Aihe: Cubasen kanssa ongelmaa
1
keitiiem
28.01.2011 01:44:48 (muokattu 30.01.2011 01:12:49)

Moro,

en tiiä mitä ootte mieltä ku tän takia tein uuden topicin, mut kello on 1.42 ja mul menee hermot täs koval rumputuolil läppäri sylis tän cubasen pelleillessä niin aattelin kysyä viisaammilta, ite ku en tästä tajuu mitään! Rumpuja koittasin saaha vähä nauhoteltuu kuhan saan laitteet toimintakuntoon..

Mulla on tässä macbook pro snow leopard käyttiksellä, Tascam M-164UF mikseri ja Cubase LE4. Avasin uuden projektin, live recording setupin tms. Sitten vihdoin mikserin control panelin ajurien päivityksen jälkeen sain Tascamin näkymään Cubasessa ja valitsin sen tottakai Device setupista. Nimesin mikkikanavat 1-6 niinkuin ohjekirjassa kehotettiin. Seuraavaksi asetin bussit; laitoin 6 mono in bussia. Onko tähän mennessä mennyt jokin väärin?

Niin se itse ongelma on siis tällä hetkellä se, että kun mulla on tossa Cubasessa nyt 6 audio mono raitaa, niin miten saan ohjattua kunkin raidan noihin asettamiini busseihin eli mikserin kanaviin 1-6? Nyt jokainen audioraita on ilmeisesti ohjattu bussiin 1 eli basariin, sillä kaikki nämä raidat saavat saman signaalin; signaalin basarimikistä.

Kaikki apu on tarpeen, kiitos aidosti jos joku osaa ja jaksaa mua vähän opastaa, jotta pääsisin edes alkuun! :D

---------------------------------------------------------------
Vastaisuudessa kaikki vastaavanlaiset ongelmat tänne:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=121298

Älkää aloittako uutta ketjua!
Moderaattori
jannu
28.01.2011 02:01:54
Mä en nyt ymmärtänyt, että mihin sä haluat ajaa kampetta niillä busseilla?

Jos haluat äänittää Cubasella moniraitaa, sun täytyy luoda audioraitoja ja sen jälkeen laittaa niihin inputiksi niitä Tascamin kanavia.
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
keitiiem
28.01.2011 09:56:36

jannu: Mä en nyt ymmärtänyt, että mihin sä haluat ajaa kampetta niillä busseilla?

Jos haluat äänittää Cubasella moniraitaa, sun täytyy luoda audioraitoja ja sen jälkeen laittaa niihin inputiksi niitä Tascamin kanavia.

Oon vissiin ymmärtäny ton bussijutun ihan väärin.. Eli miten ihan käytännön tasolla se cubasen audioraidan inputin asettaminen tapahtuu?
Jaava
28.01.2011 11:34:05
keitiiem: Oon vissiin ymmärtäny ton bussijutun ihan väärin.. Eli miten ihan käytännön tasolla se cubasen audioraidan inputin asettaminen tapahtuu?

Siinä kanavan säädöissä vasemmalla on kohdat in ja out, joista valitset sopivat. Samat valinnat löytyy varmaan mikseristäkin.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
keitiiem
28.01.2011 11:48:48

Jaava: Siinä kanavan säädöissä vasemmalla on kohdat in ja out, joista valitset sopivat. Samat valinnat löytyy varmaan mikseristäkin.

Selvä, täytyy tsekata heti kun kotia kerkiin. Eli tekeeks noilla busseilla mitään? Mietin vaan kun manuaalissa painotetaan kovasti bussien asettamisen tärkeyttä ja hienoutta jo ensimmäisessä luvussa.
olex_tur
28.01.2011 12:01:09

Eli cubasessahan pitääs olla erikseen input mikseri missä raidat on merkattu esim. meillä ne on "M1" "M2" jne kasiin asti, koska kortis on kahdeksan inputtia.

Sitte sulla pitääs olla mikseri missä on raidat jotka voit itse nimetä. Esim ekana on vaikka "Basari" jne.

