erkko 07.10.2006 12:31:28 | |
---|
Pitäis hommata joku laite jolla voi äänittää kitarat, bassot ja laulut Cubaseen. En tiedä tietokoneäänittämisestä oikein mitään, joten käännyin viisaampien puoleen. Eli mitenkä nämä Toneportit toimii: onko niissä oikeat etuasteet vai onko niissä jokin mallinnusohjelma. Lähinnä siis kiinnostaisi että voiko Toneporttia käyttää suoraan äänikortina Cubaselle vai täytyykö signaali aina ohjata Toneportin mukana tulevan Gearbox-softan läpi? Mulla on aika heikkotehoinen kone, joten siitä saattaa tulla ongelmia jos koneen täytyy pyörittää sekä Cubasea että Gearboxia samaan aikaan. Tosi vaikeaa löytää netistä tietoa Toneporteista, taitaa olla vielä sen verran uusi tuote. Vaihtoehtoisesti hommaan jonkun muun äänikortin ja Guitar Rigin tms.. |
zekeode 07.10.2006 13:17:28 | |
---|
Ainakin itselläni toimii äänitykset ilman gearboxia. Tosin luonnollisesti silloin tulee puhdasta signaalia. Itse käytän mielelläni Gearboxin mallinnuksia, ja ainakaan minun puurokorvani ei huomaa mitään syytä maksaa 500euroa guitar rigistä. Tuosta Gearboxista on ilmeisesti myös tulossa plugin versio ennen joulua ja pitäisi olla saatavana maksullisena päivityksenä toneportin omistajille. (hinnasta ei ole vielä tietoa) Toneport UX2 = Paras 200euron ostos mitä olen tehnyt. And the beer I had for breakfast wasn't bad, So I had one more for dessert. |
Riku Rotten 07.10.2006 13:18:06 | |
---|
|
Puavali 07.10.2006 13:52:06 | |
---|
Siinä on jotkut etuset ja työ tehdään mallinnoksilla. Jep. Ja ne mallinnokset voi ohittaa jos haluaa. Toneport UX2 tarjoaa phantomia kondensaattorimikeille, ja linjatasoisen sisäänmenon takana. Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 |
erkko 07.10.2006 16:01:55 (muokattu 07.10.2006 16:02:07) | |
---|
-->zekeode Eli siis äänitettäessä Cubasen audioraidan inputiksi voi suoraan valita vaikkapa Toneportin mikki- tai linjakanavan? Esim jos äänitän laulua mikillä niin että käytän Toneportin mikkikanavaa, niin riittää että pelkkä Cubase pyörii koneessa? Mun kone kyllä täyttää just Cubasen ja Gearboxin vaatimukset (1,5GHz + 512MB), mutta vähän epäilyttää että tuleeko äänittäessä kauheasti latenssia jos molemmat ohjelmat on yhtä aikaa päällä. |
zekeode 07.10.2006 18:05:54 | |
---|
-->zekeode Eli siis äänitettäessä Cubasen audioraidan inputiksi voi suoraan valita vaikkapa Toneportin mikki- tai linjakanavan? Esim jos äänitän laulua mikillä niin että käytän Toneportin mikkikanavaa, niin riittää että pelkkä Cubase pyörii koneessa? Jep, eli näin: http://www.saunalahti.fi/osoll/tp.JPG And the beer I had for breakfast wasn't bad, So I had one more for dessert. |
erkko 08.10.2006 09:48:41 | |
---|
Kiitoksia tiedoista! Taidanpa pistää Toneportin tilaukseen. |
erkko 08.10.2006 18:32:18 | |
---|
