Torniojawsin eräässä viestissä tuolla ohjelmapuolella mainitaan: "bassokompuran sidechainaus basarista tai kitara-EQ:lla korkeiden taajuuksien duckaaminen pelti-iskusta". Amatööri kun olen, en ole vielä ehtinyt ymmärtää miten sidechainaus tehdään. Mites päin sitä kompuran sidechain-namiskaa nyt sitten väännetäänkään jne. Tällä kohtaa mulla menee aina aivot solmuun. Jos joku voisi havainnollistaa esim. tuon basso/basarijutun, niin se olisi mainiota. She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths) |
Oliko homman perusidea selvillä? Kerrataan varmuuden vuoksi. Tavallisimmin esim. kompressorin leikkaus määrätään sen mukaan, kuinka voimakas itse leikattava signaali on. Kun mikkiin huudetaan niin kovaa, että threshold-taso ylittyy, aletaan tasoa rajoittaa. Sidechain-ohjauksessa homma toimii toisin: rajoitettava signaali ei vaikuta siihen kuinka paljon rajoitetaan. Sen sijaan sidechain-tuloon ohjataan jokin toinen signaali. Kun tämä signaali ylittää threshold-tason, aletaan rajoittaa kompressoitavaa signaalia. Tällä tavoin saadaan aikaan tahallista pumppausta, mistä on joissain tilanteissa hyötyä. Tyypillinen tilanne on basson duckaus bassarin tahtiin: basso kytketään kompuran tuloon ja bassari sidechain-tuloon. Kun bassarin isku saapuu sidechainiin, kompressori pudottaa hetkellisesti basson tasoa, antaen tilaa bassarin iskulle (joka tulee mukaan miksiin oman kanavansa kautta). Näin basso voidaan miksata isoksi ja täyteläiseksi, mutta myös bassarin iskulle jää tavallaan tilaa matalilla taajuuksilla. Kokonaisuuteen saadaan näin enemmän massaa. Joku muu jatkakoon lisää käytännön kannalta. |
Kaikki musasoftat eivät kykene sidechainingiin,(esim. SONAR Producer vasta versiosta 7 eteenpäin) eivätkä kaikki VST't tue sitä. Ettei turhaan hakkaa päätä seinään, kannattaa ensin varmistaa tuo oman softan osalta. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |