Aihe: Työtapojen päivittäminen
1
BrianEno
13.11.2022 08:54:03
Kun avaa koneen ja haluaa tehdä musiikkia, ei haluaisi kerrata shortcutseja/key commandeja tai rakentaa templateja. Yhtäkkiä huomaa että käyttää softaa samalla tavalla kuin 10 vuotta sitten, ja asiat voisi varmaan tehdä nopeammin tai ainakin paremmin. Miten olette pystyneet integroimaan uusia niksejä workflowiin? Ja mitkä ne ovat olleet?
anapena
13.11.2022 23:20:35
Softan vaihtaminen voi auttaa.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
slowdive
16.11.2022 11:20:20 (muokattu 16.11.2022 11:22:52)
BrianEno: Kun avaa koneen ja haluaa tehdä musiikkia, ei haluaisi kerrata shortcutseja/key commandeja tai rakentaa templateja. Yhtäkkiä huomaa että käyttää softaa samalla tavalla kuin 10 vuotta sitten, ja asiat voisi varmaan tehdä nopeammin tai ainakin paremmin. Miten olette pystyneet integroimaan uusia niksejä workflowiin? Ja mitkä ne ovat olleet?

Samaa asiaa joskus mietin, mutta oon toisaalta kallistunut sille kannalle, että miksi korjata jotain mikä ei ole rikki. Välillä tietenkin pitää täsmätoimena etsiä niksejä miten jokin asia tehdään, mutta muuten teen paljon asioita niin kuin olen aina tehnyt, vaikka tietyllä tasolla tiedän, että monet tavat on ns. oma keksimiä, eikä välttämättä se yleisin tai helpoin tapa tehdä. Mutta toisaalta, ehkä se oma soundikin osittain syntyy niistä "luovista ratkaisuista" ja tyhmästitekemisistä.

EDIT: Tämä tietenkin pätee vain tällaiseen harrastelija-kotinysvääjään, ymmärrän toki että jos ammatikseen vääntää jossain niin eri lainalaisuudet sitten.
Knobs to the southeast.
krautio
16.11.2022 17:57:03 (muokattu 16.11.2022 17:58:31)

Innokkaana harrastelijana jotenkin nautin ja ahdistun tilanteesta aloittaa jokainen sessio ihan puhtaalta pöydältä. Joka kerta tulee keksittyä jotain uutta, mikä jäisi varmasti hoksaamatta, jos menisi samoilla templateilla ym. Toisaalta ottaa päähän säätää niitä perusjuttuja joka kerta, mutta silti koen tämän työskentelyn hedelmällisemmäksi omalla kohdalla. Ymmärrän kyllä niitä, jotka tekevät miksausta ym. työkseen projektia projektin perään, että valmiiden pohjien käyttö on pakollista ajan säästämiseksi.
Hey Ho, Let's Go!
Antti1
16.11.2022 18:06:53
Eihän niiden projektien mitään kaikenkattavia miksauspaketteja tarvitse olla, jos haluaa kokeilla jotain uutta. Silti siellä voi olla perusraidat tehtynä ja niistä reititykset kaikuihin yms. jotka tekisi useimmiten joka tapauksessa. Niitä voi sit käyttää tai olla käyttämättä.

Tollakin toki on melko vähän väliä, jos raita kerrallaan näpyttelee kotona soittimia sisään, eikä välttämättä tiedä edes mitä on lopulta tekemässä.

Aika vähän omalla kohdalla on tarvinnut pitkään aikaan oppia mitään varsinaisesti uutta työtapaa DAWin käytön osalta. Softan toiminnallisuuksia otan sitä mukaa haltuun, kun tarve tulee. Reaperissa on kaikilla lisäpalikoissa melko iso soppa lusikoitavana, varmaan monissa muissakin nykysoftissa. Niitä saa ihan työkseen opetella ja silti monet asiat saa tehtyä useammalla tavalla.
dewil
19.11.2022 20:24:50

Mulle yks parhaimmista työtapojen jouhentajista oli vuosi sitten hommaamani Streamdeck, johon voi todella kätsästi ohjelmoida pikakomentoja ja makroja ja mitä nyt sattuukaan hoksaamaan tarvitsevansa.
https://www.elgato.com/en/stream-deck
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Henri Henri Olavi
19.11.2022 20:28:04
dewil: Mulle yks parhaimmista työtapojen jouhentajista oli vuosi sitten hommaamani Streamdeck, johon voi todella kätsästi ohjelmoida pikakomentoja ja makroja ja mitä nyt sattuukaan hoksaamaan tarvitsevansa.
https://www.elgato.com/en/stream-deck

Miten tuo eroaa esim. midi-kontrollerista? Siihenhän voi myös ohjelmoida pikakomentoja ja makroja esim.
CMX:ää kuuntelemalla sai ysärillä pillua. Nykyaikana hädintuskin kullia. -Seksihullut
dewil
20.11.2022 12:02:15

Helppous ja selkeys on omaa luokkaansa.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Henri Henri Olavi
23.11.2022 14:24:53
En tiedä minkä hintainen tuo mainittu Streamdeck yleensä on, mutta nyt sen Mini-version saa Veikon Koneelta hintaan 99 €.

https://www.veikonkone.fi/426019539 … nbI_wND3CEJs7IbOFEipFBT3ojUt2DhjSLM
CMX:ää kuuntelemalla sai ysärillä pillua. Nykyaikana hädintuskin kullia. -Seksihullut
Janne19691
22.12.2022 14:30:24

Mun paremmin tekeminen liittyy siihen että osaan säätää EQ:ta ja kompressoria paremmin kuin esim. 20 vuotta sitten ja osaa mikittää vahvistimen sillai että saan paremman soundin talteen. Softalla on osuus kehityksessä ja se on yleensä se että olen löytänyt sellaiset plugarit joista tykkään. Workflow ei varmaan ole muuttunut juurikaan.
Rule #1: There are no rules.
rintapek
22.12.2022 15:53:47

Janne19691: Mun paremmin tekeminen liittyy siihen että

Mun parempi tekeminen vaatis paitti parempia korvia, mut myös kärsivällisyyttä.
Jos teen duolle musanäytteitä tai omia biisejä niin olen työstänyt niitä perhanasti jo ennen kuin pistän äänityskalustoon virrat päälle.
Äänittämisessä ittessäänkin olis paljonkin parantamisen varaa, mut ei se oo se pahin pullonkaula.
Pahin on siinä, et kun rec-valo sammuu, niin se on ikäänkuin siinä.
Olen jo itte ehtiny kyllästyä siihen kolmeminuuttiseen sillai, et tulee fiilis, et se on jo tarpeeks lähellä sinnepäin.
Pitäis päivittää työtavat sillai, et kun raidat on purkissa, niin laittais koneen kiinni ja lähtis vaik pesemään pyykkiä tai jotain muuta fiksua ja palais biisin pariin vasta seuraavana päivänä.
mikäs kiire mulla muka on paitti se malttamattomuus saada biisi valmiiksi ikäänkuin olis joku deadline.

Ittehän mä päätän mille korkeudelle rimani asetan ja voisin kyl päättää, et se sais olla vähän korkeammalla.
Tarttisin vissiin plugarin joka sanois, et "tää ei tästä tänään parane enää yhtään joten mee nukkumaan ja kokeile huomenna tuorein korvin uudestaan" - ja sit seivais projektin ja sammuttais koneen.
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
Mikael
03.02.2023 08:32:58 (muokattu 03.02.2023 08:47:11)

Mä ainakin jatkuvasti seuraan mitä oman DAWin kehityksessä tapahtuu. Niitäkin asioita mitkä tuntuis olevan itelle aluksi merkityksettömiä. Ainakin Pro Toolsin käytöstä löytyy myös valtava määrä videomateraalia mitä voi välillä luoppoaikana katsella ja oppia uusia tapoja tehdä asioita. Muiden miksaajien ja äänityöläisten haastattelut ja videopodcastit on kans ihan hyvää matskua tutkailla eri ihmisten tapoja tehdä asioita ja niistä voi löytää paljon ideoita omaan tekemiseen.

Viime aikoina on tullu kuuneeltua myös podcasteja aiheen tiimoilta. Vahva suositus esim Andrew Schepsin Puremixille tekemälle massiiselle haastattelusarjalle Andrew Talks to Awesome Peolple jossa on haastateltu iso läjä merkittäviä äänittäjä/miksaaja-hahmoja hyvällä meinigillä ja haastikset on pitkiä ja erittäin mielenkiintoisia. Vaikka alusta on maksullinen niin iso osa löytyy kyllä ainakin Youtubesta ja Applen podcastpalvelusta sekä Spotifysta.

https://www.puremix.net/live/andrew-talks-to-awesome-people.html
Fuzz is Clean!
Henri Henri Olavi
03.02.2023 11:02:53
Mikael: Vahva suositus esim Andrew Schepsin Puremixille tekemälle massiiselle haastattelusarjalle Andrew Talks to Awesome Peolple jossa on haastateltu iso läjä merkittäviä äänittäjä/miksaaja-hahmoja hyvällä meinigillä ja haastikset on pitkiä ja erittäin mielenkiintoisia.

Olen aina jostain syystä pitänyt Schepsin lähestymistavoista ääneen. Lisäksi häntä on miellyttävä katsoa ja kuunnella. Ostinpa joskus nimeään kantavan plugarinkin, Omni Channelin.
Mikael
03.02.2023 16:20:49

Jep. Andrew on hyvä haastattelija ja osaa ilmaista asiat todella selkeästi ja loogisesti. Häntä on tosiaan ilo kuunnella
Fuzz is Clean!
Janne19691
11.02.2023 09:02:00

rintapek:
Pahin on siinä, et kun rec-valo sammuu, niin se on ikäänkuin siinä.
Olen jo itte ehtiny kyllästyä siihen kolmeminuuttiseen sillai, et tulee fiilis, et se on jo tarpeeks lähellä sinnepäin.
Pitäis päivittää työtavat sillai, et kun raidat on purkissa, niin laittais koneen kiinni ja lähtis vaik pesemään pyykkiä tai jotain muuta fiksua ja palais biisin pariin vasta seuraavana päivänä.
mikäs kiire mulla muka on paitti se malttamattomuus saada biisi valmiiksi ikäänkuin olis joku deadline.

Tämä kolahtaa tännekin. Kun on äänittänyt, kuunnellut ja lopulta miksannut tuotoksen, ei halua biisiä kuulla vähään aikaan. No joitakin pystyy mutta joistakin jää vain se että tulihan tehtyä ja toivottavasti ehkä myös opittua jotain. Joihinkin biiseihin suhtaudun kyllä lähes miksausharjoituksina joka on kotiin päin sekin.
Rule #1: There are no rules.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)