silverber_ 02.10.2022 16:16:14 | |
---|
Noniin, eli en ole nyt ihan varma tuleeko kysymys oikealle alueelle mutta tää oli musta lähimpänä. Siirtäkää jos tarve! Haluaisin siis äänittää luonnon ääniä omiin projekteihin ja tarkotus olis käyttää mikrofoni-puhelin tandemia sen helppokäyttöisyyden vuoksi. Mikkinä mulla on Roden perinteinen NT1-A eli kondensaattorimikki xlr-liitännällä. Mun kysymys oiskin lähinnä tämän mikin ja puhelimen (Iphone 7) yhdistämisestä. Oon katsonut Irigiltä näitä palikoita millä onnistuis tää yhdistäminen. Oonko oikeilla jäljillä vai ihan pihalla? Toimiiko esim. tällainen laite tähän tarkoitukseen?: https://www.thomann.de/fi/ik_multimedia_irig_pre_hd.htm Jos teillä on suositella muita laitteita/varusteita (kohtuullisella budjetilla) niin laittakaa ihmeessä tänne. Myös muut vinkit ja kokemukset ulkona äänittämiseen on enemmän kuin tervetulleita! Kiitos :) |
Henri Henri Olavi 02.10.2022 16:43:49 (muokattu 02.10.2022 16:43:57) | |
---|
Ainakin tuo toimii siinä välissä. Jos ei ole tarvetta stereoäänitykselle tai herkemmälle ja suuntaavammalle mikille (suosittelisin kumpaakin: herkkää ja suuntaavaa), niin sillä vaan. En tiedä miten pian alkaa iRigin etari tuottamaa kohinaa kun gainia vääntää kunnolla, mutta eiköhän siitä jotain kenttäraportteja löydy netistä. CMX:ää kuuntelemalla sai ysärillä pillua. Nykyaikana hädintuskin kullia.
-Seksihullut |
askomiko 03.10.2022 12:12:57 (muokattu 03.10.2022 12:23:07) | |
---|
NT1 on siitä hyvä että se ei juuri kohise, mutta tähän käyttötarkoitukseen siitä huono että se ei kestä vettä, eikä sille tehdä varsinaisia tuulisuojia. Välttävän tuulensuojan saat kyllä aikaan semosella vaahtomuovilla ja karvatupsu vielä sen päälle. Semmoista "yleis"ambienssia, kun se ei ole suuntaava mikki. Kaks mikkiä stereona ois tietty paljon hienompi lopputulos. E: Niin ja kädessä jos pidät niin ei siitäkään tule mitään kun käsittelyäänet puskee mikistä läpi, eli tarvitset mikkitelineen, ja sitten se ei ole enää kovinkaan taskumallinen laitteisto. |
Henri Henri Olavi 03.10.2022 12:16:53 (muokattu 03.10.2022 12:18:11) | |
---|
Mä itse ostaisin jonkun stereomikin suoraan puhelimeen, jos mulla ei olisi erilaisia kenttätallentimia ja mikkejä. Esim. Zoom iQ7 tai Røde i-XY voisi olla passeli. Tai Shure MV88. CMX:ää kuuntelemalla sai ysärillä pillua. Nykyaikana hädintuskin kullia.
-Seksihullut |
Danko 03.10.2022 14:24:26 | |
---|
askomiko: Semmoista "yleis"ambienssia, kun se ei ole suuntaava mikki. Höpö, herttakuvioisia niin NT1 kuin aloittajan mainitsema NT1-A:kin. "Tätä palvelua selaillessani olen tullut siihen tulokseen että täällä liikkuu enimmäkseen alle 20-vuotiasta heviporukkaa." -Chrometta |
Antti1 03.10.2022 14:51:34 | |
---|
En mä herttaa/kardioidia oikein suuntaavaksi laske ulkotilojen mölyjä äänittäessä. Yleensä etäisyydet on sen verran suurempia, että tosi suurpiirteisesti nekin ääntä poimivat. |
Henri Henri Olavi 03.10.2022 14:58:03 | |
---|
Antti1: En mä herttaa/kardioidia oikein suuntaavaksi laske ulkotilojen mölyjä äänittäessä. Yleensä etäisyydet on sen verran suurempia, että tosi suurpiirteisesti nekin ääntä poimivat. Juuri tätä piti itsekin sanomani. CMX:ää kuuntelemalla sai ysärillä pillua. Nykyaikana hädintuskin kullia.
-Seksihullut |
askomiko 03.10.2022 21:15:54 (muokattu 03.10.2022 21:20:36) | |
---|
Jep. Joku perushaulikko, 416 tai vaikka NTG3 "tuntuu" äänityksessä sillai sopivan suuntaavalta ulkona. Ei nekään agenttielokuvan parabolisia lasersäteitä ole, mutta semmonen just sopiva, että jos vaikka osoitat kohti 20m päässä tien toisella puolella kiroilevaa mopoteiniä niin sanoista saa selvää vähän enemmän kuin hertalla poimittuna tausta-ambienssina. Yhtäkaikki, vaihtoehtoja on, kaikilla syntyy jotakin hyödyllistä ja ennenkaikkea tekemisen iloa, sitä enemmän mitä enemmän telineitä ja solmussa kulkevia piuhoja on mukana. Alle 10kg ei ole vielä laitteisto eikä mikään. Tosiasiassa pieni on paras koska jos kone mahtuu taskuun niin se on joskus mukanakin. Koko pikkunauhurinhan voi sulloa vaikka halvimman blimpin (Rode?) sisään jolloin äänitys on samalla suojassa tuuuuuuuleltaBRBRRRBBRRRRRRR KOHHHHHH PUFFFFFF. |
oksatboys 23.01.2023 14:35:07 | |
---|
Olen parina kesänä äänittänyt lintuja ja siinä sivussa muitakin ulkoa löytyviä ääniä. Kalustona mulla on: Edirol R44 -tallennin, Sennheiser MKH-60 -haulikko ja Sonyn Paraboloidi heijastin, jossa paremman puutteessa olen käyttänyt AKG ck77 -lavalier palloa. Muitakin mikkejä, kuten AKG c522 XY-stereota olen kokeillut. Mitä suuntaavaampi niin sen parempi oikastaan. Ns. tavalliset hertat ja pallot poimii tosiaan sen verran laajalta, että äänityksiin tulee liikaa tuulen, ja liikenteen ääniä. Tämä tarkoittaa sitä ettei se varsinainen kohde äänity kovin "kuivana" ja äänitystä ei oikein voi käyttää esim foleynä. Haulikolla saa jo aika kivasti esim. linnun laulun talteen jos pääsee hiippailemaan melko lähelle, mutta paraboloidiheijastin on vielä paljon parempi. Sillä saa jo tehosteääniä peleihin tai leffoihin tehtyä, jos sen suuntaa vaikka haavan latvaan, niin lehtien ääni erottuu selkeästi kuin ne havisisivat metrin päässä korvasta. |
JoKo 23.01.2023 14:48:37 (muokattu 23.01.2023 14:53:41) | |
---|
Soundman OKM on ollut itselläni käytössä, se on tosin binauraalinen joten pistemäisiin ääniin se ei ole paras mahdollinen ratkaisu. Etuna niissä on stereokuvan realistisuus ja se että ne näyttävät perus nappikuulokkeilta joten niillä voi äänittää huomaamatta. NT1:sen kanssa iRigit varmaan on ihan toimivia mutta tuulisuoja on melko oleellinen sen kanssa. |