Rupesin vielä etsimään Googlella lisää tietoa asiasta, ja Fenderin foorumissa oli infoa että Toneport ei olekaan ihan puhdas äänikortti, eli siinä täytyy etuasteen lisäksi käyttää aina jotain etuastemallinnusta. Täytyypä vielä miettiä että hommaanko sittenkin jonkun oikean äänikortin. Lähinnä mietityttää että jos vaikka joskus tulee äänitettyä reenikämpällä rumpuja Bonham-mikityksellä niin miten etuastemallinnukset toimivat. Tässä on linkki Fenderin keskustelupalstan Toneport-keskusteluun, tokalta sivulta löytyy tietoa tosta etastehommasta: http://fenderforum.com/forum.html?d … mp;topic_number=527444&offset=0 |
zekeode 08.10.2006 19:24:57 | |
---|
Rupesin vielä etsimään Googlella lisää tietoa asiasta, ja Fenderin foorumissa oli infoa että Toneport ei olekaan ihan puhdas äänikortti, eli siinä täytyy etuasteen lisäksi käyttää aina jotain etuastemallinnusta. Taitaa viestit olla ajalta ennen gearbox 2.0:aa? Kun Gearbox 2:0:n jälkeen ei ole tarvinnut pitää kyseistä softaa enää päällä, että saa nauhoiteltua. And the beer I had for breakfast wasn't bad, So I had one more for dessert. |
erkko 08.10.2006 20:27:51 | |
---|
Juu näyttää tosiaan olevan päivätty viime vuodelle noi Fender-forumin jutut. Oletko kokeillut äänittää Toneportin läpi just esim. rumpuja tai jotain muuta mikitettävää soitinta? Jos olet niin miltä homma kuulostaa? |
Puavali 08.10.2006 22:52:28 | |
---|
Rupesin vielä etsimään Googlella lisää tietoa asiasta, ja Fenderin foorumissa oli infoa että Toneport ei olekaan ihan puhdas äänikortti, eli siinä täytyy etuasteen lisäksi käyttää aina jotain etuastemallinnusta. Ei tartte käyttää etuastemallinnosta. Ei. Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 |
hirvijo 11.10.2006 13:07:20 | |
---|
Taitaa viestit olla ajalta ennen gearbox 2.0:aa? Kun Gearbox 2:0:n jälkeen ei ole tarvinnut pitää kyseistä softaa enää päällä, että saa nauhoiteltua. Tuohan oli hyvä tieto. Täytyy varmaan päivittää oma Gearbox. |
zekeode 11.10.2006 18:21:29 | |
---|
Tuohan oli hyvä tieto. Täytyy varmaan päivittää oma Gearbox. Miten sattukaan, että tänään ilmesty 3.0 :D And the beer I had for breakfast wasn't bad, So I had one more for dessert. |
erkko 21.10.2006 08:56:48 | |
---|
Sain Toneportin pari päivää sitten. Muuten olen erittäin tyytyväinen, mutta en saa latensseja säädettyä järkevälle tasolle: input on jotain luokkaa 8ms ja output 16ms. Jos yritän säätää latenssia pienemmälle, n.10 raidan miksaus menee mahdottomaksi kun koneen laskentateho loppuu. Sekvensseri on Cubase Studio 4 ja kone on kannettava ja siinä on P740M, giga muistia ja 5400rpm kovalevy. Kone on mulla lainassa/testailtavana duunista, en pysty sitä hirveästi virittelemään, mutta virustorjunta on pois päältä ja suorituskyky optimoitu taustapalveluille. Minkälaisia latensseja muilla Toneportin käyttäjillä on? |
PIM 21.10.2006 10:03:51 | |
---|
Jos yritän säätää latenssia pienemmälle, n.10 raidan miksaus menee mahdottomaksi kun koneen laskentateho loppuu.
