Aihe: Uusi akustinen haussa
1
j7kt4
09.09.2004 21:03:16
Kysymys on asettelultaan varsin perinteinen, ja teenkin tämän vain sen vuoksi, että harkinta-aikaa ei ole kovinkaan paljoa. Mikä olisi hyvä akustinen kitara hintaluokasta alle 1000 €. Merkin suositteleminen otetaan myös lämpimästi vastaan. Kitaran tulisi olla teräskielinen, muodoltaan dreadnought tai grand concert ja äänensävyn tasapainoinen. Vihaan kirkkaasti soivia akustisia, joten vältetään niitä, jookos. Vastanneet saavat siunaukseni.
ReBeat
09.09.2004 21:15:49

K. Yairi on merkki, jonka mallistosta varmaan sopiva kitara tässäkin tapauksessa löytyy. Thumbs down, USA.

http://www.alvarezgtr.com/
Tekemällä ei synny musiikkia.
j7kt4
09.09.2004 21:28:05
Kiitos. Ainoa kitara, joka minulla oikeastaan tässä vaiheessa on mielessä on K. Yairi. Tarjonta ei kyllä ole ollut kovinkaan suuri. Lähinnä käymieni kauppojen valikoimista löytyy halvempia Landoloja ja Ibanezeja.
rattledad
09.09.2004 23:40:25

Kokeilin äskettäin kokopuista (!) ruusupuu/kuusi Yamahaa (grand concert?) 800+ jotain. Yllätyin hyvin positiivisesti. Kaulakin tuntui vähän leveämmältä kuin Yamahoissa yleensä (muuten olleet ennenkin ok). Tosin makuni on ollut enemmän kirkkaanpuoleisesti soiviin päin, mutta tässä oli ... jöpinää?

Miten suhtaudut Martinin mahonkikantisiin? 000-15S:ää olen kokeillut myös ja kivalta tuntui. Huttusen sivuilla oli vielä äskettäin käytetty sellainen 700+...
"Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug."
Fide
10.09.2004 09:11:26

K. Yairi:n mallistoa on soiteltavana ainakin Helsingin Kampissa kohtuu mukavasti, kun viimeksi siellä piipahdin (vaan mikäs se putiikki nyt olikaan???)

Mutta ehkä sietäisi testata myös Landolan kokopuiset ja lämpökäsitellyt mallit. Tuo lämpökäsittely antaa kitaralle justiinsa sen täyteläisen soinnin... Landolan muuten voi olla sitten montaa mieltä.

Itse kallistuisin Yairi:n puoleen, jos se ei ole rahasta kiinni ;-)
Rämppy
10.09.2004 09:31:55
Itselläni on jo muutaman vuoden ollut Alvarezin PD-80. Siinä on kansi kokokuusta, pohja kokomahonkia ja sivut laminoitua mahonkia. Luultavasti mahonkipohjasta ja -kyljistä johtuen siinä on hieman tavallista lämpimämpi soundi. Muutenkin tasapainoinen ääni -ei häiritseviä korostuksia. Olen tykännyt myös kevytsoittoisuudesta. Maksoi tuolloin jotain 4000 mk Musamaailmassa. Bonuksena hieno ulkonäkö.
Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy?
Mikael
10.09.2004 09:32:09

Mulla on tuollainen mahonki-Martin 000-15 ja olen erittäin tyytyväinen. Kannattaa juu tarkistaa Kitarapajan tarjonta http://www.kitarapaja.com/acoustic.htm ja käydä rauhassa testailemassa ja juttelemassa aiheesta. Myös käytetyt kannattaa ottaa huomioon. Esim tuo Huttuselta löytyvä Gibson LG-0 vm.-65 olisi varppina meikäpojan testilistalla, mikäli nyt olisin akkaria vaille...
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
weelie
10.09.2004 10:37:25 (muokattu 10.09.2004 10:38:33)
Seagull S6 tai Taylorin 200-sarja tulisi mulle mieleen. Mutta pidät ilmeisesti aivan erilaisista akkareista kuin minä, joten vältä siis näitä. :D

Mutta Yairia en ole kyllä edes kokeillut, vaikka niitä viikko sitten Viking musiikissa käydessä näinkin, jämähdin Seagullin ja Taylorin pikkailuun/vertailuun.
Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition'
tubaduuri
10.09.2004 16:22:02
Suosittelen varauksetta Yamahan keppejä.Thomannilta saisit vaikkapa Yamahan LL 16:n 635 eurolla, kokopuinen kitara, ruusupuusivut ja engelmann-kuusikansi.Kokopuisesta akustisesta naurettavan vähän.

Itse omistan tällä hetkellä Yamahan kokopuisen LL 500:n, joka on parilla sanalla sanoen halvatun hyvä sekä sointinsa että valmistuslaadun puolesta.Se on Yamahan edellistä mallistoa, mutta niitä löytää kyllä vielä joistain nettikaupoista n.1000-1100 eurolla, esim. www.musicproducts.com.En tiedä, onko se sitten liian kirkas sinun makuusi, itse en pidä yleissointia ylikirkkaana, joskaan se ei missään nimessä ole tumma tai tunkkainenkaan.Juuri sellainen sopivan selkeä.
veltsu
10.09.2004 21:38:52
yhdyn edelliseen, nuo Yamahan uudet handmade l-sarjan akustiset lienevät hyviä, vahinko vaan etten tiedä missä niitä voisi testata. Itselläni on vanhempi 412c, joka on asiallinen. LL-6 on muuten 466e ja llx6 electroacoustic muistaakseni 533e t:llä. Oiskohan Fasulla noita myynnissä? Tai onko jollain jo käytössä/kokemuksia näistä?
Kassu
10.09.2004 21:46:53
Yamaha. Yksinkertaisesti. Voin joo perustella jos haluatte (eikös se ollut sääntö ;))

- Hinta/laatusuhde
- Ulkonäkö
- Karisma
- Laatu
- Hyvät soundit
- Saa melkein mistä vain
- Lähes jokainen malli mikitetty
tubaduuri
11.09.2004 19:56:06
Fasulta saa ainakin tilattua ihan minkä tahansa noista Yamahan L-sarjan kitaroista, mutta en ainakaan viime käynnillä(n.4 kk sitten) nähnyt siellä noita yhtään.Uskaltaisin silti itse tilata tuollaisen sokkona, tilasinhan itsekin LL-500:seni sokkona musicproducts.comista.

Ja kitara jaksaa hämmästyttää vieläkin, ääni on (paremman termin puutteessa) "vapautunut" korvinkuultavasti siitä, mitä se oli ostohetkellä tämän vuoden kesäkuussa(huippuhyvä silläkin hetkellä).Ainoa asia mikä harmittaa hieman on bindauksen todella pikkiriikkinen tuhruisuus kahdessa kohdassa, mutta olenko väärässä, jos sanon, ettei kannata odottaa totaalista täydellisyyttä joka yksilön kohdalla 1000 euron hintaluokassa?

Anyways, mene Fasulle ja kokeile Yamahoita.:)
Mikael
12.09.2004 16:10:12

Anyways, mene Fasulle ja kokeile Yamahoita.:)

Toi Fasun hinnoittelu on vaan aivan naurettavaa ja kannattaakin tarkistaa yleinen hintataso muualta. Ainakin Martineiden kohdalla hinnat on järjestäen jopa satoja euroja kalliinpia kuin vaikkapa Kitarapajalla. Nythän Fasu on ottanut nettisivuiltaan noi hinnat pois ja Martineiden kohdalla lukee vain "Kysy tarjousta". Heh, ovat varmaan lukeneet m-nettiä, kun täällä oli jonkin aikaa sitten keskustelua aiheesta...
Mikael
13.09.2004 09:53:24

Alkuperäiseen kysymykseen vielä...
Vihaan kirkkaasti soivia akustisia, joten vältetään niitä, jookos.
Nuo 15-sarjalaiset Martinit ovat sävyltään nimenomaan tummempia. Puulajina mahonki on tummempisävyisempi kuin yleisemmin käytetty sitkakuusi. Esimerkiksi D-15 tai D-15S saattaisivat olla nimenomaan sitä mitä kaipaat. Ulkonäöstä voi tietty olla montaa mieltä mut musta noi näyttääkin paremmilta. Pajalla näyttäis olevan tuollainen D-15S hintaan 975€ ( http://www.kitarapaja.com/pics/nmad15s2.jpg )

Sit noista mikeistä...
- Lähes jokainen malli mikitetty
Useimmiten on nuo valmiiksi mikitettyjen kitaroiden mikit noita halpoja pietsoja, joista ei saa ulos mitään muuta kuin sitä surkeaa ripinää. Lähtökohtaisesti kannattaa ensin etsiä itselleen kitara, joka miellyttää akustisesti ja soittotuntumaltaan ja vasta sitten miettiä noita mikkiasioita. Tästä on sekin etu, että voit itse valita sellaisen mikin joka eniten miellyttää.
arehrola
13.09.2004 19:55:31
Kannatan Yairia. Itse ostin hiljattain mallin DY62C. Mahonkinen kitara erinomaisella mikki-järjestelmällä. Kannattaa käydä kokeilemassa.
Bluesmies
06.12.2004 14:37:37
Päätin pistää tähän vanhaan topiciin kysymyksen. Vastauksia odottelen innolla.

