Aihe: Olohuoneen akustointi
1 2
Tendulaatti
20.10.2022 00:25:13
Terve. Kummalla lähtisit akustoimaan olohuonetta studiokäyttöön?
Tendulaatti
20.10.2022 00:25:32
Tendulaatti
20.10.2022 00:26:08
Antti1
20.10.2022 00:41:44
Akustointi aloitetaan aina määrittelemällä ongelmat ko. tilassa. Sitten siihen suunnitellaan sopiva ratkaisu, jonka jälkeen korjataan mahdollisesti jäljelle jääneet ongelmat. Tohon käytetään laskemista ja mittauksia.

Monesti korjaus aloitetaan matalimmista taajuuksista, joihin noi pikkupaneelit eivät auta yhtään mitään. Matalimmista sen vuoksi, että niiden korjaaminen muuttaa myös kaikkea muuta.
Tendulaatti
20.10.2022 00:50:02
Antti1: Akustointi aloitetaan aina määrittelemällä ongelmat ko. tilassa. Sitten siihen suunnitellaan sopiva ratkaisu, jonka jälkeen korjataan mahdollisesti jäljelle jääneet ongelmat. Tohon käytetään laskemista ja mittauksia.

Monesti korjaus aloitetaan matalimmista taajuuksista, joihin noi pikkupaneelit eivät auta yhtään mitään. Matalimmista sen vuoksi, että niiden korjaaminen muuttaa myös kaikkea muuta.

Tarkoitus olisi laulua ja akustista kitaraa äänittää. Noin 18 neliön huone
Henri Henri Olavi
20.10.2022 09:53:08
Tendulaatti: Tarkoitus olisi laulua ja akustista kitaraa äänittää. Noin 18 neliön huone

Paljon massaa sinne. Täyttä kirjahyllyä, painavaa sohvaa, paksua mattoa jne. Tällä pääsee jo hyvään alkuun.
CMX:ää kuuntelemalla sai ysärillä pillua. Nykyaikana hädintuskin kullia. -Seksihullut
Einherjar
20.10.2022 11:25:44
Tuolla tulikin jo oleelliset. Siihen lisään vain, että isot tasaiset pinnat = enemmän ongelmia. Niille on hyvä tehdä jotakin. Tähän lukeutuu myös katto.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
rintapek
20.10.2022 14:59:09

Henri Henri Olavi: Paljon massaa sinne. Täyttä kirjahyllyä, painavaa sohvaa, paksua mattoa jne. Tällä pääsee jo hyvään alkuun.

Niinku noin?
https://muusikoiden.net/dyn/users/172986.jpg

Kirjojahan saa nykyään ilmaiseksi mut hyvien keräilyyn saa varata jokusen vuoden aikaa...
Kelvolliset hyllyt sit on käytettyinäkin hinnakkaita.
Moinen ratkaisu sopii niille jotka tykkää kirjoista, en mä tota akustointimielessä oo tehny. Mut kyllähän mä "kuulen" kirjastoni läsnäolon ihan astumalla ovesta sisään.

Ja silti mä taidan kokeilla seuraavien lauluraitojen vetämistä kolmen neliön kaakeloidussa kylppärissä.
Onneksi maailmassa on paljon hyviä ja helppoja biisejä. Ei tarvitse soittaa huonoja eikä vaikeita.
DownWithTheSickness
02.11.2022 17:56:08
Auttaako nää akustiikkalevyt siihen ettei äänet kuulu niin voimakkaasti naapuriin ja vaatiiko nää seinien ja katon peittämisen kauttaaltaan näillä levyillä?
Ärrkhele
Henri Henri Olavi
02.11.2022 18:02:40 (muokattu 02.11.2022 18:03:45)
DownWithTheSickness: Auttaako nää akustiikkalevyt siihen ettei äänet kuulu niin voimakkaasti naapuriin ja vaatiiko nää seinien ja katon peittämisen kauttaaltaan näillä levyillä?

Eivät auta, eivätkä vaikuta juuri ollenkaan tuohon. Hieman toki. Ainoa joka kunnolla auttaa on massa. Paljon massaa seiniin kattoon ja lattiaan. Kellutus on paras.
CMX:ää kuuntelemalla sai ysärillä pillua. Nykyaikana hädintuskin kullia. -Seksihullut
otamatone
02.11.2022 18:20:24
Tuli taannoin mieleeni, että paksu kumimatto olisi loistavaa materiaalia vaimennukseen ja soittokopin rakenteluun. Siis jotain sellaista kumimattoa mitä myydään liikuntatiloihin tai jäähalliin luistimen alle). Että laittaisi sellaista sinne taakse ja pintakerroksen jotain valoisaa kangasmattoa. Ainoa ongelma on, että sitten innostuksen keskellä selvisikin minkä hintaista metritavaraa nuo heavy duty kumimatot ovat uutena. Se siitä ideasta sitten.
anapena
02.11.2022 21:05:21
Tendulaatti: Terve. Kummalla lähtisit akustoimaan olohuonetta studiokäyttöön?

Laittaisin vaikka molempia. Sillai lopuksi viimeistelymielessä, että myös näyttää kivalta. Toki voit aloittaa laittelemalla niitä laulumikrofonin tai kaiuttimien lähelle paikkoihin, missä ne torjuvat heijastuksia kovista pinnoista.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
Mikael
02.11.2022 22:42:28 (muokattu 02.11.2022 22:43:50)

Henri Henri Olavi: Eivät auta, eivätkä vaikuta juuri ollenkaan tuohon. Hieman toki. Ainoa joka kunnolla auttaa on massa. Paljon massaa seiniin kattoon ja lattiaan. Kellutus on paras.

Massakaan ei toki vielä paljoa auta jos ääni pääsee kulkeutumaan rakenteisiin tai avoimia väyliä pitkin huoneen ulkopuolelle. Huone huoneen sisällä lienee tehokkain tapa, mutta tietty etenkin pienissä tiloissa ja vuokra-asunnoissa melko mahdotonta toteuttaa fiksusti.
Fuzz is Clean!
Henri Henri Olavi
02.11.2022 22:57:02 (muokattu 02.11.2022 22:57:18)
Mikael: Massakaan ei toki vielä paljoa auta jos ääni pääsee kulkeutumaan rakenteisiin tai avoimia väyliä pitkin huoneen ulkopuolelle. Huone huoneen sisällä lienee tehokkain tapa, mutta tietty etenkin pienissä tiloissa ja vuokra-asunnoissa melko mahdotonta toteuttaa fiksusti.

Tottahan tuo. Siksi mä sen kellutuksen mainitsinkin. Eli huoneen huoneen sisällä.
Mikael
03.11.2022 08:06:30

Henri Henri Olavi: Tottahan tuo. Siksi mä sen kellutuksen mainitsinkin. Eli huoneen huoneen sisällä.

Ok. Aattelin vaan tarkentaa kun kellutuksen voi toteuttaa vaikkapa vaan lattiaan, mikä sekin tietty voi auttaa vaikkapa sähkörumpujen pedaalin ääntä siirtymästä lattiasta rakenteisiin.
Fuzz is Clean!
Pauli Lappalainen
03.11.2022 08:10:25 (muokattu 03.11.2022 08:11:18)
Mikael: Massakaan ei toki vielä paljoa auta jos ääni pääsee kulkeutumaan rakenteisiin tai avoimia väyliä pitkin huoneen ulkopuolelle. Huone huoneen sisällä lienee tehokkain tapa, mutta tietty etenkin pienissä tiloissa ja vuokra-asunnoissa melko mahdotonta toteuttaa fiksusti.

Sitten vielä tuollaisen rakenteen vaatima ilmanvaihto ja lämpötilanhallinta tuottavat pientä ongelmaa.

Mistä ilma kulkee sieltä kulkee myös ääni
Mikael
03.11.2022 09:00:49 (muokattu 03.11.2022 09:19:22)

Pauli Lappalainen: Sitten vielä tuollaisen rakenteen vaatima ilmanvaihto ja lämpötilanhallinta tuottavat pientä ongelmaa.

Mistä ilma kulkee sieltä kulkee myös ääni

Jep. Just näistä syistä kerrostalossa tai pinehkössä tilassa aika hankala tehtävä.
Fuzz is Clean!
oksatboys
03.11.2022 09:51:47 (muokattu 03.11.2022 09:52:29)

Tendulaatti: Terve. Kummalla lähtisit akustoimaan olohuonetta studiokäyttöön?

Valkoisella, koska se näyttää kivemmalta.
Itse laittaisin (ja olen laittanutkin) maton lattialle, paksummat verhot ikkunaan (peittää olkkarissa yhden seinän kokokaan lattiasta kattoon) ja kirjahyllyn jne kalusteita. About 18 m2 olkkari mullakin siis, ja ihan kiva siellä on nyt äänittää esim juuri akkaria. Jotain sointiakin on jäljellä, mutta ei tärykaikua. Noita paneeleja laittaisin kattoon ja ehkä seinille tarvittaviin kohtiin.

Toisen makkarin olen sisustanut ja akustoinut työhuoneeksi, jossa pystyy myös toimistohommien ja kolvauksen lisäksi myös äänitarkkailemaan. Kaikki seinät oli valmiiksi jo haltexia. Seinillä on korkeat hyllyt kirjoille ja roinalle. Hyllyjen eteen n. 50 cm päähän seinästä laitoin kattoon vaijerit joista roikkuu valkoiset molton verhot. Sivuseinät on nyt aika hyvin käsitelty halvalla ja tilaa säästäen. Eikä roinatkaan näy ;)
Pöytä on ikkunan edessä, johon normaalien verhojen taakse on tulossa myös moltonia kunhan ehtii asentaa. Tarkoitus on että ikkunan moltonit on vedetty nurkkiin laskoksille bassoansoiksi. Kattoon on vielä tulossa echophonin 40 mm paneeleita. Ikkunan vastaisella seinällä on kiinteät vaatekaapit, joiden ovet voi avata kokonaan tai osittain ja näin huoneeseen muodostuu rikkoinaista pintaa. Tärkeä elementti onnistuneessa kuuntelussa, on myös oikein valitut kaiuttimet. Työhuoneessa mulla on koaksiaalit, joiden refleksi putket ovat eteenpäin. Tällaista kaiutinta voi kuunnella läheltä ja sen voi sijoittaa seinään (tai mulla ikkunaan) kiinni.
anapena
03.11.2022 11:01:10 (muokattu 03.11.2022 11:02:43)
Unohdin lisätä vakioläppäni, eli hyvälaatuisen dynaamisen mikin, taikka kaksi. Ne kuulee vähemmän akustiikkaa. Ns. isokalvonen vielä, niin on tunnelmaa.
TommiW.- Autot, kämpät ja piparit.
dewil
09.11.2022 10:18:22

Tämän saman studiopalstan alussa on kiinteänä tuo varsin hyvä "Halpaa akustointia" ketju, jossa nämä ja paljon muuta asiaa on käsitelty hyvinkin perusteellisesti. Viettäisin sinuna kivan illan lukien sen alusta loppuun, niin avautuu kivasti akustiikan perusteet.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)