Muusikoiden.net
11.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Oikeaoppinen kielten vaihto
1 2 3 4
Patzku
14.01.2005 18:09:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huomenna menossa ostaan uusia kieliä 2 sähkökitaraan ja yhteen akustiseen, tuli tässä mieleen että parin vuoden ajan olen kieliä vaihtanu kitaroihin omalla tavalla, lähinnä akustisiin. nyt kuitenkin sähkikseen ensinmäistä kertaa. Toinen sähkis on floikalla ja toinen vintagella. Sopiiko niihin samanlaiset kielet muuten että floikallisesta kitarasta pitää leikata se pallo sieltä päästä pois? Myydäänkö niitä pallottomina? Ja sitten vielä että onko siis oikeaoppista tapaa vaihtaa niitä kieliä?

kyllä se siitä ku vähä rapataan...
LaXu
14.01.2005 18:38:21

Ei myydä pallottomina ja samat kielet sopivat. Tässä pari kuvaa tavoista joilla itse pistän kielet kiinni:

http://www.saunalahti.fi/laxu/pics/articles/stringing01.gif
http://www.saunalahti.fi/laxu/pics/articles/stringing02.gif

Ensimmäistä tapaa käytän punomattomiin kieliin ja toista punottuihin kieliin.
Kassu
14.01.2005 18:39:37

Samahan se on, jotenkin nätisti vain mutta niin että pysyy hyvin.

Olenko teidän mielestänne läski ja ruma?
"tottakai, sitähän sussa arvostetaan." -LumPus
Repent
14.01.2005 19:09:56

Niin ja vielä vinkiksi siihen floikalliseen kitaraan, että kannattaa ehdottomasti vaihtaa ne kielet yksitellen.

"Liian pitkä." -KMT
Patzku
14.01.2005 19:13:48

Tässä pari kuvaa tavoista joilla itse pistän kielet kiinni

Kiitos hyvistä kuvista laxu, kiitti muillekkin vastauksista.

kyllä se siitä ku vähä rapataan...
Ziggy Bubba
15.01.2005 00:00:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole itse ainakaan onnistunut vielä mogaamaan kielten vaihtoa, kyllä se varmasti onnistuu. Muista kiertää kieliä ainakin about 3 kierrosta virittimiin, mulla on usein ohuemmissa joku 7 ja paksuissa ehkä 4 :D

www.mikseri.net/sigkk Fattest shit on the planet!
Keke Urlaub
15.01.2005 00:03:45
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole itse ainakaan onnistunut vielä mogaamaan kielten vaihtoa, kyllä se varmasti onnistuu. Muista kiertää kieliä ainakin about 3 kierrosta virittimiin, mulla on usein ohuemmissa joku 7 ja paksuissa ehkä 4 :D

Kolme kierrosta alkaa olla jo maksimi, muuten virittimiin saattaa jäädä klappia tai jotain muuta epämääräistä ja vire kärsii siitä. Minulla on yleensä pari kierrosta telessä ja hyvin säilyy vire.

Hauska niinkuin noidannuoli.
Ziggy Bubba
15.01.2005 00:20:18

Saattaa kestää hiukan kauemmin että kielet "asettuu", mutta kyllä ne potkii useammallakin kierroksella. BB King kiertää, legendan mukaan, koko kielen virittimiin.. Sustainia? Oisko taikauskoa.

Jytäurpo
15.01.2005 00:29:50 (muokattu 15.01.2005 00:33:03)

Saattaa kestää hiukan kauemmin että kielet "asettuu", mutta kyllä ne potkii useammallakin kierroksella. BB King kiertää, legendan mukaan, koko kielen virittimiin.. Sustainia? Oisko taikauskoa.

Ei vaan idea on se, että jos ja kun kieli katkeaa, sehän menee yleensä tallasta poikki, niin sitten vaan löysää virittimestä, sen jälkeen sidotaan kieli peräkappaleeseen, viritetään ja voila: kielen vaihto on suoritettu. Tulipahan lause.

Rock-N-Roll Records Ain't Selling This Year
Ziggy Bubba
15.01.2005 00:33:46

Ei vaan idea on se, että jos ja kun kieli katkeaa, sehän menee yleensä tallasta poikki, niin sitten vaan löysää virittimestä, sen jälkeen sidotaan kieli peräkappaleeseen, viritetään ja voila: kielten vaihto on suoritettu. Tulipahan lause.

Jaa, mielenkiintoinen temppu. Aika kummalta kuulostaa vaan tuo sitominen, jotenkin pelkäisin että se räpsähtää sieltä aika äkkiä... Mutta eiköhän BB tiedä :)

kimurantti1
15.01.2005 00:37:35

Ei vaan idea on se, että jos ja kun kieli katkeaa, sehän menee yleensä tallasta poikki, niin sitten vaan löysää virittimestä, sen jälkeen sidotaan kieli peräkappaleeseen, viritetään ja voila: kielen vaihto on suoritettu. Tulipahan lause.

Floikka-tallaisessa kitarassa toi on ainakin tosi kätevää.

On tosi naiivia liimautua toisen torsoon, mutta seura tekee kaltaisekseen, mutta pitää silti muistaa, että elämä on laiffia ja jokainen chanssi on mahdollisuus. Kalapuikkohiustenkuivaaja mutta kun popkorni.
Ziggy Bubba
15.01.2005 00:56:26

Floikka-tallaisessa kitarassa toi on ainakin tosi kätevää.

Varmasti. Mietin vaan että miten sen kielen oikein kiinnittää normaali-ihmisten tallaan??

Ei mitenkään, that's how :P

Invader
15.01.2005 01:27:32

Ei mitenkään, that's how :P

Niinkuin tuossa edellä mainittiin niin tune-o-maticissa solmulla kiinni siihen peräkappaleeseen (tailpiece). Stratotallaan ei kyllä sitten varmaan mitenkään.

Eastbound and down, loaded up n' truckin...
Gypsy
15.01.2005 02:34:35

Ei myydä pallottomina ja samat kielet sopivat.

Kyllä noita pallottomiakin saa.
Necromuru
15.01.2005 12:30:53

Jösses. Vuoden niksipirkka!! Plussaa.

Älä unohda alennettua kvinttiä ja sen korostamista sointukierron päälle soitetussa soolossa. -Jucciz
gator
15.01.2005 13:42:24

En omista floikkakitaraa mut eikös sen pallon voi laittaa sinne virityskoneistoon. Siis et se pallo blokkaa sen kielen sinne virityskoneiston reikään ja siitä sit vaan vetää sen kielen sinne floikkaan. Korjatkaa joku jos olen väärässä.

Elektroakustinen Landola myytävänä. Osta pois!
Pantse
15.01.2005 14:02:36

Eipä tuo mikään uusi niksi mulle ollut. Meidän bändin toinen kitaristi tekee myös noin. On melko kova katkomaan kieliä. Onpahan ainakin jotakin hyötyä siitäkin, kielten vaihto sujuu nopeasti. Keikalla kielen vaihto ja vireeseen asetus minuutissa, ei onnistuisi minulta.

"Kun mä en oikein osaa soittaa kitaraa, enkä mä niitä biisejäkään osaa tehdä, niin mä vaan koetan roikkua mukana ja olla hyvä esiintyjä."
BenGlenton
15.01.2005 15:12:43

Mitävähemmän kierroksia ja muita löysiä virittimien ympärillä, sitä paremmin vire pysyy. Ainakin noin periaatetasolla.

Supreme Court , The Point Reason Kill -EP:ltä ladattavissa kotisivuilla!
Jake24-25
15.01.2005 15:30:33 (muokattu 15.01.2005 15:33:22)

Kannattaa vaihtaa kielet aina yksitellen. Näin on helpompi virittää uusi kieli käyttäen seuraavaa kieltä apuna virittämisessä. Lisäksi kaulan jännite säilyy tasaisena ja tämänkin vuoksi viritysongelmia ei tule jos vaihtaa kielet yksitellen. Itse haksahdin soittoharrastukseni alkuaikoina ensimmäisillä kielenvaihtokerroilla irroittamaan kaikki kielet ennen kuin laitoin uudet tilalle. Oli kyllä työ ja tuska saada kitara vireeseen tämän jälkeen. Sittemmin olen aina vaihtanut kielet yksi kerrallaan ja viritys on aina sujunut vaivatta.

"Rock´n Roll is cool, but ain´t nobody´s fool!" Jake T
jussimus
15.01.2005 18:53:03

Kannattaa vaihtaa kielet aina yksitellen. Näin on helpompi virittää uusi kieli käyttäen seuraavaa kieltä apuna virittämisessä. Lisäksi kaulan jännite säilyy tasaisena ja tämänkin vuoksi viritysongelmia ei tule jos vaihtaa kielet yksitellen. Itse haksahdin soittoharrastukseni alkuaikoina ensimmäisillä kielenvaihtokerroilla irroittamaan kaikki kielet ennen kuin laitoin uudet tilalle. Oli kyllä työ ja tuska saada kitara vireeseen tämän jälkeen. Sittemmin olen aina vaihtanut kielet yksi kerrallaan ja viritys on aina sujunut vaivatta.

Lukemattomien soittovuosien jälkeenkin haksahdan edelleen ottamaan kaikki kielet kerralla pois, ennen kuin alan vaihtamaan uusia tilalle. Suoritan näet aina kielten vaihdon yhteydessä kitaran yleisen putsausoperaation (etenkin otelaudan), joka onnistuu luonnollisesti helpommin kun kaikki kielet ovat pois tieltä. Uusien kielien takaisin vireeseen saaminen onnistuu ainakin itselläni aika vaivatta ja nopeasti. Venyttelen vaan kunnolla jokaisen kielen, ja sitten vain viritän. Ja vire pysyy. Hyvin. Ikuisesti. :)

« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti