Aihe: Vinkkejä kotistudion tekoon
1
Moyhiss
08.03.2009 11:20:44

Eli olen nyt tekemässä jonkin näköistä kotistudiota. Haluisin kuulla jonkin näkösiä ehdotuksia noihin laitteisiin. Äänitys laitteena löytyy Cubase 4

Ensinnäkin tarttisin ulkoisen USB äänikortin. pitäis Hintana 100-200e onko ehdotuksia?

Sitten jonkin näköset monitorit. http://www.thomann.de/fi/fostex_pm_04_w.htm Noista oon jossain keskustelussa kuullu sanottavan ihan hyvää, ja hintakin on ihan sopiva. Muita ehdotuksia?

Jonkun näköne MIDI-keyboardit pitäis hankkia. Noista onkin vähän kysyttävää että voiko noi vaan liittää USB piuhalla siihen ulkoseen äänikorttiin, ja sitten ottaa jonkun VST-plugarin käyttöön tonne Cubase 4 ja sitten pystyt soitteleen sillä synalla niillä saundeilla. Onko näin? Jos näin on nii jokkut melko halpis midi-syna pitäis hankkia. Hintaan 50-100e. Ehdotuksia?

Jos ton midi-syntikan ostan kanssa, pitäisi löytyä joku hyvä syntikka/urku/piano VST-plugari. Siitä vois maksaa jotai 200e. Mitäs tähän suosittelisitte?
RayBan
08.03.2009 12:36:50
Voisit vähän luetella, että mitä, minkälaista ja millaisella laadulla sun tarttis pystyä äänittään.
Paljonko olisi tarve pystyä äänittään kerralla ja minkälaisia instrumentteja? ja paljonko sitä
budjettia kokonaisuudessaan löytyy?

Itse hankin puolivuotta sitten Multimix FW 16 ja siihen 8 etusta lisää ja hyvin on skulannut äänittäessä rokkibändejä...

Midikiippareista en paljoa tiedä, mutta samoilla vaatimuksilla kuin sinä päädyin ostamaan tämän:
http://www.thomann.de/fi/m_audio_keyrig_49.htm
Homma toimii siis niin, että asennat softat koneelle ja pistät USB piuhan kiinni kiipparista tietokoneen persuuksiin ja softat pyöriin...
Ja toi mukana tuleva softa on ihan jeeees... ei mikään ultimate, mutta toimii.

Ja nuo Fostexit ovat kuulemma varsin toimivat.
kaulamikki ja tonet nollii
Kalmo
09.03.2009 11:42:18
Kaikesta päätellen nyt haetaan ihan aloittelijatason pakettia, kun ei edes audion äänittämisestä puhuta.Eli mikä hyvänsä budjettiisi sopiva tunnetun valmistajan äänikortti riittää tarpeisiisi laadun puolesta. Soundblaster-sarjaa en kuitenkaan suosittele, ne ovat enemmän peli-orientoituneita. Budjetillasi ei in/outien määrässä
voi ruveta krantuksi. Kaikissa niissä lienee vähintään kaksi in/outia.

Jottei tulisi kiusallisia väärinkäsityksiä, niin et ilmeisestikään ole ostamassa minkäänlaista syntikkaa, vaan pelkän MIDI-koskettimiston, jolla voi syöttää MIDI-dataa softasyntikoiden ruoaksi. Mitään ehdotuksia on paha antaa, kun tuolla budjetilla olisi suositeltavinta hankkia käytetty. Uusia tuohon hintaan on niin vähän, että varmaan yksi on yhtä hyvä kuin toinenkin.

Luulen, että monista softasyntikoista voi ladata demoversion. Suosittelisin niiden kokeilua, koska ilmiselvästi et itsekään ole ihan satavarma siitä, mitä olet hakemassa. Syntikat kun usein ovat erikoistuneet vähän erilaisiin soundeihin. Kaikilla ei kunnon pianoa saa aikaiseksi tai ei rumpuja lainkaan.
kvraudio.com -sivustolta voi metsästää softalinkkejä.

En ole perillä siitä, mitä plugareita Cubasen mukana tulee. Niillä luulisi kuitenkin pääsevän hyvin alkuun.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
vanaha kettu
09.03.2009 15:46:37
Kalmo: Uusia tuohon hintaan on niin vähän, että varmaan yksi on yhtä hyvä kuin toinenkin.

Kyllähän noita MIDI-kiippareita löytyy tuossa hintaluokassa (50-100e) aika paljonkin. Ne ovatkin sitten ihan perustasoa, eli ei painotettuja koskettimia eikä ylimääräisiä fadereita jne.

