Aihe: Apua tarvitaan mikrofonin valintaan, basso ja vokaali
1
käyhis
25.03.2009 02:14:02
Hei!

Eli ongelma on seuraava: kotistudion alkua kasaillessa pitäisi hommata edullinen härveli bassokaapin mikittämiseen ja myös vokaalien äänitykseen. Bassokaapin mikittäminen olis se tärkeempi puoli, mutta ei olisi oikein varaa pariin mikkiin niin olisi plussaa jos toimisi jotenki vokaalienkin kanssa.

Ehdotuksia? Ja painotan tosiaan, ettei mikrofonin tarvitse olla mikään huippu, enemmänkin vain muistiinpanoväline, joten kaikki t.bonet sun muut kiinnostaa.
Cornflake
25.03.2009 07:49:16
käyhis:
Ehdotuksia? Ja painotan tosiaan, ettei mikrofonin tarvitse olla mikään huippu, enemmänkin vain muistiinpanoväline, joten kaikki t.bonet sun muut kiinnostaa.

Osta Shuren SM57.

Ota basso myös linja-soundina talteen (DI-boxi) ja sulla on oikeastaan kaikki mitä hyvään basso-soundiin tarviit.

Tohon samaan mikkiin voi sitten lauleskellakin jos tykkää. Tohon mikkiin on laulettu maailman sivu. Ei nyt ehkä lähtökohtaisesti paras kapula siihen hommaan, mutta toimii.

Basso- ja kitarakaappien mikityksessä sitten todella hyvä.Samoin snarelle, tomeille... Ei ole ikinä hukkaostos.
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
Locrian
25.03.2009 09:35:24
Jepu. 57 on ihan hyvä lähtökohta. Heil PR20 on myös erittäin kiinnostava vaihtoehto varsinkin jos tuo laulun taltiointi on mielessä.
Päätin ruveta kirjoittamaan blogia ku kesällä tapahtuu aika paljon. http://barska.blogspot.com/
tommiot
25.03.2009 10:39:59
Cornflake: Osta Shuren SM57.

Ota basso myös linja-soundina talteen (DI-boxi) ja sulla on oikeastaan kaikki mitä hyvään basso-soundiin tarviit.

Tohon samaan mikkiin voi sitten lauleskellakin jos tykkää. Tohon mikkiin on laulettu maailman sivu. Ei nyt ehkä lähtökohtaisesti paras kapula siihen hommaan, mutta toimii.

Basso- ja kitarakaappien mikityksessä sitten todella hyvä.Samoin snarelle, tomeille... Ei ole ikinä hukkaostos.

Komppaan tätä.

Rokkivokaalit ja hewymedalörinät toimii 57:lla yleensä, mut joku hentoinen naisääni ei välttämättä tallennu ihan parhaiten =)

Kitarassa joutuu vähän notch filttereillä leikkelee sitä yläpään vihellystä, mut lopputulos on yleensä varsin toimiva. Näin siis meikäläisen kotistudiossa, yhtään oikeeta levyä en oo kyllä myynyt vielä ;)

Kiinnostais testaa se Beyerdynamicin M201... Eikös sitä kuvattu niin että "If SM57 were a microphone, it would sound like this".
How do mix ?! ¯(°_o)/¯
Locrian
25.03.2009 19:24:32
Kiinnostais testaa se Beyerdynamicin M201... Eikös sitä kuvattu niin että "If SM57 were a microphone, it would sound like this".

Joo mä tota M201:tä mainostin livepuolella. Just olin neljä päivää studiossa ja tuo oli kitarassa ja snaressa. Kitaran osalta paremmuus järkkä oli dynaamisten osalta MD441, M201 ja sitte vikana tuli 421. Tämä tietenkin aika subjektiivista...
Päätin ruveta kirjoittamaan blogia ku kesällä tapahtuu aika paljon. http://barska.blogspot.com/
Kallekorvola
29.03.2009 17:56:41

ilman tätä loppulausetta suosittelisin suoraan Heilin PR-30 tai PR-40 -mallia. Hinta vaan nousee noiden T-bonejen ohi niin paljon, että luulen kiinnostuksen loppuvan... Mut jos tosi hyvä olis haussa, niin...
j-o-n-e
29.03.2009 22:43:49
http://www.kelaudio.com/hm2d.html

Uskomattoman hyvä mikki hintasekseen, kevyesti paras konkka alle 500e sarjassa mitä oon henk.koht. koskaan käyttäny.
"I only record digital or analog. I don't monkey around with all that other stuff."
käyhis
29.03.2009 23:01:14
Kiitti kaikille vastauksista! Kaipa tuota viisseiskaa sitten pitäisi lähteä katselemaan. Eräs äänittäjä suositteli tosin myös shuren 58:a jos bassoa on tarkoitus mikittää. Onko ihan järjetön väite? Tosiaan tarkoitus on nimenomaan bassoa mikittää, kitaraa tarvitaan niin harvoin että se voi ihan hyvin mennä linjaan.

Tosin toi kelaudion hm2d ja heilitkin vaikuttivat aika kiinnostavilta. Ehkä ostan alkuun tollasen shuren ja jos rupeaa rankemman päälle vituttamaan myöhemmin niin sitten hommaan jonkun tollasen kunnon mötikän rinnalle. Kuhan tässä nyt edes alkuun pääsee, on niin pirusti hommattavaa, että ei pääse äänittelemään ku vasta vuonna 2015 jos ostaa kaiken parhaan päälle :)
Cornflake
29.03.2009 23:30:09 (muokattu 29.03.2009 23:31:00)
käyhis: Kiitti kaikille vastauksista! Kaipa tuota viisseiskaa sitten pitäisi lähteä katselemaan. Eräs äänittäjä suositteli tosin myös shuren 58:a jos bassoa on tarkoitus mikittää. Onko ihan järjetön väite? Tosiaan tarkoitus on nimenomaan bassoa mikittää, kitaraa tarvitaan niin harvoin että se voi ihan hyvin mennä linjaan.

Ei ole järjetön väite. Edit: näiden kahden erot on loppupeleissä aika pieniä.

Toimii ihan siinä missä 57:kin. 57:ssa on vaan sitä jotain räyhää enempi, itse isken 57:n mieluummin basson olettaen että linjankin saa - jos ei saa niin sitten lähtisin ihan eri mikeistä liikkeelle. Pelkällä mikillä joku basarimikki tai laajakalvokonkka... Esmes. Mä otan aina mikin + linjan, eli pelkällä mikillä ei tule juurikaan mentyä.

58 on perinteisesti enempi live-laulumikki. Ja 57 just kitaralle, snarelle, tomeille... Karkeesti. Tosin monet laulaa myös 57:aan, mutta 58:a ei lähdetä kitaralle / snarelle useinkaan ekaksi iskemään.

Mut joo, et mene pahasti mettään jos noista pitää valita kumpi tahansa.

Ja tietty (ettei mene helpoksi), tässä ketjussa tuli paljon muitakin hyviä. En väitä että 57 / 58 linja on se ehdoton totuus. Eh:-)
keskiorv
29.03.2009 23:57:04
Cornflake: Ei ole järjetön väite. Edit: näiden kahden erot on loppupeleissä aika pieniä.

Toimii ihan siinä missä 57:kin. 57:ssa on vaan sitä jotain räyhää enempi, itse isken 57:n mieluummin basson olettaen että linjankin saa - jos ei saa niin sitten lähtisin ihan eri mikeistä liikkeelle. Pelkällä mikillä joku basarimikki tai laajakalvokonkka...

Mun makuun 57 on erittäin loistava mikki myös bassolle. Myös ilman linjaa.
pwc
30.03.2009 00:01:04
57/58 -ostoksessa on myös se etu, että jos joskus on tarkoitusta livekeikkaa heittää, näille löytyy varmasti käyttöä. Ja jos ei löydy, niin pois saa myytyä.
käyhis
30.03.2009 01:25:05
Pakko kysyä cornflakelta, että jos olisit erittäin tiukalla budjetilla (tyyliin alle 150 e) niin minkä mikin ostaisit jos bassoa ei saisi linjaan? Tämä siksi, että mun linjaanveto mahdollisuudet ovat aika heikot; bassokombon line out osasto tai tai vuodelta jeesuksen pallit peräisin oleva halpis di-boksi.. En ole koskaan ollut kovin suuri linjabasson ystävä, joten noi di osastot on skidisti hukassa ka siksi juuri täällä kyselenkin näistä mikittelyistä. Tosin ymmärrän kyllä täysin pointin, että yhdistelemällä saa parempaa ja sehän tässä sitten rupesi tietysti kiinnostamaan..
Cornflake
30.03.2009 07:45:01 (muokattu 30.03.2009 08:25:14)
käyhis: Pakko kysyä cornflakelta, että jos olisit erittäin tiukalla budjetilla (tyyliin alle 150 e) niin minkä mikin ostaisit jos bassoa ei saisi linjaan?

57:n:-) Noi vaihtoehdot joista puhuin pelkäksi bassomikiksi maksaa budjettia enempi. Ja toimii se tosiaan yksikseenkin, vallan hyvin. Mut linja on aina kliffa juttu jos sellaisen vaan saa kaveriksi.

EDIT: Ja jos pitäisi valita kylmästi ottaisko linjan vai mikin, niin linjan. Tässä tosin on monta judanssia suuntaan jos toiseenkin kehissä, tapauskohtaisesti.
StJerky
30.03.2009 09:56:36
Minä ottaisin mieluummin SM58 jos käyttö on lauluun ja bassoon. Minusta parempi keskimäärin lauluun ja bassollekin toimii.
Mikael
30.03.2009 15:49:29

Mä ottaisin himakäyttöön kuitenkin ennemmin jonkun edullisen konkan - vaik Studio Projects B1.
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
mhelin
31.03.2009 21:10:39 (muokattu 31.03.2009 21:12:38)
Stagg PGT-40:
http://www.rosemorris.com/brands/Stagg/PGT-40.html

vrt.
Keil HM-1:
http://www.kelaudio.com/hm1.html

SM7 dynaaminen voisi olla myös kiva, se on se TV:stä tuttu Voice radio/TV-kanavan höpötysmikki.

Musta ritari on hyvä mikki, ainakin musta (tarjolla tuolla):
http://www.oktava-shop.com/view_prod.php?id=73

Löytyy sieltä niin Oktava-merkkisiäkin konkkia kuten MK319:
http://www.oktava-shop.com/view_prod.php?id=18
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)