Nyt tutkit sen "Basari" raidan optioita ja namiskoja ja siellä jossain pitääs olla joku "Input routing...." tms ja vastaavasti "Output routing..."

Eli input routingii laitat sen mikrofonin sisään menon mitä haluat siihen. Esim 1 input linja -> "Basari" jne.

Outputtiin laitat "Stereo Out" jos ei löydy moista mene "VST Connections" nimiseen valikkoo. Sieltä Outputs ja tarkista et siel on kaikki ok eli et sieltä löytyy se "Stereo Out"

vinkit on Cubase 5 softan käytöstä joten en oo varma miten nää uppoaa tuohon 4 version käyttöön.

Olikohan tarpeeks epäselvä.
tein itte......nou roblem www.myspace.com/karkaasuband
keitiiem
28.01.2011 20:17:05

olex_tur: Eli cubasessahan pitääs olla erikseen input mikseri missä raidat on merkattu esim. meillä ne on "M1" "M2" jne kasiin asti, koska kortis on kahdeksan inputtia.

Sitte sulla pitääs olla mikseri missä on raidat jotka voit itse nimetä. Esim ekana on vaikka "Basari" jne.

Nyt tutkit sen "Basari" raidan optioita ja namiskoja ja siellä jossain pitääs olla joku "Input routing...." tms ja vastaavasti "Output routing..."

Eli input routingii laitat sen mikrofonin sisään menon mitä haluat siihen. Esim 1 input linja -> "Basari" jne.

Outputtiin laitat "Stereo Out" jos ei löydy moista mene "VST Connections" nimiseen valikkoo. Sieltä Outputs ja tarkista et siel on kaikki ok eli et sieltä löytyy se "Stereo Out"

vinkit on Cubase 5 softan käytöstä joten en oo varma miten nää uppoaa tuohon 4 version käyttöön.

Olikohan tarpeeks epäselvä.

Äh hajoon tän kans.. Eli tilanne on se, että Device setupista oon valinnut ton Tascamin ja siellä näkyy kaikki Tascamin 16 input kanavaa ja 1 stereo output kanava. Tässä device setupissa nimeonmaan voi myös muokata kanavien nimiä, joten olen nimennyt kanavat 1-6 (bd, snare, 12, 14, 16, oh)

Cubasessa mulla on toi Mixer, muttei erikseen mitään input mikseriä? Mixerissä kun mulla on auki 6 monoraitaa, niin en löydä raitojen vierestä minkäänlaisia input-output asetuksia. En edes right clickaamalla raitaa saa minkäänlaista informaatiota inputeista/outputeista.

Voisin ottaa avuks vaikka printscreenejä tilanteesta jos ei muuten rupee selkenemään :D

Onko kellään mitään vihiä? Ja oikeesti sori, ku oon niin käsi tän kans!
Mr. Johnny
28.01.2011 20:42:10

Kun sulla on se mikseri auki, niin sen raidan kohdalta mitä haluat säätää painat sitä e-merkkiä. Sieltä aukeaa se valikko josta voit egua säätää jne. Siinä volume-säädön yläpuolella pitäisi lukea jotain. Normaalisti tyyliin "line1" sekä "stereo output". Sulla varmaan jotain muuta kun olet ne kerran nimennyt jo.

Valitse inputiksi se mistä nyt haluat äänen tulevan. Outputiksi oletettavasti stereo.

Device setupista tarkista vielä että olet avannut oikein niitä raitoja. Toi bus sananahan voi tarkoittaa minun käsittääkseni muutamaakin asiaa, mutta tässä yhteydessä luot siis ne sisään tulevat bussit sekä ulosmenevät.

Nyt kun nämä on tehty, niin muista painaa sitä kaiuttimen kuvaa(kun laitat kursorin sen päälle niin tulee lukemaan monitor) sen raidan kohdalta jonka haluat kuulumaan. Eli kun sulla on se pääikkuna auki, niin jokaisen raidan kohdalta löydät varmasti recin, niin siinä sen vieressä on se monitor-nappi.

Tossa ylempänä joku jo taisi näin neuvoa, mutta noita voi olla aluksi musta vähän hankala paikantaa. Toivottavasti vastasin kysymykseesi ja tästä oli apua.

Lykkyä tykö!
keitiiem
28.01.2011 21:11:25

Mr. Johnny: Kun sulla on se mikseri auki, niin sen raidan kohdalta mitä haluat säätää painat sitä e-merkkiä. Sieltä aukeaa se valikko josta voit egua säätää jne. Siinä volume-säädön yläpuolella pitäisi lukea jotain. Normaalisti tyyliin "line1" sekä "stereo output". Sulla varmaan jotain muuta kun olet ne kerran nimennyt jo.

Valitse inputiksi se mistä nyt haluat äänen tulevan. Outputiksi oletettavasti stereo.

Device setupista tarkista vielä että olet avannut oikein niitä raitoja. Toi bus sananahan voi tarkoittaa minun käsittääkseni muutamaakin asiaa, mutta tässä yhteydessä luot siis ne sisään tulevat bussit sekä ulosmenevät.

Nyt kun nämä on tehty, niin muista painaa sitä kaiuttimen kuvaa(kun laitat kursorin sen päälle niin tulee lukemaan monitor) sen raidan kohdalta jonka haluat kuulumaan. Eli kun sulla on se pääikkuna auki, niin jokaisen raidan kohdalta löydät varmasti recin, niin siinä sen vieressä on se monitor-nappi.

Tossa ylempänä joku jo taisi näin neuvoa, mutta noita voi olla aluksi musta vähän hankala paikantaa. Toivottavasti vastasin kysymykseesi ja tästä oli apua.

Lykkyä tykö!

Kiitos, tost oli jo apua! Mutta outoo kyllä, en saa nyt mitään signaalia mihinkään Cubasen raitaan. Sillon viimeksihän sain sen basarimikin signaalin kaikkiin raitoihin (sillon kaikissa raidoissa oli inputtina tuo sama numero 1 eli bd). Nyt asetin raitoihin oikeat inputit ohjeesi mukaan, mutta jotakin oon menny taas säätämään kun en saa enää mitään signaalia mihinkään raitaan..

"Monitor"-nappulat on pohjaan painettua kaikista raidoista.
Mr. Johnny
28.01.2011 21:33:35

keitiiem: Kiitos, tost oli jo apua! Mutta outoo kyllä, en saa nyt mitään signaalia mihinkään Cubasen raitaan. Sillon viimeksihän sain sen basarimikin signaalin kaikkiin raitoihin (sillon kaikissa raidoissa oli inputtina tuo sama numero 1 eli bd). Nyt asetin raitoihin oikeat inputit ohjeesi mukaan, mutta jotakin oon menny taas säätämään kun en saa enää mitään signaalia mihinkään raitaan..

"Monitor"-nappulat on pohjaan painettua kaikista raidoista.

Jää hieman sekava kuva siitä mitä oot tekemässä. Voisit kokeilla aloittaa koko homman alusta ja kertoa sitten missä menee vikaan. Eli jos avaat nyt uuden tyhjän projektin, menet ensiksi devices-valikosta vst connectioniin ja avaat sieltä vaikka vaan yhden input raidan johonka laitat sen ykkösraidan tascamista. Ja tietty stereo output.

Tämän jälkeen avaat yhden mono-raidan, ja kuten aiemmin neuvoin laitat sen inputiksi sen tekemäsi sisääntulon(pitäisi olla jo oletuksena). Älä nimeä mitään vielä vaan kokeilet vaan saatko toimimaan.

Katso että tascam on kytketty oikein, päällä jne., ja alat molottaa mikkiin jotain monitori valittuna. Kerro sitten saatko mitään tulemaan raidalle.
keitiiem
28.01.2011 21:45:47

Mr. Johnny: Jää hieman sekava kuva siitä mitä oot tekemässä. Voisit kokeilla aloittaa koko homman alusta ja kertoa sitten missä menee vikaan. Eli jos avaat nyt uuden tyhjän projektin, menet ensiksi devices-valikosta vst connectioniin ja avaat sieltä vaikka vaan yhden input raidan johonka laitat sen ykkösraidan tascamista. Ja tietty stereo output.

Tämän jälkeen avaat yhden mono-raidan, ja kuten aiemmin neuvoin laitat sen inputiksi sen tekemäsi sisääntulon(pitäisi olla jo oletuksena). Älä nimeä mitään vielä vaan kokeilet vaan saatko toimimaan.

Katso että tascam on kytketty oikein, päällä jne., ja alat molottaa mikkiin jotain monitori valittuna. Kerro sitten saatko mitään tulemaan raidalle.

Jees kyse oli ilmeisesti siitä, että mulla oli Cubase aamusta asti päällä yhtä soittoo ja mikseristä kytkin välissä virrat pois tai jotakin sellasta, nimittäin kun käynnistin Cubasen uudelleen ja asetin inputit ja nuo niin kaikki toimii, signaalit tulee kaikkiin raitoihin oikein jnee.. Äänitin testiks lyhyen pätkän niin tossa projektissa noi äänitetyt signaalit näkyy kyllä, mutta kun koitan toistaa sen niin mitään ei kuulu, eikä signaalia tuu tohon stereo outputtiin, joten jokin tässä vielä mättää, mutta oikeeseen suuntaan ollaan menossa, hissuksiin hyvä tulee :D
Jaava
28.01.2011 21:46:26
Muistaakseni sun ei tarvitse sinne devicesetupiin koskea lainkaan sen jälkeen, kun olet valinnut oikean ajurin käyttöön sieltä. Jos sä et koske sinne, sulla pitäisi olla siellä kanavan inputvalikossa (eli esimerkiksi siellä ruudun vasemmassa laidassa, kun valitset kanavan edit-ikkunassa) valittavissa sun äänikortin linjat. Ihan tyyliin ch1, ch2, ch3.. tai jotain vastaavaa.

Sieltä valitset sen kanavan, missä sulla on äänikortissa soitin kiinni. Sitten katsot, että äänikortissa on gain kohdallaan ja laitat kanavasta recin päälle (cubasessa defaulttina menee päälle kanavan valitessa). Sulla muistaakseni tässä vaiheessa pitäisi näkyä signaali kanavan mittareissa. Sitten painelet sitä monitorinappulaa, jotta saat ääntä ulos.

Tarkista myös, että kanavan output on oikeassa paikassa.

Bus on monimerkityksellinen juttu, mutta yleensä sillä tarkoitetaan ohjelman tai järjestelmän sisäistä datasiirtolinjaa. Pro toolsissa tää näkyy selkeästi, kun audion voi reitittää johonkin numeroituun bussiin tai ulos sieltä.
Esimerkiksi: Raita 1 - Send 1 voi olla reititetty bussiin 1, joka taas voidaan valita vaikkapa aux raidan sisääntuloksi ja laittaa siihen aux raitaan vaikkapa kaiku. Tällöin sulla on kanavan 1 sendissä 1 aux-kaiku. Tämä esimerkki siis pro toolsista.

Cubasessa muistaakseni sendit reititetään suoraan sinne, minne ne halutaan ilman numeroituja busseja. Esimerkiksi siihen aux-kanavaan.

Mä en ihan tarkkaan ottaen tiedä, mitä se ohje haluaa sun tekevän busseilla, koska kun mä otin joskus kauan sitten cubasen käyttöön, se sujui ilman ongelmia enkä suonut busseille ajatustakaan.

Raidat sun tulisi kuitenkin nimetä esimerkiksi siinä mikserinäkymässä eikä missään devicesetupissa. Sä haluat nimetä raidat soittimien mukaan, et sisääntuloja. Sisääntulojen nimet voi olla vaikkapa mic 1, mic 2, line 1, adat 1 jne.
Jaava
28.01.2011 21:47:07
keitiiem: Jees kyse oli ilmeisesti siitä, että mulla oli Cubase aamusta asti päällä yhtä soittoo ja mikseristä kytkin välissä virrat pois tai jotakin sellasta, nimittäin kun käynnistin Cubasen uudelleen ja asetin inputit ja nuo niin kaikki toimii, signaalit tulee kaikkiin raitoihin oikein jnee.. Äänitin testiks lyhyen pätkän niin tossa projektissa noi äänitetyt signaalit näkyy kyllä, mutta kun koitan toistaa sen niin mitään ei kuulu, eikä signaalia tuu tohon stereo outputtiin, joten jokin tässä vielä mättää, mutta oikeeseen suuntaan ollaan menossa, hissuksiin hyvä tulee :D

Tarkista, mitä on valittu raitojen ulostuloiksi.
Mr. Johnny
28.01.2011 21:56:10 (muokattu 28.01.2011 21:56:28)

keitiiem: Jees kyse oli ilmeisesti siitä, että mulla oli Cubase aamusta asti päällä yhtä soittoo ja mikseristä kytkin välissä virrat pois tai jotakin sellasta, nimittäin kun käynnistin Cubasen uudelleen ja asetin inputit ja nuo niin kaikki toimii, signaalit tulee kaikkiin raitoihin oikein jnee.. Äänitin testiks lyhyen pätkän niin tossa projektissa noi äänitetyt signaalit näkyy kyllä, mutta kun koitan toistaa sen niin mitään ei kuulu, eikä signaalia tuu tohon stereo outputtiin, joten jokin tässä vielä mättää, mutta oikeeseen suuntaan ollaan menossa, hissuksiin hyvä tulee :D

Eli raidalle tulee näkyviin tavaraa joka äänittyy jne. Kun haluat sitä kuunnella, niin muista laittaa se monitor pois päältä. Silloin pitäisi kuulua.
keitiiem
28.01.2011 22:39:50

Joo, raidalle tulee tavaraa näkyviin ja se tosiaan äänittyy ongelmitta, mutta en saa tota kuuntelua wörkkiin vieläkää. Kaikkien raitojen outputeiks on valittu stereo out, muita mahollisuuksia siellä ei olekaan. VST Connectionseista outputeiksi on valittuna toi Tascamin stereo output kanava. Otin "monitorit"pois, ei auttanut asiaa. Jännä juttu..
Mr. Johnny
28.01.2011 23:06:31

Kuuluuko se ääni nauhoittaessa? Onhan tascamissa äänet päällä ja niin edelleen? Kaiuttimet kytketty oikein? Kuuluuko esim media player tascamin läpi?
keitiiem
28.01.2011 23:11:49 (muokattu 29.01.2011 00:35:59)

Mr. Johnny: Kuuluuko se ääni nauhoittaessa? Onhan tascamissa äänet päällä ja niin edelleen? Kaiuttimet kytketty oikein? Kuuluuko esim media player tascamin läpi?

Mulla on nää mun lähikenttämonitorit tässä yläkerran koneella toistaseks, Tascamin kanssa on vaan rumpukuulokkeet (Beyerdynamic DT770M (Y) :D).

Äänittäessä kyllä luureista kuuluu rumpumikit täysin ok. Mutta en kyllä tiiä kuuluuko tietokoneesta mitään Tascamin kautta.. Luulis että kuuluu, mutta on tässä nyt jokin ongelma oltava Cubasessa ainakin, koska kun painan play ja äänittämäni raidat alkavat "soida" niin stereo outtiin ei tule signaalia alkuunkaan.

edit: käynnistin softan uusiksi ja kaikki toimii niin kuin pitääkin, halleluja!!
kiitokset kaikille ketkä jeesas mua :)
t.t.p
29.01.2011 13:18:00 (muokattu 29.01.2011 13:21:13)
muista kuunnellessa ottaa kanavien monitori toiminnot pois päältä.
ainakin näin cubase 5 le:ssä

e: joku olikin tämän jos sanonut. Sori
jos aivomme olisivat niin yksinkertaiset, että voisimme ymmärtää niitä. Niin silloin olisimme niin tyhmiä, ettemme kuitenkaan ymmärtäisi. "pasianssimysteerio - Jostein Gaarder"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)