Aihe: Polyfoninen autotune?
1 2
aalataur
04.08.2009 15:26:06

Tuskin on mahdollista pistää vireeseen lempilevyään, jossa taustalaulut on laulettu alavireisesti? Muuten levy on niin hemmetin hyvä mutta taustalaulut jostain syystä kertosäkeissä on laulettu falskisti ja se pilaa kuuntelukokemuksen. Tuskin esim. Reaperin kautta on mahdollista korjata tällaista? Eikö autotune vaadi sen, että vain yksi ääni soi ko. raidalla kerrallaan?
Antti1
04.08.2009 15:31:33
Joo, et pysty korjailemaan valmiin materiaalin joukosta yksittäisiä ääniä mitenkään oikein, ellei sulla ole moniraitaäänitettä käsillä.
I don't believe in Peter Pan, Frankenstein or Superman! All I wanna do is BICYCLE BICYCLE BICYCLE!
myslique
04.08.2009 16:16:59

aalataur: Tuskin on mahdollista pistää vireeseen lempilevyään, jossa taustalaulut on laulettu alavireisesti? Muuten levy on niin hemmetin hyvä mutta taustalaulut jostain syystä kertosäkeissä on laulettu falskisti ja se pilaa kuuntelukokemuksen. Tuskin esim. Reaperin kautta on mahdollista korjata tällaista? Eikö autotune vaadi sen, että vain yksi ääni soi ko. raidalla kerrallaan?

Celemony Melodyne Direct Access.

Ei ole ihan vielä julkaistu, mutta sillä voi mainospuheiden mukaan korjata yksittäisiä ääniä jopa miksauksen seasta. Mutta tuskin silläkään ihmeitä tekee, jos biisi on täynnä tavaraa.

Jos taustalaulut on miksattu laidoille, niin kokeile pienentää niiden voimakkuutta esim. jollakin Mid/Side-työkalulla. Ja jos pystyt käsittelemään vain stemmojen taajuusaluetta, niin ei mene koko biisi muusiksi. Sitten tilalle uudet, paremmin lauletut stemmat omasta takaa.
Mä en haluaisi veloittaa ylimääräistä mutta mun on pakko.
kivi
04.08.2009 17:06:31
aalataur: Tuskin on mahdollista pistää vireeseen lempilevyään, jossa taustalaulut on laulettu alavireisesti? Muuten levy on niin hemmetin hyvä mutta taustalaulut jostain syystä kertosäkeissä on laulettu falskisti ja se pilaa kuuntelukokemuksen. Tuskin esim. Reaperin kautta on mahdollista korjata tällaista? Eikö autotune vaadi sen, että vain yksi ääni soi ko. raidalla kerrallaan?

Suosittelen tutustumaan vaikkapa Jaavan musiikkiin, jossa flange kuuluu asiaan ja luonnonchorus on musan suola. Vire on loppujen lopuksi vain kulttuuriin sidottu sopimuksenvarainen juttu, ja mitä enemmän eri kulttuurien musiikkia kuuntelee, sitä laajemmaksi omakin sointuajattelu kehittyy.

Tämä on toistaiseksi ainoa tapa jonka olen keksinyt, jolla absoluuttinen sävelkorva lakkaa tekemästä elämisestä epävireisessä maailmassa vaikeaa. Toki "oikean" ja "väärän" vireen jatkossakin kuulee, mutta se muuttuu virheestä valinnaksi. Ymmärtääkseni. Toki mulla ei sävelkorvaa vaivaksi asti ole muutenkaan.
;-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
aalataur
04.08.2009 19:54:52

kivi: Suosittelen tutustumaan vaikkapa Jaavan musiikkiin, jossa flange kuuluu asiaan ja luonnonchorus on musan suola. Vire on loppujen lopuksi vain kulttuuriin sidottu sopimuksenvarainen juttu, ja mitä enemmän eri kulttuurien musiikkia kuuntelee, sitä laajemmaksi omakin sointuajattelu kehittyy.

Missähän kulttuurissa tämä kuulostaa hyvältä: http://www.4shared.com/file/122886786/cb990dcf/kissanraiskaus.html

Korvani ei ole absoluuttinen, mutta ei saatana. Harmistusta tämä tuottaa siksi että levy (Racer X - Second Heat) on muuten todella kovien ja teknisten muusikoiden soittamaa (Paul Gilbert ja kumppanit) ja sisältää pirun hyviä biisejä. Kaikki muut levyn äänet mukaanlukien lead vocalsit on täysin vireisiä ainakin minun korvaan. Nuo taustat vaan iskee joka kertosäkeessä kehiin ja pilaa kaiken. On ilmeisesti tullut kiire ja taustat on vedetty kännissä tai jotain.
Antti1
04.08.2009 20:11:02
aalataur: Missähän kulttuurissa tämä kuulostaa hyvältä

