sixhundredsixtysix 26.03.2009 04:41:10 | |
---|
Hello! Saattaa olla että on tullut jo esille aiemmissa topikeissa, mutta anyway.. Jos importtaan guitar prolla tehdyn miditrakin ad, ez, jne.. (Tohon addictive drumssiin olen kyllä saundien puolesta kääntymässä.) Onko se vaan 1 raita (adssä) minkä kanssa voi vähän EQ kikkailla ja muuta paskaa.. Vai pääseekö säätämään samalla tavalla erikseen snaret, kickit, pellit, kun niissä valmiissa kompeissa? Ja tietysti muuttamaan drumkitin mieleiseksi.. Thanks! |
Kalmo 26.03.2009 12:05:18 | |
---|
Siis importtaat mihin? Siitä softastahan tuo homma on kiinni, johon importtaat. AD tukee muistaakseni 8 ulostuloa. Varmaan tuon tuntemattoman ohjelman helpissä kerrotaan softasyntikoiden käytöstä. Sonarissa (PE6) AD:n soittimien nimet menevät vähän poskelleen. Virveli löytyy muistaakseni esim. "Kick Left"in alta. Olen aina ihmetellyt, mitä ihmeellistä Guitar Pro:n midityöskentelyssä on, kun niin monet tekevät midinsä sillä, ja sitten importtaavat johonkin ohjelmaan, jolla ne olisi voinut ihan hyvin tehdä alunperinkin. Pitäisi varmaan tutustua. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |
sixhundredsixtysix 26.03.2009 15:28:14 | |
---|
Pro Toollssiin vedän, hmm.. Guitar prossa saa kätevästi koko biisin yhtenä pötkönä heti, ei tarvitse luoda jokaista kommpia erikseen ja linkitellä mielin määrin.. Yksityiskohtaiset osiot varsinkin (crashit/open haitsut) pystyy lisäämään helposti juuri oikeaan kohtaan, pitäis luoda joku 20 komppia erikseen minuutin sisään, helvetisti kynää, paperia ja turhaa duunia.. |
gunner 26.03.2009 17:40:33 | |
---|
Addictive drumsissa voit niitä basareita, virveileitä ja muita equtella ja muutenki muunnella siinä itse pluginissa. Avaat edit -välilehden, ja sieltä pääset muuttamaan kaikkea mitä ad tarjoaa. Voit myös tosiaan levittää ad:n raidat usealle eri raidalle, jolloin esim. basari on yhdellä ja virveli toisella jne. ja pystyt näin saatuja raitoja editoimaan muillakin plugareilla. Tehonkäytöstä en tiedä. Onko toi raitojen exportaaminen raskaampaa koneelle? Guitar pro taas mulle ainakin on niin paljon nopeempi kuin piano rolliin komppien tekeminen. Näppiksellä kirjata kaikki iskut nopeasti paikalleen, mikä on noin sata kertaa nopeempaa, kuin hiirellä painella. Myöskin se vähäinen tilantarve on hyvä asia, tahteja mahtuu pienellekin näytölle vaivatta 20 samaan ruutuun, ja jokaisesta saa selvää. GP:llä tehdyt midit tosin täytyy muuntaa addictive drumsin ymmärtämään muotoon, mikä onnistuu esim. midi file mapper -ohjelmalla. Piano rollissa ruudulle saan ite sovitettua tuurilla ehkä kaksi tahtia, ja silloinkin crashien ja basarin fyysinen etäisyys on niin paljon, ettei niistä nopealla vilkaisulla saa kokonaiskuvaa. Loopeilla en siis tee mitään, koska biisieni kompit eivät ole oikeastaan koskaan vain tasaista peruskomppia, vaan kohoiskuja ja muita tulee usein. Jos jollain on kätevämpi tapa tehdä rumpuja suoraa dawissa, saa kyllä ehdottomasti kertoa mullekin. "Aluks mä ajattelin, et EI VITTU, mut sit mä kelasin, et EI SAATANA!" - Remu Aaltonen |
Kalmo 26.03.2009 23:04:12 | |
---|
sixhundredsixtysix: Pro Toollssiin vedän, hmm.. Guitar prossa saa kätevästi koko biisin yhtenä pötkönä heti, ei tarvitse luoda jokaista kommpia erikseen ja linkitellä mielin määrin.. Yksityiskohtaiset osiot varsinkin (crashit/open haitsut) pystyy lisäämään helposti juuri oikeaan kohtaan, pitäis luoda joku 20 komppia erikseen minuutin sisään, helvetisti kynää, paperia ja turhaa duunia.. En tajua sanaakaan. Linkitellä? Jokainen komppi erikseen? Lisäämään pellit oikeaan kohtaan? Missä ihmeen softassa ne pyrkivät väärään kohtaan? Missä ohjelmassa homma niin vaikeaa on? Kynää ja paperia en ole ikinä tarvinnut rumpuraitojen teossa. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |
gunner 26.03.2009 23:25:59 | |
---|
Kalmo: En tajua sanaakaan. Linkitellä? Jokainen komppi erikseen? Lisäämään pellit oikeaan kohtaan? Missä ihmeen softassa ne pyrkivät väärään kohtaan? Missä ohjelmassa homma niin vaikeaa on? Kynää ja paperia en ole ikinä tarvinnut rumpuraitojen teossa. Teetkö sä koko biisin mittaset kompit ihan normaalisti piano rollissa, vai miten? Ja onko sulla käytössä jotain pikanäppäimiä tai muita? Olis oikeestikin kiinnostavaa kuulla, miten muut on optimoinu rumpujen tekemisensä. Onhan toi reilusti parempi, jos sais rummut tehtyä suoraa dawiin oikeilla saundeilla ja monipuolisemmilla iskuvaihtoehdoilla. Tähän asti se on vaikuttanu ainakin mulle liian hitaalta ja vaivalloiselta, mutta ehkä vielä joku päivä vaihdan pois gp:stä ! "Aluks mä ajattelin, et EI VITTU, mut sit mä kelasin, et EI SAATANA!" - Remu Aaltonen |
Kalmo 27.03.2009 10:58:17 | |
---|
Minä teen AD:llä / SONARilla rummut seuraavasti: 1) Insert soft synth / All audio outputs > otan useimmiten vain virvelin omalle audioraidalle. Basarit ja muut kuulostavat tarpeeksi hyviltä AD:n sisältä säädettynäkin, virveli on kiva sovittaa projektin soundiin kompressorilla, kaiuttamalla yms. SONARissa AD:n soittimien nimet menevät vinksalleen. Virveli on "Kick-left" (muistaakseni). 2 ) Etsin AD:n midiloopeista ja filleistä sopivat ja rakennan (yleensä) yhden säkeistön ja (bridgen+)kertsin "drag-and-drop-menetelmällä. Editoin vähän mieleisekseni. Jos tarvitsee isompia paikkopaloja, soitan midikoskettimistolla. Koko ajan merkkaan "markereilla" eri kohdat ja fillit aikajanan yläreunaan. Teen myös eri osat aina omina klippeinä, joten niiden siirtely on sujuvaa. 3) Sitten kopioin säkeistöjen ja kertsien rummut tarpeellisiin paikkoihin. 4) Biisin kehittyessä tulee jatkuvasti editoitua myös rumpukomppeja, niiden volyymia, aksentteja yms. 5) Joskus teen rinnalle, omalle midiraidalle, vaikkapa "agressiivisemman" tai "pehmeämmän" rumpukompin, ja vertailen, kumpi kuulostaa mukavammalta. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300
jannu 27.03.2009 11:17:32 | |
---|
gunner: Teetkö sä koko biisin mittaset kompit ihan normaalisti piano rollissa, vai miten? Ja onko sulla käytössä jotain pikanäppäimiä tai muita? Olis oikeestikin kiinnostavaa kuulla, miten muut on optimoinu rumpujen tekemisensä. Onhan toi reilusti parempi, jos sais rummut tehtyä suoraa dawiin oikeilla saundeilla ja monipuolisemmilla iskuvaihtoehdoilla. Tähän asti se on vaikuttanu ainakin mulle liian hitaalta ja vaivalloiselta, mutta ehkä vielä joku päivä vaihdan pois gp:stä ! Ootko kuullut midi-keyboardeista? Komppia voi lätkiä sisään niin livenä kuin taitaa ja suoraan DAWissa. Mä en ymmärrä, miks jengi tekee yleensäkin elämänsä niin vaikeaksi noiden drummereiden kanssa, eivätkä tajua käyttää niiden valmiita kirjastoja. Liittää midiraidalle jonkun peruskompin ja siitä sitten viilaa yhden tahdin verran haluamaansa mätkettä, jonka jälkeen copy/paste ja tarvittaviin väleihin vähän jotain muuntelua. Nopeaa ja helppoa. "Hi Wuss-man! We love you Batman!" |
gunner 27.03.2009 11:32:53 | |
---|
jannu: Ootko kuullut midi-keyboardeista? Komppia voi lätkiä sisään niin livenä kuin taitaa ja suoraan DAWissa. Mä en ymmärrä, miks jengi tekee yleensäkin elämänsä niin vaikeaksi noiden drummereiden kanssa, eivätkä tajua käyttää niiden valmiita kirjastoja. Liittää midiraidalle jonkun peruskompin ja siitä sitten viilaa yhden tahdin verran haluamaansa mätkettä, jonka jälkeen copy/paste ja tarvittaviin väleihin vähän jotain muuntelua. Nopeaa ja helppoa. Tota midikiipparia mä oon miettiny, mutta en oo saan aikaseks tutustua tarpeeks. Sen kompin saa toki nauhotettua helpostikin, mutta saako sillä niin, että kun painaa kosketinta, ohjelma kirjaa pianorolliin kyseisen iskun? Offline tilassa siis niin, että ensin tekee tahdin ensimmäisen 8-osan nuotit, siirtyy seuraavaan ja laittaa sisään sen jne. Ja minkähän säätöjen takana tää yleensä (tai reaperissa) löytyy jos löytyy? Noiden valmiiden komppien kiusana vaan on se, että niitä pitäis aluks tehdä niin tavattoman monta valmiiksi itse sinne, ettei ole vielä jaksanut käyttää muutamaa tuntia siihen. Valmiissa kompeissa ei ole ikinä (ts. ad:ssa) mitään kohojuttuja, vaan kaikki on suoraa. Mut ehkä se maksais itsensä takasin, jos joku päivä käyttäis ne pari tuntia :) "Aluks mä ajattelin, et EI VITTU, mut sit mä kelasin, et EI SAATANA!" - Remu Aaltonen |
Kalmo 27.03.2009 11:48:49 | |
---|
gunner: Noiden valmiiden komppien kiusana vaan on se, että niitä pitäis aluks tehdä niin tavattoman monta valmiiksi itse sinne, ettei ole vielä jaksanut käyttää muutamaa tuntia siihen. Valmiissa kompeissa ei ole ikinä (ts. ad:ssa) mitään kohojuttuja, vaan kaikki on suoraa. Mut ehkä se maksais itsensä takasin, jos joku päivä käyttäis ne pari tuntia :) Mitä ihmettä sinä huastat! Oletko ihan oikeasti käynyt läpi niitä AD:n looppeja. Jos on vaikka kahden tahdin peruskomppi, niin eihän siihen mitään "kohoja" tarvita. Sitten kun haluat väliin fillin, valitset uuden loopin, tai lisäilet jotain. Nehän on usein ryhmiteltykin valmiiksi ne loopit niin (kun klikkaat siitä kolmiosta) että on samaan tyyliin soitettu säkeistöä, bridgeä ja kertsiä varten komppi. Sehän on kuin legoista rakentaisi. Keskimäärin yhden biisin rumpukomppeihin tarvitsen 6-10 looppia ja vähän omaa editointia. Perustavara on yleensä raidalla alle puolessa tunnissa. Hienoviritys taas on ikuisuusprojekti. Nehän ovat ammattirumpaleiden soittamia looppeja, joissa on niin paljon mutkaa ja eloa ettet "ikipäivänä" saa hiirellä mitään vastaavaa aikaiseksi. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300
jannu 27.03.2009 12:00:18 | |
---|
gunner: Tota midikiipparia mä oon miettiny, mutta en oo saan aikaseks tutustua tarpeeks. Sen kompin saa toki nauhotettua helpostikin, mutta saako sillä niin, että kun painaa kosketinta, ohjelma kirjaa pianorolliin kyseisen iskun? Offline tilassa siis niin, että ensin tekee tahdin ensimmäisen 8-osan nuotit, siirtyy seuraavaan ja laittaa sisään sen jne. Ja minkähän säätöjen takana tää yleensä (tai reaperissa) löytyy jos löytyy? Pianorolli ei ole mikään erillinen raita, vaan nimenomaan apuväline midiraitojen editoimiseen. Tai no, Reaperista en tiedä, kun käytän lähinnä Cubasea ja Toolsia. "Hi Wuss-man! We love you Batman!" |
Kalmo 27.03.2009 12:55:11 | |
---|
Ai niin...nyt täytyy huomata, että alkuperäisellä kysyjällä on Pro Tools, emmekä edes tiedä mikä versio. Pro Tools on tunnetusti muutäman vuoden jäljessä kaikessa midiin liittyvässä. Vasta nyt tuorein versio (HD) on ensi testien mukaan kuulemma samalla tasolla, kuin muut "isot" musasoftat. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300
gunner 27.03.2009 13:16:40 (muokattu 27.03.2009 13:18:12) | |
---|
Kalmo: Mitä ihmettä sinä huastat! Oletko ihan oikeasti käynyt läpi niitä AD:n looppeja. Jos on vaikka kahden tahdin peruskomppi, niin eihän siihen mitään "kohoja" tarvita. Sitten kun haluat väliin fillin, valitset uuden loopin, tai lisäilet jotain. Nehän on usein ryhmiteltykin valmiiksi ne loopit niin (kun klikkaat siitä kolmiosta) että on samaan tyyliin soitettu säkeistöä, bridgeä ja kertsiä varten komppi.. Siis tarkotan vaan sitä, ettei siellä ole komppeja, jotka alkaa edellisen tahdin viimeisellä kahdeksasosalla, vaan jokainen alkaa aina ykkösellä. "Aluks mä ajattelin, et EI VITTU, mut sit mä kelasin, et EI SAATANA!" - Remu Aaltonen |
jannu 27.03.2009 13:38:40 | |
---|
gunner: Siis tarkotan vaan sitä, ettei siellä ole komppeja, jotka alkaa edellisen tahdin viimeisellä kahdeksasosalla, vaan jokainen alkaa aina ykkösellä. Ja niitä komppejako on jotenkin vaikeaa ja aikaavievää editoida oikeanlaiseksi? "Hi Wuss-man! We love you Batman!" |
gunner 27.03.2009 13:51:20 | |
---|
jannu: Ja niitä komppejako on jotenkin vaikeaa ja aikaavievää editoida oikeanlaiseksi? Katotaan, voisin tässä alkaa vääntää kohta ! "Aluks mä ajattelin, et EI VITTU, mut sit mä kelasin, et EI SAATANA!" - Remu Aaltonen |
Kalmo 27.03.2009 14:36:04 | |
---|
gunner: Siis tarkotan vaan sitä, ettei siellä ole komppeja, jotka alkaa edellisen tahdin viimeisellä kahdeksasosalla, vaan jokainen alkaa aina ykkösellä. No voih... vastapainoksi siellä on tukuttain fillejä jotka alkavat esim. tahdin kolmanneksi viimeisellä kahdeksasosalla :o) Eihän kukaan voi hallita looppeja, joiden pituus on esim. 2 1/8 tahtia. Keskimäärin tarkoittanet, että tarvitsee vain lisätä jokunen etulyöntifilli tai vastaavaa, tai siirtää tahdin ensimmäistä basarin tai virvelin iskua 1/8 taaksepäin. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300