Eli siis itsekin olen uutta akustista hankkimassa, myös metallikielistä. En tarvi mikitettyä ja kitara on siis ihan kotisoittoa varten. Mitäs merkkiä nyt ensiksi suosittelisitte. Olen itsekin kuullut paljon hyvää Yamahasta. Millaisen kitaran sitä saisi johonkin 300-400€ hintaluokkaan?
Uusi musiikkinäyte profiilissa.
weelie
07.12.2004 10:32:18 (muokattu 07.12.2004 10:33:40)
Eli siis itsekin olen uutta akustista hankkimassa, myös metallikielistä. En tarvi mikitettyä ja kitara on siis ihan kotisoittoa varten. Mitäs merkkiä nyt ensiksi suosittelisitte. Olen itsekin kuullut paljon hyvää Yamahasta. Millaisen kitaran sitä saisi johonkin 300-400€ hintaluokkaan?

Pitäisi ensin tietää mistä korvasi tykkää, ja kuinka tarkka se on. Kyllähän Yamahalla soittelee, niinkuin soittelee Ibanezillakin, jne. Waldenikin on mielestäni ihanhyvä. Mutta mitään niistä en itse (ainakaan uutena) ostaisi, kun ei ne ole oikeasti hyvin soivia.

Toisaalta, pidätkö tummasta / kirkkaasta, keskiäänivoittoisesta / bassovoittoisesta jne.

En tiedä missä asut jne, mutta sun pitäis lähtee kierrokselle, soittelemaan ainakin Alvarezit, Yairit, Yamahat, Seagullit, Taylorit, Martinit, jne, että tiedät mikä sun mielestä on hyvä.

Ei noi tunnetut merkit (halvat tai kalliit) mitään soittokelvottomia ulos pukkaa, mutta saundeissa voi olla parantamisen varaa.
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
Antroid
11.12.2004 19:48:22 (muokattu 11.12.2004 19:48:49)
Missäköhän kaupoissa vasurin kannattaisi käydä akustisia hiplaamassa? Mitä merkkejä ja missä on näkynyt?Elektroakustisuus plussaa. Fasulla on jotain, Yamahoita ainakin. Millbrookissa Seaugulleja, mutta se lapa on niin hirveä, etten sellaista kyllä haluaa, ellei sitten soundi ole niissä yhtä hyvä kuin triplasti kalliimmissa.
Lähinnä kiinnostaisi Martinit. Onko niitä näkynyt Suomessa, vai meneekö (taas) tilaamiseksi?
Jake24-25
11.12.2004 20:51:52
Missäköhän kaupoissa vasurin kannattaisi käydä akustisia hiplaamassa? Mitä merkkejä ja missä on näkynyt?Elektroakustisuus plussaa. Fasulla on jotain, Yamahoita ainakin. Millbrookissa Seaugulleja, mutta se lapa on niin hirveä, etten sellaista kyllä haluaa, ellei sitten soundi ole niissä yhtä hyvä kuin triplasti kalliimmissa.
Lähinnä kiinnostaisi Martinit. Onko niitä näkynyt Suomessa, vai meneekö (taas) tilaamiseksi?

Varmaan tosiaan Fasulla on joitakin vasurimalleja, mutta yleisesti ottaen aika harvassa ovat vasurikitarat (niin akustiset kuin sähköiset) joka kaupassa. Ihmettelen vasurimallien yleistä vähäisyyttä ottaen huomioon, että vasenkätisiä soittajia on yllättävän paljon verrattuna siihen kuinka vähän vasurikitaroita on markkinoilla. Olen itsekin vasenkätinen ja heti alkuun tein tietoisen valinnan ja aloin soittamaan oikeakätisten kitaroilla ja "oikein" päin. Oppiminen oli ehkä hitaampaa kuin jos olisin alusta alkaen soittanut vasenkätisesti, mutta mielestäni valinnastani oli hyötyä - ainakin uutta kitaraa kokeiltaessa ja ostettaessa. Ehkä akustisten kitaroiden kohdalla kätisyys ei merkkaa niin paljon, koska voi kielittää päinvastoin. Toisaalta eräs tunnettu vasuri 60-luvulla kielitti oikeakätisten sähkikset päinvastoin ja soitti niillä.

Tilaamalla tietysti varmasti saat vasurikitaran, mutta se voi tulla kalliiksi. Oletko miettinyt tuota oikeakätisten kitaran ostamista ja kielittämistä päinvastoin?
"Rock´n Roll is Cool!" Jake T
Antroid
11.12.2004 22:48:44
Tilaamalla tietysti varmasti saat vasurikitaran, mutta se voi tulla kalliiksi. Oletko miettinyt tuota oikeakätisten kitaran ostamista ja kielittämistä päinvastoin?
Tulee vaan ongelmia intonaation kanssa. Ainakin viimeksi kun kysyin eräältä soitinkorjaajalta yhden klassisen Ibanezin kääntämisestä vasuriksi oli vastaus, että ei onnistu, tallaa ei voi muuttaa/vaihtaa. Kyllähän se varmaan soittaminen onnistuisi vähän epävireiselläkin kitaralla, mutta ihan periaatteesta en lähde tolle kääntölinjalle, ellei kyseessä ole joku jimi-reissue ;).
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)