Äänittelin keväällä cajonia ja lueskelin näitä samoja ketjuja. Loppujen lopuksi päädyin ratkaisuun, jossa mulla oli reiässä Röde NT1a ja edessä stereoparina Sennheiser MKH40:t suunnilleen cajonin yläreunan korkeudella. Lisäksi laitoin vielä Beyerdynamic M69:n "snaremikiksi". Äänitettävässä cajonissa oli lisänä myös tuollainen tamburiinintapainen tikku, ja laitoin sille vielä erikseen Sennheiser MD441:n.
Miksausvaiheessa homma meni käytännössä niin, että suurin osa soundista tuli stereoparista ja tosta Rödestä sai sitten lisää jytinää / napsetta "basariin". M69:n soundi taas toi kokonaisuuteen lisää puumaisuutta, joka kuulosti musta tosi kivalta.
Kokeilin muistaakseni reikään myös AKG D12:sta, mutta Röde tuotti tässä tapauksessa miellyttävämmän tuloksen. SM57 oli kanssa kokeilussa etupuolella M69:n sijasta, mutta tykkäsin tosta enemmän.
http://kajastus.info/ -osoitteesta löytyvät kolme biisiä on kaikki äänitetty em. konstilla.
Joku jossain sanoi, että ei saa kikkailla liikaa, ettei cajon kuulosta rumpusetiltä vaan cajonilta. Mun mielestä homma riippuu kuitenkin täysin kontekstista ja useampi mikki antaa enemmän mahdollisuuksia soundin säätämisee miksausvaiheessa. Tässäkin tapauksessa kuitenkin olisin varmasti tullut toimeen pelkän stereoparin kanssa.
Mikkien asettelu on cajonin kanssa tosi kriittinen. Hain itse jokaisen mikin paikan suljettujen kuulokkeiden kanssa optimaaliseksi. Suosittelen tätä keinoa myös muille!