Aihe: Lauluun kaiku ja efektit Cubase 5:lla
1
Minna.R.
16.08.2009 18:34:17
Millä valinnoilla ootte saaneet järkevän kuuloisia kaikuja lauluun Cubase 5:lla? SX 3 ohjelmalla Reverb A kuulosti sopivasti laitettuna ok:lle mun korvaan, mutta vitosen kaiut tosi oudoille: joko kaikua mahottomasti tyyliin kirkon kaiku tai sitten ääni häviää johonkin kaukaisuuteen.
kivi
16.08.2009 21:02:48
Minna.R.: Millä valinnoilla ootte saaneet järkevän kuuloisia kaikuja lauluun Cubase 5:lla? SX 3 ohjelmalla Reverb A kuulosti sopivasti laitettuna ok:lle mun korvaan, mutta vitosen kaiut tosi oudoille: joko kaikua mahottomasti tyyliin kirkon kaiku tai sitten ääni häviää johonkin kaukaisuuteen.

No en ihan noin kai koskaan millään
:-D

Mä yleensä ohjaan lauluraidan (tai lauluraidat, useammasta otosta tulee usein tehtyä, tai vaikka yhdelläkin otolla mentäisiin niin sitä tule leikeltyä ja säädettyä pala kerrallaan vähän eri tavalla ekvalisoitujen raitojen välillä) sendistä aliryhmään, tähän aliryhmään sitten laitan oman kompressorin, pienen slapback-delayn ja plate-mallinnuksen. Sitten säädän kaikujen tasoa niin ettei ihan kuulu, ja ekvalisoin ryhmää niin ettei se ole varsinais(t)en laulu(je)n tiellä.

Eli mulla on aina kuiva, kaiuttamaton laulu pinnassa, ja eri tavalla käsiteltyjä kaikutiloja joiden lähtökohtana on joko sama tai vaikka erikin lauluraita siellä taustalla. Toki kaiku aina vaikuttaa varsinaiseen kuivaan soundiin, esimerkiksi Predelaylla säädetään sitä, kuinka paksu laulusoundi itsessään on.

Usein otan myös toisesta otosta tuplauksia joillekin yksittäisille avainsanoille laulussa. Näistäkin tulee oma tilansa. Tai saatan tuplata joka rivin viimeisen (tai miksei ensimmäisenkin) tavun ja laittaa sille ikioman delayn.

Sitten tietysti vaikkapa kertosäkeessä aukeaa ihan vaikka mitä tilaraitoja taustalle.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
anapena
17.08.2009 00:55:49
Kiitokset Kivelle tästä! Mulla ainakin tuli kokeilunhaluja seuraaviin musamiksailuihin. Tähän asti on tullut tehtyä aika yksinkertaisella ja perinteisellä kaavalla...kiva oppia jotain uutta välillä. Sitä on vaan helposti laiska ja vetää niinku ennenkin.
JoKo
21.08.2009 09:51:04
Toki kaiku aina vaikuttaa varsinaiseen kuivaan soundiin, esimerkiksi Predelaylla säädetään sitä, kuinka paksu laulusoundi itsessään on.

Mä taasen käytän pre-delayta kontrolloimaan sitä kuinka lähellä ääni on. Jos asiaa kelaa niin että kun esim. laulaja on lähellä kuulijaa niin tällöin hän seisoo kauempana kuvitteelisesta seinästä, näin äänellä kestää pitempi aika kulkea seinään kaikuakseen takaisin kuin esim. virvelirummulla joka on kauempana kuuntelijasta mutta lähempänä seinää. Pakkaa voi sekoittaa vielä ottamalla mukaan vasen-oikea akselin, mutta tällöin kaiun pre-delay täytyy säätää erillisellä stereo delaylla... Onkohan muuten olemassa kaikua jolla voi viivästää toista kanavia erikseen sen mukaan mille puolelle kuiva soundi on panoroitu, olisi tosi kätevä...
JoKo
21.08.2009 10:04:09
Millä valinnoilla ootte saaneet järkevän kuuloisia kaikuja lauluun Cubase 5:lla? SX 3 ohjelmalla Reverb A kuulosti sopivasti laitettuna ok:lle mun korvaan, mutta vitosen kaiut tosi oudoille: joko kaikua mahottomasti tyyliin kirkon kaiku tai sitten ääni häviää johonkin kaukaisuuteen.

