Kapane 24.08.2009 11:38:44 | |
---|
Mitenkäs tämä kannattaisi toteuttaa? Viulua pitäisi tosiaan nauhoitella ensi viikonloppuna, mutta itsellä ei ole mitään hajua miten ne kannattaisi mikittää. Mikkijä löytyy kyl aikalailla joka lähtöön, joten se ei ole ongelma. Skenehuora jo 6 vuotta. |
Numb 24.08.2009 11:45:36 | |
---|
Heh, enpä ole itsekään viulua nauhoitellut, mutta... Viulun soundihan on semmoinen, että siitä on helppo saada nauhoituksessa todella riipivä. Varmaan lähtisin jollain peruskonkalla hakemaan, ja ei kovin läheltä. Eli siis näin: http://www.chriscates.net/andrej_1.gif :) Teoria ja käytäntö ovat teoriassa sama asia, mutta käytännössä eri. |
samantien 24.08.2009 11:46:18 (muokattu 24.08.2009 11:47:52) | |
---|
Pistä mikki siihen missä kuulostaa hyvältä. Ite oon Käyttäny roden K2, AKG 451 + ck1 ja sitä t-bonen tikkarin mallista nauhamikkiä. Mikitystekniikka riippuu täysin soittajasta, tilasta ja äänitettävästä biisistä. E: Viulu projektoi ääntä melko hyvin kauemmaskin. Yleensä se saundi avautuu ihan eri tavalla kun välissä on metri tai pari, mutta silloin tilan pitää olla tietysti hyvä. "haista paska. mistä tiiät? ootko soittanu? NÄttää hyvältä, muute iha pasnoja?" - Juzzu. |
htm 24.08.2009 12:34:15 | |
---|
Itse nauhoitin ihan laajakalvoisella peruskonkalla 30-50 cm viulun yläpuolelta. Lämpöinen ja eloisa soundi tuli ilman mitään riipimisiä, vaikka tila ei ollu kummoinen. |
Kapane 24.08.2009 16:23:05 | |
---|
Sain vinkkiä, että pikkukalvoinen konkka voisi toimia paremmin, jos menossa on mukana paljon transienttia. Aattelin 414lla kokeilla nyt ekana ja sitten ruveta miettiä niitä pikkukonkkia, jos tilanteesta tulee tiukka. Skenehuora jo 6 vuotta. |
Timo JM 24.08.2009 18:55:33 | |
---|
htm: Itse nauhoitin ihan laajakalvoisella peruskonkalla 30-50 cm viulun yläpuolelta. Lämpöinen ja eloisa soundi tuli ilman mitään riipimisiä, vaikka tila ei ollu kummoinen. Jep, mä tein aikanaan samalla tavalla ja samoin lopputuloksin. Paljon helpompi homma kuin etukäteen kuvittelin. ...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido | |
samic 24.08.2009 18:58:10 | |
---|
mikki huoneeseen ja viulistille luurit,se hakee ite paikkasa. :) joujou |
samantien 24.08.2009 18:59:06 | |
---|
slipoilfan: Sain vinkkiä, että pikkukalvoinen konkka voisi toimia paremmin, jos menossa on mukana paljon transienttia. Aattelin 414lla kokeilla nyt ekana ja sitten ruveta miettiä niitä pikkukonkkia, jos tilanteesta tulee tiukka. Iteki oon huomannu käyttäväni C451E+CK1 yhdistelmää viulussa eniten. Sama pätee maniskaan. "haista paska. mistä tiiät? ootko soittanu? NÄttää hyvältä, muute iha pasnoja?" - Juzzu. |
Mikael 24.08.2009 19:40:07 | |
---|
Jos se on soolo-viulu niin suosittelen ottamaan - mikäli resurssit antavat myöden - muutamallakin erilaisella mikillä eri paikoista, niin ei mee sit viulistilla fiilikset turhasta testailusta ja säädöstä. Sit jos taas kyseessä on enempi mattotyyppinen homma, niin kandee ottaa useampia ottoja ja siirrellä mikkiä/mikkejä ottojen välillä... Poppihimmissa viulun äänittäminen on aika kiitollista homma koska monenlaisilla mikeillä on mahdollista saada toimivaa soundia. Nauhamikkejä kandee testaja jos on vaan riittävän hiljaista etuastetta tarjolla. Klasarihommissa sit onkin vähän toisenlaiset tavoitteet. Millasesta hommasta tässä on muuten kyse? Ennen ei ollut mitään - nyt on. |
j-o-n-e 24.08.2009 20:59:28 | |
---|
htm: Itse nauhoitin ihan laajakalvoisella peruskonkalla 30-50 cm viulun yläpuolelta. Lämpöinen ja eloisa soundi tuli ilman mitään riipimisiä, vaikka tila ei ollu kummoinen. Tästä on hyvä lähteä. Luurit päähän, kun soittaja alkaa viritteleen/lämmittelee, ja sit haet hyvän kohdan. Ite on tykänny eniten käyttää nauhamikkiä (Beyerdynamic m130 tai m160), mut kyl se konkallakin onnistuu, no prob. Toki kannattaa testata muutamia erihenkisiä mikkejä ja fiilistellä, mikä toimii parhaiten. "I only record digital or analog. I don't monkey around with all that other stuff." |
Razanez 24.08.2009 21:27:55 | |
---|
Heh heh, nauhat viuluun... Kylläpäs minun järjenjuoksuni on vertaansa vailla... |
Teijo K. 25.08.2009 00:58:52 (muokattu 25.08.2009 01:00:52) | |
---|
samic: mikki huoneeseen ja viulistille luurit,se hakee ite paikkasa. :) Ei oo hyvä idea. Se viulusta tuleva runkosoundi hämää sitä luurikuuntelua liikaa. Meillä oli viimeksi pienikalvoinen konkkamikki. Hyvin toimi sekin, sekä viuluun että alttoviuluun. Tais olla Röden NT5. Aina saa kärsiä ja hävetä.
Vastustamme niitä jotka kuohivat sanan. Runot eivät ole piirakoita emmekä me sillejä. |
samantien 25.08.2009 01:02:38 | |
---|
Judashall: Heh heh, nauhat viuluun... Kylläpäs minun järjenjuoksuni on vertaansa vailla... Mulla on ollu jo vuodesta 2005 ;) "haista paska. mistä tiiät? ootko soittanu? NÄttää hyvältä, muute iha pasnoja?" - Juzzu. |