niin lineaarinen) tee, tai varsinkaan DPA:n kapselia. Mallinnos lähinnä perustuu putkiasteen ja muuntajien käyttäytymisen mallintamiseen minkä voisi toteuttaa erillisenä ja edullisempana softanakin, tiedä sitten onko tuo Slate VMS algoritmit jotenkin kalibroinnin kautta pultattu tuohon ML-1:een, tai ML-2:een joka on tuosta pienempi ja edullisempi versio (https://www.thomann.de/fi/slate_digital_ml_2.htm). En lähtisi jazz-levyjä tuollaisella systeemillä tekemään mutta johonkin rock/pop yms. meininkiin jossa halutaan laulu paremmin ja ennen kaikkea helpommin valmiina sisään tuo voisi olla ihan ok. Tuohon hintaan kyllä saisi jo aika hyvän putkimikin tai parikin jos itse tekisi. Tosin noita VF14 putkia on vähän huonosti saatavilla jos aidosta U47:sta haaveilee, saman saundin tosin saa muillakin putkilla aikaiseksi... | |
![]() 23.02.2019 16:21:22 | |
mhelin: Ei noi alkuperäistä Neumann M7 kapselia esim. tuosta ML-1:n kapselista (joka on oletettavasti joku geneerinen kiinalainen K67-tyyppinen kapseli omine omituisuuksineen, eli ei sekään niin lineaarinen) tee, tai varsinkaan DPA:n kapselia. Mallinnos lähinnä perustuu putkiasteen ja muuntajien käyttäytymisen mallintamiseen minkä voisi toteuttaa erillisenä ja edullisempana softanakin, tiedä sitten onko tuo Slate VMS algoritmit jotenkin kalibroinnin kautta pultattu tuohon ML-1:een, tai ML-2:een joka on tuosta pienempi ja edullisempi versio (https://www.thomann.de/fi/slate_digital_ml_2.htm). En lähtisi jazz-levyjä tuollaisella systeemillä tekemään mutta johonkin rock/pop yms. meininkiin jossa halutaan laulu paremmin ja ennen kaikkea helpommin valmiina sisään tuo voisi olla ihan ok. Tuohon hintaan kyllä saisi jo aika hyvän putkimikin tai parikin jos itse tekisi. Tosin noita VF14 putkia on vähän huonosti saatavilla jos aidosta U47:sta haaveilee, saman saundin tosin saa muillakin putkilla aikaiseksi... No joo en itsekään ehkä jazzlevyä lähtis välttämättä tekemään mutta poppihommiin toimii kyllä hyvin. Ja joo kyllähän tuohon hintaan saa jo ihan hyvän mikrofoni mutta itelle ainakin se suurin etu on siinä että tässä on periaatteessa yli kymmenen erisoundista mikkiä mistä valita. Nimenomaan laulumikkiä ajatellen tuo on iso etu koska jos vaikka sijoittaisin johonkin hyvän putkimikkiin tai kahteen niin en voi olla varma toimiiko se omassa laulussa. Myös se etu että voi valita laulusoundin biisikohtaisesti jo ennen miksausta on iso etu. Joihinkin biiseihin haluaa tummempaa soundia ja joihinkin kirkkaampaa ja voi valita jo lähtösoundin niinkuin haluaa. Toi Slaten mikrofoni on ilmeisesti mahdollisimman siora taajusvasyeeltaan ja mahd.kliini eli tarkoitus tallentaa ääni mahdollisimman värittömänä ja puhtaana koska se mallinus on sit se joka värittää sen soundin. Kyllä ilmeisesti mikä tahansa kliini mikrofoni toimii tässä. Itellä ei kiinnosta onko kapselit jne. eri kuin alkuperäisessä, mua kiinnostaa vaan se lopputulos ja vaikka tällä ei vältsyy samaa lopputulosta saa kuin oikeilla vanhoilla putkimikeillä niin sillä ei ole väliä jos lopputulos on vaan hyvä. Ja parempi se kyllä on kuin muilla mikeillä mitä olen omistanut. | |
![]() 10.05.2020 17:32:55 | |
Jatketaan vaikka tähän vanhaan ketjuun. Slate ML-1:n hinta on laskenut aika mukavasti, nyt 549 € https://m.thomann.de/fi/slate_digital_ml_1matte_black.htm Slaten omaa etuastettahan ei ole enää pakko ostaa samalla. Tuolla hinnalla kiinnostuin itsekin sen verran, että hommasin oman. Vielä en ole ehtinyt sillä isompia äänitellä, mutta vaikuttaa lupaavalta. Slaten pienikalvoinen malli ML-2 on aika edullinen, 159 €. Täytyy ehkä hommata pari niitä. Ilokin tarve noiden kanssa vähän nyppii, mutta onpahan nyt sekin hommattuna. Markkinoille on näemmä ilmaantunut Slaten ja Townsendin lisäksi kolmaskin mallintaja, Antelope audio. Liekö kellään kokemusta näistä? https://www.stpaulssound.fi/antelop … orimikrofoni/p/EDGEDUO/#description | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)