Muusikoiden.net
04.12.2016
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitarasyna
1 2 3 4
Tomi
03.05.2004 09:47:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertokaappa te jotka paremmin tiiätte noista kitarasynista..minkä merkkisiä , hintaisia ja onko toimivia ?
 
" Life is like music,Music is like life "
Jucciz
03.05.2004 09:56:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rolandin GK2A-mikrofonin voi asentaa käytännössä kitaraan kuin kitaraan. Tämän vehkeen voi kytkeä joko Rolandin omiin, suoraan GK-mikkiä totteleviin syntikkalaatikoihin (esim. GR-30, VG-88) tai sitten Rolandin GI-10 -masiinaan, joka muuntaa GK-mikin lähettämän signaalin MIDI:ksi, jolloin taas päästään käsiksi mihin tahansa syntikkaan, joka suostuu MIDIä vastaanottamaan. Itselläni on käytössä jälkimmäinen viritelmä, syntikkana Rolandin JV-1010, joka on räkkiversio XP-30 -syntikasta.
 
Muun muassa jotain tällaisia ääniä vehkeen avulla saa (sekaan miksattu myös kitaran oma soundi, jotta uskotte:) ):
http://mp3.jucciz.com/guitarsynth/
 
Vanhempia viritelmiä on muun muassa Rolandin GR-300, joka ei ole yhteensopiva nykyisten uudempien laitteiden kanssa. Kyseistä vehjettä on käyttänyt (ja käyttää yhä) menestyksellä esim. Pat Metheny.
 
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
Jimi Henri
03.05.2004 11:27:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viititkö jucciz äänittää sointuja eri saudeilla? Kiinnostaa tietää puuroutuuko ääni. Saako tuosta ihan sellasta hammond tyylistä komppausta aikaseksi?
 
Talk Less Play More
Jucciz
03.05.2004 11:31:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viititkö jucciz äänittää sointuja eri saudeilla? Kiinnostaa tietää puuroutuuko ääni. Saako tuosta ihan sellasta hammond tyylistä komppausta aikaseksi?
 
No eihän se mitään puuroudu kun soundit otetaan syntikasta, ellei soundi nyt tarkoituksella sellainen ole. Kitarasta tulee noissa vehkeissä vain "midi-koskettimisto", jolla määrätään, mitä ääniä syntikasta tulee pihalle. Jos syntikassasi on hyvä Hammond-soundi, se on ihan yhtä hyvä myös kitaralla trigatessa. Vähän niinkuin vaihtaisit autoon ratin tilalle joystickin: edelleen sama auto, mutta ohjaus tapahtuu vähän eri lailla.
 
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
Jimi Henri
03.05.2004 11:50:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No eihän se mitään puuroudu kun soundit otetaan syntikasta, ellei soundi nyt tarkoituksella sellainen ole. Kitarasta tulee noissa vehkeissä vain "midi-koskettimisto", jolla määrätään, mitä ääniä syntikasta tulee pihalle. Jos syntikassasi on hyvä Hammond-soundi, se on ihan yhtä hyvä myös kitaralla trigatessa. Vähän niinkuin vaihtaisit autoon ratin tilalle joystickin: edelleen sama auto, mutta ohjaus tapahtuu vähän eri lailla.
 
ok. ajattelin vain että vaikuttaako signaalin saantiin jotenkin se että useat kielet soivat yhtäaikaa. onko noissa muuten minkälainen viive nykyisin? Käsittääkseni ainakin vanhemmissa kitarasynissa viive saatto olla aika suuri.
 
Talk Less Play More
fox
03.05.2004 11:56:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ok. ajattelin vain että vaikuttaako signaalin saantiin jotenkin se että useat kielet soivat yhtäaikaa. onko noissa muuten minkälainen viive nykyisin? Käsittääkseni ainakin vanhemmissa kitarasynissa viive saatto olla aika suuri.
 
En ole jaksanu seurata alan kehitystä, mutta eiköpä nuo ole nykyään aivan eri planeetalta ku nuo vanhat. Joskus olin "kehityksen hermolla" kun Iso G rakenteli Photon-Hyperspeed systeemiänsä. Ja Rolandin tuota vanhaa GR-systeemiä oon kattellu kun oli yks kontrolleri-kitara laitettavana. Ei kumpikaan Straton näköinen vaan niistä toisista se halvempi, oliko tuo ny sitten 303.. Eli ymmärtääkseni nykyisillä piireillä ja prossutekniikalla latenssiajat on melko minimaaliset. Jucciz korjaa jos/kun oon väärässä.. ;)
askomiko
03.05.2004 11:59:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus soittelin sillä Fenderin Roland ready-stratolla Rolandin VGA-11 -vahvariin (jos ny meni oikein). Aika villiä oli vaihtaa joka kielen virettä erikseen, ja soittaa kahdella alimmalla kielellä bassoa, keskimmäisillä banjoa ja ylimmillä nailonakustista.. Nailonin simulaatio oli minusta omituisen hyvä, kun kopautti kädellä kitaraa niin kajarista kuului nailonkielisen rungon kopinaa. En ymmärrä. :)
 
Myytävänä superhieno-hevikitara ja superhieno-twängi-JazzCaster.
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
Tomi
03.05.2004 14:56:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia Jucciz..tuo valaisi jo paljon!
 
" Life is like music,Music is like life "
JR
03.05.2004 15:08:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiinnostava aihe.
 
Ajatko juicciz livenä PA:han mikserin kautta vai skittakaappiin vai miten??
 
Mitenkäs livenä onnistuu skitta-> Gi-20> JV-1010 soundit ja tarvittaessa suoraan vaihtaa siitä vaikka normi särösoundiin / puhtaseen ilman synaa?
 
Eli toimisiko näin että JV-1010 räkissä, siellä myös preamp,poweramp ja normaali skittaefektit. Sitten ohjaisit vain midi pedaalilla esim. bank 1 = normaali skitta särö bank 2=syna piano 3=skitta särö+synasoundi1 etc.
 
Selvin päin en astuisi humalassa auton rattiin. Sirpa Pietikäinen Ilta~Sanomissa 29.1.
Jucciz
03.05.2004 17:16:59 (muokattu 03.05.2004 17:20:17)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajatko juicciz livenä PA:han mikserin kautta vai skittakaappiin vai miten??
 
En ole livenä koko tekniikkaa hyödyntänyt. Nykyisessä bändissä kun on kuitenkin ihan kosketinsoittajakin, joten itse huolehdin ainoastaan kitaran kuuloisesta kitaroinnista. :)
 
Mitenkäs livenä onnistuu skitta-> Gi-20> JV-1010 soundit ja tarvittaessa suoraan vaihtaa siitä vaikka normi särösoundiin / puhtaseen ilman synaa?
 
Se, että kitarassa tuo GK-mikki on kiinni, ei tietenkään vaikuta mitenkään siihen signaaliin, joka kitaran omista mikeistä lähtee. Näin ollen voit käyttää molempia rinnakkain, yhtä aikaa tai vuorotellen. Kitaran oma ulostulo on mahdollista kytkeä ainakin GK2A:han suoraan, jolloin GK2A:sta itsestään voidaan valita joko "GUITAR", "MIX", tai "SYNTH", eli se, soitetaanko pelkkää kitaraa, kitaraa ja synaa vai pelkkää synaa. Tästä vivusta on hyötyä tosin vain silloin, jos se laite, johon GK-mikki on kytketty, osaa vastaanottaa myös tavallista kitarasignaalia ja ohjata sen eteenpäin. Muussa tapauksessa joudut vetämään normaalin kitarapiuhan erikseen. Tästä lisää myöhempänä.
 
GK-mikki itsehän lähettää jokaisen kuuden kielen signaalin erikseen, tarvittaessa vaikka eri MIDI-kanavilla, kuten Askomiko jo kuvailikin (joka kielelle vaikka eri vire ja soundi/pätsi jos niin halutaan). Jos taas GK-mikin jälkeen ketjussa oleva laite ei ymmärrä kuin GK:n omaa dataa (esimerkiksi oma GI-10), itse kitara kannattaa kytkeä aivan normaalisti vahvistimeen/pedaalilautaan/mihin hyvänsä. Muuta haittaahan tästä ei ole kuin se, että kitarasta lähtee erikseen piuha GK-mikistä ja kitaran normaalista ulostulosta. Kai nuo kaksi johtoa on silti mahdollista niputtaa ihan siististi vaikkapa nippusiteillä. Myöskin GK-mikin valintakytkimen toimintaperiaate muuttuu tässä tapauksessa sen verran, että "GUITAR"-asento ei lähetä mitään, kun taas sekä "MIX"- että "SYNTH"-asento lähettävät GK-datan normaalisti, eli vivusta tulee syntikkasoundien näkökulmasta "OFF/ON/ON"-tyyppinen: eihän GK2A-raukka voi tietää, onko hänessä kitaran signaalipiuha kiinni vai ei. :)
 
Eli toimisiko näin että JV-1010 räkissä, siellä myös preamp,poweramp ja normaali skittaefektit. Sitten ohjaisit vain midi pedaalilla esim. bank 1 = normaali skitta särö bank 2=syna piano 3=skitta särö+synasoundi1 etc.
 
Juuri näin, mikäli on mahdollista viedä samaa piuhaa pitkin sekä kitaran oma signaali että GK-signaali. Muussa tapauksessa MIDI-ohjaimella voi hoitaa pätsien vaihdon, mutta joudut lisäksi ohjelmoimaan (vaikkapa sitten etuasteeseen) sellaisia pätsejä, joissa kitaran oma volume on nollassa, jos siis haluat myös pätsejä, joissa itse kitara ei kuulu ollenkaan. Tämän voi toki hoitaa käsinkin pyöräyttämällä kitaran volumepotikan nolliin. Fiksu idea saattaa olla sekin, että viedään synasoundit eri reittiä kuin normaali kitara, jolloin tarvitset keikalle ainakin kaksi kanavaa, ellet sitten itse niputa niitä jollain omalla pikkumikserillä. Jotkut miksaajat eivät varmasti ymmärrä tällaista säätöä. :)
 
Mahdollisuuksia on lukuisia. Homma vaatii varmasti jonkin verran kärsivällisyyttä, mutta mitäpä sitä ei kitaristi uusien soundien eteen tekisi.
 
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
Jucciz
03.05.2004 17:27:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli ymmärtääkseni nykyisillä piireillä ja prossutekniikalla latenssiajat on melko minimaaliset. Jucciz korjaa jos/kun oon väärässä.. ;)
 
Aika siedettävät ne on GK2A:n tapauksessa ainakin. Paksulla E-kielellä huomaa nippa nappa matalimpien nuottien kohdalla aivan aavistuksen verran latenssia, mutta useimmiten tästä ei ole mitään haittaa. Nuotin tunnistamiseen kuluva aika riippuu pelkästään soivan kielen taajuudesta: mitä korkeampi ääni, sitä korkeampi taajuus, sitä lyhyempi aallonpituus ja siis sitä lyhyempi aika sävelen tunnistamiseen menee. Tällöin kannattaakin joskus käyttää hyväkseen sitä, että soittaa kitaralla jutut vaikkapa oktaavia ylempää ja valitsee "Octave shift"-toiminnon (tai vastaavan), joka muuttaa nuotit jälleen oktaavia matalemmaksi siinä vaiheessa, kun tuotetaan MIDIä. Tällöin saadaan haluttut sävelet hieman pienemmällä latenssilla ja on mahdollista päästä tarvittaessa oktaavin verran alemmaksi kuin normaalisti (käyttökelpoista esim. bassopätseissä, kun äänialakin on paremmin bassolle soveltuva). Toisaalta, jos halutaan normaalia kitaraa korkeampia ääniä (esim. joitain synaleadeja, puhaltimia tms), voidaan oktaavitoimintoa käyttää myös toiseen suuntaan.
 
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
askomiko
03.05.2004 22:15:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos missään kaupoissa näitä rolandin leluja ihan testiin asti? Kun se COSM-härvellys vaikuttaa kivalta, jos joskus kävisi uudestaan leikkimässä. Millekään avaruusäänille en juuri käyttöä keksi kun en kitaraäänelläkään osaa mitään soittaa, mutta juurikin joku banjo, akustinen, sitar ja passo, ja vireiden vaihtelu ja munniharppu ois jees. Sitäpaitsi tuon rolandin vahvarihärvelin JimiHX-pätsi oli ihan sikahyvän kuuloinen. Varsinkin vireen pudotus toi vielä oikeata fiiwistä.
 
Myytävänä superhieno-hevikitara ja superhieno-twängi-JazzCaster.
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
mongoloidi
03.05.2004 23:25:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös nuo kitarasynat oo aika törkeen hintasia?
 
Jucciz
04.05.2004 00:06:56 (muokattu 04.05.2004 00:07:17)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös nuo kitarasynat oo aika törkeen hintasia?
 
Tässä Thomannin hintoja
 
Roland GK2A-mikki, peruslähtökohta sille, että kitaralla voidaan ohjata syntikkaa
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-151919.html
148e
 
Seuraavat laitteet kaikki ottavat vastaan GK2A-mikin lähettämää dataa
 
Roland GI20-laatikko (tästä MIDIä ulos mille tahansa syntikalle)
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-161999.html
422e
Vanhempi malli on GI10, ihan toimiva peli sekin. Omistan itse.
 
Roland GR33-kitarasyna (valmis laite, joka myös lähettää midiä ulos tarvittaessa, mutta siis syna jo itsessään)
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-143996.html
666e (hui!)
Vanhempi malli tästä on GR-30. Ilmeisesti 33:ssa on jotain uutta tähän nähden.
 
Roland VGA-3, kitaravahvistin ja kitarasyna samassa paketissa, myös efektejä
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-158468.html
569e
 
Roland VG-88-kitarasyna/efektilaite/virtual guitar system/hässäkkä, monipuolisin näistä
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-103943.html
1166e
Tästä vanhempi malli (ensimmäinen lajiaan) oli VG-8, joka oli jotain aivan uskomatonta kun joskus yläasteikäisenä ensimmäistä kertaa testasin.
 
Muuta sälää:
 
Lisäpiuha GK2A-mikin ja kitarasynan väliin (5m)
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-150593.html
39e
Yleensä joko GK2A:n tai sitten syntikan mukana tulee parin-kolmen metrin mittainen piuha, mutta keikkakäytössä pidempi ei liene pahitteeksi.
 
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
PoLFus
04.05.2004 09:06:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rolandin GK2A
 
Mukavan kuuloinen tuo urku!!! Saisiko niinkin, että ulos tulisi VAIN tuo urkusoundi?
 
~ 7ender $tratocaster ~
PoLFus
04.05.2004 09:20:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.rolandus.com/products/de … ?catid=6&subcatid=0&prodid=GK%2D2AH
 
Mikäs tuo sitten on? Miten eroaa
 
http://www.rolandus.com/products/de … d=6&subcatid=0&prodid=GK%2DKIT%2DGT
 
?????? Jucciz?
 
~ 7ender $tratocaster ~
Jucciz
04.05.2004 10:34:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mukavan kuuloinen tuo urku!!! Saisiko niinkin, että ulos tulisi VAIN tuo urkusoundi?
 
No totta ihmeessä. Noihin kaikkiin pätkiin kitarasoundi on miksattu sekaan vain siksi, että uskotte niiden olevan soitettuja kitaralla. Vaikka helppohan se kai olisi uskoa, jos tietäisitte, miten mainio kosketinsoittaja olen. ;)
 
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
Juutas
04.05.2004 14:40:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No eihän se mitään puuroudu kun soundit otetaan syntikasta, ellei soundi nyt tarkoituksella sellainen ole. Kitarasta tulee noissa vehkeissä vain "midi-koskettimisto", jolla määrätään, mitä ääniä syntikasta tulee pihalle. Jos syntikassasi on hyvä Hammond-soundi, se on ihan yhtä hyvä myös kitaralla trigatessa. Vähän niinkuin vaihtaisit autoon ratin tilalle joystickin: edelleen sama auto, mutta ohjaus tapahtuu vähän eri lailla.
 
Hmmm. Ainakin oman kokemukseni mukaan GR-50
puurouttaa soundit aika tehokkaasti sointuja
rämpytettäessä... Esim. "pianokomppaus" ei
todellakaan kuulosta miltään sujuvalta soinnuttelulta,
vaan hirveän kuuloiselta puurolta. ;-)
 
Mutta GR-50 onkin sitten hieman vanhemman polven
masiina ja siinä on mielestäni myös korvin kuultavaa
ongelmaa latenssin kanssa (paikoitellen). Uudemmissa
härveleissä kumpikin ongelma lienee voitettu, kuten
Juccis arveli.
 
Itse odotan innolla sitä aikaa kun joskus Roland
valmistaa HALVAN ja HELPPOKÄYTTÖISEN kitarasynan... ;-)
Sinä päivänä meikä marssii taasen kauppaan. Siihen
asti Wawe Processor saa riittää.
 
Jimi Henri
04.05.2004 19:51:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmmm. Ainakin oman kokemukseni mukaan GR-50
puurouttaa soundit aika tehokkaasti sointuja
rämpytettäessä... Esim. "pianokomppaus" ei
todellakaan kuulosta miltään sujuvalta soinnuttelulta,
vaan hirveän kuuloiselta puurolta. ;-)

 
Näin just. Itse kokeilin muutamia vuosia sitten juuri tota gr-50 mallia ja varsinkin sointujen soittaminen lyhyesti tyyliin staccato kuulosti aika mössölle. Siitä jäi kammo kitarasynalaitteeisiin muutamaksi vuodeksi. Pitänee astella kauppaan testaamaan millasia nykyset laitteet on.
 
Talk Less Play More
JR
04.05.2004 22:54:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitti vastauksista juizzic. Pitänee testailla noita joku päivä kunhan kerkee! Tällä hetkellä e-bow saa luvan riittää "synasoundeihin"
 
Selvin päin en astuisi humalassa auton rattiin. Sirpa Pietikäinen Ilta~Sanomissa 29.1.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

» Kirjaudu sisään

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.
Palaute | Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti