Aihe: Masterbus 2023
1 2
Mikael
03.02.2023 09:41:37 (muokattu 04.02.2023 10:57:30)

Tästä on varmaan vuosien mittaan ollut monessakin kohtaa keskustelua, mutta vehkeet elää ja tavat muuttuu. Mikä on suhtautumisenne masterkanavaan armon vuonna 2023?

Itelle tää on tullut entistä merkittävämmäksi tekijäksi miksatessa ja nykyään tulee pystytettyä masterkanavan prosessointi jo aivan alkuvaiheessa ja toki se saattaa miksauksen edetessä elää ja muuttua, mutta mukana se on mulla jo aika alusta lähtien. Yleensä niin, että kun aloitan miksauksen ja saan ensin perusbalanssin kuntoon ja järkevälle tasolle ihan vaan gain/hpf/pan-pohjalta, niin heti on jo vuorossa masterkanava niin että jatkossa koko miksaus on sen prosessointia vasten. Aikaisemmin mulla masterkanava tuli ehkä vähän myöhemmin kun biisi oli jo jossain vaiheessa, mutta nykyään tuntuu järkevämmältä tehdä masterkanava ensin koska se kuitenkin sitten vaikutaa ihan kaikkeen.

No mitä sieltä sitten keneltäkin löytyy? Tästä olis kiva kuulla? Aikaisemmin mulla oli monesti vaan joku kompura ja eq, mutta nykyään tavaraa on jo enemmän. Yleensä kompura tai kaksi, eq, särö, nauhamallinnus jos tunnelma on sen mukainen, soohthe aika usein ja joku stereokuvaan vaikuttava asia ja lopulta tietty limitteri ja kuuntelun kalibrointi.

Kompressorin valitsen yleensä biisin fiiliksen perusteella. Vintagempaan menoon Fairchild tyyppinen MJUK, rokkihommiin API 2500, popimpaan hommaan SSL Busscompressor ja sit nykyään yleisvalintana Shadowhill tai sit joku näiden kombinaatio. Myös Toky Dawnin Kotelnikov on käytössä etenkin silloin, kun ei halua mitään varsinaista lisäflavouria kompression päälle. Oeksoundin Soothe on myös aika usein mulla masterissa aika miedoin asetuksin.

EQ on melkein poikkeuksetta Fabfilter Pro-Q3 ja sit ehkä joku Pultec-asia jos tuntuu että tarvitaan jotain lisäväriä.

Saturaatiopuolella vakiovalintoina on Soundtoys Decapitaor tai Black Box HG-2, sekä nauhahommissa Softuben Tape. Wavesin J37:sta tykkäsin mut harmi että Wavesin autorisointihässäkkät on niin hanurista että luovuin koko firmasta.

Stereokuvan kanssa viime aikoina AMEK 9099 -konsolimallinnoksen stereokuvan levittäjä ja bassomonottaja on olleet kovalla käytöllä ja tostahan kyllä tulee myös hitusen saturaatio ja eq-asiaa tarvittaessa.

Lopuksi sitten Tokyo Dawnin TDR Limiter ja Sonarworksin kalibrointi.

Tällaista löytyy mun mixbussista. Mitä teillä?
Fuzz is Clean!
Henri Henri Olavi
03.02.2023 11:08:13
Olen jostain syystä aikojen alussa oppinut tavan, että jos miksaan muille biisejä ja ne menee siitä masteroijalle, pidän masterbussin lähes tyhjänä. Usein siellä on kyllä monottaja ja joskus hieman levitystä. Ehkä sitä voisi opetella uusiakin toimintatapoja ja kokeilla tuota masterin kanssa puljaamistakin.
CMX:ää kuuntelemalla sai ysärillä pillua. Nykyaikana hädintuskin kullia. -Seksihullut
Mikael
03.02.2023 16:18:43 (muokattu 03.02.2023 16:19:23)

Ei tää mullakaan siis mitenkään masterointia korvaa. Limitteri on mulla vaan nostamassa tason sellaiselle tasolle, että miksausksia voi kuunnella samansuuntaisella volalla kuin levymusaa - en siis varsinaisesti limitoi vaan nostan tasoa ja pidän viimeisenä jarruna kuunteluversioita tulostettaessa. Masterointiin lähtee aina hyvällä headroomilla varustettu täysin limitoimaton versio. Mut noi muut asiat on nykyään kiinteä osa mun työskentelymetodia, eikä siis mikään masteroinnin korvike.
Fuzz is Clean!
darkus
03.02.2023 17:08:06
Mä tein tosi pitkään hommia niin että masteroin samalla kun miksasin. Olin niin jäärä että halusin itse masteroida omat miksaukset. Lisäksi mulla oli sellanen secret sauce EQ käppyrä jonka halusin välttämättä sinne, Pod Farm kakkosesta se API etuaste.

Nyt kun on ikää tullut ja on ollut pidempään taukoa aktiivisesta tekemisestä on alkanut kuulemaan asioita ihan eri tavalla, kompressiota esim. Käytän dynamiikkiprosessointia nykyään aivan hirveen vähän verrattuna aikasempaan tekemiseen.

Oon tässä samalla oppinut sen että muut on tossa masteroinnissa aivan sikana parempia kun minä joten jätän sen mieluusti muille. Secret saucen mä voin jättää sinne masterkanavaan halutessani silti. Kyllä mulla tommonen SSL tyylinen kompressori on siellä pikkusen tasottelemassa mutta ei oo mitään 8:aa plugaria ja mixdown ei tuota valmista tavaraa enää
Mikael
03.02.2023 17:45:10 (muokattu 04.02.2023 10:56:45)

Mä en kyllä yleensä tee paljoa niillä yksittäisillä työkaluilla mitä masterissa on. Kompuroiden GR on luokkaa 1-2 db ja sama juttu eq:sen kanssa. Lisäksi usein kompurat ja saturaatioasiat on parallel moodissa. Jotenkin silti myös niiden analogiasioiden mallinnus tuo yhtälöön väriä. Välillä esim toi MJUK siinä ykkösmoodissa joka on kait lähinnä ajateltu muistuttavan Fairchidliä on mulla ilman yhtään GR:ää koska se vaan soundaa jotenkin kivalta (saturatiota). Silti kaikki noi yhdessä muodostaa tärkeän osan mun miksausten soundia ja fiilistä. Mitään valmista masteria mä en tavoittele, mutta ehkä jotenkin enemmän valmiin levyn tunnelmaa enemmän kuin aikaisemmin, jolloin mullakaan ei siellä paljoa kamaa ollut.
Fuzz is Clean!
Henri Henri Olavi
03.02.2023 18:07:56
On mullakin omassa musassa masterissa joskus jotain. Ei mitään vakiota paitsi ehkä Pro-Q3. Tykkään tehdä aina vähän eri tavalla ja biisihän sen suunnan määrittää. Useimmiten kuitenkin pidän masterin suht koskemattomana ja teen uuden session bouncelle jossa sitten masteroin biisin.
CMX:ää kuuntelemalla sai ysärillä pillua. Nykyaikana hädintuskin kullia. -Seksihullut
Mikael
04.02.2023 21:19:16

Mä oon pikku hiljaa siirtynyt enemmän ja aikaisemmin miksauksessa käyttämään mix bussissa asioita. Jotenkin tuntuu että on fiksua kuulla jo miksatessa niitä asioita mitä masterin prosessointi aiheuttaa. Etenkin kompressorit jotka vaikuttaa niin paljon kaikkeen attack/release-asoihin mutta myös taajuusbalanssiin ja yksittäisten asioiden suhteisiin toisiinsa nähden. Ilman mitään prosessointia masterissa on itellä vähän sellainen sokkona lentämisen fiilis, mutta tää kuten monet muutkin asiat on henkilökohtaisia fiiliksiä ja monella tapaa voi päästä hyvään lopputulokseen. Aika paljon mulla on vaikuttanut justkin erilaisten omien suosikkimiksaajien työtapoihihn tutustuminen ja filosofia niiden takana. Mahtavaa kyllä nykyään on on niin monia kanavia saada tietoa siitä miten jotkut superduper-miksaajat työskentelevät ja tietoa jaetaan tosi avoimesti eikä hommaa oo mitään mystiikkaa ja salatiedettä.
Fuzz is Clean!
Mikael
04.02.2023 21:40:47

Tässä on must aika hyvää kelailua aiheesta:
https://youtu.be/uKu9B28EyOQ
Fuzz is Clean!
Henri Henri Olavi
04.02.2023 22:28:49 (muokattu 04.02.2023 22:40:06)
Mikael: Tässä on must aika hyvää kelailua aiheesta:
https://youtu.be/uKu9B28EyOQ

Katsoin tuon kesällä, kuten aika monta muutakin tuon kanavan videota. Asiallisia videoita. Tykkään tuollaisista videoista, mutta inhoan sellaisia, joissa joku näyttää jotain kikkoja tai tapoja tehdä asioita suoraan jostain sen omasta progiksesta. Pidän niitä epäkiinnostavina, sekä itselleni haitallisina.
Mikael
04.02.2023 22:45:43 (muokattu 04.02.2023 22:46:21)

Joo suurin osa "äänitys-, miksaus- ja tuotantovideoista" on kyllä aika kauheeta kamaa :D Suurin ongelma on poimia jyvät akanoista. Mutta hyvä että on tarjontaa ja mahdollisuuksia tutkia vaikka sit omien sankareiden tekemisiä ja filosofioita. Niistä voi aina poimia itselleen sopivia asioita jos siltä tuntuu. Toista oli ennen kun isoisä mikserin osti ja ehkä kirjastosta löytyi joku yksi aihetta etäisesti sivuava opus.
Fuzz is Clean!
-Hexa-
06.02.2023 19:35:18
Tämmönen ollu itsellä viimeiset 2v templatena:

Steinbergin Frequency 2
UAD:n tape oxide
Native instrumentin versio SSL G-bus kompurasta
TDR Koltenikov
UAD:n API 2500
UAD:n Fairchilld 670
UAD:n pulteq eqp1a
Steinbergin Raiser

Nuista kompuroista ainoastaan 1 käytössä, loput bybassilla. Valinta riippuu täysin biisin luonteesta.

Mulla on tullu tavaksi silloin tällöin limitoida ihan vaan soundin vuoksi jo miksausvaiheessa. Toki jos masteroija sanoo, et tästä tuli no show niin sitten pakitan, mutta ei niitä yleensä kiinnosta.
Tekniikka on musiikissa hyvä renki, mutta huono isäntä.
Danko
07.02.2023 00:10:01

Nää on vakiintuneet itselle, tuntuu nopeuttavan miksausta kun aloittaa hieman övereillä asetuksilla ja sit lieventää sitä mukaa kun saa miksauksessa elementit kuntoon:

TDR Nova GE
Waves CLA MixDown
SoundSpot Hiku
SoundSpot Halcyon
Softube Tape
ProAudioDSP DSM V3
Waves LinEQ Lowband
"Tätä palvelua selaillessani olen tullut siihen tulokseen että täällä liikkuu enimmäkseen alle 20-vuotiasta heviporukkaa." -Chrometta
Janne19691
11.02.2023 09:40:47

Mulla masterbussissa on lähes aina seuraavat plugarit:

Nauha emulaatio (Softube Tape tai Waves J37)
EQ (Crave EQ)
Kompressori (MagicDeathEye)
Yläpään raikastin (Slate Digital Fresh Air)
Limitteri (Waves L2 Ultramaximizer)

Kukin plugari on, niinkuin tyypillistä, aika miedoilla säädöillä.