Kannattaa pitää balanssi soittimien ja laulujen kaikujen kanssa. Jos soittimissa on vähän kaikuja ja laulussa paljon niin laulu varmasti häviää kaukaisuuteen. Se on balanssikysymys... Se millaisia kaikuja käyttää riippu ihan musasta ja tyylistä mitä haluaa. En tiedä Cubasesta mutta luulisin että sieltä löytyy ihan kattava valikoima kaikuja. Niitä kaikujakin kannattaa EQ:ttaa, varsinkin jos niitä on monta erilaista. Löyhänä nyrkkisääntönä voi pitää sitä että lyhyet kirkkaiksi ja pitkät tummemmiksi.
Minna.R.
24.08.2009 11:25:31
Kiitos avuista! Tuo sendien käyttö ei ihan vielä auennut, mutta kaikujen laitto eri raidoille teki jo paljon. Ihan vielä en oo täysin tyytyväinen ailaansaannoksiini. Täytynee vaan sitkeesi yrittää, erehtyä ja toivottavasti onnistuakin;)...
Chade Fallstar
25.08.2009 23:34:02 (muokattu 25.08.2009 23:37:40)
Kaikuun lähtevän materiaalin muokkaus eri tavalla kuivaan soundiin nähden on todettu täälläkin hyväksi ideaksi. Yleisimpiä ovat eq, kompura ja de-esseri.
Yleensä yritän rajoittaa eri tavoin kaikenlaisia kihahduksia ja sähähdyksiä jotka tekevät kaiusta häiritsevän.
You are everything a man should be: you're young, stupid, and... mean!
krautio
13.09.2009 11:12:19

Sellainen kysymys, että onko sulla erillisessä efektikanavassa, esim. kaiun tai delayn wet/dry asetukset 100/0 vai miten?

t. Köpe

kivi: No en ihan noin kai koskaan millään
:-D

Mä yleensä ohjaan lauluraidan (tai lauluraidat, useammasta otosta tulee usein tehtyä, tai vaikka yhdelläkin otolla mentäisiin niin sitä tule leikeltyä ja säädettyä pala kerrallaan vähän eri tavalla ekvalisoitujen raitojen välillä) sendistä aliryhmään, tähän aliryhmään sitten laitan oman kompressorin, pienen slapback-delayn ja plate-mallinnuksen. Sitten säädän kaikujen tasoa niin ettei ihan kuulu, ja ekvalisoin ryhmää niin ettei se ole varsinais(t)en laulu(je)n tiellä.

Eli mulla on aina kuiva, kaiuttamaton laulu pinnassa, ja eri tavalla käsiteltyjä kaikutiloja joiden lähtökohtana on joko sama tai vaikka erikin lauluraita siellä taustalla. Toki kaiku aina vaikuttaa varsinaiseen kuivaan soundiin, esimerkiksi Predelaylla säädetään sitä, kuinka paksu laulusoundi itsessään on.

Usein otan myös toisesta otosta tuplauksia joillekin yksittäisille avainsanoille laulussa. Näistäkin tulee oma tilansa. Tai saatan tuplata joka rivin viimeisen (tai miksei ensimmäisenkin) tavun ja laittaa sille ikioman delayn.

Sitten tietysti vaikkapa kertosäkeessä aukeaa ihan vaikka mitä tilaraitoja taustalle.
"I would step on anyone who fucked around with my band - personally. I would never send in a heavy, I'd deal with it myself, just as I would go to any lengths to get the band the money they were due" - Peter Grant, The Man Who Led Zeppelin, page 96.
kivi
13.09.2009 12:31:49
krautio: Sellainen kysymys, että onko sulla erillisessä efektikanavassa, esim. kaiun tai delayn wet/dry asetukset 100/0 vai miten?

t. Köpe

Hyvä kysymys. Kyllä mulla taitaa olla plugeillakin ainakin aluksi useimmiten kaiku 100% wet mutta omassa kanavassaan, ja tuo wet/dry -miksaaminen tehdään sitten kanavien balanssia säätämällä. Eli sillai kuin rautapuolella tehdään. Ulkoiset räkkilaitteet ovat aina 100% wet.

Tietysti, kun kaikki vaikuttaa kaikkeen, tulee tuota kaiun märkyyttä sitten usein tiputettua alaspäin jos se kaikukanavan soundi onkin sellainen että sitä haluaa lisätä lauluun enemmän kuin tila sallii. Siinä että kaiku saadaan pidettyä tarpeeksi pienellä ja kuulumattomissa niin että se silti tukee laulua täydellä teholla joutuu joskus käyttämään kaikkia mahdollisia kikkoja.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)