Aihe: Kitaravideoiden tekeminen (Fractal AX8+audio-interface) 1 | |
---|---|
![]() 07.03.2021 10:09:43 (muokattu 07.03.2021 10:18:26) | |
Toivottavasti en avannut turhaan uutta ketjua. Eli ajatukseni olisi siis kuvata videoita siten, että kitara äänitetään Fractal AX8:n kautta johonkin äänityssoftaan esim. Focusriten audio-interfacen kautta ja homma samalla videoidaan. Nyt tämä videopuoli ja äänen ja kuvan yhdistäminen onkin itselleni vieraampi teema. Kännykkään kun en ääntä saa ympättyä niin tarvitsen ilmeisesti suht laadukkaan webkameran? Ja äänen ja kuvan yhdistämiseen jonkin ohjelman? Ympäristönä siis Windows 10. Kaikki vinkit ovat tervetulleita ja kiitos jo nyt vastaajille. "So that one may walk in peace."
- I.L | |
![]() 07.03.2021 10:35:29 (muokattu 07.03.2021 10:36:36) | |
Itse olen tehnyt niin, että koska haluan käyttää vst plugineja ja ympätä ne jälkeenpäin, niin minä myöskin äänitän dawiin ja kuvaan erikseen. Kuvan ja äänen laitan yhteen sitten videoeditointiohjelmassa, joku mitä käsillä on, yleensä Adoben. (E: Siis ihan manuaalisesti oikeaa kohtaa etsien.) Vähän kikkailun makuahan siinä on mutta kun se tulee tavaksi, niin hoituuhan se ihan hyvin noinkin. "Olen, en tiedä" -joku suuri ajattelija | |
![]() 07.03.2021 12:12:40 (muokattu 07.03.2021 12:23:19) | |
KaRa: Itse olen tehnyt niin, että koska haluan käyttää vst plugineja ja ympätä ne jälkeenpäin, niin minä myöskin äänitän dawiin ja kuvaan erikseen. Kuvan ja äänen laitan yhteen sitten videoeditointiohjelmassa, joku mitä käsillä on, yleensä Adoben. (E: Siis ihan manuaalisesti oikeaa kohtaa etsien.) Vähän kikkailun makuahan siinä on mutta kun se tulee tavaksi, niin hoituuhan se ihan hyvin noinkin. Okei. Onko sulla millainen kamera? Osaisitko suositella jotain kohtuuhintaista/ilmaista videoeditoria jolla voisi hommaa vähän treenata? "So that one may walk in peace."
- I.L | |
![]() 07.03.2021 14:17:28 (muokattu 07.03.2021 14:27:53) | |
Blackmagic DaVinci Resolve ilmaisversio on erittäin hyvä. Kelpuuttaa tiedostoja hyvin laajasti, eli voit kuvata vaikka kännykällä. Kännyköiden laatu välttää pitkälle kunhan on tarpeeksi valoa. Ja sitähän alkaa pikkuhiljaa ulkoa saada ilmaiseksi, eli verhot auki. Focusriteen toiseen kanavaan mikki ja toiseen Fractali, kännykkä kuvaamaan ja menoksi. Läpsäytät kädet yhteen kameran edessä niin saat kuvan ja äänen synkkaan ja eikun menoksi. Tai jos ei ole aikeita jutella etkä laita mikkiä niin kitaran kielien räpäyttäminen ajaa saman asian. On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash | |
![]() 07.03.2021 14:21:20 | |
Ei mulla juuri ilmaisista ole kokemusta, mutta varmasti ko. tarkoitukseen on asian ajavia ohjelmia ilmaiseksikin. Itse kuvaan kännykällä, suht uusi. Että juu, vallan hyvät kamerat kännyköissä nykyään. "Olen, en tiedä" -joku suuri ajattelija | |
![]() 08.03.2021 10:50:35 | |
Jep, kiitoksia kaikille vastauksista. Hommasin tuossa Focusrite 8i6:n ja nyt sitten kännykälle vielä joku ständi. "So that one may walk in peace."
- I.L | |
![]() 03.04.2021 20:22:11 | |
Blackmagic DaVinci Resolvea itsekin käytän soittovideoitteni editointiin. Tosi hyvä, ilmainen videoeditori. Soita ensin ja ja kuvaa myöhemmin, kun olet "soittavinaan". | |
![]() 05.04.2021 07:55:37 | |
faq1: Blackmagic DaVinci Resolvea itsekin käytän soittovideoitteni editointiin. Tosi hyvä, ilmainen videoeditori. Soita ensin ja ja kuvaa myöhemmin, kun olet "soittavinaan". Minä kyllä suosittelen tekemään juuri päinvastoin eli kuvaamaan ja äänittämään soitto samalla kertaa. Antaa minulle ainakin paremman kuvan tekijästä, kun näyttää mitä siellä coverissa soitetaan oikeasti. Lisäksi saatat esim. kuvatessa tehdä jonkin erilaisen vedon kitaralla fiilistellessä, joka sitten ei kuulu ääniraidalla ollenkaan, mikä voi katsojaa häiritä. Soolokohdat laittelen omina "klippeinä" pienempänä erillisenä ikkunana videoon, niin ei tarvitse kuitenkaan koko biisiä sooloinen saada yhdellä vedolla puhtaana purkkiin. Mutta näissäkin pätee sama: näet mitä kuulet. | |
![]() 07.04.2021 14:51:46 (muokattu 07.04.2021 14:55:04) | |
JPL: Toivottavasti en avannut turhaan uutta ketjua. Eli ajatukseni olisi siis kuvata videoita siten, että kitara äänitetään Fractal AX8:n kautta johonkin äänityssoftaan esim. Focusriten audio-interfacen kautta ja homma samalla videoidaan. Nyt tämä videopuoli ja äänen ja kuvan yhdistäminen onkin itselleni vieraampi teema. Kännykkään kun en ääntä saa ympättyä niin tarvitsen ilmeisesti suht laadukkaan webkameran? Ja äänen ja kuvan yhdistämiseen jonkin ohjelman? Ympäristönä siis Windows 10. Kaikki vinkit ovat tervetulleita ja kiitos jo nyt vastaajille. Videon voi aivan hyvin napata normaalilla web-kameralla (HD) ja samanaikaisesti kaappaa sen äänen mukaan, mun mielestä tämä on se paras tapa eli että samanaikaisesti pyöritetään se video kuva ja ääni yhtäaikaa äänittäen. Täällä oli myös ihan hyvä vinkki siihen, että jos on vaikeuksia sitten ympätä jostain syystä se kuva ja ääni synkkaan niin videolla tekee vaikka tuon käden läpytyksen kun homma pyörimässä :D Itse jos synkkaan niin katson sen synkin ekasta käden liikkeestä kun aloitan soittamisen ja ihan hyvin tällä kyllä pärjänny. Itse en juurikaan käsittele ääntä jälkikäteen vaan esim. kitaran soundit efekteineen tulee Axesta sellaisenaan, pääasia, että kuva ja ääni on synkassa. Videota on otettu maksullisen Sony Vegas Pro 13 kautta tai hyvin toimii myös ihan ilmainen Logitech Capture softakin. Mulla äänikorttina on Presonus Studio 1810 ja tuo Scarlett on myös on ihan hyvä laite. Vinkki liittyen helppoon äänittämiseen ja synkkiin: Jos äänikortissa on esim. useampi ulostulo (Line out) ja sisääntulojakin useampi (Line/mic in) niin vetää piuhan äänikortin Line Out:sta suoraan Line/Mic In (esim. Line Out 3 ja 4 -> Line/Mic In 3 ja 4 ja valitsee sitten äänityssoftassa nuo Line/Mic In 3 ja 4 siitä ääniraidasta lähteeksi mistä otetaan äänet talteen. Tämä tapa on kätevä koska kaikki minkä kuulet tulee äänitetyksi eikä tarvitse äänien puolesta hikoilla kuhan säätää tietysti äänien volyymit kohdilleen taustaraitojen, oman kitaran jne. suhteen kohdilleen balanssiin. Tuo toimii esim. erittäin hyvin Logitechin Capture softalla (jos porukalla on esim. Logitehcin Web kamera niin tämä tapa on ihan kätevä). Tuossa Logitechin Capture softassa voi valita sen äänilähteen josta tallennetaan ihan kätevästi. Sitten kun logitechissa näpäyttää videoäänityksen päälle niin äänet ja kaikki on jo valmiiksi synkassa eikä tarvi hikoilla erikseen ääni- ja kuvaraidan kanssa :D. Toivottavasti tästä oli edes jotain apua hommaan ja että en sekoittanut ajatuksia lisää ;D Esimerkki Logitechin web kameralla ja Logitech Capturella otetusta testistä jossa kuva ja ääni otettu talteen juurikin tuolla Line Out -> Line/Mic In menetelmällä https://www.youtube.com/watch?v=V5ngnjyL7XQ Soitto nyt on mitä on mutta älkää siitä välittäkö (kotokutoista hömppää ;D ) PappaSFin | |
![]() 07.04.2021 15:07:13 (muokattu 07.04.2021 15:17:51) | |
Näköjään aloittajalla on tuo Scarlett 8i6 niin siinä varmaan toiminee samalla tavalla tuo, että voi vetää Line Outeista piuhalla äänet Line In tai sinne etupuolen sisääntuloihin ja valitsee äänilähteeksi softassa ne mihinkä on ne piuhat vetänyt sisääntuloihin. Axehan varmaan vie sitten Line In sisääntuloista ne kaksi muuta mutta joo, eli tuolleen saa otettua varmaan ne kaikki äänet samaan aikaan äänitäen sen kuvan kanssa, jos vaikka käyttää Logitechin Capture softaa. Jos tietysti haluaa äänittää pelkkää Axesta tulevaa soittoa niin valikoi tietty ne sisääntulot ;D EDIT: tuli vielä mieleen, että yksi kaveri käyttää jotain ilmasta Voicemeeter Banana ohjelmaa, jossa saa säädettyä mitä ihmeellisemmin ne äänilähteet mistä haluaa ottaa ne äänet talteen, itse en tähän softaan ole perehtynyt. Kaverin mielestä pätevä softa ja ilmainen ja ainakin aluksi kannattanee tutustua tuon säätämiseen omien tarpeiden mukaiseksi. https://vb-audio.com/Voicemeeter/banana.htm PappaSFin | |
![]() 08.04.2021 09:25:33 | |
faq1: Blackmagic DaVinci Resolvea itsekin käytän soittovideoitteni editointiin. Tosi hyvä, ilmainen videoeditori. Soita ensin ja ja kuvaa myöhemmin, kun olet "soittavinaan". Minä kyllä suosittelen tekemään juuri päinvastoin eli kuvaamaan ja äänittämään soitto samalla kertaa. Antaa minulle ainakin paremman kuvan tekijästä, kun näyttää mitä siellä coverissa soitetaan oikeasti. Lisäksi saatat esim. kuvatessa tehdä jonkin erilaisen vedon kitaralla fiilistellessä, joka sitten ei kuulu ääniraidalla ollenkaan, mikä voi katsojaa häiritä. Soolokohdat laittelen omina "klippeinä" pienempänä erillisenä ikkunana videoon, niin ei tarvitse kuitenkaan koko biisiä sooloinen saada yhdellä vedolla puhtaana purkkiin. Mutta näissäkin pätee sama: näet mitä kuulet. Tuo davinci resolve on hirmuinen järkäle ohjelmaksi.. 1.6gt paketti ja asennettuna 2.jotain.. Nuhapumppukoneelle ei ihan paras. Asensin sen, ihmettelin, hikoilin kotvan, poistin koko roskan, huomasin että nyt ei kaikki toimi kunnolla. Asensin windowsin uudelleen ja totesin, että mennään edelleen suorilla videoklipeillä ilman editointeja. Minäkin tykkään siitä kun soitto on autenttista, vaikkakin pienine virheineen. On latistavaa katsoa videoita, joissa sormet liikkuvat otelaudalla aivan eri paikoissa mitä äänet antavat ymmärtää. Monkey see, monkey do. | |
![]() 08.04.2021 12:12:32 | |
Ei se tarpeettoman järkäle ole, se on vain järeä ja proo. Saman firman kamerasta tuleva videotiedosto vie gigan noin kolmessa sekunnissa. :) Tästä löytyy musaa - Haamurakastaja
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)