Mun mielestä siinä ei ole mitään vikana oikeastaan. Racer X:t on hyvinkin tuttua materiaalia ja noi taustalaulut ei ole ikinä häirinnyt, eikä häirinnyt nyttenkään, vaikka asiasta huomautitkin.
I don't believe in Peter Pan, Frankenstein or Superman! All I wanna do is BICYCLE BICYCLE BICYCLE!
aalataur
04.08.2009 20:53:16

Antti1: Mun mielestä siinä ei ole mitään vikana oikeastaan. Racer X:t on hyvinkin tuttua materiaalia ja noi taustalaulut ei ole ikinä häirinnyt, eikä häirinnyt nyttenkään, vaikka asiasta huomautitkin.

Kumma juttu. Ei edes 0:25 kohdassa? Onkohan mun korvissa sitten jotain vikaa.
Antti1
04.08.2009 21:09:53
aalataur: Kumma juttu. Ei edes 0:25 kohdassa? Onkohan mun korvissa sitten jotain vikaa.

Ei edes siinä, koska mä oon aina mieltänyt, että se kuuluu mennä noin. Siinä ei oo vaan niitä kaikkein tavanomaisimpia pop-stemmoja taustalla.
aalataur
04.08.2009 22:23:21 (muokattu 04.08.2009 22:28:56)

Antti1: Ei edes siinä, koska mä oon aina mieltänyt, että se kuuluu mennä noin. Siinä ei oo vaan niitä kaikkein tavanomaisimpia pop-stemmoja taustalla.

Ömm.. siis jos kuitenkin puhutaan normaalista 12 sävelen kromaattisesta asteikosta? A4 = 440 Hz ja niin edelleen? Ei mulla mitään erikoisia stemmasovituksia vastaan, mutta minusta nuo ei ole ns. vireisiä ääniä vaan esim. jos ne laulettaisiin kromaattiseen viritysmittariin niin se näyttäisi johonkin sävelten väliin, kun taas kitarat, basso ja lead vocalsit näyttäisi sävelten kohdalle.

Etenkin kohdat 0:24, 0:32 ja 0:50 kusee mun korvaan. Vai kuseeko mun korva...?
kivi
04.08.2009 22:51:18 (muokattu 04.08.2009 23:07:38)
aalataur: Ömm.. siis jos kuitenkin puhutaan normaalista 12 sävelen kromaattisesta asteikosta? A4 = 440 Hz ja niin edelleen? Ei mulla mitään erikoisia stemmasovituksia vastaan, mutta minusta nuo ei ole ns. vireisiä ääniä vaan esim. jos ne laulettaisiin kromaattiseen viritysmittariin niin se näyttäisi johonkin sävelten väliin, kun taas kitarat, basso ja lead vocalsit näyttäisi sävelten kohdalle.

Etenkin kohdat 0:24, 0:32 ja 0:50 kusee mun korvaan. Vai kuseeko mun korva...?

Ei oo kyllä mun musaa, mutta ei tää mitenkään epävireessä ole. Harmoniatkin on samoja kuin mitä vaikka Queen käyttää.

Edit: Piti vähän korjailla kun enhän minä tästä teoriasta mitään tiedä, mutta varmaan kyseessä on se ongelma, että kun ei sävellaji oo puhdas duuri eikä molli, niin tietysti ne nuottien paikatkin siellä soinnun sisällä liikkuu sitten sen mukaan. Eli harmonia kuulostaa oudolta. Sointukäännöksiäkin tuntuis olevan.

Kitara tai bassohan tällaisessa musassa ei oikeastaan soita sointuja ollenkaan, vaan siellä on se "voimasointu": perusääni, kvintti ja oktaavi joita voi hyvällä tahdolla kutsua intervalliksi, mut ei soinnuksi. Se tarkoittaa myös sitä, että melodia- ja harmonialinjoilla on aika lailla vapautta tehdä sävellajista "mieleisensä" soitinten tarjoaman perusäänen pohjalta; tässä tapauksessa se nyt vaan ei oo se Beatlesin Hard Day's Nightistä tuttu suuri terssi-kvintti-oktaavi -stemma.

Edit2: Olis aika mielenkiintoista tietää, millaisena sä sitten tuon kappaleen hahmotat, jos noi harmoniat kuulostaa vääriltä. Osaisitkohan tehdä (soittaa ja varsinkin laulaa) "korjatun" version, vaikka karunkin, jossa kaikki olis sun mielestäsi oikein?
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
aalataur
04.08.2009 23:26:09 (muokattu 04.08.2009 23:28:13)

Olis aika mielenkiintoista tietää, millaisena sä sitten tuon kappaleen hahmotat, jos noi harmoniat kuulostaa vääriltä. Osaisitkohan tehdä (soittaa ja varsinkin laulaa) "korjatun" version, vaikka karunkin, jossa kaikki olis sun mielestäsi oikein?

En osaa laulaa ollenkaan, kitaralla voisin yrittää mutta en välttämättä löydä kaikkia ääniä kun en saa selvää tuosta sekamelskasta, jotenkin vaan tuntuu että siinä on jotain väärin, ehkä mä olen vaan niin puukorva sitten.
Antti1
05.08.2009 00:46:49
Siinä voi olla ihan tottumiskysymyskin vaan taustalla: olettaa, että se menee jollain tietyllä tapaa. Ikäänkuin kuulee päässään jo etukäteen millainen jatko siihen tulee. Sensijaan tuleekin erittäin poikkeava ratkaisu ja se kuulostaa sen takia oudolta. Mulla ainakin on joskus tullut tuollaisia vastaan, tosin en mä nyt suoranaisesti epävireisenä mitään ole kuitenkaan kuullut tuon takia.
Marzi
05.08.2009 01:58:46 (muokattu 05.08.2009 02:00:03)

Mun korvaan toi kuulosti siltä, että solisti vetää vähän alle ja stemmat on ok. Aika tuskaisen kuuloisia noi tuplatut liidit tossa. :D Eikä ole tullut kuunneltua aiemmin tota orkesteria.

Mut enpä silti lähtis tota millää autotunella korjailemaan. Lopputulos on takuuvarmasti huonompi kuin tuo orkkis.
Liikaa on tarpeeksi. Tarpeeksi on liian vähän.
banzai
05.08.2009 10:24:35
Marzin kans samoilla linjoilla, lead-laulu menee välillä hiukan alavireisesti. Vaikutelmaa tietty pahentaa tuo inhoamani musatyyliin toisaalta kuuluva laaja vibra. Se sekoittaa noiden kaikkien laulujen keskinäistä virettä vielä lisää, vaikka periaatteessa ovatkin kohdallaan. Ite stemmat on hyviä, mua vaan vtttaa noi vibrat niin paljon että jää kuuntelematta niiden takia...
aalataur
05.08.2009 12:06:13 (muokattu 05.08.2009 12:10:19)

Voi olla solistissakin vika, mun korva ei maailman tarkin ole joten en välttämättä havaitse mikä ääni on epävireinen, huomaan vaan sen siitä huojunnasta millä kitarakin laitetaan vireeseen. Tai ehkä syy on tossa laajassa vibratossa, jospa taustalaulaja ei käytä vibratoa tai vibrato on eri tahdissa?

Racer X (kyseinen bändi) on kyllä tehnyt useita levyjä, tuo on sieltä vanhimmasta päästä ja kaikilla uudemmilla levyillä stemmat on tosi hyvän ja tarkan kuuloisia (mun korvaan).. tai siis "perinteisemmän" kuuloisia. Tuossa esim. pätkä uudemmalta levyltä missä stemmat toimii minusta ihan kybällä:

http://www.4shared.com/file/123049379/c00d0c3/stemma.html

Laulaja on sama.
banzai
05.08.2009 22:37:43 (muokattu 05.08.2009 22:38:48)
Tai ehkä syy on tossa laajassa vibratossa, jospa taustalaulaja ei käytä vibratoa tai vibrato on eri tahdissa?

Kyllä taustassakin vibraa muistaakseni oli ja melko samaan tahtiinkin vielä. Toi laaja vibra ja joka laulussa saa vaan ainakin mun päässä hyvin helposti sellasen epävireisen tunnelman aikaan. Toki se sama vibra täytyykin tossa taustassa olla. En tiä...
south_of_heaven
05.08.2009 23:43:18
Eipä tuo itseä ainakaan häirinnyt. Ainakin liidissä ja taustoissa oli tuota vibraa joka vähän aiheutti sellaista hakemista, mutta aika lukemattomassa määrässä biisejä on sama homma.
Life in plastic, it's fantastic!
ewqqq
06.08.2009 17:09:58
Ei kristus, tähän on tultu.

God Bless luontainen chorus:P

Sry sry sry.
Tarkasta oma jäsenkuvauksesi.
seppo14 (miksaaja 1,5v)
11.08.2009 19:35:11
Melodynen studio versiolla pystyy ainakin akkarin soinnut "avaamaan" ja korjaamaan yksittäistä ääntä...
loosah
11.08.2009 23:41:27
seppo14 (miksaaja 1,5v): Melodynen studio versiolla pystyy ainakin akkarin soinnut "avaamaan" ja korjaamaan yksittäistä ääntä...

Ainakin mainosvideossa.
GIGO
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)