Tästä päätellen ongelma ei ole Toneportin latensseissa vaan kuten tuossakin sanotaan niin kone ei pysty käsitelemään dataa tarpeeksi nopeasti. Miksatessa yleensäkin kannattaa ottaa isommat latenssit käyttöön niin koneella on enemmän aikaa suorittaa tarvittavie laskutoimituksia. Minkäslaista näytteenottotaajuutta ja bittimäärää käytät tuossa projektissa? |
kivi 21.10.2006 10:24:54 | |
---|
Sain Toneportin pari päivää sitten. Muuten olen erittäin tyytyväinen, mutta en saa latensseja säädettyä järkevälle tasolle: input on jotain luokkaa 8ms ja output 16ms. Jos yritän säätää latenssia pienemmälle, n.10 raidan miksaus menee mahdottomaksi kun koneen laskentateho loppuu. --- Minkälaisia latensseja muilla Toneportin käyttäjillä on? Älä monitoroi raituriohjelmasta, monitoroi raudasta/GearBoxista. Silloin soittokuuntelussa ei ole ollenkaan latenssia, minkä jälkeen sillä ei olekaan mitään väliä, millaiset latenssit itse ohjelmassa on. Kaikki raidat pyörii joka tapauksessa samaan tahtiin. Itse joudun pitämään läppärissä (Ibm ThinkPad T30) GearBoxin ajuriasetuksista swapin täysillä. Ja tosiaan, GearBoxin ajuriasetuksista kannattaa pakottaa myös näytteenottotaajuus 44.1 / 24 (tai jopa 44.1 / 16, jos lähinnä demoaa) -tilaan sen mukaan kuin tarvii, muuten se tekee koko ajan raskainta mahdollista resoluutiota, mihin luulee pystyvänsä. |
erkko 21.10.2006 10:52:10 | |
---|
Projektissa on 44,1kHz ja 24 bittiä. Itse asiassa Toneportin läpi soitettaessa latenssiongelmaa ei ole, monitorointi taitaa olla hoidettu reaaliajassa, mutta kun lisään joukkoon esim. midikiipparia, niin nopeissa biiseissä midit äänittyy selvästi liian eteen ja raitoja joutuu siirtelemään ja kvantisoimaan jälkikäteen. Mä teen todellakin vaan demoja kotona, voisin kokeilla auttaisko muutos 16 bittiseen. Miksatessa voi tosiaan lisätä latenssia, mutta luulis että tuollainen kone pärjää kymmenen raidan kanssa pienelläkin latenssilla, käsittääkseni prosessorissa on enemmän laskentanopeutta kuin 3 megaisessa Pentium4:ssa ja kyseessä on kumminiin vaan audiosofta, ei mitään raskaampaa. Mutta ehkä koneessa on jotain prosesseja käynnissä jotka hidastavat Cubasea. |
kivi 21.10.2006 11:08:13 (muokattu 21.10.2006 11:12:42) | |
---|
Projektissa on 44,1kHz ja 24 bittiä. Itse asiassa Toneportin läpi soitettaessa latenssiongelmaa ei ole, monitorointi taitaa olla hoidettu reaaliajassa, mutta kun lisään joukkoon esim. midikiipparia, niin nopeissa biiseissä midit äänittyy selvästi liian eteen ja raitoja joutuu siirtelemään ja kvantisoimaan jälkikäteen. Mä teen todellakin vaan demoja kotona, voisin kokeilla auttaisko muutos 16 bittiseen. Ei se kyllä auta. Sama midi-ongelma on itselläkin läppärissä, eikä helpottanut. (Varsinaisessa audiokoneessa jossa rauta on RME:tä ei sitten mitään erityisiä latensseja kuulukaan.) Eiks sun Cubasessa oo kello-nappia siellä ylhäällä vasemmalla, mistä saa suoraan kompensoitua tuon midiraitojen kanssa ilmenevän latenssin? (ja Cubasehan muistaakseni osaa itse laskea latenssinsa kolmen desimaalin tarkkuudella, sellainen valikko missä se näkyy löyty sieltä jostain.) |
erkko 21.10.2006 11:21:26 | |
---|
Kiitos neuvoista. Kellopainike tosiaan löytyy. Täytyy tsekata painikkeen toiminta. Tosta ei ollut mitään mainintaa Cubasen Getting Started -ohjeissa. Mun oli tarkoitus ensi viikolla ostaa Dual Core -prossuinen kannettava. Ajattelin että Cubase pyörisi siinä kunnolla, mutta täytyy nyt eka testailla miten saan ohjelman pyörimään nykyisessä koneessa. Saattaa olla että joutuu kumminkin ostamaan pöytäkoneen. |
kivi 21.10.2006 11:31:16 (muokattu 21.10.2006 11:32:21) | |
---|
Saattaa olla että joutuu kumminkin ostamaan pöytäkoneen. Saattaa myös olla, että kun latenssiasetukset on saanut kohdalleen, ongelma unohtuu kuin sitä ei koskaan olis ollutkaan :-) Mä muistan että mä asensin SXää pöytäkoneellekin (tai räkissähän se asustaa) pitkään (noin kolme vuorokautta) säätäen ja virittäen, säätäen ja virittäen. Mutta sitten kun kaikki säädöt oli tehty, se myös toimi. |