Kannattaa ehdottomasti tehdä erillinen vinyylimasterointi, jossa kannattaa myös miettiä sitä tosiasiaa että ura ei ole läpi levyn sama - levypuolen alkuun enemmän dynamiikkaa sisältävät kappaleet, loppupuoleen tasaisemmat, molemmille puolille mahdollisimman tarkkaan sama minuuttimäärä (tai vaihtoehtoisesti B-puoli pidempi mutta matalammalla uralla).
Mä olen usein teettänyt masteroinnin yhteydessä erillisen vinyylimasteroinnin ihan vaikka vain "kaiken varalle", mikäli musatyyli on sellaista ettei vinyylijulkaisu oo poissuljettu vaihtoehto. Siinä on yleensä vähän erilainen dynamiikka, eri EQ:t, eri kappalejärjestys ja M/S-matriisilla vedetty alakerta aika ylös asti täysin monoksi (vaikkei masteroija sitä vaatisikaan). Goniometrilla tsiigataan myös tarkkaan, ja tarvittaessa testataan lopuksi ihan kuuntelemalla ja kanavien vaihetta kääntäen ettei vaihe-eroa pääse livahtamaan mukaan.
Kaikki vanhan liiton masteroijat osaa tehdä vinyyliä, mutta esim. täälläkin tavattava Virtalähde olis ehkä mun valintani, jos työstettävä musa on sellaista kuin arvelen.
www.virtalahde.com on muistaaksein osoite.