Muusikoiden.net
05.12.2016

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Millainen on hyvä akustinen kitara?
1 2 3
mx
09.08.2004 11:28:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen perusasioiden äärellä, ja tiedän että täällä on monta laitemiestä ja -naista, jotenkasiispä: Olen ostamassa teräskielistä elektroakustista kitaraa jonka pitäisi olla hyvä. Avoimia kysymyksiä:

Mikä kitaroissa maksaa / mistä kannattaa maksaa?

Puulaatujen merkitys?

Merkit?

Muuta huomioitavaa?

Olen soittanut kitaraa useita vuosia, joten tiedän perusjutut, kuten kaula suora jne..

Soundin pitäisi mielellään olla lämmin ja sointi pitkä. Olisi hienoa jos joku osaisi tarinoida aiheesta. Kiitoksia etukäteen!!

Antroid
09.08.2004 11:56:59

Ostat Martinin, Taylorin tai Collingsin. Jaa miksi? Siitä saa joku kertoa lisää.

Kassu
09.08.2004 12:01:30

Ostat Martinin, Taylorin tai Collingsin. Jaa miksi? Siitä saa joku kertoa lisää.

Ja nuoko oli sun mielestä ainoat laatumerkit?

Fender, Gibson, Takamine, Yamaha jne.

Ostetaan jos jotakin
Jucciz
09.08.2004 12:04:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Martin on varma valinta(tm): todennäköisesti kitara on jotain laadukkaan ja erittäin laadukkaan välimaastosta. Toisaalta, eräs Yamaha oli parassoundisia akustisia, mitä olen koskaan kokeillut.

Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
Kassu
09.08.2004 12:06:17

Martin on varma valinta(tm): todennäköisesti kitara on jotain laadukkaan ja erittäin laadukkaan välimaastosta. Toisaalta, eräs Yamaha oli parassoundisia akustisia, mitä olen koskaan kokeillut.

Yamahalla on akustisia ihan laidasta laitaan, mun mielestä tosi hyvä hinta-laatusuhde.

Ostetaan jos jotakin
Antroid
09.08.2004 12:37:31

Eipä ollut, mutta jos jonkun noista ostaa, ei tarvitse ainakaan miettiä. Vielä jos löytää mukavasti auenneen käytetyn yksilön, niin siinähän sitä kitaraa on.

Muurarirabbi
09.08.2004 12:42:15

Fender, Gibson, Takamine, Yamaha jne.

Fenderit, takaminet ja yamahat on kakkaa.

Yamaha on kyllä hyvä halvemmissa akustisissa mutta jos kallista akustista alkaisin ostamaan niin en kyllä yamahaa ostais.

"Hay que ser muy limpio, es la sangre de Nuestro Senor Padre Eterno."
Kassu
09.08.2004 12:44:30

Fenderit, takaminet ja yamahat on kakkaa.

Yamaha on kyllä hyvä halvemmissa akustisissa mutta jos kallista akustista alkaisin ostamaan niin en kyllä yamahaa ostais.

Sitten selitäppä miksi MONET ihan oikeat starat soittavat vaikka Yamahalla tai Takaminellä?

Myös fenkkua heiluu.

Ostetaan jos jotakin
Muurarirabbi
09.08.2004 12:46:39

Sitten selitäppä miksi MONET ihan oikeat starat soittavat vaikka Yamahalla tai Takaminellä?

Myös fenkkua heiluu.

Esim. saanut ilmaiseksi tai niille maksetaan..

mIX jOgU sDara oN tAkaMinEn mAiNokseSsA eLlEi nE oO hUiPpUi??!1

"Hay que ser muy limpio, es la sangre de Nuestro Senor Padre Eterno."
Kassu
09.08.2004 12:49:48

Esim. saanut ilmaiseksi tai niille maksetaan..

mIX jOgU sDara oN tAkaMinEn mAiNokseSsA eLlEi nE oO hUiPpUi??!1

Mun mielestä Takaminet on ainakin hyviä skeboja. Eri asia jos joku puunhalaaja-Sammakko ei niistä pidä.