Mullakin oli ajatus luopua Waves plugineista mutta en ole löytänyt korvaajaa Waves NLS pluginille. CLA 1176 ja J37 on paljon mulla käytössä myös. Joten päivitin kaikki joita käytän jälleen kerran.
Rule #1: There are no rules.
CryptoFib
22.02.2023 00:01:26
Laitetaanpa kirjoitus varmaan ekaa kertaa kymmeneen vuoteen! Mulla masteriin päätyy yleensä Native Instrumentsin (Softube) Passive EQ ja Cubasen oma Maximizer. Ensiksi mainittu tuntuu saavan yleensä hyllynostoa ylätaajuuksille. Ei muuta. Maximizer on siellä alunalkaen sillä presetillä, mikä siinä avatessa on. En tiedä mitä se tarkalleen tekee tai kuinka "kuumana" se käy. Miksailen sitä vasten niin, että homma tuntuu ja kuulostaa mieluisalta. Sitä "bypassailen" tämän tästä tarkistaakseni, olenko hukannu balanssin jollakin pöljällä tavalla. Lisäksi siellä on Cubasen Stereo enhancer, mikä toimii vaan monottamiseen. Sitä pidän päällä vähän. Oikeastaan vaan alkubalanssin löytämiseen saakka ja vähän siellä miksailun loppupuolella. Tällä tavalla miksaan hommat maaliin saakka.

Lopulta kuitenki ns. masterointivaiheessa päädyn poistamaan tuon Maximizerin ja mahdollisesti myös sen EQ:n. Sitte alan sorvaamaan masterkanavaa uudelleen - mieluiten eri päivänä. Millä milloinkin plugareiden sarjalla. Tuntuu, että teen "piruuttani" sen joka kerta eri tavalla noudattamatta mitään tiettyä kaavaa. Monesti siellä on joku nauhaemulaatio, monesti ei. Luultavasti tämä oma metodien epämääräisyys on vaan sitä, etten tahtois opettaa itteäni tekemään mitään kaavamaisesti tuotannon missään vaiheessa. Sävellyksestä/esituotannosta masteriin saakka. Se ruokkii omaa mielenkiintoa hommiin, ku heittelee itelleen kierrepalloja esim. pakottamalla käyttämään sitä vähän eriä kompuraa, EQua tai mitä milloinkin. Lopulta kuitenki fakta on, että niitä kaavoja kuitenkin on. Niitä ei vain huomioi.
Isotalo
22.02.2023 14:36:31 (muokattu 22.02.2023 14:39:08)
Mä oon vasta niin aloittelija miksaajana, että tietenkin innoissani kerron mitä käytän. Kaikki mitä siellä on, tekee tosi vähän.

Ekana on FabFilterin ProQ3, lähinnä kuuntelen ja tsekkaan sillä että onko jotain piikkiä jossain, jos on niin sit laitan dynaamisena dippaamaan vähän. Jos ei oo mitään ihmeitä niin otan tän pois. Sitten AMEK 200, pientä eq:ta sinne missä tarvii. Sitten SSL Bus kompura kompuroi vähän ja hitaimmalla attackilla. Soothe tekemässä taikojaan, mutta ei paljoa, eikä välttämättä 100%. Suosikki eq Gullfoss, pidän siitä kovasti Soothen jälkeen. Sitten joku tosi transparentti kompura, esim FF ja hyvin maltillinen GR. Sit vielä Brainworxin V3, jolla MS siistimistä jos tarvii, ainakin reunoille hpf. Nauhamallinnus ja Sonarworksin kalibrointi jonka unohtaa ensin ottaa pois ja sit pitää laittaa uudelleen bouncaamaan. Ehkä limitteriä. Vähän. Sanoinko jo vähän?

Mut joo, katotaan mitä tapahtuu jahka kokemus karttuu vielä lisää.
Kalmo
23.02.2023 12:04:43
Itselläni on aina pelkona, että jos masteria kovin efektoi, korvat tottuvat liian täyteen soundiin, ja suhteellisuudentaju häviää. Sitten on tilanteessa, että jos kaikkea on paljon, ei mitään ole sopivasti.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Mikael
23.02.2023 12:34:25 (muokattu 23.02.2023 13:34:53)

Janne19691: Mullakin oli ajatus luopua Waves plugineista mutta en ole löytänyt korvaajaa Waves NLS pluginille.

Eroaako tämä jotenkin siitä, että tekee DAWiin bussit ja laittaa niihin ja masteriin jotkut tiskimallinnokset tms? Tai vaikka tiskimallinnoksen joka kanavaa... Esim noissa Brainworksin konsoleissa on TMT-tekniikalla mallinnettu justkin kanavien hienoisia eroja, mikä tuntuis justkin samantyyliseltä ajatukselta kuin tuossa NLS:ssä.
Fuzz is Clean!
anapena
23.02.2023 14:06:33 (muokattu 23.02.2023 19:14:40)
Mulla on yleensä Ozone. Huomaan tykkääväni sen vintage-vaihtoehdoista, usein on myös nauhamallinnus päällä, etenkin musahommissa. Testailen myös vähän tuoko enhanceri tai imageri jotain kivaa lisää, yleensä alapäässä vähemmän ja ylös mentäessä vähän enemmän.
Kuvaäänihommissa mulla on tavallinen maximizeri päällä, musahommissa kokeilen myös vintagelimitteriä. Näissä haen ihan kuuntelemalla sen sopivimman moden. Yleensä en edes varsinaisesti lyttää näillä, haen helppoa volan nostoa.
Jos masteroin itte, esimerkiksi Hofalla, niin olen kovin ihastunut sen IQ-limitteriin. Silloin jättänen Ozonesta noi viimeiset nostelut sen tehtäväksi, riippuu ehkä mistä riippuu:)
Ai niin, viimeisenä on tietty Ozonen kylkiäinen Insight.
Ja oikeastaan teen Ozonea varten semmoisen "premaster"-bussin, johon ohjataan masterin tapaan kaikki, varsinaisessa masterissa on vain Insight mittareineen. Tämä siksi, koska Ozone jää helposti bypassille, kun runkkailen raitoja RXllä. Sen preview taitaa vetää Ozonen bypassille, ainakin Nuendossa. Näin siis jos Ozone olisi masterissa, sen siirtäminen bussiin pykälää aiemmaksi estää sen;)
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Janne19691
24.02.2023 18:45:14

Mikael: Eroaako tämä jotenkin siitä, että tekee DAWiin bussit ja laittaa niihin ja masteriin jotkut tiskimallinnokset tms? Tai vaikka tiskimallinnoksen joka kanavaa... Esim noissa Brainworksin konsoleissa on TMT-tekniikalla mallinnettu justkin kanavien hienoisia eroja, mikä tuntuis justkin samantyyliseltä ajatukselta kuin tuossa NLS:ssä.

Joo NLS:ssä on 32 eri kanavaa mallinnettu (oliko ne nyt joku SSL, Neve ja TG12345) mutta en ole alkanut kuuntelemaan mikä kanava nyt sopisi juuri esim. "tälle virvelille". Summamutikassa eri kanavat ja vain rumpuraidoille ja vain TG12345 mallinnus. Rummut mulla on softasta.

Mulla on myös Sonimuksen kaikki kolme consolimallinnusta (ja vähän muutakin), jotka on kaytössä kaikkiin muihin instrumentteihin, mutta en vain saa niillä mieleistä soundia rumpuraitoihin. Softasta se tuskin kiinni on.
Rule #1: There are no rules.
Mikael
24.02.2023 19:16:25 (muokattu 24.02.2023 19:18:10)

Joo noissa Brainworxin tiskimallinnoksissa on 72 kanavaa ja näissä on myös mallinnettu tätä kanavien erilaisuutta, joten joka kanava on vähän erilainen. Toki niistä ei löydy just tota TG12345-tiskiä. On SSL 4000E, SSL 9000J, Focusrite, Amek 9098i ja Neve VSX. Meinaan vaan että niillä saa myös tuollaisen non-linear-summauksen puuhailtua :)
Fuzz is Clean!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)