M-AUDIO KEYSTATION 49E:

http://www.thomann.de/fi/m-audio_keystation_49e_usbmidikeyboard.htm

Minulla on kyseinen kiippari ja hyvin on pelittänyt sen muutaman vuoden, mitä tuo on minulla ollut. Hintaisekseen hyvä peli.
Roksennus
09.03.2009 16:23:03
Tom Raww: Eli olen nyt tekemässä jonkin näköistä kotistudiota. Haluisin kuulla jonkin näkösiä ehdotuksia noihin laitteisiin. Äänitys laitteena löytyy Cubase 4

Tota noin... Lähtötilanne on siis se että sulla ei ole mitään äänityskalustoa eikä tietoa siitä mitä aiot studioon hankkia, mutta olet silti ostanut yli 500euron ohjelman?
"Time's never wasted when you're wasted all the time!"
ejhfi
09.03.2009 17:20:13

Roksennus: Tota noin... Lähtötilanne on siis se että sulla ei ole mitään äänityskalustoa eikä tietoa siitä mitä aiot studioon hankkia, mutta olet silti ostanut yli 500euron ohjelman?

Mitä sitä ostamaan, kun nämä ohjelmat vallan tunkeutuvat ihan itsekseen vähän jokaiselle kotikoneelle ;)
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
Moyhiss
10.03.2009 15:24:26

RayBan: Voisit vähän luetella, että mitä, minkälaista ja millaisella laadulla sun tarttis pystyä äänittään.
Paljonko olisi tarve pystyä äänittään kerralla ja minkälaisia instrumentteja? ja paljonko sitä
budjettia kokonaisuudessaan löytyy?

Itse hankin puolivuotta sitten Multimix FW 16 ja siihen 8 etusta lisää ja hyvin on skulannut äänittäessä rokkibändejä...

Midikiippareista en paljoa tiedä, mutta samoilla vaatimuksilla kuin sinä päädyin ostamaan tämän:
http://www.thomann.de/fi/m_audio_keyrig_49.htm
Homma toimii siis niin, että asennat softat koneelle ja pistät USB piuhan kiinni kiipparista tietokoneen persuuksiin ja softat pyöriin...
Ja toi mukana tuleva softa on ihan jeeees... ei mikään ultimate, mutta toimii.

Ja nuo Fostexit ovat kuulemma varsin toimivat.

Pitäis päästä äänitteleen sellasilla ihan OK saundeilla. Ei mitää sellasta kunnon studio meininkiä, että voit alkaa levyjä äänitteleen kunnolla, mutta ei enään sitä vanhaa Audacity meininkiä missä saundit on aika paskaa. Itselläni on pää instrumenttinä kitara, että jokin näköistä instrumentaali musiikkia olen alkamassa väsäämään, mutta olis hyvä että pystyin muutakin äänittämään, esim laulua. Koska vois jotai pieniä demoja ja kokeilla juttuja bändin kanssa kun sellaseen pääsen :D

Nuo M-audion Midi kiipparit vaikuttaa ihan hyviltä näin katsottuna. Laatumerkki taitaa olla, eikä noistaa varmaan huonoa sanottavaa ole. Tärkeintä vaan on, että nuo ajaa asiansa. Soundithan lähtee siitä plugarista.

Noita USB ulkosia äänikortteja näyttää olevan tuossa hintaluokassa varsin paljon, ja haluaisin kuulla mikä niistä olisi paras vaihtoehto. Siitä pitäis löytyä ihan hyvät säädöt volumelle jnejne ja sitten hyvät sisään menot mikille ja kitaroille jnejne.
Olisko jompikumpi näistä hyviä? http://www.thomann.de/fi/emu_tracker_pre.htm http://www.thomann.de/fi/maudio_fast_track_pro.htm

Monitoreiksi olen jo päättänyt että nuo Fostexit tilaan.

Vielä olis kiinnostava kuulla noista Keyboard plugareista. Ainakin tuo Miroslav Harmonik on kuulemma todella hyvä, jos haluaa jotai klassista, mutta enemmän tekis mieli tota perinteisempää keyboard sähläystä. Löytyykös jotai ehdotuksia?
ejhfi
10.03.2009 18:36:14

Tom Raww: mutta ei enään sitä vanhaa Audacity meininkiä missä saundit on aika paskaa.

Jos mielestäsi Audacityssä on scheisset soundit, niin vika tuskin löytyy Audacitystä ...
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
Moyhiss
11.03.2009 17:07:00

ejhfi: Jos mielestäsi Audacityssä on scheisset soundit, niin vika tuskin löytyy Audacitystä ...

kyllä audacity on osa viasta, mutta kyllä se johtuu myös huonosta äänikortista. Audacityssä huonoo on varsinkin tuo muokkaus mahdollisuus. Ei oikeen säätöjä löydy tarpeeks.

Mutta edelleen etsin vastausta kysymyksiini :D
Moyhiss
11.03.2009 17:10:50

Roksennus: Tota noin... Lähtötilanne on siis se että sulla ei ole mitään äänityskalustoa eikä tietoa siitä mitä aiot studioon hankkia, mutta olet silti ostanut yli 500euron ohjelman?

Kyseessä on tuo LE versio että ei se mitään 500e ole maksanut. Ja ihan ostettu versio on.
mobbi
11.03.2009 17:20:43

ejhfi: Jos mielestäsi Audacityssä on scheisset soundit, niin vika tuskin löytyy Audacitystä ...

Itse asiassa mulla se teki joskus aikoinaan jotain ihme surinoita ja muita mitä ei kunnon kamoilla ole ollut. Että on siinä bugeja mutta periaatteessa olen kyllä sun kanssa ihan samoilla linjoilla. :p
www.crimson-sun.org
RayBan
11.03.2009 21:35:16
... Sitten tullaankin siihen, että millä sä vedät sun kitarat narulle yleensä?
ootko mikittäny vai kuinka? sekin saattaa muuten olla yks tsänssi, että miks on kuulostanu
paskalta (siis jos et oo mikittäny kaappia ja sulla on paskat mallinuslaitevehkeet, tai jos
oot mikittäny muuten vaan huonosti huonoilla kamoilla), mutta sitä en spekuloi enempää...

Mutta "jos jotain pitää päästä äänitteleen sellasilla ihan OK saundeilla" , niin osta joku
USB-purnukka, just vaikka esim toi maudion fast track pro ja siihen sitte mikiks vaikka
shure sm57, niin sitte voit äänittää melkeempä mitä vaan hyvällä laadulla :)

Tosin jos demoja pitää tehä, niin voi olla, että kaks kanavaa on aikaas vähän...
Mutta toisaalta jos pysytään vaatimattomassa skalessa, niin miksei...
Ja eikä se nyt niin kamoista oo kii, jos vaan tietää about mitä tekee...
Bonham stereoparia kehiin vaan! ;DD
Sitte sä tarvit vaan lisää- ja erilaisia mikkejä. . .
kaulamikki ja tonet nollii
Point
12.03.2009 20:13:21
Tom Raww: Eli olen nyt tekemässä jonkin näköistä kotistudiota. Haluisin kuulla jonkin näkösiä ehdotuksia noihin laitteisiin. Äänitys laitteena löytyy Cubase 4

Ensinnäkin tarttisin ulkoisen USB äänikortin. pitäis Hintana 100-200e onko ehdotuksia?

Sitten jonkin näköset monitorit. http://www.thomann.de/fi/fostex_pm_04_w.htm Noista oon jossain keskustelussa kuullu sanottavan ihan hyvää, ja hintakin on ihan sopiva. Muita ehdotuksia?

Jonkun näköne MIDI-keyboardit pitäis hankkia. Noista onkin vähän kysyttävää että voiko noi vaan liittää USB piuhalla siihen ulkoseen äänikorttiin, ja sitten ottaa jonkun VST-plugarin käyttöön tonne Cubase 4 ja sitten pystyt soitteleen sillä synalla niillä saundeilla. Onko näin? Jos näin on nii jokkut melko halpis midi-syna pitäis hankkia. Hintaan 50-100e. Ehdotuksia?

Jos ton midi-syntikan ostan kanssa, pitäisi löytyä joku hyvä syntikka/urku/piano VST-plugari. Siitä vois maksaa jotai 200e. Mitäs tähän suosittelisitte?

Ehdottaisin juurikin M-Audion Fast Track Prota, tai vastaavaa, mikäli tarkoituksesi on äänittää vain kitaroita/MIDI:ä/lauluja, tai muuta korkeintaan parin mikin tavaraa.

Fostexin monitoreista ei ole mitään kokemusta, kuulemma hyvät, kuten jo aikaisemmin todettu.

MIDIkiippariksi voin suositella M-Audion KeyRig:ä. Kiippari itsessään on hyvin yksinkertainen ja toimiva, samoin mukana tuleva softa, josta saa loihdittua soundin jos toisenkin. Perushyvää halvasti. USB:llä vaan koneeseen kiinni.

Mikiksi valitsisin itse joko Shure Sm57:n tai Sennheiser E606-nimisen vehkeen. Jälkimmäisessä hieman tuhdimpi soundi, muuten soundillisesti hyvin samantyyppiset mikit.
Itse en omista kumpaakaan, vaan käytän pienikalvoista kondensaattorimikrofonia. Soundi on äärimmäisen luonnollinen ja puhdas. Alakertaakin saa todella hyvin mukaan, oikealla asettelulla. Mikki jonka otan esiin kitaraa äänittäessä, on täysin halpisratkaisu, mutta todella yllättävän toimiva Behringer C-2. Vertasin Rode Nt-5:toseen ja Sm57:iskaan. Itselle sopivin olis jostain ihmeen syystä C-2. Paras tulos tuli Behringerin ja Sm:n yhdistämällä. Silti tuo Shure on se kaikista varmin ratkaisu, jolla ei kovin usein mennä mettään.

Mikäköhän oli tarinan opetus? En tiedä, mutta kerroin kuitenkin.
meriluoto
16.03.2009 14:05:17
Sit kun rupee rumpuja tekee mieli ni M-Audion TriggerFinger on oiva lisä!
http://www.thomann.de/fi/maudio_trigger_finger_midi_drumcontroller.htm

Itse on tullu tolla nakuteltua useammat biitit ja toimii ihan hyvin.
-T-R-Ö-F-Ö-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)