Aihe: Suositelkaa äänitysohjelmaa
1
zoom708
09.09.2009 12:40:49
eli siis itselläni on Mac pro. Mikä äänitys softa olisi hyvä vaihtoehto? ja mitä interfacea suosittelisitte? Tarkoituksena olisi tehdä demoja hyvällä soundilla, ja sisään tarvis saada ainakin 12 kanavaa kerralla. Itse olen PC:llä käyttänyt cubase le 4 ja alesiksen io|2 usb interfacea mutta nyt olis tarvetta saada myös rummut äänitettyä ja tossa raudassa kun ei ole kun 2 kanavaa. Pro toolssia harkitsin mutta huomasin että sitä ei välttämättä ihan harrastuskäyttöön kannata ostaa. vai?
CryptoFib
09.09.2009 13:08:56
zoom708: eli siis itselläni on Mac pro. Mikä äänitys softa olisi hyvä vaihtoehto? ja mitä interfacea suosittelisitte? Tarkoituksena olisi tehdä demoja hyvällä soundilla, ja sisään tarvis saada ainakin 12 kanavaa kerralla. Itse olen PC:llä käyttänyt cubase le 4 ja alesiksen io|2 usb interfacea mutta nyt olis tarvetta saada myös rummut äänitettyä ja tossa raudassa kun ei ole kun 2 kanavaa. Pro toolssia harkitsin mutta huomasin että sitä ei välttämättä ihan harrastuskäyttöön kannata ostaa. vai?

No kaikilla softillahan se käy. Cubase/nuendo, Logic, PT, reaper jne.. Ite oon kaikkia em. käyttäny ja PT:stä en keksi oikein mitään, mikä olisi parempaa verrattuna noihin muihin. Keksitkö itse? PT8'ia en oo päässy testaileen, mutta vanhemmissa versioissa ainakin midin kans kikkailu on työlästä verrattuna muihin sekkareihin. Hommaa se sekkari, joka on jo hallussa.

12 kanavaa kerralla hoituu ostamalla esim. etuasteen, jossa on 8 etuastetta ja ADAT-tulo toista ADAT-etusta varten. Tai interface, missä on pelkät ADAT-tulot (vähintään siis 2kpl). Joistain interfaceistahan löytyy enempikin tuloja, mutta osa niistä sitten onkin monesti linjatasoisia tuloja (ei mikrofoneille tarkoitettuja etusia).

Ei muuta ku T-kauppaan vertailemaan ja googlettamaan käyttäjäkokemuksia. :)
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
Kalmo
09.09.2009 16:01:29
Osta äänikortti, joka täyttää tarpeesi, ja käytä sen mukana tulevaa softaa. Tämä on aina mielestäni se pätevin lähestymistapa. Softa, joka tulee kortin mukana, toimii sen kanssa.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
vezir
09.09.2009 16:28:08
ja mitä interfacea suosittelisitte? Tarkoituksena olisi tehdä demoja hyvällä soundilla, ja sisään tarvis saada ainakin 12 kanavaa kerralla.

Jos hommaat harrastekäyttöön, niin mä suosittelen Alesis Multimix 16 Firewireä. Siinä tosin on vain 8 etuastetta, mutta jos sulla on esim. mikseri, jossa on insertit, niin saat sieltä lisää etusia käyttöön... Mulla on ko. laite Auditionin kaverina, ja sillä oon saanut ilman ongelmia rummut ja kaiken muunkin talteen. Ja mäkin olen siis vain demojen nauhoittelija!

Presonuksen Firepod (tai mikä sen nimi nykyään onkaan...) on kans pidetty laite. Siinä on myös 8 etusta, mutta mahdollisuus linkittää vaikka toinen Firepod kylkeen, niin saat jo 16 kanavaa kerralla.

Kun mä selasin kauppoja oman studioprojektin alkuvaiheessa, niin itekin yritin löytää just 12-kanavaista laitetta. Helpommin kuitenkin löytää 8-kanavaisia, joissa hintakaan ei hirvitä. Pienellä kikkailulla ja MacGyver-ratkaisuilla pääsee komiasti alkuun!
Faz
09.09.2009 21:00:54
Aika halvalla saa macille vaikka Logic Expressin. Ja kannattaa muistaa, että macin ääni- ja midiasetukset -valikossa pystyy kasaamaan koneeseen kytketyistä interfaceista koostelaitteen, eli jos sulla on esimerkiksi 2 inputtia usb-laitteessa ja 8 firewiressa, pystyy ne yhdistämään siten, että softa tunnistaa 10 inputtia. Toimii ainakin Logicin kanssa.
anapena
09.09.2009 22:49:11
Ei tästä listasta puutu kuin Motun Digital Performer, esimerkiksi vanhaa 828-palikkaa saa halavalla, sen adat-ränniin laajennusta, niin saa jotain 18 kanavaa talteen. Esimerkiksi Motun, Mackien ja Presonuksen raudan mukana tulevat yksinkertaiset raiturisoftat. Harvassa ovat ilman kylkiäissoftaa olevat isot äänikortit...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)