pooki 31.03.2009 19:16:23 | |
---|
Moi. Miksereissä (ainakin näissä halvemmissa malleissa) signaaliketju kulkee ensin inserteissä olevien prosessoreiden kautta kanavan eq:lle. No softalla miksatessahan voi plugarit lyödä mihin järjestykseen tahansa ja kysynkin että onko tämä ns. mikserin signaaliketju se tapa miten raidan soundin ruuvaus yleensä hoidetaan? Olen itse kokeillut laittaa plugarit milloin mihinkin järjestykseen eikä sekään minusta huonolta kuulosta vaikka eq:n laittais ennen kompressoria. Vai onko olemassa joku ns. vakio järjestys miten ammattilaiset kytkevät plugarit tai laitteet signaaliin? Olen yleensä aina ensin leikannut raidoilta turhia ylä-tai alapäitä pois ja sen jälkeen kytkenyt kompuran ja eq:n vähän mitenpäin milloinkin. |
varakeef 31.03.2009 19:28:33 | |
---|
Molemmin päin eq'ta ja kompuraa laitetaan ja vähän erilaista tulosta siitä tulee. Ei ole keskeisimpiä äänittelyn haasteista. Ennen vanhaan "totuus" taisi olla että on usein järkevämpää poistaa vaikka kumisevaa ja muhjuista alapäätä ennen kuin alkaa pumppaamaan sitä muhjua kompressorilla jonka jälkeen muhjua olisi vaikeampi poistaa. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
ganesha 31.03.2009 19:30:42 | |
---|
nii...tärkeintä kai on ettei laiteella B yritä kumota sitä mitä teki laitteella A, muuten A ja B kai voi olla miten päin vain. viina. hanuri. ja naiset. |
Mikael 31.03.2009 21:23:10 | |
---|
Mä laitan yleensä leikkaavat eq:t ennen kompuraa ja kompuran jälkeen sit korostukest - mut en aina... välillä menee miten vaan on pheelis :D Ennen ei ollut mitään - nyt on. |
rintapek 31.03.2009 23:40:58 | |
---|
Mjaa... olen väärässä ketjussa, koska en näistä mitään tiedä. Viime vuasina olen lähinnä tarvittaessa äänittäny bändini live/treenikämppätallenteita. Itte itteäni komentaen olen antanu itteni ymmärtää, et nakkisormeni ja puurokorvani huamioiden on yleensä parempi, et eku on ensin ja kompura sit. Mahdollisuuksien mukaan olen tiätty koittanu A- B vertailua, ja jos en mitään fiksumman kuuloista saa aikaan, niin jätän vaikka molemmat bypassille. Yleisesti ottaen kumminkin nyrkkisääntönä olen hokannut, että mulla toimii paremmin eku ennen kompuraa. Päinvastaisessa järjestyksessä mulla on liian paljon mahdollisuuksia ekulla pilata se, mitä kompuralla haen. Mut itte itteäni toistaen, en mä näistä mitään tiedä. One kind of music only - the good kind |
Locrian 31.03.2009 23:58:46 | |
---|
Tälleen ärsyttävästi vois sanoa että riippuu mitä hakee... Jos nyt vaikka kompuralla ensin lyttää lähteen sointia että saa transientteja enemmän framille niin sen soinnin muokkaaminen tämän jälkeen _saattaa_ vähän hankaloitua. Mutta kuten tossa aikasemmin on jo todettu niin eipä tuosta mitään sääntöjä kai ole- riittää kun funtsii ihan ajatuksella että mitä on tekemässä. Meikäläisellä muuten tuntuis kans olevan myös niin, että ensin leikkelyt sitte kompura ja sitte vasta mahdolliset positiiviset taajuuskorjailut. Päätin ruveta kirjoittamaan blogia ku kesällä tapahtuu aika paljon. http://barska.blogspot.com/ |
Kalmo 02.04.2009 12:57:30 | |
---|
Tuo Mikaelin näkemys lienee se eniten käytetty. Käytetään tarpeen, ei sääntöjen mukaan, mutta ne tarpeet luovat säännöt. Ensin equtetaan haittaäänet pois, sitten kompressoidaan, ja sen jälkeen katsotaan, tarvitsisiko siitä tiivistetystä äänimakkarasta equttaa jotain esiin. Kompuroitakin käytetään usein useampia kappaleita, koska muutamalla hellävaraisella kompuroinnilla pääsee useimmiten parempaan tulokseen kuin yhdellä isolla lyttäyksellä Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |
pooki 02.04.2009 13:50:58 | |
---|
Tuo Mikaelin näkemys lienee se eniten käytetty. Käytetään tarpeen, ei sääntöjen mukaan, mutta ne tarpeet luovat säännöt. Ensin equtetaan haittaäänet pois, sitten kompressoidaan, ja sen jälkeen katsotaan, tarvitsisiko siitä tiivistetystä äänimakkarasta equttaa jotain esiin. Kompuroitakin käytetään usein useampia kappaleita, koska muutamalla hellävaraisella kompuroinnilla pääsee useimmiten parempaan tulokseen kuin yhdellä isolla lyttäyksellä Jeps. Onhan tässä sitten ihan oikeilla jäljillä oltu ominkinpäin. Ja näinhän se tietysti aina on näissä hommissa että ei saa kangistua kaavoihin vaan kokeilla uusia juttuja, mutta kyllä mä mieluusti tulen ensin sinuiksi niiden kaavojen kanssa. Eli perusasiat haltuun. Rinnakkaisen kompuran olen kytkenyt joskus auxiin ja kokeillut mitä sillä saa aikaan mutta täytyypä kokeilla pistää niitä useampi peräkkäin myös kanavainsertteihin. Kiitos kaikille vinkeistä. |