Ostetaan jos jotakin
Boogierooster
09.08.2004 13:18:20

Takaminet ovat hyviä ja axeman kerrankin oikeassa. Esimerkiksi useat musiikkioppilaitokset suosittelevat peruskursseille (1/3-3/3) takamine oliko-se-nyt C132-S:ssää. Seuraava askel on Liikasen mallit. Hintaeroa kyllä löytyy... Takamine uutena n. 600-700€ ja Liikaset 2000-4000€. Takamine vähän tummempisointinen ja Liikanen kirkas.

"Blinding signs flap, Flicker, flicker, flicker blam. Pow, pow. Stairway scare Dan dare who's there?" Pink Floyd: Astronomy Domine
weelie
09.08.2004 13:32:16 (muokattu 09.08.2004 13:36:14)

Puulaatujen merkitys?

Merkit?

Muuta huomioitavaa?

Olen soittanut kitaraa useita vuosia, joten tiedän perusjutut, kuten kaula suora jne..

Soundin pitäisi mielellään olla lämmin ja sointi pitkä. Olisi hienoa jos joku osaisi tarinoida aiheesta. Kiitoksia etukäteen!!

Olen pitkään etsinyt hyvää teräskielistä, edullisesti koska olen ikuinen saituri. Etsintä tyssäsi tosin seinään jo jonkin aikaa sitten...

Amerikkalisilla sivustoilla kehuvat Seagullia, mutta täällä ne maksavat paljon, ja ainakaan ne yksilöt mitä olen hipelöinyt ei kuullostaneet juuri miltään. Pitää kokeilla joskus uudemman kerran. Yamahat on päällisin puolin kelposoittimia, mutta ei ne kuullosta miltään, tai ainakaan erikoisen hyvältä. Fender ei ole hyvä akustisten kitaroiden merkki. Takamine kai sitten on, ei tosin ole minua sytyttänyt.

Kitaran kansi matku on yleensä spruce tai cedar. Joskus myös mahonkia. http://www.playmusicfree.com/musical_instruments/html/acoustic_top.htm
http://emedia.leeward.hawaii.edu/frary/buying_a_classic_gtr2.htm

Akkari mielestäni kuullostaa joskus erilaiselta kun sitä kuuntelee vs kun sitä itse soittaa. Mullehan sillä ei ole merkitystä, mutta keikkailijoille voi olla.

Niin, akkarin etsiminen päättyi omalta kohdalta siihen kun soitin pari kertaa Tayloreita (DLX musicissa ja yhden soittajan kämpillä). Kaikki akkarit mitä olen niiden jälkeen soittanut on kuullostaneet pahvilta (...mutta...2500€ nyt vaan on minulle vähän liikaa kitarasta). Se on minun mielipiteeni, ja sinun pitää itse luoda omasi.

Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition'
Jucciz
09.08.2004 13:52:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Takaminet ovat hyviä ja axeman kerrankin oikeassa.

Rasti seinään ja vauhdilla.

Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
mx
09.08.2004 14:12:42

Rahaa käytössä n. 500-600e, ja kitaran pitäisi soveltua myös studiokäyttöön. Parhaillaan mulla on Charvelin (olisko joku ce 500-malli) ja se ei oikein soi kunnolla, vaan sitä pitää piestä. Ja varsinkin sormilla näppäiltynä äänenv. on liian hiljainen.

Kannattaa ilmeisesti ostaa kitara käytettynä?

Joees
09.08.2004 14:33:06

Landolan uusimmista malleista löytyy helvetin hyviä kitaroita. Jostain syystä Landolaa vaan dissaillaan, liekö sitten nuo joskus erinäisiä vuosikymmeniä sitten valmistetut mallit siihen syynä. Ennen ne Landolalla yritti valmistaa vaan niin perhanan monta kitaraa vuodessa, kun taas nykyään yritetään panostaa hieman enemmän laatuun. Mun mielestä nuo eivät paljoa kalpene kalliimpien rinnalla - no Martin on aina Martin mutta kuitenkin.

Groooove is in heart!
ReBeat
09.08.2004 18:53:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joku K. Yairi käytettynä (ei juurikaan löydy) tai Alvarez uutena. Tää nyt oli vaan harmiton heitto... yks vaihtoehto muiden sekaan.

Tekemällä ei synny musiikkia.
rattledad
09.08.2004 20:36:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsestäänselvyys, mutta työ ja raaka-aineet / jossain vaiheessa hintaan alkaa vaikuttaa upotukset ym. koristeet (D28 vs. D45, tosin noissa on muitakin eroja ), koristeisiin voinee lukea myös puiden loimukuviot joka nostanee hintaa vaikkei välttämättä vaikuta ääneen.

Puulaatujen merkitys?

Ruusupuun pitäisi pohjassa ja sivuissa tuottaa lisää sekä korkeimpia että matalimpia taajuuksia mahonkikitaraan verrattuna. Mahonkisessa voi siten olla selkeämpi soolo- ja ruusupuisessa täyteläisempi komppisoundi. Kansihan on joka tapauksessa useimmiten kuusta.

Luulen kyllä että puulajeilla on enemmälti merkitystä vasta silloin kun on teettämässä itselleen kitaraa tai ostamassa jotain yli parin tonnin soitinta.

Merkit?

Aiemmin mainittujen lisäksi voisi mainita ainakin Guildin ja Larriveen, vaikka ovatkin kalliimpia kuin tuon 600 e.

Muuta huomioitavaa?

Kokopuisen kitaran, jonka pohjaa ja sivujakaan ei ole laminoitu saa uutena noin tuhannella eurolla, esim. martinin mahonkikantinen 15-sarja tai larriveen halvimmat mallit. Joka tapauksessa ainakin kansi saisi mielellään olla kokopuuta.

Hyvän ja halvan löytää varmaan vain shoppailemalla, varsinkin kun yhdelle hyvä ei ole välttämättä sitä toiselle.

"Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug."
Antroid
10.08.2004 12:37:48

Vinkki: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dl … wItem&category=2385&item=3741336382

Tomtom
10.08.2004 13:30:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaisi ehkä laittaa jonkunlaista hintaryhmittelyä tähänkin. Esim. kysymykseen "sanokaa joku hyvä pakettiaauto" tai "mikä on paras kitara", löytyy yhtä monta vastausta kuin tähänkin.

Martinit, Taylorit, Gibbonit ja muut on varmasti hyviä kitaroita,miten hyvyys suhtautuu hintaan, onkin sitten toinen juttu. Itse ostin vuonna miekka & kypärä halvan Yamahan, joka säädettiin kunnolla + hyvät kielet, niin mulle se on helevetin hyvä...

Lueskelin tuossa englantilaisen What Guitar- lehden "halpis"akkaritestiä, missä huomion kiinnitti se, että sointiin vaikuttaa myös kannen laminointi ja kopan rakenteet. Näitä kun ei sillälailla sähkisten kanssa tule ajateltua..

"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
Vilppu
10.08.2004 14:26:08

Työ & materiaalit pääosin, jossain määrin myös merkki. Varsinkin kahdesta ensin mainitusta kannattaa maksaa, se kuuluu.

Puulaatujen merkitys?

Eri puut soivat hieman eri lailla. Netistä kaivamalla löytyy kyllä tietoa siitä, miten eri puut soivat, kannattaa tutustua. Klassinen yhdistelmä lienee sitkakuusta kansi ja intian ruusupuuta sivut & pohja. Hyvästä puusta kannattaa myös maksaa, kuuluu soundissa.

Merkit?

Hintaluokka? Mitä enemmän olet sijoittamassa, sitä vakavammin kannattaa alkaa harkitsemaan kitaran teettämistä. Suomessa on taitavia rakentajia, ja näin saa melko varmasti paremman kitaran kuin ostamalla vastaavan hintaisen Martinin, Taylorin, tms. (jotka toki valmistavat hyviä kitaroita, mutta osaavat myös veloittaa niistä).

Muuta huomioitavaa?

Tarvitsetko mikitystä? Minkä tasoista? Hyvä mikitys maksaa, mutta on myös hintansa arvoinen.

Tulevaisuus on ajanjakso, jolloin liiketoimemme menestyvät, ystävämme eivät petä ja onnemme on varma. - Ambrose Pierce -
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti