Aihe: Digiraiturit 2020-luvulla (yhditettynä DAW:in kanssa) 1 | |
---|---|
![]() 28.01.2021 09:11:44 | |
Onko teillä käytössä millaisia raituripohjaisia settejä? Mulla oli vuosituhannen vaiheessa Fostexin raituri, mutta sen jälkeen on tarvittavat äänityshommat hoituneet ensin Reaperilla ja nykyään Cubasella. Välillä tuskastuttaa koneen käyttö, erinäiset ongelmat ja pikkuhiljaa alkaa koneestakin loppua tallennustila. Ajoittain polttelee ajatus, että palaisi ihan raituriphjaiseen äänittelyyn. Kuitenkin jotain tuossa DAW -maailmassa on, mistä en halua luopua, liittyen lähinnä muutamiin plugareihin, editointihommiin, midifileisiin yms. Onko nuo kaksi maailmaa miten hyyin nykyään yhdistettävissä? Vapaata keskustelua -> Knobs to the southeast. | |
![]() 28.01.2021 09:44:18 | |
Moi. Itse pyristelin pitkään (PC-)tietokonepohjaista äänittämistä vastaan Fostexin VF16 (+ tarvittaessa ADA8000) raiturin kanssa, mutta syksyllä tapahtuneen XR18:n hankinnan jälkeen olen todennut että sillä ja Ardourilla tulee 99% varmuudella jatkossa vähäiset äänittelytarpeet hoidettua. Ja toisaalta myös jos äänittelyinto nykyisestä kasvaa ;). Yritin jonkin verran ja -kerran vuosien varrella yhdistää tuota Fostexia ja DAW ympäristöä, mutta tiedonsiirto noilla vanhemmilla joissa kytkettävyys tietokonemaailmaan on haastavaa, ei workflow ollut millään mittarilla joustavaa. Jatkuvasti oli -ja on- pelko persiissä että ulkoinen SCSI asema sanoo sopimuksensa irti, ja edessä on joko uuden hankkiminen, tai vaihtoehtoisesti ADAT-väyläinen äänikortti. Veikkaan että jos liitettävyys olisi ollut parempi, yhdistelmä olisi toiminut varsin hyvin keveisiin tarpeisiini. XR18:n vaihtoehtona katselin ostopäätöstä pähkäillessäni myös kehittyneempiä digiraitureita juuri kuvailemasikaltaiseen käyttöön, mutta olivat joko vanhoina vain marginaalisesti tuota nykyistä Fostexia kehittyneempiä, tai menivät kirkkaasti yli budjetista. T:Samuli | |
![]() 28.01.2021 09:46:33 | |
Ainakin varsin yleistä on äänittää kelanauhurilla ja sitten siirtää raidat DAW:lle editoitavaksi ja miksattavaksi. Itselläni ei ole kokemusta, joten en osaa tarkemmin sanoa. Anssi Kippo on ainakin Astia-studiollaan tehnyt edellä mainitulla tavalla, mutta on nyttemmin siirtynyt kokonaan analogiseen kelanauhoitukseen. www.facebook.com/secondinfinity Peaceful metallia Oulusta | |
![]() 28.01.2021 13:33:31 | |
Drummer-K: Ainakin varsin yleistä on äänittää kelanauhurilla ja sitten siirtää raidat DAW:lle editoitavaksi ja miksattavaksi. Itselläni ei ole kokemusta, joten en osaa tarkemmin sanoa. Anssi Kippo on ainakin Astia-studiollaan tehnyt edellä mainitulla tavalla, mutta on nyttemmin siirtynyt kokonaan analogiseen kelanauhoitukseen. Pari tapausta on tullut tässä about kymmenen viime vuoden aikana vastaan sellaisia tyyppejä, jotka nauhoittelee jonkinlaisella digiraiturilla tavaran sisään ja sitten siirtää sen daw:iin editoitavaksi. Sinänsä pidin toisen perustelusta sen suhteen, että äänitettäessä ei sitten tule jätettyä niin paljoa editoinnin/miksauksen varaan, eikä lähtökohtaisesti tule tuhlattua raitoja niin helposti turhaan hifistelyyn. Tämä tyyppi veteli kahteen (Fostexin?) 16-digiraituriin analogimikserin läpi oman studion tiloissa. Toinen tapaus raahasi omaa kalustoaan mobiilina ja perusteli sillä tuota ratkaisuaan. Sittemmin on käsittääkseni siirtynyt pelkkään daw-maailmaan. "Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja | |
![]() 28.01.2021 15:04:08 (muokattu 28.01.2021 15:09:29) | |
slowdive: Onko teillä käytössä millaisia raituripohjaisia settejä? Mulla oli vuosituhannen vaiheessa Fostexin raituri, mutta sen jälkeen on tarvittavat äänityshommat hoituneet ensin Reaperilla ja nykyään Cubasella. Välillä tuskastuttaa koneen käyttö, erinäiset ongelmat ja pikkuhiljaa alkaa koneestakin loppua tallennustila. Ajoittain polttelee ajatus, että palaisi ihan raituriphjaiseen äänittelyyn. Kuitenkin jotain tuossa DAW -maailmassa on, mistä en halua luopua, liittyen lähinnä muutamiin plugareihin, editointihommiin, midifileisiin yms. Onko nuo kaksi maailmaa miten hyyin nykyään yhdistettävissä? Vapaata keskustelua -> Joo laittaa siihen raituriin yhdelle raidalle SMPTE koodin jolla sen voi synkata tietokoneen kanssa tarvittaessa. Cubasessa on SMPTGenerator plugari ainakin, mutta ei taida osata synkata itseään ulkoiseen aikakoodiin ilman jotain väliaparaattia, JL Cooper muistaakseni niitä vieläkin valmistaa, PPS-2 taisi olla yksi malli joka konvertoi SMPTE:n MTC:ksi (MIDI Time Code) jota Cubasekin ymmärtää. MOTU Timepiece taisi olla toinen, löytyisiköhän noita ebaysta esim.? Jenkeistä ainaski: https://www.ebay.co.uk/itm/JLCooper … h=item1cfe09a3db:g:R4UAAOSwjCZf-lky | |
![]() 29.01.2021 16:28:25 | |
Itse olen pohtinut viallisen Zoom R16:n päästämistä eläkkeelle ja tilalle kiinnostaisi hankkia Zoom Livetrak L-12 tai Tascam Model 12. Tärkeintä, että laite toimisi standalone raiturina ja vasta äänityksen jälkeen raidat voisi siirtää DAW:iin editoitavaksi. Zoom olisi ainakin bändiäänittelyssä kätevä, kun saa viisi eri kuuntelua. Tascamin käyttöliittymässä puolestaan EQ:t olisi suoraan kanavissa eikä "yhteiskäytössä" Zoomin tapaan. "Juici meni ravintolaan ja tilas tarjoilijalta: "Jekku ruuan kans!" "Taidatkin olla sellainen anagrammijätkä", kommentoi tarjoilija." -Jabe | |
![]() 31.01.2021 15:40:16 | |
slowdive: Välillä tuskastuttaa koneen käyttö, -> Mä just meinasin tehdä ihan pikku jutun ja näppärästi tietokoneella. Kaks päivää menny pelkästään tappeluun tietokoneen kans ja äänitettyjä sekunteja 0 Jotenkin muistin minkä vuoksi mä hankin ton raiturin. Kaivoin sen just komerosta että mä saan jotain tehtyäkin järjellisessä ajassa ja minimaalisella v*tutuksella. Olen tullut siihen tulokseen, että mun maailmassani - puhelin on soittamiseen - tietokone on nettisurffaukseen ja sähköpostiin - musan tekoon on musantekolaitteet Eikä noilla kolmella ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Ne eivät ole edes yhtä aikaa virrat päällä. Lelulaatikossani on vieläkin tilaa. | |
![]() 01.02.2021 02:50:10 | |
rintapek: Mä just meinasin tehdä ihan pikku jutun ja näppärästi tietokoneella. Kaks päivää menny pelkästään tappeluun tietokoneen kans ja äänitettyjä sekunteja 0 Mulla taas on 4 konetta äänityskäytössä ja 0 ongelmaa... Onnea minulle? | |
![]() 01.02.2021 07:11:17 | |
En kyllä haluaisi missään tapauksessa palata siihen tietokoneiden, ohjelmien ja ulkoisen raudan tuottamaan synkkaushelvettiin mitä aikoinaan oli. | |
![]() 01.02.2021 10:53:23 | |
Antti1: Mulla taas on 4 konetta äänityskäytössä ja 0 ongelmaa... Onnea minulle? Ei se ole onnea vaan taitoa. Sinulla on hyvä fengshui tietokonepohjaisten systeemien kanssa. Minulla taas on luontainen vastenmielisyys tietotekniikkaa kohtaan. Ei sen puoleen, en tuosta raituristanikaan erityisesti tykkää, senkin käyttölogiikka on semmoinen, että sitä oikein ei ole. Ostin kun halvalla sain. Kun saan tulevan muuton alta pois niin alan katselemaan HD24- tyyppistä nauhuria. Analoginen mikseri, perhanasti piuhaa ja ulkoista rautaa. Vähemmän teknistä, vähemmän sähläystä, enemmän soittamista, enemmän fiilistä. Aijai. Lelulaatikossani on vieläkin tilaa. | |
![]() 01.02.2021 11:03:42 (muokattu 01.02.2021 11:08:35) | |
Pauli Lappalainen: En kyllä haluaisi missään tapauksessa palata siihen tietokoneiden, ohjelmien ja ulkoisen raudan tuottamaan synkkaushelvettiin mitä aikoinaan oli. Tässä tapauksessa aikakoodin käyttö on varmaan overkill, pelkkä MIDI clock + SPP (song position pointer) -synkka käyttäen siis sellaista synkkasignaalia jossa noi on FSK-koodattuna yhdellä raidalla olisi riittävä ja varsin toimivakin mitä nähnyt itse käytössä. Joku tuontyyppinen laite riittäisi: http://www.muzines.co.uk/articles/anatek-pocket-sync/789 Löytyy jopa tällä hetkellä Ebaysta: https://www.ebay.de/itm/Anatek-Pock … h=item48f804b9e0:g:B-AAAOSw6K1gCO~M Toki nykyiset DAW:it osaa synkata MIDI-raidat audioon, esim. Cubasessa mahdollista generoida audioraidasta temporaita. Tuo audioraita voisi olla tehty esim. metronomilla. Raidat saa kyllä synkattua ilmankin jos ne ylipäänsä on soitettu klikin kanssa. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)